Citat:
Några fler läste vi nog, men i princip så är det de åtta som vår sakrätt kretsar kring. Håstad må vara en legend men hans bibel är utdaterad i dagsläget och därför knappast intressant för en som läser en juridik på grundnivå. Vad de där 70-80 rättsfallen beträffar så vet jag faktiskt inte hur relevanta de är, eftersom jag inte läst dem, men de gånger jag diskuterat sakrätt med både verksamma jurister och studenter från UU/SU så har jag inte på något vis känt mig underlägsen enkom för att jag inte har så många rättsfall att referera till.
Ursprungligen postat av Aimbert
Menar du att ni i Lund inte läser så många fler rättsfall under sakrätten än de åtta nämnda?
Fördelarna med rättsfall (speciellt under sakrätten) kan jag tycka är att konkretisera ett svårbegripligt rättsområde, se hur bedömningarna går till i praktiken, se hur små skillnader i sakomständigheterna ändrar bedömningen och då lära sig värdera olika rekvisit och så vidare. Vidare är sakrätten ju ett område som till stor del är beroende av praxis och dessutom har ju Håstads bok ungefär 14 år på nacken. Många av rättsfallen är i och för sig "kantbollar" (som Stefan Zetterström skulle uttryckt saken) varför man som oerfaren T3:a lätt kan invaggas i någon slags falsk trygghet där man tror att man vet hur bedömningarna i vissa fall ska gå till, när sakomständigheterna är snarlika vilket inte alls behöver vara sant.
Fördelarna med rättsfall (speciellt under sakrätten) kan jag tycka är att konkretisera ett svårbegripligt rättsområde, se hur bedömningarna går till i praktiken, se hur små skillnader i sakomständigheterna ändrar bedömningen och då lära sig värdera olika rekvisit och så vidare. Vidare är sakrätten ju ett område som till stor del är beroende av praxis och dessutom har ju Håstads bok ungefär 14 år på nacken. Många av rättsfallen är i och för sig "kantbollar" (som Stefan Zetterström skulle uttryckt saken) varför man som oerfaren T3:a lätt kan invaggas i någon slags falsk trygghet där man tror att man vet hur bedömningarna i vissa fall ska gå till, när sakomständigheterna är snarlika vilket inte alls behöver vara sant.
Det är givetvis så med allt att man kan läsa rättsfall tills ögonen blöder men att sakrätt skulle vara annorlunda jämfört med andra rättsområden köper jag inte riktigt. Jag antar att ni inte läser 70-80 rättsfall för varje rättsområde?