2010-07-28, 16:46
Medlem
pernil90s avatar
Nu handlar inte detta om juristutbildningen specifikt utan juridik i allmänhet så jag antar att jag får bäst svar här.

Jag läser JÖKen nu på sommaren och tentan är om cirka en månad. Då kursen är på 15p ska jag börja plugga till tentan om några dagar. Dock har jag ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att ta till mig all fakta. Läser ekonomi i vanliga fall och då har det mest varit att nöta sammanfattningar och göra uppgifter så har det löst sig.

Jag har alla böcker som står på litteraturlistan samt försökt att anteckna allt som föreläsaren har skrivit på tavlan under föreläsningarna. Vi har även fått en hel del studiematerial med frågor till alla rättsområden, dock inga svar till dessa frågor.

Så ni lite mer erfarna, hur ska jag gå till väga?
Citera
2010-07-28, 17:23
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Nu handlar inte detta om juristutbildningen specifikt utan juridik i allmänhet så jag antar att jag får bäst svar här.

Jag läser JÖKen nu på sommaren och tentan är om cirka en månad. Då kursen är på 15p ska jag börja plugga till tentan om några dagar. Dock har jag ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att ta till mig all fakta. Läser ekonomi i vanliga fall och då har det mest varit att nöta sammanfattningar och göra uppgifter så har det löst sig.

Jag har alla böcker som står på litteraturlistan samt försökt att anteckna allt som föreläsaren har skrivit på tavlan under föreläsningarna. Vi har även fått en hel del studiematerial med frågor till alla rättsområden, dock inga svar till dessa frågor.

Så ni lite mer erfarna, hur ska jag gå till väga?

Det finns ingen möjlighet att få tillgång till gamla tentor med svar? Via juridicum t.ex. Vore nog optimalt.
Citera
2010-07-28, 17:36
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det finns ingen möjlighet att få tillgång till gamla tentor med svar? Via juridicum t.ex. Vore nog optimalt.

Vi läser JÖK:en på EC så jag är inte kunna få några tentor därifrån, men ja det finns ex-tentor tillgängliga, vissa med svar och vissa utan.
Citera
2010-08-01, 17:50
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Jag har pluggar i Örebro (juristlinjen) och jag är väldigt nöjd med utbildningen. Jag var i samma sits som dig innan, orolig och nojjig. Läst för mycket skitsnack här på flashback
Jag tycker att våra föreläsare håller hög kvalité. Vi har många lärare som föreläst i både stockholm och uppsala (Annina H Persson, Josef Zila, Joakim Nergelius mfl). Vi har ofta folk som kommer direkt från arbetslivet som kommer och föreläser.
Utbildningen i Örebro innehåller mycket retorik (rättegångsspel) och vid det senaste JSM fick just Örebro studenterna mycket beröm för just detta.
Våra första jursiter gick precis ut (ca 50 st) och flera sitter idag ting eller jobbar välkända advokatbyråer i stockholm.
Kan även tillägga att Örebro har bedrivit juridiskutbildning sedan Örebro högskola (som senare blev universitet) startade.

Kan ju även påminna dig om att Örebro även nu har Läkarlinjen, vilket säger en hel del om vilken kvalité ett univeristet har.

Staden Örebro är riktigt trevlig, många grönområden, allt finns, mycket studenter och "vanligt folk". Det är också väldigt lätt att få tag i en egenlägenhet, vilket jag tycker är riktigt bra!

Jag har skrivit ganska mycket i tråden om Örebro, antingen kan läsa det eller dra iväg ett PM så berättar jag mer

Ber om ursäkt för stavfel, syftningsfel, MB o allt annat ni kan hitta.

