2009-08-07, 18:36
Medlem
black-swans avatar
Jag kunde kommit på alla juristutbildning i Sverige, både via BG- och HP-kvoten. Inte för att det är något speciellt med det, men det var knappast tackvare bristande betyg som jag inte valde juridik.

Har inget emot juridik studerande. Har flertalet kompisar som pluggar just juridik och är imponerad över vad de gör. Har läst en 15hp intro-kurs och tycker det är rätt trevligt.
Citera
2009-08-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det är det gamla vanliga dravlet, allt snack om gömda böcker och liknande kommer från folk som inte läser juridik och är avundsjuka på oss som kom in.

Därmed inte sagt att det inte förekommer. Jag har själv gömt böcker ett antal gånger och det står jag för. Men då fick jag också ting på en av Sveriges mest prestigefyllda tingsrätter och har nu ett jobb på en stor advokatbyrå och har kostym på mig varje dag.

Så visst var det värt att gömma de där böckerna en natt under termin två.

Kostym varje dag alltså? stabilt... Är det ett krav på din arbetsplats? Trivs tyvärr inte personligen med att bära kostym, så jag har väl ett litet problem att se fram emot antar jag om det nu blir så att jag landar ett kvalificerat juristjobb om x antal år.
Citera
2009-08-07, 19:54
Medlem
poena.naturaliss avatar
Skulle också vilja instämma i att boktjyveriet är en myt. Förvisso ska det tydligen, i alla fall i Uppsala, vara så att juridiska biblioteket har mest problem med försvunna böcker. Min privata gissning är dock att det beror på att litteraturlistorna är ganska omfattande och många vill supa upp sina slantar istället varför det är billigare att stjäla böcker. Dessutom kanske det faktum att Uppsala, mig veterligen (någon upsalait får rätta mig om jag har fel), endast har öppna tentor spela in. Får man ha med sig hur många böcker man vill så har nog de allra flesta inte råd att köpa dem. Även det borde öka rykten om tjyveri.

Dessutom är de juridiska fakulteterna i början av varje juristutbildning överbefolkade. Det tar ett par till tre terminen att skaka av sig alla oduglingarna så att klasserna blir på en någorlunda acceptabel nivå. Har många studenter samma uppgifter och tentor medan antalet böcker är begränsade så är det nog inte alltid lätt att få tag i just de böcker man behöver.
Citera
2009-08-07, 22:08
Medlem
Pierce.Pierces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poena.naturalis
Skulle också vilja instämma i att boktjyveriet är en myt. Förvisso ska det tydligen, i alla fall i Uppsala, vara så att juridiska biblioteket har mest problem med försvunna böcker. Min privata gissning är dock att det beror på att litteraturlistorna är ganska omfattande och många vill supa upp sina slantar istället varför det är billigare att stjäla böcker. Dessutom kanske det faktum att Uppsala, mig veterligen (någon upsalait får rätta mig om jag har fel), endast har öppna tentor spela in. Får man ha med sig hur många böcker man vill så har nog de allra flesta inte råd att köpa dem. Även det borde öka rykten om tjyveri.

Dessutom är de juridiska fakulteterna i början av varje juristutbildning överbefolkade. Det tar ett par till tre terminen att skaka av sig alla oduglingarna så att klasserna blir på en någorlunda acceptabel nivå. Har många studenter samma uppgifter och tentor medan antalet böcker är begränsade så är det nog inte alltid lätt att få tag i just de böcker man behöver.

Så här ligger det till i Uppsala: Biblioteket är ett referensbibliotek, d.v.s. böckerna får endast läsas på plats. De böcker man får ha med sig på tentorna är endast de böcker som ingår i den obligatoriska kurslitteraturen för respektive kurs. De böcker som försvinner på biblioteket är i regel såna som behövs vid PM-skrivande.
Citera
2009-08-08, 09:28
Medlem
Efter 1år i Örebro ska jag i höst börja i Lund. Första 3 månaderna i höst handlar om komplettering och sedan blir det T3 i januari.

