Citat:
Ursprungligen postat av Subaltern
Visst kan du åberopa auktoritetsskäl, men det är tämligen ointressant. Jag är intresserad av hur det bör skötas för den effekt som jag anser eftersträvansvärd för juristkåren. Vidare är jag intresserad av hur detta kan uppnås och har föreslagit öppenhet som ett enkelt medel.
Min gissning är snarare att det är krav från domstolsverket tillsammans med tradition som ligger bakom dagens betygsordning på juristprogrammen. Läkarprogrammen har ju endast godkänt som betyg, exempelvis. Där gallrar man vid antagningen till universitetet istället, vilket gynnar läkarkåren.
En gallring i antagningen har ju sina brister den med, och det är nog omöjligt att få en rättvis gallring. Hur avgör man vilka av de som skulle eller inte skulle kunna tillägna sig juridiken? En gallring på "möjligheten att klara specifika prov" görs ju redan i och med antagningen på högskoleprovsresultat. Även den betygsbaserade antagningen sätter ju en nivå för hur man ska ha klarat tidigare (gymnasie)studier.
Samtidigt, så ett antal av de personer som klarat gymnasiet väl, och/eller fått ett högt högskoleprovsresultat hoppar av, alternativt klarar sig inte så bra på juristprogrammet. Medan andra, med samma - eller sämre - betyg/HP-resultat klarar sig strålande.
Nu menar jag inte att betyg och/eller HP-resultat är ett utmärkt sållningsverktyg vid antagningen, långt därifrån. Men jag har svårt att se hur själva sållningen vid antagning skulle gå till för att skapa ett rättvisande system som sållar ut just de som kommer att lyckas mycket väl med juridikstudierna OCH bli duktiga jurister efteråt. (Det är ju inte nödvändigtvis likhetstecken mellan höga betyg och duktig utexad jurist antar jag, även om det borde hänga ihop då en duktig student borde ha goda förutsättningar att lära sig att bli även en duktig jurist. Höga betyg visar ju om inte annat på god förmåga att tillägna sig lärande - och i den form som den som lär ut efterfrågar)