2011-08-11, 19:53
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
I Göteborg har man nu satt en gräns på antal möjligheter att klara en kurs(T5). Klarar man inte kursen på fem försök så får man inte fortsätta på juristprogrammet.

Fast det bör nog inte tas helt allvarligt, visst, är man dum i huvudet och gör en omtenta fem gånger utan att ens klara sig så bör man kanske inte heller vara där. Men om det nu visar sig att en elev har grymt svårt för bara en kurs och helt enkelt inte klarar den, eller av något liknande skäl, tror jag knappast man inte får fortsätta utan man löser det i samråd med studievägledarna. Dem är oftast smådryga, men när det kniper kan man räkna med dem.
Senast redigerad av Ivecc 2011-08-11 kl. 19:57.
Citera
2011-08-11, 20:06
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Fast det bör nog inte tas helt allvarligt, visst, är man dum i huvudet och gör en omtenta fem gånger utan att ens klara sig så bör man inte heller vara där. Men om det nu visar sig att en elev har grymt svårt för bara en kurs och helt enkelt inte klarar den, eller av något liknande skäl, tror jag knappast man inte får fortsätta utan man löser det i samråd med studievägledarna. Dem är oftast smådryga, men när det kniper kan man räkna med dem.

Kan lova dig att det bör tas på allvar
Citera
2011-08-11, 22:50
Medlem
Kära Örebroare!

Hur ser det ut runt jul på T1? Enligt schemat så är det ledigt från den 20/12 - 03/01. Idiot som jag är så ska jag försöka tima in en resa till Nya Zeeland under denna tid.

Jag undrar då därför om jag gör rätt i att resa med tanke på det eventuella pluggandet som tillkommer på lovet.

Hur upplevde ni att det var? Kunde ni droppa studierna och åka hem till mor och far för att fira jul, eller satt ni lika fan med böckerna uppe under Kalle Anka?
Citera
2011-08-11, 22:56
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morning.Glory
Kära Örebroare!

Hur ser det ut runt jul på T1? Enligt schemat så är det ledigt från den 20/12 - 03/01. Idiot som jag är så ska jag försöka tima in en resa till Nya Zeeland under denna tid.

Jag undrar då därför om jag gör rätt i att resa med tanke på det eventuella pluggandet som tillkommer på lovet.

Hur upplevde ni att det var? Kunde ni droppa studierna och åka hem till mor och far för att fira jul, eller satt ni lika fan med böckerna uppe under Kalle Anka?

Nu pluggar jag inte i Örebro men rimligtvis ligger tentan efter jullovet, vilket säger en del om "ledigheten".
Citera
2011-08-11, 23:03
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nu pluggar jag inte i Örebro men rimligtvis ligger tentan efter jullovet, vilket säger en del om "ledigheten".
Nu läser jag i och för sig i Umeå och inte i Örebro men det lär ju vara samma sagt, vet i och för sig inte om Örebro har terminstentor. Själv läste jag dock i princip ingenting alls under jullovet. Åkte tillbaka till Umeå någon dag efter nyår och tentapluggade i cirka 1 och en halv vecka innan tentan, nu vet jag i och för sig inte hur långt efter jul tentan är i Örebro.
Citera
2011-08-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettochannat
http://www.juridicum.su.se/jurweb/aktuellt/default.asp?lang=swe&aktuellid=280

Tack för länken! Har tidigare varit inne där men var nog inte tillräckligt uppmärksam haha. Då slipper man oroa sig, bara ta det lugnt och läsa agell&malmström innan man lägger sig fram till den 26e
Citera
2011-08-12, 05:03
Medlem
hakkemans avatar
Angående uppropet på SU. Det är alltså en registrering och man behöver då inte registrera sig via webben?
Citera
2011-08-12, 06:10
Medlem
Jag ska läsa HÖKEN till hösten och har två frågor till er jurister. 1. Behövs all litteratur som finns angiven på nedanstående lista? 2. Hade tänkt köpa den blå lagboken, troligtvis ny. Lycknis hade den för ~700 kr, är det lägsta nypris? OM det blir en begagnad, vad får man ge för en i bra skick, 300-400 kr?

