2011-01-24, 14:48
Medlem
Lite frågor.

Vilken av dessa två har bäst rykte?
Master of European Law (LL M) vid College of Europe eller LL.M. in International and European Law vid University of Brussels ?

Någon med en svensk juristexamen som har ansökt till the Bar Standards Board(UK) för ett Certificate of Academic Standing. Sedan tagit en CPE/GDL och blivit antagen för BPTC.

Tackar
Citera
2011-01-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
Jag har en liten fråga som säkert har tagits upp förut, för trött för att söka sorry. Men hur ser möjligheterna för jobb utomlands för en nyexad svensk jurist? Nästintill noll eller har jag missat något? Jag har inte läst på om det alltså, resonerar bara generellt med att alla nationer har olika lagar osv.

Klart det finns möjligheter både inom EU och USA
Citera
2011-01-24, 19:53
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
Jag har en liten fråga som säkert har tagits upp förut, för trött för att söka sorry. Men hur ser möjligheterna för jobb utomlands för en nyexad svensk jurist? Nästintill noll eller har jag missat något? Jag har inte läst på om det alltså, resonerar bara generellt med att alla nationer har olika lagar osv.
Nu har jag ingen vidare koll på det men det tordes bero på inom viket område det är. Brottsmål är ju väldigt nationellt inriktat som jag fattat det och där kan det nog vara svårare. Medan inom andra områden där avtal istället för lagar är det viktiga lär det vara lättare. Ett avtal är trots allt ett avtal överallt åtminstone i ”västvärlden” och många principer tordes fungera ungefär detsamma. Nog finns det alltid möjlighet.
Citera
2011-01-25, 21:07
Medlem
eXtremos avatar
Har under de första veckorna hört en stor mängd rykten om lärosätet, fakulteten, fd. lärare, professorer, studenter osv. Tänkte höra med er gällande någonting jag hört om Thomas Bull. Det jag hörde var att Johan Rheborg och Thomas BUll studerade juridik tillsammans, Rheborg kom inte överens med Bull utan konflikter uppstod. Några år senare när Killinggänget gjorde Torsk på Tallinn hämtade Rheborg inspiration från Bull när karaktären Magnus skapades.

Det vore onekligen roligt om detta stämde, har tyvärr inte tillgång till Torsk på Tallinn i dagsläget, så jag kan inte "kontrollera", har ni också hört detta och framförallt, ligger det någon sanning i det?
Citera
2011-01-25, 22:28
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har under de första veckorna hört en stor mängd rykten om lärosätet, fakulteten, fd. lärare, professorer, studenter osv. Tänkte höra med er gällande någonting jag hört om Thomas Bull. Det jag hörde var att Johan Rheborg och Thomas BUll studerade juridik tillsammans, Rheborg kom inte överens med Bull utan konflikter uppstod. Några år senare när Killinggänget gjorde Torsk på Tallinn hämtade Rheborg inspiration från Bull när karaktären Magnus skapades.

Det vore onekligen roligt om detta stämde, har tyvärr inte tillgång till Torsk på Tallinn i dagsläget, så jag kan inte "kontrollera", har ni också hört detta och framförallt, ligger det någon sanning i det?

Nej det är nog ett rykte. För övrigt ryktas det att en annan karaktär i samma film ska ha sitt ursprung ifrån tiden Rheborg pluggade på handels och föreställa någon lärare där. Men Rheborg har inte ens pluggat på handels. Dessutom är jag ganska säker på att det var på SU han läste juridik (Bull läste väl i Uppsala?)
Senast redigerad av namgreb 2011-01-25 kl. 22:30.
Citera
2011-01-26, 13:21
Medlem
Val av Juristprogram

Hej.

Jag pluggar just nu för fullt på Komvux för att få upp mina betyg inför högskoleansökan vt/ht 12. Jag hade bara ett samlat betygsdokument ifrån gymnasiet och pluggar nu upp 2100 utav 2350 poäng, vilket gör att jag kommer att söka i Direktgruppen (B1) när det är dags.
Vad jag vill med dessa studier är att ta mig in på juristprogrammet, men här uppstår sedan en frågeställning för mig; vilket lärosäte ska jag rikta in mig på att söka?

