Citat:
Ursprungligen postat av obranstrom
Tack för svaren!
Hur ser dessa seminarieuppgifter ut? Är det en lunta om något/några tidigare fall som man på egen hand läser igenom och bildar sig en uppfattning om, och sedan diskuterar vidare i basgruppen och slutligen framför inför en större grupp? Eller hur fungerar det? Och hur mycket individuell läsning och arbete innebär sådana och liknande uppgifter? På vilket sätt redovisas de, bara skriftligt eller genom en presentation?
Ni får ursäkta min frågvishet, har inte tidigare hittat några UU-studenter att fråga ut om dylika saker.
Ungefär hur mycket total studietid lägger den genomsnittliga studenten ner per vecka i era klasser?
Att arbetet är mera koncentrerat på studenternas eget tänkande snarare än deras lyssnande tycker jag verkar som ett bra upplägg åtminstone i teorin. Ser fram emot att få börja!
Hur ser dessa seminarieuppgifter ut? Är det en lunta om något/några tidigare fall som man på egen hand läser igenom och bildar sig en uppfattning om, och sedan diskuterar vidare i basgruppen och slutligen framför inför en större grupp? Eller hur fungerar det? Och hur mycket individuell läsning och arbete innebär sådana och liknande uppgifter? På vilket sätt redovisas de, bara skriftligt eller genom en presentation?
Ni får ursäkta min frågvishet, har inte tidigare hittat några UU-studenter att fråga ut om dylika saker.
Ungefär hur mycket total studietid lägger den genomsnittliga studenten ner per vecka i era klasser?
Att arbetet är mera koncentrerat på studenternas eget tänkande snarare än deras lyssnande tycker jag verkar som ett bra upplägg åtminstone i teorin. Ser fram emot att få börja!
Uppgifterna består oftast av diverse konstruerade juridiska problem som du ska försöka hitta en lösning på (eller föra en bra diskussion om). Uppgifterna kan även bestå av att du ska läsa ett antal rättsfall och svara på frågor om det. Det är dom du säger att man först läser själv, därefter träffar man sin basgrupp och går igenom uppgiften, för att sen diskutera med sin seminariegrupp (tot. ca 5 basgrupper i varje seminariegrupp). Seminariediskussionerna är inte betygsgrundande, men närvaron är obligatorisk, och om du är dåligt förberedd så är det ditt problem. Vad gäller antal timmar man lägger ner skiljer det sig väldigt mycket mellan personer och vilken termin man går (vissa terminer är betydligt tuffare än andra). Läggar du ner sammanlagt 40 timmar i veckan på plugg (inkl. basgruppsmöten, seminarier, föreläsningar) kommer du klara dig fint.
Jag tror inte det är någon större skillnad i kvalitén på utbildningarna. Välj utbildning (i den mån du kan, förstås....) efter vart du vill bo och vilken undervisningsform du tror att du trivs bäst med.
Jag har inget att jämföra med men jag uppskattar undervisningsformen