2011-01-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiger_1977
Sgt.hank:
Det är kanske mer du som inte vet vad Göteborg sysslar med? Och Umeå är väldigt mycket mer än genustjafs och deras PBL är till sin utformning nästintill identisk med Uppsala, därmed inte sagt att examinationsformerna är lika...

Som jag sa så kan man inte få objektiva svar i den här frågan, inte heller av mig. Jag har ytterst begränsad kunskap om de flesta andra lärosätena (särskilt dem där jag inte känner folk som pluggar, nämligen Göteborg och Umeå) och är färgad av personliga åsikter precis som alla andra. Det klargjorde jag för TS redan från början. Att Umeå kör med PBL som är rippat från Uppsala framgick också i min post.
Citera
2011-01-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankMir
Du kommer inte att hamna i BG1

Sant, du kommer hamna i BGII för kompletterande betyg.
Citera
2011-01-27, 16:40
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiger_1977
Sgt.hank:
Det är kanske mer du som inte vet vad Göteborg sysslar med? Och Umeå är väldigt mycket mer än genustjafs och deras PBL är till sin utformning nästintill identisk med Uppsala, därmed inte sagt att examinationsformerna är lika...
Fast det skiljer sig en del som jag fattat det har Umeå lite mindre PM och seminarium har haft ca 1.5 seminarium och 1 PM per termin hitintills (T1-2) viket är mindre än Uppsala. Fast vi har haft ca 10-11 böcker per termin vilket är lite mer än Uppsala?
Citera
2011-01-27, 16:53
Medlem
Bra val av program själv plugga jag i stokholm och tycker att det är kanon där. Är ursprungligen från Stockholm ochdärför var det en självklar val.
Citera
2011-01-27, 16:58
Medlem
Orzions avatar
Det är intressant att notera ”hoppet” från termin 1 till termin 2, har pratats en del om det i Uppsala men samma sak tycks gälla vid Umeå. Antalet seminarium har blivit betydligt fler och dessutom mer att förbereda inför varje seminarium. Dessutom har kurslitteraturen (den del som man behöver läsa åtminstone) utökats med ca 50% och dessutom blivit mer avancerad. Jag saknar allmän avtalsrätt (Ramberg) och civilrätt (Agell) när jag nu sitter och läser Speciell avtalsrätt II (Hellner) och Köprätt (Håstad) även om Håstad faktiskt kan vara lite rolig ibland när han titt som tätt förklarar varför han anser att alla andra har fel men men ska nog överleva denna terminen med, desto mer att lära sig istället.
Citera
2011-01-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det är intressant att notera ”hoppet” från termin 1 till termin 2, har pratats en del om det i Uppsala men samma sak tycks gälla vid Umeå. Antalet seminarium har blivit betydligt fler och dessutom mer att förbereda inför varje seminarium. Dessutom har kurslitteraturen (den del som man behöver läsa åtminstone) utökats med ca 50% och dessutom blivit mer avancerad. Jag saknar allmän avtalsrätt (Ramberg) och civilrätt (Agell) när jag nu sitter och läser Speciell avtalsrätt II (Hellner) och Köprätt (Håstad) även om Håstad faktiskt kan vara lite rolig ibland när han titt som tätt förklarar varför han anser att alla andra har fel men men ska nog överleva denna terminen med, desto mer att lära sig istället.

Ja! Termin ett är en slags uppvärmande introduktion. Så funkar det nog på samtliga lärosäten.
Citera
2011-01-27, 22:08
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag har en fråga rörande litteratur. Hur mycket ändras inom arvsrätten nu 2011? Är det väldigt värdefullt att ha senaste upplagan av Brattströms & Singers "Rätt arv" som just utkommit, eller klarar mig sig hyggligt på upplagan från 2007?
Citera
2011-01-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankMir
Du kommer inte att hamna i BG1

Vad baserar du det påståendet på?
Citera
2011-01-27, 22:48
Medlem
Stuuuuutes avatar
Verkar vara flera som läser någon form av juridik här, trevligt

Finns här någon som besitter några gamla tentor/prov av avtalsrätt så man kan studera lite olika formuleringar osv?

MVH
Citera
2011-01-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obranstrom
Vad baserar du det påståendet på?

Jag misstänker att han menar att BGI är för icke-kompletterade betyg. Vilket är helt sant, kompletterade hamnar i BGII.
Citera
2011-01-28, 01:26
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag har en fråga rörande litteratur. Hur mycket ändras inom arvsrätten nu 2011? Är det väldigt värdefullt att ha senaste upplagan av Brattströms & Singers "Rätt arv" som just utkommit, eller klarar mig sig hyggligt på upplagan från 2007?
Mig veterligen har de inte ändrat mycket. Den största skillnaden är väl i princip att de utökat den rättspolitiska diskussionen om samboförhållanden, samt uppdaterat gällande rätt angående partnerskap. Det senare kan ju nu för tiden förvandlas till ett äktenskap.
Citera
2011-01-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Jag misstänker att han menar att BGI är för icke-kompletterade betyg. Vilket är helt sant, kompletterade hamnar i BGII.

Jag förstår precis vad han menade och det du säger är sant, men det är däremot fel att skriva att jag kommer hamna i BGII. Har man ett samlat betygsdokument (och alltså inte slutbetyg) från gymnasiet och väljer att göra om 2/3 eller mer av sina gymnasiepoäng på Komvux och däri räknar bort Estetisk verksamhet och Idrott, så kommer du med det slutbetyg du sedan plockar ut att söka i BGI.

Jag undrade om han syftade på något som sa emot detta eller om han bara såg orden "läsa upp betyg" och skrev något innan han hann tänka efter. Känns dock som en föga givande diskussion då jag redan vet vad reglerna säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in