2011-01-13, 20:39
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnoivles
Må hända, men atmosfären är sådan i Östermalmsområdet att man måste vara extremt olik mig som person för att trivas där. Jag förstår inte hur man kan vilja bo i ett område som i mina ögon ter sig så kallt och livlöst.

Tacka vet jag området kring Odenplan, har dock hört att vasastan börjar bli lite av det nya Östermalm så man kanske får hänga kvar på söder trots allt.

Jag är själv lite obekväm när jag rör mig på östermalm, speciellt under kvällstid (läs utgång) så jag tänker inte argumentera emot dig på den punkten. Däremot har jag även fått fördomar krossade på juristprogrammet, bl.a. "bratfördomar", så det är nog lugnt hursomhelst. (För övrigt är vasastan stockholms i särklass bästa område och söder stockholms i särklass sämsta! )

Citat:
Ursprungligen postat av Jooplin
Är det någon av er flashbackare som är med i jusek? Fick hem ett erbjudande idag om att gå med, vilket endast skulle kosta 100 kr för hela studietiden (och då fick man dessutom ett presentkort på 100 kr hos adlibris om man anmälde sig innan 1 feb). Är det värt tycker ni?

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Då det i princip är gratis (man får ju "tillbaka" 100 kronor i och med presentkortet) funderar jag på att gå med, det är säkerligen ingenting man förlorar på. Att man dessutom får en prenumeration på en tidning under hela studieperioden är inte fel, står säkerligen någonting användbart i den.

Förresten, glöm inte att gå med i rätt nollningsgrupp på FB, det har skett ett SMS-utskick gällande grupper .

Jag kommer ihåg att det tjatades lite om jusek sådär i början men sedan dess har det varit tyst och mig veterligen har jag inte lidit men av att inte gå med. Ett presentkort på adlibris är ju onödigt när man köper litteratur på juristernas bokhandel alt. av någon som går en kurs över, tidningar osv. får man dessutom ner i brevlådan i tid och otid (iusbäraren, juridisk publikation och SU-skit). Min misstanke är att de försöker värva medlemmar hos nybörjarna eftersom de är rädda för att göra misstag och skriver upp sig på allt man slänger framför dem. Mitt tips är således att ni skiter i jusek, ni vinner inget specifikt på att gå med i nuläget och förlorar absolut ingenting om ni inte går med. För övrigt är det bara såssar som går med i fackförbund!

Citat:
Ursprungligen postat av jdecesare
Jag har inte fått något än!

Jag hade inte facebook under den där tiden och kommer ihåg att jag fick förklara mig lite, men inte missar man något, så oroa dig inte i onödan, min utgångspunkt var tekniskt värre. Får du inget SMS kommer du få det, får du aldrig något kommer du likväl ha koll på vad som gäller och ha en bra anledning att låta någon slarvande fadder bjuda dig på en öl.
Senast redigerad av namgreb 2011-01-13 kl. 20:46.
Citera
2011-01-13, 20:50
Medlem
Kommer läsa juristprogrammet på Stockholms Universitet, ska bli riktigt roligt! Har dock redan läst JIKen som fristående kurs, hur fungerar det då när det är en del av programmet?

MVH
Citera
2011-01-13, 21:14
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Då det i princip är gratis (man får ju "tillbaka" 100 kronor i och med presentkortet) funderar jag på att gå med, det är säkerligen ingenting man förlorar på. Att man dessutom får en prenumeration på en tidning under hela studieperioden är inte fel, står säkerligen någonting användbart i den.

Förresten, glöm inte att gå med i rätt nollningsgrupp på FB, det har skett ett SMS-utskick gällande grupper .
Jag har inte fått något sms :-( När fick du ditt?
Citera
2011-01-13, 21:55
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
För övrigt, att alla började asgarva när ombuden svarade var ju inte det minsta roligt. Jag tänkte mig en lite mer seriös framtoning kanske från studievägledaren som inte kunde fortsätta ropa upp.

Känner samma sak, som du nämnde, att till och med den ena fick ta över ett tag. Bland studenterna som skrattade känns det mest som att de gjorde de av nervositet.

Finns några vt-'11or på FB ändå!

EDIT: Gruppvalen går väl först att göra på fredag? Eller har ni lyckats komma igång med Internet redan nu?
Senast redigerad av skrudis 2011-01-13 kl. 22:12.
Citera
2011-01-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Känner samma sak, som du nämnde, att till och med den ena fick ta över ett tag. Bland studenterna som skrattade känns det mest som att de gjorde de av nervositet.

Finns några ht-'11or på FB ändå!

EDIT: Gruppvalen går väl först att göra på fredag? Eller har ni lyckats komma igång med Internet redan nu?

Ja, gruppvalen öppnar imorgon kl 12.00. Jag ska sitta och trycka på uppdatera så jag får bra lärare, haha. Lyckades emellertid logga in på FastReg för några timmar sedan, men det går inte att välja grupp ännu.

Det var smått pinsamt att den andra studievägledaren fick ta över. Den mörkhåriga med kort hår verkade vara en riktig mjukis, hon sa ju inte ens till den där extremt jobbiga asiaten som ville försäkra sig om att hon inte "glömts bort".

vt-'11or menar du väl eller?
Citera
2011-01-13, 22:14
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ja, gruppvalen öppnar imorgon kl 12.00. Jag ska sitta och trycka på uppdatera så jag får bra lärare, haha. Lyckades emellertid logga in på FastReg för några timmar sedan, men det går inte att välja grupp ännu.

