2010-01-23, 09:25
Medlem
Ted.Bundys avatar
En fråga till er jurister och andra insatta. Kan en student som läser affärsjurist komplettera sin utbildning för att få ut en juristexamen?

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-23, 11:56
Medlem
Zingans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
En fråga till er jurister och andra insatta. Kan en student som läser affärsjurist komplettera sin utbildning för att få ut en juristexamen?

MVH/Ted Bundy

Har en ytligt bekant som läst klart affärsjuridik programmet vid LiU. Just nu kompletterar han till en jur.kand vid SU. Tror det är en hel del processrätt som måste läsas in och lite annat.
Citera
2010-01-23, 23:09
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingan
Har en ytligt bekant som läst klart affärsjuridik programmet vid LiU. Just nu kompletterar han till en jur.kand vid SU. Tror det är en hel del processrätt som måste läsas in och lite annat.

Samt en del andra kurser, straffrätt, folkrätt mm. Kompletteringen som krävs tar 1-1.5 år. Vilka kurser som får tillgodoräknas beror studieort. För att kunna göra detta måste den som önskar bli antagen söka enligt samma procedur som andra.
Citera
2010-01-24, 09:31
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Samt en del andra kurser, straffrätt, folkrätt mm. Kompletteringen som krävs tar 1-1.5 år. Vilka kurser som får tillgodoräknas beror studieort. För att kunna göra detta måste den som önskar bli antagen söka enligt samma procedur som andra.

Samma procedur som alla andra? Menar du att man måste söka till programmet, så det räcker inte att komplettera enbart med de kurser man önskar?

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-24, 10:16
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Samma procedur som alla andra? Menar du att man måste söka till programmet, så det räcker inte att komplettera enbart med de kurser man önskar?

MVH/Ted Bundy

Ja precis, du måste söka dig in på programmet. Jur. Kand/Juristexamen fås enbart av de som har genomgått programmet.
Citera
2010-01-24, 12:26
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Ja precis, du måste söka dig in på programmet. Jur. Kand/Juristexamen fås enbart av de som har genomgått programmet.

Tack! Ska genast meddela detta till personen i fråga så inget hinner gå väldigt fel.

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-25, 18:48
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Tack! Ska genast meddela detta till personen i fråga så inget hinner gå väldigt fel.

MVH/Ted Bundy

Vad skulle kunna bli fel? Personen måste väl ändå fråga vilka kurser h*n behöver för att få juristexamen och då kommer universitetet i fråga informera om att de inte utfärdar juristexamen om man inte genomgått programmet. Man söker in som alla andra, men när man väl kommit in så ansöker man om att få tillgodoräkna alla kurser man läst tidigare och har man läst hela affärsjuristprogrammet så behöver man plugga kanske 3-4 terminer till.
Det kanske finns något universitet som låter folk flytta över direkt (vet att Uppsala gör det för vissa rättsvetare) men då får man alla tidigare betyg nedsatta till B vilket inte är någon höjdare för framtida karriär, om man nu inte har så bra kontakter att betygen inte spelar någon roll.
Citera
2010-01-26, 09:38
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vad skulle kunna bli fel? Personen måste väl ändå fråga vilka kurser h*n behöver för att få juristexamen och då kommer universitetet i fråga informera om att de inte utfärdar juristexamen om man inte genomgått programmet. Man söker in som alla andra, men när man väl kommit in så ansöker man om att få tillgodoräkna alla kurser man läst tidigare och har man läst hela affärsjuristprogrammet så behöver man plugga kanske 3-4 terminer till.
Det kanske finns något universitet som låter folk flytta över direkt (vet att Uppsala gör det för vissa rättsvetare) men då får man alla tidigare betyg nedsatta till B vilket inte är någon höjdare för framtida karriär, om man nu inte har så bra kontakter att betygen inte spelar någon roll.

Jag utvecklade inte det jag skrev helt ut, tänkte inte det skulle behövas men som du påpekar så bör man nog göra det.
Det jag menade att innan något går fel, var inte i detta fall enligt den modell som du skriver om. Utan personen hade fått veta av studievägledaren att man inte behövde läsa programmet i fråga utan att det räckte med att komplettera med några kurser. Det var det jag syftade på när jag skrev att "innan det går fel."

MVH/Ted Bundy
Citera
2010-01-26, 18:14
Medlem
FrasseFloyds avatar
OBS! Ni som vill veta hemligheten bakom raderade poster p g a diskussioner om antagningspoäng - se här!

/mod
Citera
2010-01-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Slår ett slag här jag med. När man kommer ut i arbetslivet så småningom ser det ganska efterblivet ut med flärpar. Lika bra att lära sig på "rätt" sätt från början. Så tidsödande är det inte att leta i registret. Själv använde jag mig av den gröna lagboken under hela utbildningen, vilket är något jag ångrar lite i efterhand. Av samma anledning som jag anser att det är bäst att köra utan flärpar är det även bäst att använda den blå lagboken, med facit i hand.

Det är rätt skämmigt att bläddra i registret också för den delen. Och hur ofta sitter du egentligen med lagboken på jobbet när du har Zeteo? Jag tror inte jag någonsin öppnat min.
Citera
2010-01-27, 20:44
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer driller
Det är rätt skämmigt att bläddra i registret också för den delen. Och hur ofta sitter du egentligen med lagboken på jobbet när du har Zeteo? Jag tror inte jag någonsin öppnat min.

Tänkte skriva redan i det förra inlägget att jag främst använder Zeteo. Oerhört smidigt. Ibland händer det dock att jag bläddrar i den stora blå. Datorn finns trots allt inte alltid till hands. Vet inte om jag tycker det är så skämmigt med registret då. Är ju inte så att man behöver registret för att hitta rättegångsbalken. Letar man däremot efter en obskyr lag eller förordning är det knappast märkligt.
Citera
2010-01-27, 21:14
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer driller

Låter som en festlig arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in