Mja, Örebro är en erkänt tråkig stad (jag har själv bott där). Dom har bara kårhuset som enda studentikos förnöjelse - inga nationer. Visst har ÖU många traditionellt prestigefulla program, men universitet saknar tradition och respekt. Du kan säkert få ett hyfsat jobb med en ÖU-examen, men en examen från Lund, Uppsala, Gbg eller Stockholm, värderas klart högre. Dessa universitet har bättre lärare, studenter med högre betyg och framförallt traditioner och respekt.
Själv flydde jag staden och har inte ångrat mig ens en enda sekund.
Citera
2010-08-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Jag har pluggar i Örebro (juristlinjen) och jag är väldigt nöjd med utbildningen. Jag var i samma sits som dig innan, orolig och nojjig. Läst för mycket skitsnack här på flashback
Jag tycker att våra föreläsare håller hög kvalité. Vi har många lärare som föreläst i både stockholm och uppsala (Annina H Persson, Josef Zila, Joakim Nergelius mfl). Vi har ofta folk som kommer direkt från arbetslivet som kommer och föreläser.
Utbildningen i Örebro innehåller mycket retorik (rättegångsspel) och vid det senaste JSM fick just Örebro studenterna mycket beröm för just detta.
Våra första jursiter gick precis ut (ca 50 st) och flera sitter idag ting eller jobbar välkända advokatbyråer i stockholm.
Kan även tillägga att Örebro har bedrivit juridiskutbildning sedan Örebro högskola (som senare blev universitet) startade.

Kan ju även påminna dig om att Örebro även nu har Läkarlinjen, vilket säger en hel del om vilken kvalité ett univeristet har.

Staden Örebro är riktigt trevlig, många grönområden, allt finns, mycket studenter och "vanligt folk". Det är också väldigt lätt att få tag i en egenlägenhet, vilket jag tycker är riktigt bra!

Jag har skrivit ganska mycket i tråden om Örebro, antingen kan läsa det eller dra iväg ett PM så berättar jag mer

Ber om ursäkt för stavfel, syftningsfel, MB o allt annat ni kan hitta.

nergelius är ju sämst. fulare o sämre föreläsare får man leta efter.
Citera
2010-08-03, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Du kan säkert få ett hyfsat jobb med en ÖU-examen, men en examen från Lund, Uppsala, Gbg eller Stockholm, värderas klart högre. Dessa universitet har bättre lärare, studenter med högre betyg och framförallt traditioner och respekt.
Om ni skulle rangordna vilket universitet som är bäst att gå på hur skulle ni då sätta?
Citera
2010-08-03, 21:09
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablot
Om ni skulle rangordna vilket universitet som är bäst att gå på hur skulle ni då sätta?
Baserat på vad jag läst i den här tråden, och baserat på antagningsstatistiken, skulle jag rangordna så här:
  1. Lund, Uppsala, Göteborg, Stockholm
  2. Örebro, Umeå
Citera
2010-08-03, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Räkna med meritpoäng, sedan kikar du här: http://vhs.se/sv/Statistik1/

Det kommer dock sänkas lite till andra antagningen. Eller så räknar du inte med meritpoängen och kikar på "tidigare terminer". Förra året låg poängen på 19.2 på höstterminen, utan meritpoäng. På vårterminen är det lägre.
Ok, tack. Det spelar ingen roll om jag söker på höst- eller vårtermin eller?
Citera
2010-08-03, 23:21
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Baserat på vad jag läst i den här tråden, och baserat på antagningsstatistiken, skulle jag rangordna så här:
  1. Lund, Uppsala, Göteborg, Stockholm
  2. Örebro, Umeå

1) Lund, Uppsala, Gbg, Stockholm
...
19) Örebro, Umeå

Ja, det är så illa.
Jurister är riktigt mycket prestigetokiga.
Citera
2010-08-03, 23:24
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingablot
Ok, tack. Det spelar ingen roll om jag söker på höst- eller vårtermin eller?

Nej, höst eller vår spelar ingen roll.
Det finns normalt fler platser tillgängliga under hösten dock och antagningspoängen är därför aningen lägre. Kvaliten och prestigen är dock desamma. Det finns dock fler novischer under hösten och det "studentikosa" med nolling och fester etc är mer extremt då.
Citera
2010-08-04, 00:32
Medlem
mightylobsters avatar
Citat:
Det finns normalt fler platser tillgängliga under hösten dock och antagningspoängen är därför aningen lägre.

Antagningspoängen för juristprogrammet i Uppsala med start VT10 var lägre än de för höstterminen dessförinnan, trots att de erbjöd fättre platser. Höstterminernas antagningsgränser kommer alltid vara högre eftersom det är då de nya studenterna söker sina utbildningar.
Citera
2010-08-04, 00:34
Medlem
Orzions avatar
Citat:
1) Lund, Uppsala, Gbg, Stockholm
...
19) Örebro, Umeå

Ja, det är så illa.
Jurister är riktigt mycket prestigetokiga.

Ja för det är inte alls en överdrift
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in