2011-07-27, 22:10
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christroy
På samma sätt som Baker&Mckenzie och andra jättefirmor på Manhattan bara anställer toppstudenter från Yale och Harvard anställer Mannheimer Swartling bara toppstudenter från SU och UU!

Lite så är det. Oavsätt om ni gillar det eller inte...

Nog för att jag inte såg någon ifrån Örebro när jag tog en snabb titt på mannheimers stall (vilket jag, likt Orzion är inne på, tror har att göra med att Örebro knappt hunnit utexaminera några jurister än) men visst fanns flertalet ifrån Umeå, Göteborg och självklart Lund. Vidare finns Baker & McKenzie även utanför Manhattan, bl.a. här i Sverige, och det är inte Ivy League som traskar runt på Vasagatan precis.
Senast redigerad av namgreb 2011-07-27 kl. 22:14.
Citera
2011-07-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nog för att jag inte såg någon ifrån Örebro när jag tog en snabb titt på mannheimers stall (vilket jag, likt Orzion är inne på, tror har att göra med att Örebro knappt hunnit utexaminera några jurister än) men visst fanns flertalet ifrån Umeå, Göteborg och självklart Lund. Vidare finns Baker & McKenzie även utanför Manhattan, bl.a. här i Sverige, och det är inte Ivy League som traskar runt på Vasagatan precis.

Det var därför jag nämnde manhattan i mitt inlägg..

Jag kunde skrivit Baker&mckenzie ist för MS men deras kontor i sthlm är relativt litet..
Citera
2011-07-27, 22:39
Medlem
Liquidators avatar
Citat:

Jag kunde skrivit Baker&mckenzie ist för MS men deras kontor i sthlm är relativt litet..

Inte för att vara oförskämd, men du bör vara medveten om att många här inne sitter på faktisk branscherfarenhet. Det kloka i den här situationen hade varit att ta åt sig denna erfarenhet och visa lite ödmjukhet, speciellt när du själv kämpar för att överhuvudtaget komma in på utbildningen med ett mediokert resultat på HP som knappast räcker för att komma in ens i Örebro.
Senast redigerad av Liquidator 2011-07-27 kl. 22:42.
Citera
2011-07-27, 23:22
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Det är väl tämligen självklart att någon representant från en firma inte säger att han väljer bort personer pga vilken skola man gått på! Det är ju diskriminering och absolut inget man går ut med på en mingelkväll! Men det är den bittra sanningen! Min pappa anställer inom ett stort bolag inom teknik och säger samma sak, Allt utom top 6 skolor kollar han inte ens igenom. Inget han är stolt över men han säger att det bara blir så, sånt är inte intressant när man har så många ansökningar!

Ta en titt på Mannheimer Swartlings hemsida så får ni se, dom har nämligen profiler på alla anställda där man kan se vart dom pluggat osv. Ring mig när ni ser någon från Örebro Universitet! I princip uteslutande från SU och UU!

Eftersom Christroy nu lägger fram "bevis", så kan det ju vara av visst intresse att skärskåda denna så kallade bevisning. Jag fattar inte att jag gjorde det, men jag gick faktiskt igenom var alla på Stockholmskontoret pluggat(ja, jag har flickvän). Så här utföll det:

Stockholms universitet: 86
Uppsala universitet: 48
Lunds universitet: 46
Göteborgs universitet 7
Umeå universitet 7
Örebro "universitet": 0

Blott det faktum att det i princip är jämt skägg mellan Uppsala och Lund gör att vi nog kan bortse ifrån Christroys egocentriska universitetsuppfattning.

Sedan gick jag in på Malmökontoret och kollade var deras jurister pluggat(nu började min sambo undra ifall hon skulle ringa psyket). Så här utföll det:

Lunds universitet: 44
Uppsala universitet: 1
Alla andra universitet: 0

Någon hugad rättshaverist kan ju kolla de andra kontoren, för jag orkar inte, men jag tror att vi kan slå fast att det finns en betydande geografisk komponent i ekvationen: har du pluggat i en stad eller dess närområde så är sannolikheten större att du fortsätter arbeta där. Därmed torde vi även ha bevisat att de flesta spanska jurister sannolikt har studerat i...ja, just det...Spanien.

