2010-12-08, 23:15
Medlem
E.Goodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Det kommer inte vara ett problem, förutsatt att du själv väljer att hålla tyst om det.

Tack, vad skönt att höra. My lips are sealed
Citera
2010-12-09, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerruti1881
Man ansöker till programmet via Studera.nu, blir antagen, och ansöker sedan om tillgodoräknande vid det nya universitetet.
Om man byter från ett program med AB-B-skala till SU så får man behålla sina betyg, bortsett från Juridisk Informationssökning där B är max. Jag förmodar att det är likadant på övriga lärosäten.

Stämmer mycket bra. Det går idag ganska bra att byta skola av vad jag förstått, däremot har de olika universiteten olika inriktningar och typer av undervisning, det är väl det största problemet. En dam jag var på en sittning med bytte från SU efter en termin till min skola. Det största som påverkade henne var min skolas annorlunda inriktning. Hon hade heller inte läst samma sak som på T1 här, vilket gav henne lite sämre förutsättningar. Men alla läser väl över alla terminen ganska liknande saker.
Citera
2010-12-09, 12:37
Medlem
hanswolfs avatar
Vad är de olika inriktningarna på de olika universiteten? Jag vet att Göteborg är inriktad mot affärsjuridik, och Örebro mot straff och processrätt, men de andra då?
Citera
2010-12-09, 13:33
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Vad är de olika inriktningarna på de olika universiteten? Jag vet att Göteborg är inriktad mot affärsjuridik, och Örebro mot straff och processrätt, men de andra då?

Inriktningar? Mig veterligen finns inte inriktningar annat än vad man själv väljer att "inrikta" sig på när det vankas extrakurser och examensarbete.
Citera
2010-12-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Inriktningar? Mig veterligen finns inte inriktningar annat än vad man själv väljer att "inrikta" sig på när det vankas extrakurser och examensarbete.

Det finns alltid något som utmärker de olika universiteten, något man profilerar sig på. Det gäller nog de mindre snarare än de större eftersom de mindre har svårare att stå sig i konkurrensen, och de större behöver inte ha något särskilt som lockar. Men visst finns det en viss profilering, även om jag inte skulle vilja kalla det inriktningar. Göteborg och Örebro har något som liknar inriktningar, de andra har mest en viss profil.

Min bild av det hela (säkert mest fördomar, men ändå):

Uppsala: PBL - Harvard-modellen, praktiskt tillämpning, learning by doing, etc.
Lund: Strikt traditionalism, att göra som man alltid gjort i så hög utsträckning som möjligt.
Stockholm: Lever mest på att ligga i huvudstaden, tror sig nog inte behöva nån profil.
Göteborg: Affärsjuridik som sagt. Institutionen ligger på Handelshögskolan i GBG.
Umeå: Wannabe-Uppsala och i andra hand genustjafs och humanjuridik.
Örebro: Straff & (särskilt) processrätt. Börjar med processer redan på T1.
Citera
2010-12-09, 23:27
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
Det finns alltid något som utmärker de olika universiteten, något man profilerar sig på. Det gäller nog de mindre snarare än de större eftersom de mindre har svårare att stå sig i konkurrensen, och de större behöver inte ha något särskilt som lockar. Men visst finns det en viss profilering, även om jag inte skulle vilja kalla det inriktningar. Göteborg och Örebro har något som liknar inriktningar, de andra har mest en viss profil.

Där ser man. Jag trodde det bara handlade om olika prioriteringar och annorlunda upplägg snarare än inriktning och profilering.
Citera
2010-12-10, 01:47
Medlem
Cerruti1881s avatar
Finns det någon här som har bra koll på vilka betyg och sidomeriter som krävs för olika arbeten? Jag tycker mig ha hört att 50% AB räknas som tillräckligt för Vinge och Mannheimer Swartling. Vad brukar krävas av de mindre affärsjuridiska byråerna eller de som främst är inriktade på brottmål? Skulle man klara sig med t.ex. ett snitt på BA, i synnerhet om man även läser in en ekonomie kandidat på antingen Handels eller SU vid sidan om?

Vilka betyg brukar krävas för att få jobb som bolagsjurist?

