2012-01-08, 22:53
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
När började ni som pluggat längre känna ett större självförtroende, och som att ni började få ett bra grepp om juridiken?

Känslan av att man har ett "grepp" om det hela kommer successivt med tiden. Självförtroendet dyker upp när det går bra för en men övergår ljudlöst i högmod med efterföljande fall och så fortsätter det, för min del, gissningsvis juristkarriären igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
...Problemet är att jag alltid älskat juridik, men jag har aldrig haft intresse för de vanliga juristyrkena (jurist, åklagare, advokat, domare etc.). Vad jag däremot alltid haft intresse för är rättsväsendet och det är även åt det hållet jag strävar...

Jag skulle klassa åklagare, advokat och domare som roller inom rättsväsendet, men jag förstår vad du menar och saken är den att du kan visserligen få jobb inom den polisiära sektorn (inräknar SÄPO här) samt för den delen på t.ex. MUST, men jag får känslan av att du vill åt någon typ av "spänning" och jag tror inte att det är någon jurist på SÄPO som t.ex. utgör källhanterare i en intrikat infiltration av valfri extremistisk gruppering, om du förstår vad jag menar. Den stackars juristen får snarare ärendet på sitt bord först när det hela gått åt helvete.
Citera
2012-01-08, 23:12
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det är lite oklart vad du vill arbeta med, men vill du bli riktig polis så är det polisutbildningen du ska gå och sedan arbeta dig upp till den position som du vill uppnå. Vill du bli låtsaspolis a la länspolismästare och slicka politikerröv dagarna i ända samt ägna dig åt esoteriska uppgifter så som att genuscertifiera polisutbildningen så ska du välja den juridiska banan.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Känslan av att man har ett "grepp" om det hela kommer successivt med tiden. Självförtroendet dyker upp när det går bra för en men övergår ljudlöst i högmod med efterföljande fall och så fortsätter det, för min del, gissningsvis juristkarriären igenom.

Jag skulle klassa åklagare, advokat och domare som roller inom rättsväsendet, men jag förstår vad du menar och saken är den att du kan visserligen få jobb inom den polisiära sektorn (inräknar SÄPO här) samt för den delen på t.ex. MUST, men jag får känslan av att du vill åt någon typ av "spänning" och jag tror inte att det är någon jurist på SÄPO som t.ex. utgör källhanterare i en intrikat infiltration av valfri extremistisk gruppering, om du förstår vad jag menar. Den stackars juristen får snarare ärendet på sitt bord först när det hela gått åt helvete.

Tackar för svar. Förstår exakt vad ni menar. Det jag tänkt efter är att jag studerar 1-2 år på juristlinjen bara för att få grepp och en "introduktion" för att sedan gå över till PHS. Tror det blir utmärkt. Dessutom måste man ha studerat 30p på högskola eller universitet för att söka till PHS i första taget.
Citera
2012-01-09, 09:37
Medlem
Schibsteds avatar
Hur är det med att byta skola vid juristutbildningen.
Om jag kommer in i Örebro, kan jag senare byta till Uppsala och ta min examen där?
Citera
2012-01-09, 09:42
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted
Om jag kommer in i Örebro, kan jag senare byta till Uppsala och ta min examen där?

Ja, det ska gå på något sätt.
Citera
2012-01-09, 10:02
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted

Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Ja, det ska gå på något sätt.

Nja. Det går i regel inte om du inte kommer in i Uppsala på sedvanligt sätt (med betyg eller högskoleprov) för att sedan tillgodoräkna dig delar av det du redan läst. Om du har betyg/HP för att göra det är det bättre att börja i Uppsala direkt. Annars får du nog ta din examen i Örebro. Jag har hyfsad koll i den här frågan, och det ska inte gå att byta rakt över utan att ha kommit in som alla andra.
Citera
2012-01-09, 14:25
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Nja. Det går i regel inte om du inte kommer in i Uppsala på sedvanligt sätt (med betyg eller högskoleprov) för att sedan tillgodoräkna dig delar av det du redan läst. Om du har betyg/HP för att göra det är det bättre att börja i Uppsala direkt. Annars får du nog ta din examen i Örebro. Jag har hyfsad koll i den här frågan, och det ska inte gå att byta rakt över utan att ha kommit in som alla andra.