Listan:

Civilrätt, Malmström/Agell - Upplaga 21 2010 Liber
Köprättens grunder, Gerhard - Upplaga 11 2011 Liber
Associationsrätten - en introduktion, Johansson - Upplaga 4 2011 Norstedts Juridik
Process- och straffrätt för juridisk översiktskurs - Upplaga 23 2011 Norstedts Juridik
Zetterström, övningsbok i civilrätt - Upplaga 2 2010 Liber (rekommenderas till den egna inläsningen av kursen)

Valfri lagbok (grön, röd eller blå)

Utöver detta något kompendium samt referenslitteratur (lång lista men något särskilt ni jurister vill tipsa om?)

Har skrivit ett mail till kursansvarig gällande Process- och straffrätt då den behandlar JÖKEN, men den är kanske aktuell även i denna kurs?

Tack!
Citera
2011-08-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Jag ska läsa HÖKEN till hösten och har två frågor till er jurister. 1. Behövs all litteratur som finns angiven på nedanstående lista? 2. Hade tänkt köpa den blå lagboken, troligtvis ny. Lycknis hade den för ~700 kr, är det lägsta nypris? OM det blir en begagnad, vad får man ge för en i bra skick, 300-400 kr?

Listan:

Civilrätt, Malmström/Agell - Upplaga 21 2010 Liber
Köprättens grunder, Gerhard - Upplaga 11 2011 Liber
Associationsrätten - en introduktion, Johansson - Upplaga 4 2011 Norstedts Juridik
Process- och straffrätt för juridisk översiktskurs - Upplaga 23 2011 Norstedts Juridik
Zetterström, övningsbok i civilrätt - Upplaga 2 2010 Liber (rekommenderas till den egna inläsningen av kursen)

Valfri lagbok (grön, röd eller blå)

Utöver detta något kompendium samt referenslitteratur (lång lista men något särskilt ni jurister vill tipsa om?)

Har skrivit ett mail till kursansvarig gällande Process- och straffrätt då den behandlar JÖKEN, men den är kanske aktuell även i denna kurs?

Tack!

Ang. 2) så är Lycknis oftast billigast men akta dig, de kan ta lång tid på sig med leveranserna. Adlibris har för 798 kr om du vill vara säker på att verkligen få den. Har själv inte köpt 2011:an för jag fick 2010:an ganska cheap (begagnad) så att säga (Missar grundlagsreformen i och med det men har inte fått intryck av att någon i världen bryr sig om den...)
Citera
2011-08-12, 16:06
Medlem
FrasseFloyds avatar
Diskussioner om programmet hålls här. Nollning får tas i trådar som är avsedda för det. Finns det ingen tråd om studentlivet i Göteborg kan jag bryta ut era inlägg och starta en, om det finns kan jag flytta över inläggen härifrån dit.

/moderator
Citera
2011-08-13, 03:48
Medlem
contacts avatar
Ska förhoppningsvis komma in på juristprogrammet HT12 men står inför valet att läsa någon utav dessa kurser under tiden om de kan tänkas komma till nytta. Har gjort en sen anmälan så det är inte många valmöjligheter som jag har så att säga.

Antingen ska det bli attt läsa "Medie- och kommunikationsvetenskap A" eller "Praktisk filosofi, baskurs A".
Vad tror ni, kan det vara plus i kanten att ha läst någon utav ovanstående kurser, vilket är bäst isf, eller är det bättre att fokusera på annat under året?
Citera
2011-08-13, 07:53
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av contact
Antingen ska det bli attt läsa "Medie- och kommunikationsvetenskap A" eller "Praktisk filosofi, baskurs A".
Vad tror ni, kan det vara plus i kanten att ha läst någon utav ovanstående kurser, vilket är bäst isf, eller är det bättre att fokusera på annat under året?

Nej, inget plus i kanten vid notarieansökan för någon av kurserna.

Jag hade valt filosofi. Medie- och kommunikationsvetenskap, ja du hör ju själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in