2011-07-08, 22:28
Medlem
eXtremos avatar
Vill du studera juristprogrammet på KTH är du helt fel ute ().

Var vänlig och skriv i den stora tråden. Sedan googlar du på "UJIK" samt "Juridik II".
Citera
2011-07-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Kanske inte så konstruktivt; men KTH har inget juristprogram din fåne.

Okej men nåt annat sätt då? Ojdå, men säg i Lund då.
Citera
2011-07-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Var vänlig och skriv i den stora tråden. Sedan googlar du på "UJIK" samt "Juridik II".

Precis så jag menade, men hur ofta är det att man kommer in där kommande termin då? I och med att det stod i mån av plats...
Citera
2011-07-08, 22:39
Medlem
eXtremos avatar
Lund, UJIK.

Här söker du till en distanskurs där alla sökande kommer in, under denna kurs läser du grundläggande juridik och skickar in uppgifter som rättas. Det är hård sållning här och misslyckas man på de prov som finns så åker man ut med huvudet före. Klarar man kursen och får högt betyg (har för mig att de 20 bästa går vidare) är man garanterad en plats på juristprogrammet nästa termin. Man börjar då från scratch.

Uppsala, juridik II.

Kursen Juridik II är en spegelbild av T1 på juristprogrammet där man läser konstitutionell rätt (statsrätt, EU-rätt osv.). Man läser således exakt det som de "riktiga" studenterna läser, man går även på samma föreläsningar och tentar i samma sal. Klarar man denna kurs så kan man hoppa in på juristprogrammet i mån av plats, man kommer då in på T2 (logiskt). Det sker alltid avhopp, så klarar man sig kan man nästan sätta sina kulor på att komma in.

Gällande intag till Juridik II krävs det ett antal uppfyllda rekvisit.

1) Man skall ha läst X antal hp.
2) Man skall ha läst X antal hp juridik (eller om det var kursen Juridik I, orkar inte kolla upp, det får du göra).

Så det är "svårare" att ta sig in bakvägen i Uppsala än i Lund, då man i Lund kan söka till en kurs, sitta hemma och loda för att sedan inkassera AB och få en plats. Här överdriver jag dock då det ser ut att vara svårt att inkassera ett AB på UJIKen. Men återigen, det finns trådar om detta, nyttja dem.

Kan du inte göra en så elementär sak som att söka på Google eller lästa den stora tråden om juristprogrammet tror jag inte att utbildningen är någonting för dig då man under nio terminer måste läsa större mängder text.
Citera
2011-07-08, 22:54
Medlem
Citat:
Lund, UJIK.

Här söker du till en distanskurs där alla sökande kommer in, under denna kurs läser du grundläggande juridik och skickar in uppgifter som rättas. Det är hård sållning här och misslyckas man på de prov som finns så åker man ut med huvudet före. Klarar man kursen och får högt betyg (har för mig att de 20 bästa går vidare) är man garanterad en plats på juristprogrammet nästa termin. Man börjar då från scratch.

Uppsala, juridik II.

Kursen Juridik II är en spegelbild av T1 på juristprogrammet där man läser konstitutionell rätt (statsrätt, EU-rätt osv.). Man läser således exakt det som de "riktiga" studenterna läser, man går även på samma föreläsningar och tentar i samma sal. Klarar man denna kurs så kan man hoppa in på juristprogrammet i mån av plats, man kommer då in på T2 (logiskt). Det sker alltid avhopp, så klarar man sig kan man nästan sätta sina kulor på att komma in.

Gällande intag till Juridik II krävs det ett antal uppfyllda rekvisit.

1) Man skall ha läst X antal hp.
2) Man skall ha läst X antal hp juridik (eller om det var kursen Juridik I, orkar inte kolla upp, det får du göra).

Så det är "svårare" att ta sig in bakvägen i Uppsala än i Lund, då man i Lund kan söka till en kurs, sitta hemma och loda för att sedan inkassera AB och få en plats. Här överdriver jag dock då det ser ut att vara svårt att inkassera ett AB på UJIKen. Men återigen, det finns trådar om detta, nyttja dem.

Kan du inte göra en så elementär sak som att söka på Google eller lästa den stora tråden om juristprogrammet tror jag inte att utbildningen är någonting för dig då man under nio terminer måste läsa större mängder text.

Jag bugar och bockar hjärtligt.

Googlade lite innan men kom underfund med att ett forum är mer passande, dock är jag inte speciellt insatt i flashback därav gjorde jag en ny tråd! Tack så mycket!!!
Citera
2011-07-09, 00:29
Medlem
FrasseFloyds avatar
Trådar sammanfogade.

/moderator
Citera
2011-07-09, 16:39
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av georgh
Jag skulle vilja gå juristprogrammet vid en bra skola så som kth men det är ett problem och det är att jag inte har tillräckligt bra betyg...

Det jag undrar är om det finns kurser som man kan gå på skolan innan man börjar på själva programmet som gör det lättare för en att komma in?

Jag har hört att det finns detta inom ingenjörer, då det kallas för basår eller öppen ingång. Man läser då ett år för att sedan välja ett program.

Hahaha, ursäkta, jag vet att jag är sent ute, men hur exakt tänkte du när du kom på att du nog ville plugga juridik på Kungliga Tekniska Högskolan?
Citera
2011-07-14, 14:14
Bannlyst
Citat:
Lund, UJIK.

Kan tillägga att undertecknad tog sig in via ujiken till HT - 11 se det som en validering helt enkelt ( Läs: jag gillar att bli klappad på axlen).
Citera
2011-07-14, 15:02
Medlem
eXtremos avatar
För helvete grabbar (och tjejer). Denna tråd är INTE till för att diskutera om man kommer in eller inte, det har vi fina trådar för. Allmänt snack om antagningen är också att föredra i en annan tråd. Här diskuterar vi UTBILDNINGEN.

Kommer jag in med mina betyg?

Den ENDA chattråden om antgningen HT 2011
Citera
2011-07-14, 15:48
Medlem
hakkemans avatar
Jag kom in i Stockholm på betygen och undrar nu lite om utbildningen. Eftersom jag mentalt har ställt in mig på att jag inte skulle komma in så undrade jag om det är något man behöver förbereda sig för så här innan terminstart?
Citera
2011-07-14, 16:21
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
Jag kom in i Stockholm på betygen och undrar nu lite om utbildningen. Eftersom jag mentalt har ställt in mig på att jag inte skulle komma in så undrade jag om det är något man behöver förbereda sig för så här innan terminstart?
Inte mer än att skaffa litteraturen om du inte planerar att skaffa den på plats när terminen börjar, i min mening är det dessutom en klar fördel för studierna att ha en bärbar dator med så alternativt införskaffa en sådan med om du inte redan äger en.
Citera
2011-07-14, 16:38
Medlem
hakkemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Inte mer än att skaffa litteraturen om du inte planerar att skaffa den på plats när terminen börjar, i min mening är det dessutom en klar fördel för studierna att ha en bärbar dator med så alternativt införskaffa en sådan med om du inte redan äger en.
Jo, äger ju en som är runt 1 år gammal men antar att prestanda osv. inte är så viktigt så den bör nog funka att ha i 2 år till iaf.
Men visst kan inte andra antagningen påverka mitt besked om att jag är inne nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in