2013-02-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Ja, men dom har aktivt reformerat sitt betygssystem ett flertal gånger, och varje gång för att få ner betygshetsen.

Låter intressant, har du någon källa man kan få titta på? Jag tror inte betygshets på juristlinjen är ett svenskt fenomen, läser själv juridik utomlands och det hetsas ordentligt även här.
Citera
2013-02-04, 17:21
Medlem
KonradMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Ja, men dom har aktivt reformerat sitt betygssystem ett flertal gånger, och varje gång för att få ner betygshetsen.

Då juristprogrammet inte är särskilt svårt kommer betygshetsen alltid att finnas.Vad jag menar med detta är att till skillnad från civ.ing där det nästan är omöjligt att få 5or i allt och de flesta bara försöker hålla huvudet ovanför vattenytan så är alla kapabla att få AB, vilket betyder att alla kommer att försöka få det. Det kvittar hur du lägger om betygssystemet, dessa symtomen uppkommer ändå.
Citera
2013-02-04, 17:22
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det är klart att man kan införa relativa betyg på juristprogrammet. Relativa betyg har funnits tidigare, men kritiken var just att de var orättvisa eftersom man kunde få ett lägre betyg ifall man gick i en duktig klass än vad man hade fått i en sämre klass. Fördelen är just att man slapp betygsinflationen som vi ser idag. Egentligen kan man rikta samma kritik mot dagens betygssystem jämfört med det relativa, d v s att det är orättvist, men orättvisan existerar från tid till tid och inte som i fallet med de relativa betygen där orättvisan existerade från plats(klass) till plats(klass). Ska man införa relativa betyg så måste juristutbildningarna likriktas så det verkligen går att jämföra de olika lärosätena. Avslutningsvis så är jag övertygad om att systemet med sidomeriter, som ju poängsätts när man söker ting är en direkt följd av betygsinflationen.

Nej, det stämmer inte. Sidomeriterna infördes av DV för att just minska betygshetsen och studenternas fokuseringen på betygen. Detta var iaf tankegången bakom systemet. Att resultatet sedan i praktiken blev att det troligtvis rentav hetsas ännu mer nu, efter denna "reform" av antagningsprocessen (som innan var helt baserad på betyg), är nog inget DV hade tänkt på. Däremot var det just det som reformplanerna kritiserades för innan de sattes i verket - se exempelvis denna artikel.
Citera
2013-02-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firran
Låter intressant, har du någon källa man kan få titta på? Jag tror inte betygshets på juristlinjen är ett svenskt fenomen, läser själv juridik utomlands och det hetsas ordentligt även här.

Har sett dig i UCAS-tråden, Oxford var det va? Hur som, berätta gärna hur det är att läsa law i UK. Tror det kan vara intressant för trådens läsare.

Såvitt jag vet har HLS gjort en betygsreform, mer läsning finner du här: http://hladmissions.com/harvards-grading-system-enacted-2009/
Citera
2013-02-04, 19:56
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Nej, det stämmer inte. Sidomeriterna infördes av DV för att just minska betygshetsen och studenternas fokuseringen på betygen. Detta var iaf tankegången bakom systemet. Att resultatet sedan i praktiken blev att det troligtvis rentav hetsas ännu mer nu, efter denna "reform" av antagningsprocessen (som innan var helt baserad på betyg), är nog inget DV hade tänkt på. Däremot var det just det som reformplanerna kritiserades för innan de sattes i verket - se exempelvis denna artikel.
Nu har jag förvisso inte med ett ord berört betygshetsen som orsak till införandet av sidomeriter, utan betygsinflationen. Jag tror här finns en stark korrelation, men jag har inga belägg för min åsikt så jag ska inte klaga. Hur som helst så var det under alla omständigheter en intressant artikel som du länkade till.
Citera
2013-02-04, 20:16
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Nu har jag förvisso inte med ett ord berört betygshetsen som orsak till införandet av sidomeriter, utan betygsinflationen. Jag tror här finns en stark korrelation, men jag har inga belägg för min åsikt så jag ska inte klaga. Hur som helst så var det under alla omständigheter en intressant artikel som du länkade till.

Okej, då tolkade jag dig nog lite fel helt enkelt. Jag trodde du menade att sidomeriterna hade införts för att råda bukt med en situation där alltfler fick höga betyg men för samma arbetsprestation som tidigare (= "betygsinflation").
Citera
2013-02-04, 20:42
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathastrophia
Absolut är det så. Men en kontakt som känner dig, och ger dig referenser, skiljer ju alltid ut dig från andra sökande.