Här kommer ett svar på mer eller mindre exakt samma fråga, från en studievägledare hos juridicum vid UU. Ni ser min fråga först och därefter svaret.

Citat:
1) Är det möjligt att byta "rakt av" mellan utbildningarna? Dvs kan
jag tillgodoräkna mig alla kurser jag läst t.o.m. T6 i Stockholm och
sedan påbörja T7 direkt i Uppsala? Om inte, vad behöver jag
komplettera med eller åtgärda?

Citat:
1. Juristprogrammen i Stockholm respektive Uppsala ser inte likadana
ut och de sex första terminerna i Stockholm motsvarar inte helt de sex
första terminerna i Uppsala. Vilka kurser som ingår i vår juristprogram
framgår av utbildningsplanen.

Om du är intresserad av att läsa på vårt program måste du först bli
antagen till programmet. Du kan söka via VHS (antagning.se) och
direkt till oss (så kallad ansökan till senare del av programmet på
särskild blankett som finns på www.jur.uu.se under Utbildning /
Juristprogrammet / Blanketter).

Om du blir antagen till vårt program kan du ansöka om tillgodoräknade
av det du läst tidigare. Tillgodoräknande är möjligt i den mån det du läst
tidigare motsvarar det man läser här. Eftersom kurser ändras ibland
måste en bedömning göras från fall till fall.
Citera
2012-01-09, 18:40
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det är möjligt att du har rätt och det gör mig inte glad.

Å andra sidan får du gärna leta fram det där sokrathäftet och delge informationen. Om inte annat kanske jag kan bli lite vassare på sakrättens förlovade område.

Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Grejen med "70-80" rättsfall när man läser C2:an på SU (utgår ifrån att det är den kursen du syftar på) är att man inte bara läser sakrätt under den kursen utan även allmän avtalsrätt, speciell avtalsrätt, skadeståndsrätt, fordringsrätt osv. Man läser alltså inte 70-80 rättsfall bara avseende sakrätt utan rättsfallen är utspridda på nyssnämnda rättsområden. Dessutom tror jag, trots att minnet sviker mig lite, att det faktiskt inte rör sig om 70-80 rättsfall, om än det kan kännas så där och då.

I uppsala är det 20 sokrater om 3-4 rättsfall, så visst läser vi ca 70 rättsfall inom sakrätten. Därutöver har vi 1-2 rättsfall till för varje seminarium (totalt 9 seminarier). Se Aimberts inlägg för mer info på förra sidan.
Citera
2012-01-09, 20:18
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popman123
I uppsala är det 20 sokrater om 3-4 rättsfall, så visst läser vi ca 70 rättsfall inom sakrätten. Därutöver har vi 1-2 rättsfall till för varje seminarium (totalt 9 seminarier). Se Aimberts inlägg för mer info på förra sidan.

Första gången "70-80" rättsfall nämns är det av en person som läser C2:an på SU varför jag i mitt svar till FrasseFloyd hade SU som utgångspunkt och när man läser C2:an där avser rättsfallen fler rättsområden än bara sakrätten (kan tilläggas att det inte är sista kursen man läser sakrätt).
Jag har ingen aning om vad ni läser på UU (förutom att det är juridik och PBL).

Någon typ av förvirring har skett i något led i diskussionen.
Senast redigerad av namgreb 2012-01-09 kl. 20:21.
Citera
2012-01-10, 11:34
Medlem
Blev antagen till Uppsala idag och undrar när recceveckan drar igång? För visst skulle det vara en light-verision av den för de som början till våren?

Är det denna vecka eller börjar det den 16e? Vill ju absolut inte missa den
Citera
2012-01-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christroy
Blev antagen till Uppsala idag och undrar när recceveckan drar igång? För visst skulle det vara en light-verision av den för de som början till våren?

Är det denna vecka eller börjar det den 16e? Vill ju absolut inte missa den

På lördag! Här hittar du mer info: http://www.recceveckan2012.tk/
Citera
2012-01-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepparmix

Tackar!!
Citera
2012-01-10, 14:23
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepparmix
Kanske bara var ett sammanträffande, men jag fick varning för trojaner efter att ha varit inne på den sidan och "nordisk vecka" som de länkade till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in