2012-01-06, 14:50
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Med kostym menar jag inte skjorta och kavaj. Det förekommer definitivt att folk har en kavaj på sig. Det tycker jag dock inte känns särskilt formellt. En hel kostym med tillhörande byxor, lågskor, skjorta och slips tror jag dock inte att jag vet någon som har förutom vid rättegångsspel (då de flesta har det).

Sorry, då förstår jag vad du menar. Helkostym till vardags är inte vanligt, precis som du säger. Däremot tycker jag att slips eller fluga på seminarium har blivit vanligare på senare tiden än tidigare.
Citera
2012-01-06, 15:07
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Sorry, då förstår jag vad du menar. Helkostym till vardags är inte vanligt, precis som du säger. Däremot tycker jag att slips eller fluga på seminarium har blivit vanligare på senare tiden än tidigare.
Att kläderna generellt sett mer och mer börjar likna det du i framtiden antagligen kommer ha på dig ju längre in på programmet du kommer är ju dock rätt logiskt. Dels eftersom att det är rätt jobbigt att ha gått ut programmet och inse att alla ens kläder behöver byttas ut. Dels för att man påverkas av sin omgivning.
Senast redigerad av Orzion 2012-01-06 kl. 15:55.
Citera
2012-01-06, 15:53
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Att kläderna generellt sett mer och mer börjar lika det du i framtiden antagligen kommer ju längre in på programmet du kommer är ju dock rätt logiskt. Dels eftersom att det är rätt jobbigt att ha gått ut programmet och inse att alla ens kläder behöver byttas ut. Dels för att man påverkas av sin omgivning.

Så sant så.
Citera
2012-01-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
Frågor till er som studerat eller studerar på UU´s juristprogram.

Läste i tråden att man har fina rabatter hos bokhandeln, stämmer detta? Billigare än Lycknis och Bokus?

Läste även att den gröna boken var prisvärd och att man fick ett tillägg som inte fanns i den blå boken, stämmer detta? Man missar inget på att ha gröna boken? Vill ju inte sitta på tentan och missa viktiga poäng för att boken suger. Överväger köpa gröna nu och ha T1 för att sedan inhandla den blå till sommaren, vilken jag är van vid sen JIK.

Vad säger ni gamla rävar om detta?

Tror alla har 10% på studentbokhandeln.... de säger typ "10% rabatt för studenter" men de säljer ju i princip bara kurslitteratur . Finns bokbytardagar annars för den som vill spara pengar. Dvs begagnade böcker från de som läser kurser över.

Vet inte vilket tillägg du menar men det räcker helt klart med den gröna lagboken. Jag har kört den utan problem T1-T4.

Missa inte recceveckan...!
Citera
2012-01-07, 14:56
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men på studentbokhandeln får man väl 10 % rabatt på beloppet om köpet överstiger 1000 kr, inte annars...?
Sen har dom också prisgaranti, dvs att om man köpt en bok där och det visar sig vara billigare på t. ex lycknis, så får man avdrag på det man erlagt. Tror det iaf.
Gällande lagboken så har jag kört den gröna T1-T5 och det har funkat perfekt, finns ingen anledning att välja någon annan (Uppsala). Vet inte hur det blir nu på T6 men antar att den gröna fortfarande funkar bra
Citera
2012-01-08, 02:51
Medlem
Ni som läst C2:an på SU, hur fungerar det när man inte får ta med sig rättsfallssamlingar på tentan? Det är ju ändå 22,5 hp och vad jag förstått läser man en sjukt stor mängd rättsfall under denna kurs. Menar de att man ska memorera 70-80 rättsfall i huvudet utan vare sig rättsfallssamlingar, annan kurslitteratur eller anteckningar? Jag hoppas någon kan stilla min oro.
Senast redigerad av Slowlychoking 2012-01-08 kl. 02:53.
Citera
2012-01-08, 03:20
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Ni som läst C2:an på SU, hur fungerar det när man inte får ta med sig rättsfallssamlingar på tentan? Det är ju ändå 22,5 hp och vad jag förstått läser man en sjukt stor mängd rättsfall under denna kurs. Menar de att man ska memorera 70-80 rättsfall i huvudet utan vare sig rättsfallssamlingar, annan kurslitteratur eller anteckningar? Jag hoppas någon kan stilla min oro.

