2008-12-08, 23:03
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexxi
Råd sökes!!!

Läser på T1 ÖU. Trivs. Saknar dock familjen 50 mil bort.
Sökte därför "på nytt" till Lund.
Efter första urvalet:
LU program - HP reserv 96
LU fristående introduktions kurs - HP reserv 4

Chans på programmet??? Hur många reserver tas in i Lund? Skall jag göra något annat än att tacka ja till reservplatsen? Tänker på detta som folk skriver om att åka dit på upprop etc.

Om jag får en plats på den fristående kursen, hur stor är chansen att bli erbjuden en plats till T3?

Om jag inte tar något av alternativen kan man som jag förstått ansöka om studieortsbyte efter T3. Någon som har erfarenhet av hur "svårt" det är?

Hur skulle du gjort?

Vore super tacksam för svar!!

Jag läser i Lund
Tror inte du kommer in på programmet, men stå kvar som reserv. Det är väl första urvalet vi snackar om? Efter det andra urvalet tar dom inte in några reserver alls.

Att gå på uppropet för att knipa en plats har man inte gjort i Lund sedan typ 1990.

Vilken fristående kurs pratar du om? Glöm allt snack om att gå från fristående till programmet, i min klass var det 2 som försökte komma in den vägen, men bara en lyckades. Och då pratar vi förresten om folk som försökte hoppa på programmet efter att ha läst T1 som fristående, inte T2.

Vad gäller byte av studieort så beror ju det på vad du läst på ÖU. Antingen börjar du om från början eller så får du ringa en studievägledare och höra hur du ska tillgodoräkna dig det man läser i Lund på T1 under T2. Det är knappast så att man kan byta utan problem under grundterminerna. Ett smart steg vore att ringa dom istället för att fråga här, och då rekommenderar jag starkt att du pratar mycket om dina familjeskäl.
Citera
2008-12-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Jag läser i Lund
Tror inte du kommer in på programmet, men stå kvar som reserv. Det är väl första urvalet vi snackar om? Efter det andra urvalet tar dom inte in några reserver alls.

Att gå på uppropet för att knipa en plats har man inte gjort i Lund sedan typ 1990.

Vilken fristående kurs pratar du om? Glöm allt snack om att gå från fristående till programmet, i min klass var det 2 som försökte komma in den vägen, men bara en lyckades. Och då pratar vi förresten om folk som försökte hoppa på programmet efter att ha läst T1 som fristående, inte T2.

Vad gäller byte av studieort så beror ju det på vad du läst på ÖU. Antingen börjar du om från början eller så får du ringa en studievägledare och höra hur du ska tillgodoräkna dig det man läser i Lund på T1 under T2. Det är knappast så att man kan byta utan problem under grundterminerna. Ett smart steg vore att ringa dom istället för att fråga här, och då rekommenderar jag starkt att du pratar mycket om dina familjeskäl.

Ja min reservplats är den jag fick nu efter första intaget. Men så många reserver brukar det alltså inte röra sig om?

Det jag sökt mer är fristående T1 och sedemera T2. Detta är enligt studievägledare en väg in på programmet då man i mån av plats erbjuds programmplats till T3. De säger att det endast är möjligt att söka till program efter T2, den vägen. Men de du refererar till var alltstå efter T1? Någon erfarenhet Fristående T1 + T2 och sedan komma in på programmet?

Lund säger att de medger studieortsbyte i mån av plats till T4. Då skall man naturligtvis ha läst ungefär motsvarande, men de kan medge att man får tenta upp viss del. Dock kunde de inte hjälpa mig med att jämföra ÖU innan man är antagen. Att komma in på familjeskäl angav studievägledaren som svårt, det skall vara synnerliga skäl såsom sjukdom eller liknande. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, så deras syn på saken är ganska klar för mig. Ville bara höra hur det ser ut i verkligheten.
Citera
2008-12-08, 23:48
Medlem
Undrar även hur det fungerar när man är färdig med grundnivån?
Står det en fritt att söka fördjupningskurser på alla orter?
Någon som har koll får gärna sätta mig in i det!
Citera
2008-12-08, 23:56
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ja min reservplats är den jag fick nu efter första intaget. Men så många reserver brukar det alltså inte röra sig om?

Det jag sökt mer är fristående T1 och sedemera T2. Detta är enligt studievägledare en väg in på programmet då man i mån av plats erbjuds programmplats till T3. De säger att det endast är möjligt att söka till program efter T2, den vägen. Men de du refererar till var alltstå efter T1? Någon erfarenhet Fristående T1 + T2 och sedan komma in på programmet?

Lund säger att de medger studieortsbyte i mån av plats till T4. Då skall man naturligtvis ha läst ungefär motsvarande, men de kan medge att man får tenta upp viss del. Dock kunde de inte hjälpa mig med att jämföra ÖU innan man är antagen. Att komma in på familjeskäl angav studievägledaren som svårt, det skall vara synnerliga skäl såsom sjukdom eller liknande. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, så deras syn på saken är ganska klar för mig. Ville bara höra hur det ser ut i verkligheten.