Jag undrar också lite om det här med de mindre eftertraktade jobben. Om ens första arbete blir inom någon typ av förvaltning, har man då ingen chans hos byråerna i framtiden?
Citera
2010-12-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Där ser man. Jag trodde det bara handlade om olika prioriteringar och annorlunda upplägg snarare än inriktning och profilering.

Eller, jag ska väl förtydliga att det rör sig om min egen uppfattning om hur det ligger till. Det framgick nog inte klart av mitt tidigare inlägg.
Citera
2010-12-10, 10:10
Medlem
r0g3rs avatar
Uppsala tog in 310 nu till våren, vet inte riktigt vilka betyg dom krävs eftersom jag inte riktigt har greppat det nya poängsystemet. I våras var det 18,4 (det gamla systemet) hur många tog de in till hösten?? Känns som det kommer bli trångt i JB :P
Om de tar in 300 vid HT, runt 600 jursiter per år. Satan vad glad jag är att man ligger lite före, att sitta ting kommer bli en omjölighet om några år.

Känns det inte lite som att vem som helst kan läsa till jurist idag? Uppsala har nu VT intagning, Göteborg lär säker också börja med det snart eftersom de också vill få in mer intäkter. Örebro utbildar numera jurister (runt 100 per år) och Linköping kommer säkert även dem ansöka om att få starta juristlinjen.. Allt detta då det redan nu utbildas för många jurister.. Känns inte så bra det här..
Senast redigerad av r0g3r 2010-12-10 kl. 10:18.
Citera
2010-12-10, 10:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Uppsala tog in 310 nu till våren, vet inte riktigt vilka betyg dom krävs eftersom jag inte riktigt har greppat det nya poängsystemet. I våras var det 18,4 (det gamla systemet) hur många tog de in till hösten?? Känns som det kommer ännu trängre i JB? Om
Nu de tar in 300 vid HT, runt 600 jursiter per år. Satan vad glad jag är att man ligger lite före, att sitta ting kommer bli en omjölighet om några år.
Är det verkligen så många, om vi inte räknar med överintaget? Jag trodde att det var 250 varje intagning...
Citera
2010-12-10, 10:22
Medlem
r0g3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är det verkligen så många, om vi inte räknar med överintaget? Jag trodde att det var 250 varje intagning...
Jag vet inte, är inte så insatt men om det är 250 så blir det då 500 om året. SU är dock värre med hela 330 nu till våren. Jag är givetvis glad att fler får chansen att utbilda sig till jurister, det är en riktigt bra utbildning men samtidigt så sänker det statusen..

OT, grattis att du kommit in du kommer trivas som fisken in vattnet
Citera
2010-12-10, 11:51
Medlem
Det finns 250 platser / termin i Uppsala. Det är en ökning med omkring 150 platser om året mot förut. Jag tippar att antalet notarieplatser också kommer öka om några år eftersom det spås brist på domstolsjurister sist jag hörde nått.

Enligt senaste prognosen jag läste (i senaste numret av Uppsala studentkårs tidning), som stämmer med de flesta andra prognoserna jag läst nyligen så är arbetsmarknaden för jurister om 5 år i balans totalt sett. Det kommer alltså finnas lika mycket jobb som det finns jurister. På vissa områden lär det råda brist och på vissa kommer det vara fortsatt hård konkurrens (byråjobb exv.).

Jag är inte särskilt orolig och det tror jag inte någon annan behöver vara heller. Det examineras drygt 2000 jurister om året totalt, kanske ökar med 100 personer eller så efter senaste tidens ökade antagningar. Bara advokatbyråerna i Stockholm lär nyanställa över 500 biträdande jurister om året totalt. Det är bara på en av många typer av arbetsplatser, och i en enda stad (visserligen den klart största, men ändå).

Visst vore det idealiskt för oss som pluggar om det bara togs in 500-1000 jurister om året totalt vilket skulle leda till skriande brist och högre löner, men man får vara realistisk. Universitetens ökade antagning har i första hand att göra med marknadens efterfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Känns som det kommer bli trångt i JB :P

Har du varit i Uppsala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här