Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
När började ni som pluggat längre känna ett större självförtroende, och som att ni började få ett bra grepp om juridiken?
Känslan av att man har ett "grepp" om det hela kommer successivt med tiden. Självförtroendet dyker upp när det går bra för en men övergår ljudlöst i högmod med efterföljande fall och så fortsätter det, för min del, gissningsvis juristkarriären igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
...Problemet är att jag alltid älskat juridik, men jag har aldrig haft intresse för de vanliga juristyrkena (jurist, åklagare, advokat, domare etc.). Vad jag däremot alltid haft intresse för är rättsväsendet och det är även åt det hållet jag strävar...
Jag skulle klassa åklagare, advokat och domare som roller inom rättsväsendet, men jag förstår vad du menar och saken är den att du kan visserligen få jobb inom den polisiära sektorn (inräknar SÄPO här) samt för den delen på t.ex. MUST, men jag får känslan av att du vill åt någon typ av "spänning" och jag tror inte att det är någon jurist på SÄPO som t.ex. utgör källhanterare i en intrikat infiltration av valfri extremistisk gruppering, om du förstår vad jag menar. Den stackars juristen får snarare ärendet på sitt bord först när det hela gått åt helvete.