Det var smått pinsamt att den andra studievägledaren fick ta över. Den mörkhåriga med kort hår verkade vara en riktig mjukis, hon sa ju inte ens till den där extremt jobbiga asiaten som ville försäkra sig om att hon inte "glömts bort".

vt-'11or menar du väl eller?

Har du något tips på vilken lärare man först och främst bör försöka få, alternativt undvika? Om du nu inte, av taktiska skäl, avstår från att säga.

Var hon asiat? Jag trodde att hon var lite rysk, var ett tag säker på att hon var "Tatiana" som ropades upp innan hon kom in i salen.

Och ja, vt! Nu är det dock korrigerat.
Citera
2011-01-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag är själv lite obekväm när jag rör mig på östermalm, speciellt under kvällstid (läs utgång) så jag tänker inte argumentera emot dig på den punkten. Däremot har jag även fått fördomar krossade på juristprogrammet, bl.a. "bratfördomar", så det är nog lugnt hursomhelst. (För övrigt är vasastan stockholms i särklass bästa område och söder stockholms i särklass sämsta! )

Mja håller med till viss del, gillar INTE området kring medis och folkungagatan, alldeles för mycket batikhäxor och lattemorsor (som det för övrigt finns för många av i denna stan). Jag bor däremot på Hornstull och här är det helt okej, förutom att många alkisar hänger här, vilket jag dock inte har några problem med eftersom de inte verkar vara kapabla till så mycket mer än att sträcka sig efter ölburken. Föredrar alkisar framför batikhäxor ALLA gånger

Dock sätter jag upp ett varningens finger för Hornstull eventuella utveckling. De ska tydligen bygga en liten trendig galleria med alternativa märken och saluhall, samt har pub/klubben Hornstull strand blivit jävligt poppis.

Är smidigt att åka till skolan och slippa byta linje också faktiskt.

Tror dock att det blir flytt till Odenplan om något år, bor ganska trångt nu
Citera
2011-01-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Har du något tips på vilken lärare man först och främst bör försöka få, alternativt undvika? Om du nu inte, av taktiska skäl, avstår från att säga.

Var hon asiat? Jag trodde att hon var lite rysk, var ett tag säker på att hon var "Tatiana" som ropades upp innan hon kom in i salen.

Och ja, vt! Nu är det dock korrigerat.

Jag tyckte hon såg ut att vara korean med för mycket läppstift. Men jag satt visserligen långt till höger också i salen, eftersom jag ju kom sent.

Har hört om några som ska vara bra. Ja Rolf Höök har rekommenderats men jag vet inte om jag gillar typen. Han verkar vara lite sådär, snitsig. Dessutom så hade han förra terminen på Jiken hand om en särskild grupp för de som hade svenska som andraspråk. Annars har jag läst här på forumet att Anna Öster ska vara bra samt hört att Maria Lamm också ska vara vettig, inte riktigt bestämt mig ännu för vilken jag ska satsa på dock.
Citera
2011-01-13, 22:46
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmedK
Tack för svaret !
Bästa vägen att gå om man vill jobba med mänskliga rättigheter då ?

Det var så lite så. Vad som gäller om man vill jobba med MR har jag tyvärr ingen aning om.
Citera
2011-01-13, 22:51
Medlem
Orzions avatar
Då har jag skrivit min första tenta på programmet, känns skönt att vara klar med t1 (om man nu får godkänt dvs) kan bjuda på en trevlig fråga från Umeås tenta

4p (dvs 10% av vårt betyg på termin 1) Frågan var ungefär ”Regeringen har i ett försök att öka jämställdheten inför kvoterar föräldraförsäkring där mamma och pappa får lika många månader och dessa kan ej överföras till den andra, använd ett genusperspektiv för att analysera vilka effekter detta kan tänkas få (på t.ex arbetsmarknad, sysslor i hemmet och samhället)

Någon annan som har haft liknande tenta frågor som inte pluggar i Umeå? eller använt uttryck som "sociala och kulturella kön" på en tenta
Senast redigerad av Orzion 2011-01-13 kl. 22:53.
Citera
2011-01-13, 23:08
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Då har jag skrivit min första tenta på programmet, känns skönt att vara klar med t1 (om man nu får godkänt dvs) kan bjuda på en trevlig fråga från Umeås tenta

4p (dvs 10% av vårt betyg på termin 1) Frågan var ungefär ”Regeringen har i ett försök att öka jämställdheten inför kvoterar föräldraförsäkring där mamma och pappa får lika många månader och dessa kan ej överföras till den andra, använd ett genusperspektiv för att analysera vilka effekter detta kan tänkas få (på t.ex arbetsmarknad, sysslor i hemmet och samhället)

Någon annan som har haft liknande tenta frågor som inte pluggar i Umeå? eller använt uttryck som "sociala och kulturella kön" på en tenta

Nu kommer jag iof inte ihåg alla tentafrågor jag besvarat på rak arm, men jag tror det närmsta jag kommit kön var under C2 tentan där skadeståndsfrågan byggde på att två personer idkade älskog. Och det var varken socialt eller kulturellt.

Frågan skrevs för övrigt av Marcus Radetzki, han håller bl.a. i en jiken-grupp och jag kan rekommendera honom starkt för er jikare som ska välja grupp imorron.
Citera
2011-01-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion

Vi hade en diskussionsfråga på vår tenta i konstitutionell rätt, där svaret inte var renodlat juridiskt utan mer av fundera-själv-karaktär. Men det där låter ju konstigt. Inte för att den berör genus utan för att den snarare handlar om statsvetenskap än juridik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in