2013-11-18, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Varför då? Betyget skall visa hur bra man kan ämnet (det gör det inte ändå, men i teorin). Under vilken termin eller hur man lärt sig ämnet spelar ingen roll.

Om betyget bara ska visa hur bra man kan någonting, varför får man då inte plussa?
Citera
2013-11-18, 13:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissability
Om betyget bara ska visa hur bra man kan någonting, varför får man då inte plussa?

Jag vet inte. I princip tycker jag betygssystemet och examinationsformerna är ganska otillräckliga, men fuck do I know. Som det är nu kan det göra stor skillnad för din karriär om du har 30 hp Ba istället för AB. Jag har full förståelse för all blankning.
Citera
2013-11-20, 17:02
Medlem
Aimberts avatar
Frågor av karatären "Kommer jag in på juristlinjen i Lund med 1.4 på HP?" tas i den här tråden. OT raderat. /Moderator
Citera
2013-11-20, 22:50
Medlem
checkthisout.s avatar
Ni som pluggar i Stockholm: hur många gånger i veckan behöver ni åka till universitetet för att närvara vid seminarium/föreläsningar?

Funkar det att pendla dit tror ni?

Svar angående Lund uppskattas också.
Senast redigerad av checkthisout. 2013-11-20 kl. 22:57.
Citera
2013-11-20, 23:20
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Ni som pluggar i Stockholm: hur många gånger i veckan behöver ni åka till universitetet för att närvara vid seminarium/föreläsningar?

"Det beror på". Undervisningen är ytterst sällan obligatorisk. Jag går helst på all undervisning och tycker ändå om att plugga i skolan. Det finns studenter som klarar sig gott med lagtext, kurslitt och extentor och således bara närvarar när det krävs.

Jag har vänner som pendlar nästan dagligen från Västerås eller något ännu längre ut på landet och klarar det bra. Det är ytterst subjektivt (har du förhållande, jobb, gillar du att åka tåg, kan du plugga på tåg, är det hållbart ekonomiskt osv)

Om anledningen är att du vill ha gratis mat och bredbandsuppkoppling hos mamma tycker jag dock du bör skaffa ett sketet korridorsrum/bli inneboende hos skum äldre man precis som oss andra.
Citera
2013-11-20, 23:28
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
"Det beror på". Undervisningen är ytterst sällan obligatorisk. Jag går helst på all undervisning och tycker ändå om att plugga i skolan. Det finns studenter som klarar sig gott med lagtext, kurslitt och extentor och således bara närvarar när det krävs.

Jag har vänner som pendlar nästan dagligen från Västerås eller något ännu längre ut på landet och klarar det bra. Det är ytterst subjektivt (har du förhållande, jobb, gillar du att åka tåg, kan du plugga på tåg, är det hållbart ekonomiskt osv)

Om anledningen är att du vill ha gratis mat och bredbandsuppkoppling hos mamma tycker jag dock du bör skaffa ett sketet korridorsrum/bli inneboende hos skum äldre man precis som oss andra.

Är det inte svårt att få tag i studentbostäder i Stockholm? Jag gillar att åka tåg men kan inte åka dit varje dag. Det tar alldeles för lång tid och energi och det är dyrt.

Hursomhelst var jag lite mer ute efter hur många gånger i veckan som det brukar vara föreläsningar och seminarium, dvs tillfällen där man antagligen ska vara med.

Det är stor skillnad mellan att behöva åka 3 gånger i veckan och 5.
Citera
2013-11-20, 23:43
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Är det inte svårt att få tag i studentbostäder i Stockholm? Jag gillar att åka tåg men kan inte åka dit varje dag. Det tar alldeles för lång tid och energi och det är dyrt.

Stockholms bostadsmarknad kan man diskutera till leda, men på något vis får alla en bostad (dålig) till slut.

Lappis eller Jerum (korridorsrum) går att få för 250-300 ködagar.

Citat:
Hursomhelst var jag lite mer ute efter hur många gånger i veckan som det brukar vara föreläsningar och seminarium, dvs tillfällen där man antagligen ska vara med.