Du har nog rätt, när jag tänkte lite på saken insåg jag att de som sökte programmet från enskilda kurser kom in efter t2. Det finns många i vår klass som bytat till Lund från och med t4, så det låter rimligt. Om studievägledarna låtit förstå att du kommer bli antagen till programmet så ska du förstås köra på det...
Citera
2008-12-09, 00:02
Medlem
Citat:
Du har nog rätt, när jag tänkte lite på saken insåg jag att de som sökte programmet från enskilda kurser kom in efter t2. Det finns många i vår klass som bytat till Lund från och med t4, så det låter rimligt. Om studievägledarna låtit förstå att du kommer bli antagen till programmet så ska du förstås köra på det...

Problemet är att studievägledarna säger varken bu eller bä!
De säger:
1. Sök in på programmet på nytt - det har jag, med dålig reservplats som följd.
2. Sök T1 + T2 fristående så kan du erbjudas plats till T3 - jaha, och om inte??? Sabbat min progammplats i Örebro?
3. Efter T 3 kan du söka till Lund, i mån av plats och om det du läst motsvarare... - gaahhh!!!

Så jag ville bara höra hur vanligt/lätt alternativ 2 + 3 är?
Citera
2008-12-09, 00:06
Medlem
WayneGretzkys avatar
Ligger som 49:e reserv i HP-kvoten i Lund och 51:e i Stockholm nu efter första urvalet. Verkar inte så jävla ljust va? Får väl slå en pling till respektive lärosäte och kolla lite hur många som brukar antas efter andra urvalet.

Suger f.ö. röv att man inte kan tacka ja till ett program man antagits till och ändå stå kvar som reserv på ett annat...
Senast redigerad av WayneGretzky 2008-12-09 kl. 00:07. Anledning: Finjustering
Citera
2008-12-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Ligger som 49:e reserv i HP-kvoten i Lund och 51:e i Stockholm nu efter första urvalet. Verkar inte så jävla ljust va? Får väl slå en pling till respektive lärosäte och kolla lite hur många som brukar antas efter andra urvalet.

Suger f.ö. röv att man inte kan tacka ja till ett program man antagits till och ändå stå kvar som reserv på ett annat...

var har du antagits?
Du får gärna skriva här om hur många reserver som brukar antas i Lund...
Citera
2008-12-09, 00:49
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Problemet är att studievägledarna säger varken bu eller bä!
De säger:
1. Sök in på programmet på nytt - det har jag, med dålig reservplats som följd.
2. Sök T1 + T2 fristående så kan du erbjudas plats till T3 - jaha, och om inte??? Sabbat min progammplats i Örebro?
3. Efter T 3 kan du söka till Lund, i mån av plats och om det du läst motsvarare... - gaahhh!!!

Så jag ville bara höra hur vanligt/lätt alternativ 2 + 3 är?

Det trista med våra studievägledare är just att de inte är särskilt pålitliga. En gymnasiekompis som bytte från UMU efter t3 fick en jävla massa trubbel.

Jag skulle ju satsat på att vänta till efter T3. Alt två kan, i mitt tycke, bara bli aktuellt om ÖU ger dig studieuppehåll så att du kan återvända dit om allt annat skiter sig. Fråga isf deras studievägledare.

Kan du verkligen inte hålla ut i tre år? ÖU är ju inte precis norrland.

Som kuriosa kan jag meddela att jag med 1.7 på hp var reserv 23 efter 1a urvalet och kom in (ht06). Så det rör ju på sig. Men typ 90 låter rätt mycket.

EDIT: 23 i HP-gruppen. Tror ej det finns statistik på hur många reserver som brukar antas, men det som talar till din fördel är att det är vårterminen (lägre söktryck) plus att de har ökat utbildningsplatserna från typ 180 till 210 (rätta mig om jag har fel)
Citera
2008-12-09, 01:23
Medlem
Vad jag förstått tar Lund inte emot några reserver öht eftersom de kör med överintag på deras ordinarie intag. Dock kan ju reservplacerade givetvis antas till urval 2.
Citera
2008-12-09, 17:33
Medlem
[quote=Buffeln]
Jag skulle ju satsat på att vänta till efter T3. Alt två kan, i mitt tycke, bara bli aktuellt om ÖU ger dig studieuppehåll så att du kan återvända dit om allt annat skiter sig. Fråga isf deras studievägledare.

Kan du verkligen inte hålla ut i tre år? ÖU är ju inte precis norrland.

[quote]

Studieuppehåll var bra synpunkt, så har jag inte tänkt!

Förutom att jag har sambo och djur hemma så håller vi på att totalrenovera vårt hus och jag driver företag med anställda. Så det kostar massor för mig att vara borta, ekonomiskt och mentalt. Men är det enda sättet så kommer jag att göra det, fast är det möjligt att göra det lite enklare villl jag det!
Citera
2008-12-09, 19:48
Medlem
Citat:

EDIT: 23 i HP-gruppen. Tror ej det finns statistik på hur många reserver som brukar antas, men det som talar till din fördel är att det är vårterminen (lägre söktryck) plus att de har ökat utbildningsplatserna från typ 180 till 210 (rätta mig om jag har fel)

Jag sitter nu som reserv 23 på HP inför vårterminen i Lund. Ångestladdad månad väntar.
Citera
2008-12-09, 20:11
Medlem
Pörrs avatar
Alla ni som väntar på att komma in: ha inte sådan ångest. Den ångest ni har nu är ändå inget mot vad som väntar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in