2009-08-12, 13:18
Medlem
Mekhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Har ni andra som är antagna i Uppsala fått hem "välkomstpaket" med info om registrering, nollning osv?

Jag fick det idag Hann inte kolla igenom det så noga utan fyllde bara i enkäten under lunchen hemma innan jag var tvungen att springa tillbaks till jobbet.
Lite tråkigt tycker jag det faktum att vi endast har nollning i fyra dagar är medans andra verkar ha upp emot två veckors nollning.
Citera
2009-08-12, 13:22
Medlem
Cliclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Dum fråga kanske men var in på kurshemsidan för T1 i uppsala alldeles nyss och såg litteraturlistan. Där fanns ett gäng "obligatoriska" böcker, ca 10 st. Är man alltså tvungen att ha dessa böcker eller? Nån som vet?

Mer eller mindre.
Jag beställde Svensk statsrätt, EU:s konstitution och Den offentliga makten till att börja med.
Yttrandefrihetsrätt har jag sedan tidigare.

Det är Svensk statsrätt av Nergelius man börjar med eller?
Citera
2009-08-12, 14:01
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Dum fråga kanske men var in på kurshemsidan för T1 i uppsala alldeles nyss och såg litteraturlistan. Där fanns ett gäng "obligatoriska" böcker, ca 10 st. Är man alltså tvungen att ha dessa böcker eller? Nån som vet?

Tvungen och tvungen. Det kan vara en bra idé om man vill lära sig det som står i dem; man får dessutom ha med dem på tentan. (Juridiska biblioteket är endast ett referensbibliotek så du kan inte låna hem böckerna). Om "Examinationer" fortfarande står på litteraturlistan kan väl den iofs skippas...
Citera
2009-08-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephyranian
Vet att ett par andra här blivit antagna i Umeå. Undrar om ni fått hem någon information än? Vet ni någonting om nollningen?

Inte fått nån info hem, men det preliminära schemat, kursplanen samt info finns ju uppe på http://www.jus.umu.se/utbildning/Juristprogrammet/termin-1/
Citera
2009-08-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motomoto
Inte fått nån info hem, men det preliminära schemat, kursplanen samt info finns ju uppe på http://www.jus.umu.se/utbildning/Juristprogrammet/termin-1/

Jo, har sett det innan Menar mest någonting liknande det "välkomstpaket" folk från andra universitet nämnt i tråden.
Citera
2009-08-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephyranian
Jo, har sett det innan Menar mest någonting liknande det "välkomstpaket" folk från andra universitet nämnt i tråden.

Till en del skickades kursinformation idag, och till en del så skickas den imorgon. Hur som helst så har du den förmodligen på fredag, eller senast måndag. Detta gäller Umeå.
Citera
2009-08-13, 01:25
Medlem
jag står som <20 på reserven... Chans att jag kommer in senare? kvalificerade gissningar?
Citera
2009-08-13, 09:27
Medlem
Shitzors avatar
Jag har läst ett år vid Uppsala uni och jag måste få lugna er färskingar lite. Läste också på flashback om betygshetsen och gömda böcker osv och det var också dom ryktena ALLA pratade om under nollningen. En del är motiverade, sitter i biblioteket och pluggar varje dag från 9-20, det är sant. Men tagga ner snacket om "inga vänner, äta eller ätas" och allt det där. Folk är schyssta, folk berömmer varandra efter seminarierna, man hjälper varandra inför tentor. Jag fick extremt bra betyg senaste terminen och då har jag varken hetsat eller blivit hetsad av någon. Jag har kanske fel - det finns karriärshetare och jag har bara umgåtts med rätt människor - men det bevisar ju bara att det går att kliva iväg från hetsen och köra sitt eget race och ändå lyckats.

Ta det lugnt och lyssna inte på ryktena.

Ang obligatorisk litteratur:
Man ska läsa allt. Boken "Examinationer" om ni har den öppnade jag dock aldrig. Man ser vad man behöver läsa och inte.
Citera
2009-08-13, 21:01
Medlem
Tack för alla svar! Blir en fet beställning snart då... Nån som har fått hem nå info i brevlådan från UU förresten?
Citera
2009-08-14, 13:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitzor
Jag har läst ett år vid Uppsala uni och jag måste få lugna er färskingar lite. Läste också på flashback om betygshetsen och gömda böcker osv och det var också dom ryktena ALLA pratade om under nollningen. En del är motiverade, sitter i biblioteket och pluggar varje dag från 9-20, det är sant. Men tagga ner snacket om "inga vänner, äta eller ätas" och allt det där. Folk är schyssta, folk berömmer varandra efter seminarierna, man hjälper varandra inför tentor. Jag fick extremt bra betyg senaste terminen och då har jag varken hetsat eller blivit hetsad av någon. Jag har kanske fel - det finns karriärshetare och jag har bara umgåtts med rätt människor - men det bevisar ju bara att det går att kliva iväg från hetsen och köra sitt eget race och ändå lyckats.

Ta det lugnt och lyssna inte på ryktena.

Ang obligatorisk litteratur:
Man ska läsa allt. Boken "Examinationer" om ni har den öppnade jag dock aldrig. Man ser vad man behöver läsa och inte.

Det där kan säkert stämma, men man kan ju också inflika lite att det är ganska bra övning att under utbildningens gång vässa sina armbågar, eftersom vassa armbågar är ens bästa vänner titt som tätt i arbetslivet.
Citera
2009-08-14, 16:07
Medlem
Hej!

Kom in på Juristlinjen (Law School) på Köpenhamns Universitet men vet inget om hur det är att läsa juridik utomlands, kan jag få ett arbete i Sverige genom att komplettera?

Skolans rykte verkar det inte vara något fel på, läste att det är den högst rankade skolan i Skandinavien och den 8:e bästa skolan i Europa samt 48:e i världen.

Någon som kan ge mig några matnyttiga råd, allt uppskattas då ingen i min omkrets har kunnat ge mig nått.

Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/University_of_Copenhagen
Citera
2009-08-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternetToughGuy
Hej!

Kom in på Juristlinjen (Law School) på Köpenhamns Universitet men vet inget om hur det är att läsa juridik utomlands, kan jag få ett arbete i Sverige genom att komplettera?

Nu har jag förvisso enbart läst lite handelsrätt, men om du vill jobba i Sverige så är det väl inte särskilt smart att plugga dansk rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in