Det variera från kurs till kurs, och är väldigt svårt att säga vilka tillfällen som faktiskt är nödvändiga. En del föreläsare högläser ur boken pretty much.

Med det sagt, här är höstens JIK-schema: http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2441&termin=H13

Generellt tror jag man kan säga att det är mycket undervisning på SU. CC (första kursen på tredje terminen) har i princip daglig undervisning.

Citat:
Det är stor skillnad mellan att behöva åka 3 gånger i veckan och 5

Det blir en fråga om att välja rätt grupp. På 3 dgr/v bör du inte missa mycket, men en del, undervisning.
Senast redigerad av Sobofied 2013-11-20 kl. 23:46.
Citera
2013-11-21, 14:56
Medlem
Ni som läser i Stockholm, vad tycker ni? Har hört att Universitet i Sthlm ligger väldigt dåligt till och att student-livet är väldigt begränsat, vilket i sin tur bidrar till att student-livet förlorar mycket av sin charm. Kanske blir antagen nu till våren och funderar på om det är värt att flytta till Sthlm, från Lund. Hyser stor kärlek och respekt för Sthlm men tyvärr verkar många inte nöjda med varken utbildningen eller staden ur ett studentperspektiv (från vad jag har fått höra av vänner och bekanta)..

Är jag helt ute och cyklar eller?

Mvh.
Citera
2013-11-21, 14:57
Medlem
Citat:

Funkar det att pendla dit tror ni?

Svar angående Lund uppskattas också.
Kan väll passa på att säga att Lund är otroligt liten och mysig stad och allt ligger verkligen inom cykelavstånd. Insisterar du på att pendla blir det buss och det tar max 20 minuter oavsett var du än bor i Lund. Detta förutsätter givetvis att du bor i just Lund och inte i någon av de närliggande städerna.
Citera
2013-11-21, 16:05
Medlem
checkthisout.s avatar
Jag har varit i Stockholm idag och "kollat runt" lite.

SU verkar helt OK, de har inte de bästa anläggningarna och inte de sämsta heller. Byggnaderna ser ut som en blandning av Uppsalas och Göteborgs.

Angående människorna så är det ganska många invandrare på SU- dock inte särskilt många på just juristprogrammet.

Tjejerna är en besvikelse. Inte många skönheter där inte. Att Stockholm skulle ha de vackraste tjejerna är rent BS. Uppsalas Universitet har i snitt snyggare tjejer, Högskolan i Jönköping också.

Det finns en del matställen dock inte riktigt så många om man jämför med Örebro. Örebro har överlag ett trevligare campus.

Verdict: Inte så illa, men ska titta på andra ställen också. Intrycket är inte av ett "statusuniversitet". Tilläggas kan att jag inte gillar stora städer.
Senast redigerad av checkthisout. 2013-11-21 kl. 16:12.
Citera
2013-11-21, 16:53
Medlem
fraKturs avatar
Citat:

SU verkar helt OK, de har inte de bästa anläggningarna och inte de sämsta heller. Byggnaderna ser ut som en blandning av Uppsalas och Göteborgs.

Angående människorna så är det ganska många invandrare på SU- dock inte särskilt många på just juristprogrammet.

Tjejerna är en besvikelse. Inte många skönheter där inte. Att Stockholm skulle ha de vackraste tjejerna är rent BS. Uppsalas Universitet har i snitt snyggare tjejer, Högskolan i Jönköping också.

Det finns en del matställen dock inte riktigt så många om man jämför med Örebro. Örebro har överlag ett trevligare campus.

Verdict: Inte så illa, men ska titta på andra ställen också. Intrycket är inte av ett "statusuniversitet". Tilläggas kan att jag inte gillar stora städer.

Bra kriterier du gick efter i alla fall..
Citera
2013-11-21, 17:19
Medlem
Citat:

Ungefär samma kritik som jag har hört från bekanta, (bortsett från tjejerna och representationen av invandrare? Inte direkt superaktuellt haha..) så jag antar att det ligger någorlunda sanningen bakom det du säger. Får se. Hoppas på Uppsala just nu och kommer försöka skriva HP till våren också. Blir förmodligen Örebro annars. Du har ingen koll på själva programmet i sig?

Tack för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in