Citat:
Ursprungligen postat av obranstrom
Hej.
Jag pluggar just nu för fullt på Komvux för att få upp mina betyg inför högskoleansökan vt/ht 12. Jag hade bara ett samlat betygsdokument ifrån gymnasiet och pluggar nu upp 2100 utav 2350 poäng, vilket gör att jag kommer att söka i Direktgruppen (B1) när det är dags.
Vad jag vill med dessa studier är att ta mig in på juristprogrammet, men här uppstår sedan en frågeställning för mig; vilket lärosäte ska jag rikta in mig på att söka?
Jag hör mycket olika om kvaliteten på de olika utbildningarna, jag hör även olika om vilka de "främsta" lärosätena är. De flesta säger att Uppsala, Stockholm, Lund är 1 respektive 2 och 3 i rangordningen. Jag skulle gärna höra åsikter från någon/några som går på något utav dessa.
Jag hör även gärna lite om hur stämningen på de olika lärosätena är och hur "roligt" studerna har med varandra och med studierna.
Just för tillfället känns Uppsala som det mest aktuella för mig så om det finns någon som går där nu, eller nyss har gått, så är all information av intresse.
Att det är studerande på heltid och att det krävs stor tidsinvestering är ingen nyhet för mig, det har många gjort tydligt och det ser jag fram emot. Men med det inte sagt att det inte kommer bli en stor utmaning.
Tacksam för alla svar!
Hej! Grattis till ett bra val. Jag pluggar termin 4 i Uppsala, och trivs kanonbra. Just rangordningen av lärosäten tänker jag inte ge mig in på, tror inte det spelar så stor roll i slutändan var man har tagit sin examen, då betygen är viktigare ur den aspekten. Tänkte berätta lite om utbildningens upplägg istället.
Här i Uppsala är det fokus på grupparbete. Studenterna delas in i basgrupper om 4-5 pers, där man sitter och arbetar med seminarieuppgifterna tillsammans och försöker lösa problemen. Seminarierna är till antalet 2 i veckan (förutom på termin 3, då har man tre i veckan). Det är inte så många föreläsningar, i snitt en i veckan ungefär. Studierna går väl till så att man först pluggar själv hemma eller på bibliotek eller var man nu föredrar, för att sedan sammanstråla med basgruppen och diskutera uppgifterna, för att sedan framföra dessa på seminariet.
Utöver detta skriver man 2-3 PM per termin också.
Uppsala som stad är ett alldeles utmärkt ställe att plugga på. Det finns i princip hur mycket aktiviteter som helst att delta i utöver studierna om man har tid och ork. Stämningen mellan studenterna är enligt mina erfarenheter mycket bra, visst finns det idioter men så är det väl överallt... Folk är överlag väldigt trevliga. Hoppas detta hjälper lite i valet av lärosäte! PS. lycka till också