Jag hör mycket olika om kvaliteten på de olika utbildningarna, jag hör även olika om vilka de "främsta" lärosätena är. De flesta säger att Uppsala, Stockholm, Lund är 1 respektive 2 och 3 i rangordningen. Jag skulle gärna höra åsikter från någon/några som går på något utav dessa.
Jag hör även gärna lite om hur stämningen på de olika lärosätena är och hur "roligt" studerna har med varandra och med studierna.
Just för tillfället känns Uppsala som det mest aktuella för mig så om det finns någon som går där nu, eller nyss har gått, så är all information av intresse.

Att det är studerande på heltid och att det krävs stor tidsinvestering är ingen nyhet för mig, det har många gjort tydligt och det ser jag fram emot. Men med det inte sagt att det inte kommer bli en stor utmaning.

Tacksam för alla svar!
Citera
2011-01-26, 14:13
Medlem
Johan Rheborg pluggade mycket riktigt på SU, och Thomas Bull i Uppsala. Därför låter det aningen långsökt att herr Bull ska vara inspirationskällan. Likheten mellan de två kan jag inte uttala mig om, men när jag hade Thomas Bull på T1 så tyckte jag att han var lite smårolig sådär...

En rolig anekdot från en föreläsning med Thomas: Han pratade allmänt om straff osv, och tog ett exempel på ett rättsfall från HD där en människa med en yxa i handen hade fått ofrivilliga spasmer i armen och råkat slå ihjäl en annan person av misstag. Denne blev inte dömd då det saknades uppsåt osv... Det roliga var att det var en student som räckte upp handen och ifrågasatte hela historien, och trodde att Bull hittat på det hela. Thomas Bull vänder och vrider på sig lite, för att sedan säga "Ja alltså nu är jag långt ifrån säker på när detta skedde, det var åtminstone väldigt längesedan, men det skulle möjligtvis kunna vara NJA xxxx s. xxx, men som sagt, jag är väldigt osäker." Efter detta springer studenten hem och kollar upp det NJA som Bull nämnde, och det visar sig stämma. Studenten skäms och skriver ett "förlåt för att jag ifrågasatte dig"-mejl till Bull.
Lite kul tycker jag iaf.
Citera
2011-01-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obranstrom
Hej.

Jag pluggar just nu för fullt på Komvux för att få upp mina betyg inför högskoleansökan vt/ht 12. Jag hade bara ett samlat betygsdokument ifrån gymnasiet och pluggar nu upp 2100 utav 2350 poäng, vilket gör att jag kommer att söka i Direktgruppen (B1) när det är dags.
Vad jag vill med dessa studier är att ta mig in på juristprogrammet, men här uppstår sedan en frågeställning för mig; vilket lärosäte ska jag rikta in mig på att söka?

Jag hör mycket olika om kvaliteten på de olika utbildningarna, jag hör även olika om vilka de "främsta" lärosätena är. De flesta säger att Uppsala, Stockholm, Lund är 1 respektive 2 och 3 i rangordningen. Jag skulle gärna höra åsikter från någon/några som går på något utav dessa.
Jag hör även gärna lite om hur stämningen på de olika lärosätena är och hur "roligt" studerna har med varandra och med studierna.
Just för tillfället känns Uppsala som det mest aktuella för mig så om det finns någon som går där nu, eller nyss har gått, så är all information av intresse.

Att det är studerande på heltid och att det krävs stor tidsinvestering är ingen nyhet för mig, det har många gjort tydligt och det ser jag fram emot. Men med det inte sagt att det inte kommer bli en stor utmaning.

Tacksam för alla svar!

Hej! Grattis till ett bra val. Jag pluggar termin 4 i Uppsala, och trivs kanonbra. Just rangordningen av lärosäten tänker jag inte ge mig in på, tror inte det spelar så stor roll i slutändan var man har tagit sin examen, då betygen är viktigare ur den aspekten. Tänkte berätta lite om utbildningens upplägg istället.
Här i Uppsala är det fokus på grupparbete. Studenterna delas in i basgrupper om 4-5 pers, där man sitter och arbetar med seminarieuppgifterna tillsammans och försöker lösa problemen. Seminarierna är till antalet 2 i veckan (förutom på termin 3, då har man tre i veckan). Det är inte så många föreläsningar, i snitt en i veckan ungefär. Studierna går väl till så att man först pluggar själv hemma eller på bibliotek eller var man nu föredrar, för att sedan sammanstråla med basgruppen och diskutera uppgifterna, för att sedan framföra dessa på seminariet.
Utöver detta skriver man 2-3 PM per termin också.
Uppsala som stad är ett alldeles utmärkt ställe att plugga på. Det finns i princip hur mycket aktiviteter som helst att delta i utöver studierna om man har tid och ork. Stämningen mellan studenterna är enligt mina erfarenheter mycket bra, visst finns det idioter men så är det väl överallt... Folk är överlag väldigt trevliga. Hoppas detta hjälper lite i valet av lärosäte! PS. lycka till också
Citera
2011-01-26, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