Både på stora nyrån, och på myndigheten. En nyrekrytering är ju alltid i viss mån en chansning. Även om du tar den mest bäst betyg, meriter osv så är det extra tyngt med att en etablerad medarbetare går i god för personen. Ska man ta mitt erbjudande om sommarjobb på myndigheten, så de får ju ett antal ansökningar varje år. Men om jag hade velat ha sommarjobb där, och de i högen av anonyma ansökningar har en ansökan från någon (mig) där de ÄVEN har en uppskattad, betrodd och kompetent medarbetare som går i god för att Cathastrophia har hög arbetsmoral, hög social kompetens och dessutom verkligen vill det här - så kommer ju det påverka.

Har jag värdelösa betyg har det knappast avgörande tyngd med kontakten, men om jag dessutom verkar bra på papper, och då en direkt referens, ja då kommer min ansökan mest troligt gå före de som verkar lika bra på papper men där de inte vet mer än det som står i ansökan.

Så fungerar det ju överallt. Jag kan inte se varför den stora byrån skulle fungera annorlunda, tvärtom - de har potentiellt mer att förlora på en snedrekrytering.

Mitt jobb (som inte har med juridik att göra men är ganska krävande) rekryterade nyss. Den som fick tjänsten skrev aldrig ens en ansökan. Hen blev rekommenderad till min chef från en annan person i företaget som företaget är väldigt nöjd med. Det fanns sökande som på papper verkade bättre, men då de vet att det inte alltid är så att bra på papper är bra i verkligheten (och därför ungefär 50% av rekryteringarna slutar i att efter provanställning blir det ingen fortsättning), så väger rekommendationer väldigt tungt.

Så om man ser till ett förstajobb efter juristexamen, så borde ungefär samma scenario föreligga. Just för att det som finns på papper är hur bra student personen gjort, och vad den gjort förutom att studera. Men det är svårt att bedömma hur bra jurist den här personer kommer att bli/vara/är. En rekommendation då från någon som känner personen djupare kommer få tyngd oavsett som jag ser det? Då såklart givet att det formella på papper ser bra ut, att med halvdana betyg men en kontakt få anställning känns inte så troligt.

Nu menar jag alltså inte kontakter i stil med 'min kusin är bra' utan kontakter av slaget 'jag vet någon som jag verkligen tror skulle passa för att...' (teoretiskt kan det naturligtvis vara en kusin, men jag tänker mig snarare en kontakt man skapat på annat vis än genom släktskap)

Ja det är fullständigt uppenbart att kontakter går i princip före allt annat när man söker jobb. Om man inte är något geni där företagen slåss över att få dig såklart.
Citera
2013-02-04, 21:22
Medlem
Kommer ihåg någon tidigare skrev att han fick max poäng på en tenta utan att plugga... Jag nekade till att det var möjligt men - underskatta aldrig er förmåga, fick nyss reda på jag fick högst möjliga resultat (endast 4 personer på hela årskursen fick det - wtf?) på en tenta vars böcker jag inte ens öppnade innan tentan KAN DÖ LYCKLIG!!!!!!! Helt plötsligt kändes juridik mycket roligare..
Senast redigerad av penatre 2013-02-04 kl. 21:37.
Citera
2013-02-04, 22:38
Medlem
Generalklausulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subaltern
Av den redogörelse som gjorts ovan för rekryteringssitutionen vid affärsjuridiska byråer framgår tydligt att alltför många får alltför höga betyg, vilket knappast gynnar studenterna.
Fast orsaken till att så många får så höga betyg behöver ju inte vara att studenterna får högre betyg än de förtjänar (vad det nu betyder). Tidigare utbildades det bara jurister i Stockholm, Lund och Uppsala och man tog in betydligt färre nya studenter varje år. Det är klart att när betydligt fler jurister utexamineras än förr så blir också konkurrensen hårdare om de attraktiva tjänsterna. Det behöver inte bero på någon betygsinflation.

Angående betygshetsen så tror jag att den ursprungligen beror på att det tidigare var självklart att man skulle sitta ting direkt efter examen om man ville bli advokat i framtiden. Under de senaste tjugo åren har antalet tingsrätter halverats, samtidigt som inskrivningsväsendet (inkrivning betydde förr just att en notarie skrev in noteringar i fastighetsboken) först har datoriserats och sedan förts över från tingsrätterna till Lantmäteriverket. Därmed har domstolsväsendets behov av notarier minskat. Detta sammantaget med ökningen av antalet utbildningsplatser har successivt pressat upp betygskraven för att få en notarietjänst och följaktligen också ökat betygshetsen.
Senast redigerad av Generalklausulen 2013-02-04 kl. 22:41.
Citera
2013-02-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subaltern
Visst kan du åberopa auktoritetsskäl, men det är tämligen ointressant. Jag är intresserad av hur det bör skötas för den effekt som jag anser eftersträvansvärd för juristkåren. Vidare är jag intresserad av hur detta kan uppnås och har föreslagit öppenhet som ett enkelt medel.

