Citat:
Ursprungligen postat av VieRuzz
Text
Med flytt och ny utbildning är det vanligt att tvivel kommer som ett brev på posten. Det viktiga nu är hur du hanterar situationen.
Ge inte för mycket för övertygelse. Jag har kommit halvvägs och gjort en riktigt bra insats men är långt ifrån övertygad om att jag vill bli jurist men såvida jag inte blir övertygad om något annat (och då menar jag övertygad, inte lite intresserad) kommer jag att ta examen och förmodligen jobba som jurist. Jag är realistisk, det stod mellan juristprogrammet, sjuksköterska eller sotare (sant men udda). Jag kommer nog inte hitta något kall i livet och då är kravet på övertygelse en farlig sak. Dessutom vet jag flera kursare som kanske inte uttrycker sig lika starkt som jag gör, men även de visar att de inte alltid är så övertygade om sitt yrkesval. Flera har inte heller något emot att ta ett jobb sedan som kanske inte har någon koppling till juridik överhuvudtaget. Och sådana jobb finns.
Vad gäller den stereotypiska mallen, se till att du inte skaffat dig en förutfattad mening och ge det lite tid. Personligen tycker jag det finns lika många kursare som är tillbakadragna som kursare vilka tar för sig. Känner du dig utanför och annorlunda så ger jag dig rådet att titta folk i ögonen, le och tänka mindre men vara mer. Det krävs inte så mycket om man inte överanalyserar och lär man känna människor kan man upptäcka att man faktiskt har mycket gemensamt med någon man trodde var ens raka motsats. Dessutom går du på termin 2, det är inget som hindrar dig ifrån att lära känna mer människor och lära känna de du redan känner bättre.
Alternativen när man har examen står absolut inte mellan advokatbyråer och tråkiga myndigheter. Jurister behövs inom många områden och stirra dig inte blind på vad stackars T2:are tror sig ha för världsbild. Få utbildningar öppnar så många dörrar som juristprogrammet. På rak hand kan jag dessutom några spännande alternativ; polischef, inom försvaret, säpos aspirantprogram (satan vad macho alternativen var dock). Sedan finns även alla möjliga jobb som inte officiellt kräver någon juristexamen och inte heller har direkt juridisk anknytning. Kontentan är att det finns många alternativ där ute. Allt är möjligt, inget är spikat!
Ge inte efter för tvivel! För många kursare och vänner har jag sett hoppa av pga. tivel! Om något ska driva dig ifrån utbildningen är det inte tvivel utan en ev. glädje över att du hittat något annat du vill satsa på helhjärtat. Du behöver inte vara övertygad om att juristprogrammet är det rätta, vakna upp varje morgon med full visshet om hur ditt framtida yrkesliv ska gestalta sig, gilla varje ämne och vara juriststudent ut i fingertopparna. Men låt å andra sidan inte tvivel styra dina val.
Senast redigerad av namgreb 2011-03-28 kl. 01:04.
Senast redigerad av namgreb 2011-03-28 kl. 01:04.
) som läkare eller ingenjör, där vad jag vet är kunskaperna och examen det relevanta, samt att åldern inte spelar någon roll såvida du inte tar examen vid 50. dessutom är det humnarae miljö att vistas i. För bland ekonomer är det status, sektgruppsbeteende, "sociala spelregler" och andra kvasiakademiska meriter som gäller att kunna väl.