När du kommer till T2 kommer du få höra att en av professorerna var otrogen med en annan av professorernas fru, varpå den bedragna klättrade upp på taket till universitetshuset på fyllan och skrek ut sitt förakt i Uppsalanatten. Lite sådana anekdoter florerar på varje termin. Om man vill tro på dem eller inte är väl upp till var och en, rådet är väl dock att ta allt med en rejäl grabbnäve salt.
Citera
2011-01-26, 15:50
Medlem
Det finns en stor tråd om juristprogrammet och där har de här frågorna behandlats till leda minst 50 gånger. Du kommer aldrig få ett slutgiltigt svar på vilket lärosäte som är bäst för det finns inte en jävel som vet med säkerhet. Allt blir löst tyckande för ingen har pluggat överallt. Det beror också väldigt mycket på bedömningskriterierna och vad just du vill ha ut av utbildningen. Jag kommer på frågan om vilket juristprogram som är "bäst" svara Uppsalas varje dag i veckan (p.g.a. utbildningsformen, upplevd status bland både studenter och yrkesverksamma jurister, fakulteten, studentlivet och bara det faktum att gammal är äldst i min bok). Andra kommer svara annorlunda.

Uppsala har PBL med mycket obligatorium (seminarier, Sokratiska lektioner o.dyl.) som är löst hämtat från Harvard Law school. Stockholm och Lund kör mer traditionellt med mindre seminarier, mer storföreläsningar, etc. Göteborg finns det ingen som riktigt vet vad de sysslar med. Umeå kör sitt genustjafs där alla ska lära sig om könsmaktsordningen i det svenska rättssystemet (förutom genusdravlet är det en Uppsala-ripoff med PBL). Örebro är ett sammelsurium av alla andra utbildningar eftersom att man har plockat sina lärare från de gamla universiteten. Välj det som du tycker verkar passa dig bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Seminarierna är till antalet 2 i veckan (förutom på termin 3, då har man tre i veckan).

Vilken termin pluggar du? Än så länge har det bara varit T1 för mig då jag hade lyxen att bara ha 2 seminarier i veckan. På T2 var det oftast 3 i veckan. T3 är det oftast 3 seminarier och 2 sokrater. Resterande terminer ska väl vara ungefär som T2. Sen är det ju lite olika med skrivuppgifter. På T1 hade man 3 PM på samma ämne där bara det sista var poängsatt för att lära sig (fan va soft det var på T1 ). T2 hade man PM och hemtenta. T3 är det två PM inkl. en peer-review, en hemtenta samt poängsatt föredragningsuppgift.
Senast redigerad av sgt.hank 2011-01-26 kl. 16:00.
Citera
2011-01-26, 18:29
Medlem
Tack för svaren!

Hur ser dessa seminarieuppgifter ut? Är det en lunta om något/några tidigare fall som man på egen hand läser igenom och bildar sig en uppfattning om, och sedan diskuterar vidare i basgruppen och slutligen framför inför en större grupp? Eller hur fungerar det? Och hur mycket individuell läsning och arbete innebär sådana och liknande uppgifter? På vilket sätt redovisas de, bara skriftligt eller genom en presentation?
Ni får ursäkta min frågvishet, har inte tidigare hittat några UU-studenter att fråga ut om dylika saker.

Ungefär hur mycket total studietid lägger den genomsnittliga studenten ner per vecka i era klasser?

Att arbetet är mera koncentrerat på studenternas eget tänkande snarare än deras lyssnande tycker jag verkar som ett bra upplägg åtminstone i teorin. Ser fram emot att få börja!
Citera
2011-01-26, 21:14
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
När du kommer till T2 kommer du få höra att en av professorerna var otrogen med en annan av professorernas fru, varpå den bedragna klättrade upp på taket till universitetshuset på fyllan och skrek ut sitt förakt i Uppsalanatten. Lite sådana anekdoter florerar på varje termin. Om man vill tro på dem eller inte är väl upp till var och en, rådet är väl dock att ta allt med en rejäl grabbnäve salt.
Har redan hört om en lirare som kastade vigselringen från Gamla Torget till Jontes .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in