Örebros totala frånvaro tror jag, precis som de flesta redan påpekat, beror på det faktum att utbildningen där är så pass ny.

Over and out

//Legal-Eagle
Citera
2011-07-28, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liquidator
Inte för att vara oförskämd, men du bör vara medveten om att många här inne sitter på faktisk branscherfarenhet. Det kloka i den här situationen hade varit att ta åt sig denna erfarenhet och visa lite ödmjukhet, speciellt när du själv kämpar för att överhuvudtaget komma in på utbildningen med ett mediokert resultat på HP som knappast räcker för att komma in ens i Örebro.

Haha, jag kunde verkligen inte sluta skratta på några minuter när jag såg ditt inlägg! Så sant, så sant!

I övrigt har jag precis får all studentlitteratur för SU:s första termin till dörren, förutom några böcker jag tyckte kändes lite onödiga att köpa (etiken i juridiken t.ex.) och har tagit mig igenom två stycken hittills och måste säga att det är väldigt intressant, längtar till terminen börjar! När kommer brev om tider och så vidare, någon som har koll?
Citera
2011-07-28, 15:53
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Haha, jag kunde verkligen inte sluta skratta på några minuter när jag såg ditt inlägg! Så sant, så sant!

I övrigt har jag precis får all studentlitteratur för SU:s första termin till dörren, förutom några böcker jag tyckte kändes lite onödiga att köpa (etiken i juridiken t.ex.) och har tagit mig igenom två stycken hittills och måste säga att det är väldigt intressant, längtar till terminen börjar! När kommer brev om tider och så vidare, någon som har koll?
Herregud är du galen! Ta ett djupt andetag och njut av det sommaren har kvar att erbjuda. Det ska iaf jag göra. Tror inte att det tjänar så mycket till att börja läsa litterturen redan nu och bättre begagnat lär det ju inte heller bli några problem att hitta..
Citera
2011-07-28, 17:35
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Likt förbannat håller inte liknelsen att Mannheimer Swartling bara anställer toppstudenter ifrån Stockholm och Uppsala.
Citera
2011-07-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Herregud är du galen! Ta ett djupt andetag och njut av det sommaren har kvar att erbjuda. Det ska iaf jag göra. Tror inte att det tjänar så mycket till att börja läsa litterturen redan nu och bättre begagnat lär det ju inte heller bli några problem att hitta..

Jag är genuint intresserad och varvar denna högst informativa kurslitteratur med skönlitteratur. Sommaren skall avnjutas när det är bra väder, som idag till exempel. Har en del flygresor framför mig från och med imorgon och nåt ska man väl läsa. Jag läser alltså inte nu för att vara väl förberedd, jag läser för att jag tycker att det är kul. Men jag förstår din poäng och jag ska försöka vila
Citera
2011-07-29, 11:08
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
På samma sätt som Baker&Mckenzie och andra jättefirmor på Manhattan bara anställer toppstudenter från Yale och Harvard anställer Mannheimer Swartling bara toppstudenter från SU och UU!

Lite så är det. Oavsätt om ni gillar det eller inte...

Skitsnack. Delägarna vill att du tjänar pengar åt byrån, inget annat. Vad du har för bakgrund är irrelevant om de gör bedömningen att du kan dra in pengar och klienter.