Min gissning är snarare att det är krav från domstolsverket tillsammans med tradition som ligger bakom dagens betygsordning på juristprogrammen. Läkarprogrammen har ju endast godkänt som betyg, exempelvis. Där gallrar man vid antagningen till universitetet istället, vilket gynnar läkarkåren.

En gallring i antagningen har ju sina brister den med, och det är nog omöjligt att få en rättvis gallring. Hur avgör man vilka av de som skulle eller inte skulle kunna tillägna sig juridiken? En gallring på "möjligheten att klara specifika prov" görs ju redan i och med antagningen på högskoleprovsresultat. Även den betygsbaserade antagningen sätter ju en nivå för hur man ska ha klarat tidigare (gymnasie)studier.

Samtidigt, så ett antal av de personer som klarat gymnasiet väl, och/eller fått ett högt högskoleprovsresultat hoppar av, alternativt klarar sig inte så bra på juristprogrammet. Medan andra, med samma - eller sämre - betyg/HP-resultat klarar sig strålande.

Nu menar jag inte att betyg och/eller HP-resultat är ett utmärkt sållningsverktyg vid antagningen, långt därifrån. Men jag har svårt att se hur själva sållningen vid antagning skulle gå till för att skapa ett rättvisande system som sållar ut just de som kommer att lyckas mycket väl med juridikstudierna OCH bli duktiga jurister efteråt. (Det är ju inte nödvändigtvis likhetstecken mellan höga betyg och duktig utexad jurist antar jag, även om det borde hänga ihop då en duktig student borde ha goda förutsättningar att lära sig att bli även en duktig jurist. Höga betyg visar ju om inte annat på god förmåga att tillägna sig lärande - och i den form som den som lär ut efterfrågar)
Citera
2013-02-04, 23:28
Avslutad
Hur dagens system kan förbättras är väl ganska irrelevant för alla nybakade jur.stud. Det kan tyckas skönt om vi hade haft en mer elitistisk rekrytering till juristprogrammen, där högsta gymnasiebetyg, inskrivningsprov, intervjuer och en gallring efter första årets tentor hade sållat bort alla hundratals jur.stud. som läser ämnet i brist på bättre alternativ. Klara tendenser finns på arbetsmarknaden för läkare att man utbildar sig i andra länder och kommer tillbaks till Sverige för att jobba. Är det en sådan utveckling vi vill ha i Sverige? Att ett fåtal tas in här i landet och många fler söker sig till, rent spekulativt, framtida privata högskolor i Danmark och Norge som lär ut svensk rätt enligt svenska utbildningsplaner, och sedan kommer tillbaks för att jobba i Sverige? Marknaden kommer alltid att jämna ut en brist, oavsett hur antagningskraven ser ut i ett specifikt land. Låt marknaden styra från början i stället. Alla sitter i samma båt, och det blir inte bättre av att fantisera om hur ett annorlunda antagningssystem eller betygssystem kunnat förbättra våra liv.

En förändring av högskolan i Sverige tar väl för övrigt ungefär lika lång tid som en svensk, statlig entreprenad - visionen tar några år att skapa, politiker ska sedan diskutera och förändra visionen i ytterligare några år, formalian tar ett par år att färdigställa, bygget planeras till 10 år, skjuts upp i 5-årsperioder, läggs på is och färdigställs sedan 30 år efter plan. Under tiden har nya visioner tagit vid, och det nya "gamla" bygget är plötsligt varken relevant eller konkurrenskraftigt i sin samtid. Därtill är folk mest missnöjda och tvistar om vem som ska stå för notan. En total förändring i det håll många här önskar kommer inte att ske under er livstid. Lägg tiden på att meritera er i stället, eller sadla om till ingenjörer, läkare eller handelsekonomer. Då ökar chanserna markant för att få välbetalda jobb i ett mindre konkurrensutsatt klimat. Juristyrket i allmänhet, och det affärsjuridiska värvet i synnerhet, är mycket slit till västvärldens relativt lägsta löner. Låt intresse och huvud avgöra era karriärval och klaga inte på betygssystem och annat.
Senast redigerad av Diskrepansikubik 2013-02-04 kl. 23:34.
Citera
2013-02-05, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penatre
Kommer ihåg någon tidigare skrev att han fick max poäng på en tenta utan att plugga... Jag nekade till att det var möjligt men - underskatta aldrig er förmåga, fick nyss reda på jag fick högst möjliga resultat (endast 4 personer på hela årskursen fick det - wtf?) på en tenta vars böcker jag inte ens öppnade innan tentan KAN DÖ LYCKLIG!!!!!!! Helt plötsligt kändes juridik mycket roligare..
Mäktigt!! grattis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in