Nu var det ett tag sedan men kommer jag ihåg det rätt kan du läsa en handfull rättsfall som i princip ger uttryck för samma sak men med olika omständigheter och lite olika vinklingar, det blir alltså inte 70-80 olika skilda specifika problem. Kunskapen kommer du tillgodogöra dig även om det vid själva tentan blir svårt att hänföra t.ex. en viss sakrättslig problematik till ett visst nummer i det nya juridiska arkivet. Vissa större rättsfall kommer du dock komma ihåg ganska bra.

Lycka till med väggen!
Citera
2012-01-08, 04:31
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Den här frågan har faktiskt varit uppe förr och det dök upp en del matnyttigt där, tycker jag. Det är uppenbart att Lund berör sakrätten helt annorlunda jämfört med SU/UU. Frågan är varför.

https://www.flashback.org/p30690213#p30690213
Citera
2012-01-08, 15:50
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Den här frågan har faktiskt varit uppe förr och det dök upp en del matnyttigt där, tycker jag. Det är uppenbart att Lund berör sakrätten helt annorlunda jämfört med SU/UU. Frågan är varför.

https://www.flashback.org/p30690213#p30690213

Menar du att ni i Lund inte läser så många fler rättsfall under sakrätten än de åtta nämnda?

Fördelarna med rättsfall (speciellt under sakrätten) kan jag tycka är att konkretisera ett svårbegripligt rättsområde, se hur bedömningarna går till i praktiken, se hur små skillnader i sakomständigheterna ändrar bedömningen och då lära sig värdera olika rekvisit och så vidare. Vidare är sakrätten ju ett område som till stor del är beroende av praxis och dessutom har ju Håstads bok ungefär 14 år på nacken. Många av rättsfallen är i och för sig "kantbollar" (som Stefan Zetterström skulle uttryckt saken) varför man som oerfaren T3:a lätt kan invaggas i någon slags falsk trygghet där man tror att man vet hur bedömningarna i vissa fall ska gå till, när sakomständigheterna är snarlika vilket inte alls behöver vara sant.
Citera
2012-01-08, 15:53
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Menar du att ni i Lund inte läser så många fler rättsfall under sakrätten än de åtta nämnda?

Fördelarna med rättsfall (speciellt under sakrätten) kan jag tycka är att konkretisera ett svårbegripligt rättsområde, se hur bedömningarna går till i praktiken, se hur små skillnader i sakomständigheterna ändrar bedömningen och då lära sig värdera olika rekvisit och så vidare. Vidare är sakrätten ju ett område som till stor del är beroende av praxis och dessutom har ju Håstads bok ungefär 14 år på nacken. Många av rättsfallen är i och för sig "kantbollar" (som Stefan Zetterström skulle uttryckt saken) varför man som oerfaren T3:a lätt kan invaggas i någon slags falsk trygghet där man tror att man vet hur bedömningarna i vissa fall ska gå till, när sakomständigheterna är snarlika vilket inte alls behöver vara sant.
I Umeå har vi en bok på 250 sidor och cirka 10 rättsfall när det gäller sakrätt, vi läser det samma termin som skadestånd, försäkring, miljö, familj och en stor del av fastighetsrätten så vi har inte särskilt mycket sakrätt här heller.
Citera
2012-01-08, 16:00
Medlem
dauits avatar
funderar i banorna om att bli jurist men undrar om mina betyd räcker till, går samhällslinjen inriktning ekonomi/juridik med tyska steg 3 o 4 samt utöver kursplanen även matte C och Engelska C.
om jag går ut med VG i nästan alla ämnen samt MVG i några tror ni man kommer in på juristprogrammet på en bra skola (uppsala, lund, sthlm osv),

Frågan har säkert kommit upp förut men orkar inte läsa igenom hundratals sidor!

Mvh david
Citera
2012-01-08, 16:03
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
funderar i banorna om att bli jurist men undrar om mina betyd räcker till, går samhällslinjen inriktning ekonomi/juridik med tyska steg 3 o 4 samt utöver kursplanen även matte C och Engelska C.
om jag går ut med VG i nästan alla ämnen samt MVG i några tror ni man kommer in på juristprogrammet på en bra skola (uppsala, lund, sthlm osv),

Frågan har säkert kommit upp förut men orkar inte läsa igenom hundratals sidor!

Mvh david

Nej. Inte ens i närheten. Gör högskoleprovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in