2010-06-24, 21:24
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Kan låta meddela att även Uppsala-T1orna fått sina betyg nu och det landade på
36,3% AB
27,4% Ba
26,9% B
9,4% U

Känns som det var väldigt många, även otippade, som fick AB, vilket även de 36,3 procenten talar för..

Jag snackade en hel del med min seminarielärare och han sa att det var jävligt hög klass på den här kullen. Då hade han inte rättat tenta än, men han hade rättat en massa PM. Ändå var intagningssnittet lågt
Senast redigerad av Feadog 2010-06-24 kl. 21:28.
Citera
2010-06-24, 21:32
Medlem
Jag ställde frågan i "studentboende i Uppsala"-tråden men upprepar frågan även här, då det verkar som att det är i denna tråd de flesta juridikstudenterna verkar uppehålla sig.

Var i Uppsala håller juridikstudenterna till, är det långt bort från Kantorsgatan?
Citera
2010-06-24, 21:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekke_
Jag ställde frågan i "studentboende i Uppsala"-tråden men upprepar frågan även här, då det verkar som att det är i denna tråd de flesta juridikstudenterna verkar uppehålla sig.

Var i Uppsala håller juridikstudenterna till, är det långt bort från Kantorsgatan?

De är överallt som alla andra. Särskilt första terminen. Juriststudenter har tyvärr ingen förtur till attraktiva lägenheter och rum. I min klass första terminen hade vi kanske 5-6 pers på kantorn, lika många eller något fler i Flogsta och så ett gäng som hade tur/ bra nation/ mycket ködagar och bodde centralare.
Citera
2010-06-24, 21:40
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Kan låta meddela att även Uppsala-T1orna fått sina betyg nu och det landade på
36,3% AB
27,4% Ba
26,9% B
9,4% U

Känns som det var väldigt många, även otippade, som fick AB, vilket även de 36,3 procenten talar för..

Citat:
Ursprungligen postat av Mahmud
För SU brukar första terminen vara närmare 50 % AB, så vitt jag vet. Jobbigt med en knepigare första termin för uppsalastudenterna.
Rättar man "upp" på Uppsala och SU, som jag hört att man gör på Lund?
Senast redigerad av skolmatsal 2010-06-24 kl. 21:58.
Citera
2010-06-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
De är överallt som alla andra. Särskilt första terminen. Juriststudenter har tyvärr ingen förtur till attraktiva lägenheter och rum. I min klass första terminen hade vi kanske 5-6 pers på kantorn, lika många eller något fler i Flogsta och så ett gäng som hade tur/ bra nation/ mycket ködagar och bodde centralare.

Okej, tack för svaret Feadog. Men vill du precisera "överallt", är det överallt i de centralare delarna eller är det verkligen överallt i hela Uppsala?
Citera
2010-06-24, 22:16
Medlem
Citat:
Jag snackade en hel del med min seminarielärare och han sa att det var jävligt hög klass på den här kullen. Då hade han inte rättat tenta än, men han hade rättat en massa PM. Ändå var intagningssnittet lågt
Vem har du? Kan ju skicka pm om du inte vill outa dig..

Citat:
Tror att kekke menade var juriststudenterna har undervisning? Tar mig friheten att rätta dig i alla fall; på termin 1 har vi haft alla föreläsningar på Ekonomikum samt alla seminarier vid juridiska institutionen vid stora torget mitt i stan (samma byggnad som bl.a. centralbadet och juridiska biblioteket)

@skolmatsal, vete tusan vad du menar med rätta "upp"..
Citera
2010-06-24, 22:21
Medlem
På termin två i uppsala ser betygsfördelningen i år ut som följande(ungefär, suttit och räknat i en lång pdf lista):
U - 3%
B - 11%
BA - 64%
AB - 22%

Jag lyckades själv slå mig in bland de 22%

kanske 30-40 som inte fullgjort obligatorium/valt att ej publicera som inte finns med i den statistiken
Citera
2010-06-25, 00:26
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Ersan. Vem hade du?

Citat:
Tror att kekke menade var juriststudenterna har undervisning? Tar mig friheten att rätta dig i alla fall; på termin 1 har vi haft alla föreläsningar på Ekonomikum samt alla seminarier vid juridiska institutionen vid stora torget mitt i stan (samma byggnad som bl.a. centralbadet och juridiska biblioteket)

Det är möjligt att han menade. Oavsett vad så är kantorn och flogsta helt ok. Man är knappast själv om att vara juriststudent och bo på nått av ställena. Särskilt inte på T1. Jag personligen skulle faktiskt välja flogsta framför kantorn för det är på rätt sida av stan och det händer alltid saker där. Cykelvägen in till centrum är riktigt trevlig också.
Citera
2010-06-25, 17:01
Medlem
Citat:

@skolmatsal, vete tusan vad du menar med rätta "upp"..

Skolmatsal, rätta mig nu om jag är ute och cyklar.

Rätta upp innebär att examinatorn - när en student får låt säga 39 poäng på en tenta där gränsen för AB är 40 - gör en schysst bedömning och "hittar" en extra poäng i helheten och sätter AB (40p).

I Lund var det nog inte ens 10% som fick AB på T1 i vår. Lundakarnevalen kanske?
Citera
2010-06-25, 17:17
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta

Rätta upp innebär att examinatorn - när en student får låt säga 39 poäng på en tenta där gränsen för AB är 40 - gör en schysst bedömning och "hittar" en extra poäng i helheten och sätter AB (40p).

I Lund var det nog inte ens 10% som fick AB på T1 i vår. Lundakarnevalen kanske?
Just så. Letar man lite i resultatlistorna lär man inte hitta speciellt många med totalpoäng som är en eller två poäng under AB gränsen. Samma sak på BA, men inte i samma utsträckning.
Citera
2010-06-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.lazar
På termin två i uppsala ser betygsfördelningen i år ut som följande(ungefär, suttit och räknat i en lång pdf lista):
U - 3%
B - 11%
BA - 64%
AB - 22%

Jag lyckades själv slå mig in bland de 22%

kanske 30-40 som inte fullgjort obligatorium/valt att ej publicera som inte finns med i den statistiken

Satt du verkligen och räknade igenom hela listan? Betygsfördelningen stod nämligen i ett av mailen från Uppdok:

Citat:
Betygsstatistik över alla deltagare vid detta tentamenstillfälle(motsv):
Grade statistics - all participants:

Betyg/Grade Procent
---------------------
AB 22
BA 65
B 11

Du kan ju trösta dig med att du i alla fall räknade rätt(i princip...) :P
Citera
2010-06-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangusta

Då är det inte så i Uppsala. Tentans 3 frågor rättades separat av olika lärare vad jag förstod..

Feadog: hade också Ersan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in