2011-10-21, 21:15
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Hur överlevde göteborgarna första tentan på T1 nu då? För min del gick en av frågorna käpprätt åt skogen, var så jäkla stressad och fick tunnelseende vilket medförde att jag missade den centrala jävla lagen i hela frågan och garanterat får noll poäng. Känns muntert att 25% ryker bara pga det. Så här i efterhand var det fanken den lättaste av alla. Mögel!

Nu är jag arg att jag lyckades bra med de andra, för annars hade jag kanske kunnat få underkänt och fått göra om. Nu får jag väl ett värdelöst B istället.
Du lär ju kunna dra tillbaka tentan och göra en omtenta om du föredrar det.
Citera
2011-10-21, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Du lär ju kunna dra tillbaka tentan och göra en omtenta om du föredrar det.

Kan jag? Som jag förstått det måste man lämna in tentan "blank" om man inte vill att den skall bedömas... Har inte hört något om att dra tillbaka? Hör man bara av sig till kursansvarig då eller?
Citera
2011-10-21, 21:27
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Kan jag? Som jag förstått det måste man lämna in tentan "blank" om man inte vill att den skall bedömas... Har inte hört något om att dra tillbaka? Hör man bara av sig till kursansvarig då eller?
Ja, det bör dock göras så tidigt som möjligt efter tentan. Det fungerar åtminstone här uppe i Umeå. Jag vet dock inte hur det ser ut där du läser men det vore ju konstigt om reglerna var annorlunda där.
Senast redigerad av Orzion 2011-10-21 kl. 21:29.
Citera
2011-10-21, 21:29
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Hur överlevde göteborgarna första tentan på T1 nu då? För min del gick en av frågorna käpprätt åt skogen, var så jäkla stressad och fick tunnelseende vilket medförde att jag missade den centrala jävla lagen i hela frågan och garanterat får noll poäng. Känns muntert att 25% ryker bara pga det. Så här i efterhand var det fanken den lättaste av alla. Mögel!

Nu är jag arg att jag lyckades bra med de andra, för annars hade jag kanske kunnat få underkänt och fått göra om. Nu får jag väl ett värdelöst B istället.

Det gick åt helvete för mig också, men inte för att jag var stressad. Jag märkte att jag hade pluggat för dåligt...
Citera
2011-10-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ja, det bör dock göras så tidigt som möjligt efter tentan. Det fungerar åtminstone här uppe i Umeå. Jag vet dock inte hur det ser ut där du läser men det vore ju konstigt om reglerna var annorlunda där.

Har mailat och frågat nu. Får jag chansen så tvekar jag inte en sekund...
Citera
2011-10-21, 21:45
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Har mailat och frågat nu. Får jag chansen så tvekar jag inte en sekund...
Lycka till, får hoppas att det går bra om det är vad du vill, återkom gärna med hur det gick
Citera
2011-10-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det gick åt helvete för mig också, men inte för att jag var stressad. Jag märkte att jag hade pluggat för dåligt...

Det sämsta är ju att man inte får någon feedback på tentan heller. Så det man inte kan nu, kommer man inte kunna sedan heller... Varför i hela friden har man inte något tillfälle där man går igenom tentan? Det skulle inte kräva mer än max en timme att gå igenom svaren gemensamt med klassen...
Citera
2011-10-21, 21:54
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Det sämsta är ju att man inte får någon feedback på tentan heller. Så det man inte kan nu, kommer man inte kunna sedan heller... Varför i hela friden har man inte något tillfälle där man går igenom tentan? Det skulle inte kräva mer än max en timme att gå igenom svaren gemensamt med klassen...
Ni lär ju få lösningsförslag till tentan?
Citera
2011-10-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ni lär ju få lösningsförslag till tentan?

Ahhh my bad. Då är det ju prima ballerina.

Jag tror jag skall gå och lägga mig innan jag blir för upprörd och besviken över min klantighet idag
Citera
2011-10-21, 22:29
Medlem
Jag ser fram emot första tentan. Övningstentorna går bättre och bättre och får nu nästan full pott när jag gör mina simpla jiken-tentor. Det är bara ABL som vi inte gått igenom öht som var svår i början, nu flyter det på Ska bli skönt att slippa Introd. till Straffrätten som har fel hela tiden, även Agell&Malmström har jag lyckats hitta lite fel faktiskt, stör mig nåt så otroligt eftersom min lärare säger att jag skall gå efter vad hon har sagt (efter att ha studerat lagkommentarer och praxis) medan jag känner att lösningsförslagen gillar att gå efter böckerna istället. Är det då man överprövar betygen eller?
Citera
2011-10-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Jag ser fram emot första tentan. Övningstentorna går bättre och bättre och får nu nästan full pott när jag gör mina simpla jiken-tentor. Det är bara ABL som vi inte gått igenom öht som var svår i början, nu flyter det på Ska bli skönt att slippa Introd. till Straffrätten som har fel hela tiden, även Agell&Malmström har jag lyckats hitta lite fel faktiskt, stör mig nåt så otroligt eftersom min lärare säger att jag skall gå efter vad hon har sagt (efter att ha studerat lagkommentarer och praxis) medan jag känner att lösningsförslagen gillar att gå efter böckerna istället. Är det då man överprövar betygen eller?

Lösningsförslag är väl bara just förslag? Eller har jag missat något här?
Citera
2011-10-21, 22:38
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Generellt sett kan nog sägas att om olika alternativ presenteras tyder det på att rättsläget är oklart om än i varierande grad. Då kan det vara bra att föra ett kort resonemang om detta i tentan och eventuellt presentera olika alternativa lösningar. Det visar ju på att du förstått ämnet på ett djupare plan och har förmågan att resonera kring det istället för att endast ge de enkla "standardsvaren".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in