Det ska också sägas att det är en allmän missuppfattning att studenter från Stockholm som börjar jobba i Stockholm generellt sett är bättre än sådana från övriga landet just eftersom de jobbar i Stockholm. Lite logiskt tänkande leder till att ett sådant resonemang blir väldigt ihåligt. Om man utgår från att det är lika stor andel i Stockholm som i - säg - Göteborg och Lund som får "bra" betyg. Inte helt otippat antagligen. Men, i Stockholm är problemet att utbudet av tjänster är så oerhört mycket större än vad det är i Göteborg och Malmö, vilket leder till att man inte alls (om man bortser från de som söker sig till Stockholm just för att det är Stockholm, och denna del kan väl i o f s inte helt bortses från) kan ha de "AB rakt över"-kraven som MSA i Malmö skulle kunna ha, av den anledningen att det helt enkelt inte finns folk till det.
Senast redigerad av Pörr 2011-07-29 kl. 11:14.
Citera
2011-07-29, 20:15
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Jag är genuint intresserad och varvar denna högst informativa kurslitteratur med skönlitteratur. Sommaren skall avnjutas när det är bra väder, som idag till exempel. Har en del flygresor framför mig från och med imorgon och nåt ska man väl läsa. Jag läser alltså inte nu för att vara väl förberedd, jag läser för att jag tycker att det är kul. Men jag förstår din poäng och jag ska försöka vila
Även jag är genuint intresserad, men jag känner att det skulle bli för mycket att försöka läsa litteratur, som jag med största sannolikhet inte kommer kunna foga in i ett större sammanhang och dessutom kommer att behöva ta mig igenom igen. Det är redan sjukt mycket med allt annat som ska fixas inför studiestart. Bättre att vara totaltaggad och nyfiken, när det börjar. Men vi är alla olika.

Fick förresten ebjudande, om att gå med i Jusek. 100 spänn för hela studitiden, men jag känner mig extremt, extremt lat just nu och orkar inte med det "administrativa", om ett medlemskap ändå inte ger speciellt mycket. Är ett medlemskap värt något?
Citera
2011-07-29, 20:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonfiskmacka
Även jag är genuint intresserad, men jag känner att det skulle bli för mycket att försöka läsa litteratur, som jag med största sannolikhet inte kommer kunna foga in i ett större sammanhang och dessutom kommer att behöva ta mig igenom igen. Det är redan sjukt mycket med allt annat som ska fixas inför studiestart. Bättre att vara totaltaggad och nyfiken, när det börjar. Men vi är alla olika.

Fick förresten ebjudande, om att gå med i Jusek. 100 spänn för hela studitiden, men jag känner mig extremt, extremt lat just nu och orkar inte med det "administrativa", om ett medlemskap ändå inte ger speciellt mycket. Är ett medlemskap värt något?
Det är bara sossar som är med i facket .

Nej men mer seriöst nu. Det du får är bl.a. en tidning hem i brevlådan med litet läsning, CV-granskning osv. Man får faktiskt inte så mycket som "märks", så det är inte en större förlust att inte teckna medlemskap. Första dagarna så blir man attackerad av alla möjliga organisationer och föreningar som vill dra med dig (Juridiska Föreningen, ELSA, JUSEK, nationer, andra föreningar osv), det finns några studenter som går med i allt för att "gardera sig", men det finns ju ingenting som hindrar från att tänka några dagar för att sedan bli medlem.

Nu är 100 kronor inte så mycket, men man varken vinner eller förlorar särskilt mycket.
Citera
2011-07-29, 21:53
Medlem
Tonfiskmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är bara sossar som är med i facket .

Nej men mer seriöst nu. Det du får är bl.a. en tidning hem i brevlådan med litet läsning, CV-granskning osv. Man får faktiskt inte så mycket som "märks", så det är inte en större förlust att inte teckna medlemskap. Första dagarna så blir man attackerad av alla möjliga organisationer och föreningar som vill dra med dig (Juridiska Föreningen, ELSA, JUSEK, nationer, andra föreningar osv), det finns några studenter som går med i allt för att "gardera sig", men det finns ju ingenting som hindrar från att tänka några dagar för att sedan bli medlem.

Nu är 100 kronor inte så mycket, men man varken vinner eller förlorar särskilt mycket.
I normala fall betackar jag mig för facket och andra vänsterpolitiska propagandaorgan, men som karriärslysten student, vill man ju inte missa något som kan vara gynsamt, väl ute i yrkeslivet :-).
Är dock förmodligen smart, att som du säger, vänta ett tag och skaffa sig en bättre överblick. Medlemskapet i JF, får räcka för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in