Citat:
Ursprungligen postat av christroy
Det är väl tämligen självklart att någon representant från en firma inte säger att han väljer bort personer pga vilken skola man gått på! Det är ju diskriminering och absolut inget man går ut med på en mingelkväll! Men det är den bittra sanningen! Min pappa anställer inom ett stort bolag inom teknik och säger samma sak, Allt utom top 6 skolor kollar han inte ens igenom. Inget han är stolt över men han säger att det bara blir så, sånt är inte intressant när man har så många ansökningar!
Ta en titt på Mannheimer Swartlings hemsida så får ni se, dom har nämligen profiler på alla anställda där man kan se vart dom pluggat osv. Ring mig när ni ser någon från Örebro Universitet! I princip uteslutande från SU och UU!
Eftersom Christroy nu lägger fram "bevis", så kan det ju vara av visst intresse att skärskåda denna så kallade bevisning. Jag fattar inte att jag gjorde det, men jag gick faktiskt igenom var alla på Stockholmskontoret pluggat(ja, jag har flickvän). Så här utföll det:
Stockholms universitet: 86
Uppsala universitet: 48
Lunds universitet: 46
Göteborgs universitet 7
Umeå universitet 7
Örebro "universitet": 0
Blott det faktum att det i princip är jämt skägg mellan Uppsala och Lund gör att vi nog kan bortse ifrån Christroys egocentriska universitetsuppfattning.
Sedan gick jag in på Malmökontoret och kollade var deras jurister pluggat(nu började min sambo undra ifall hon skulle ringa psyket). Så här utföll det:
Lunds universitet: 44
Uppsala universitet: 1
Alla andra universitet: 0
Någon hugad rättshaverist kan ju kolla de andra kontoren, för jag orkar inte, men jag tror att vi kan slå fast att det finns en betydande geografisk komponent i ekvationen: har du pluggat i en stad eller dess närområde så är sannolikheten större att du fortsätter arbeta där. Därmed torde vi även ha bevisat att de flesta spanska jurister sannolikt har studerat i...ja, just det...Spanien.
Örebros totala frånvaro tror jag, precis som de flesta redan påpekat, beror på det faktum att utbildningen där är så pass ny.
Over and out
//Legal-Eagle