Jag undrar hur tentorna är upplagda? Open-book?
Citera
2009-08-08, 11:08
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mexxi
Efter 1år i Örebro ska jag i höst börja i Lund. Första 3 månaderna i höst handlar om komplettering och sedan blir det T3 i januari.

Jag undrar hur tentorna är upplagda? Open-book?

Olika på olika terminer.
Citera
2009-08-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Jag hör också hemma i det här sammanhanget, är liksom ni antagen till UUs jurprogr. Grattis till er båda. Jag tror att det bara är en fråga om tid innan man får information hemskickat till sig.

Kom hem idag från sommarstugan och lästa att man skulle vara där för registrering den 24:e men att vi inte börjar förrän den 1 september. Kändes skönt att få veta när man börjar åtminstone, hehe. När brukar nollningen/insparken vara?
Citera
2009-08-10, 12:31
Medlem
Nollningen pågår vanligtvis under 4 dar utspridda under veckan innan kursstarten. Alltså efter den 24 aug och innan ni börjar den 1 sep. Ni blir indelade i grupper och under dagarna så tävlar de olika grupperna mot varandra i massor av olika grenar. Vanligtvis så umgås man med gruppen under dagen och får sedan några timmar ledigt innan kvällen då det blir utgång.
Någon frågade innan om det var mycket öl och svaret är JA, fast bara på kvällarna när det festas. På dagarna, alltså under lekarna, är det inte tillåtet (beror på en nollning för några år sedan då allt gick överstyr).

Ni som kommer in som reserv behöver inte vara oroliga. Det är bara att gå till Jontes stuga (där de ansvariga håller till) och be om att få hoppa in. När jag nollades var det en kille som hoppade in efter halva tiden så det är inga problem.

Ang betygshetsen så kan jag inte förneka att den finns. Men det blir vad man gör det till. Ignorera de andra och fokusera dig på ditt eget så går det bra. Den värsta hetsen märks enligt mig mest på JB (vårt bibliotek) så plugga isof på andra biblor som är lugnare.

Utrivna sidor och försvunna böcker förekommer, men det har aldrig drabbat mig eller några av mina medstuderande så det är inte så allvarligt som kan tros.

Till sist kan jag säga grattis till er som kommit in, utbildningen är hur kul som helst, likaså studentlivet. Allt gott!
Citera
2009-08-10, 12:48
Medlem
VitNegers avatar
I Göteborg har vi nollning från 18 aug till 5 sept. Självklart behöver man inte vara med på allt, och få är. Det är dock roligt och finns lite allt möjligt (http://www.hhgs.se/index.php?page=aktuellt&hl=sv_SE för schema och lite smått och gott). Egentligen bästa sättet att lära känna folk. Folk umgås fortfarande, generellt, i sina gamla nollningsgrupper.

Angående betygshetsen och gömma böcker så finns det så klart en viss hets om betyg. Men här så hjälper folk varandra. Fått hjälp och råd med arbeten, utskrifter, hitta gamla tentor och svar från personer i alla de "äldre" årgångarna.
Gömda böcker har ingen jag pratat med upplevt i Göteborg. Här är det grym stämning jurister mellan.

Så till alla som börjar juristprogrammet i Göteborg - Grattis. Alla andra - sucks for you.
Citera
2009-08-12, 12:08
Medlem
Dum fråga kanske men var in på kurshemsidan för T1 i uppsala alldeles nyss och såg litteraturlistan. Där fanns ett gäng "obligatoriska" böcker, ca 10 st. Är man alltså tvungen att ha dessa böcker eller? Nån som vet?
Citera
2009-08-12, 12:54
Medlem
Jurist i Umeå

Vet att ett par andra här blivit antagna i Umeå. Undrar om ni fått hem någon information än? Vet ni någonting om nollningen?
Citera
2009-08-12, 13:02
Medlem
WayneGretzkys avatar
Har ni andra som är antagna i Uppsala fått hem "välkomstpaket" med info om registrering, nollning osv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in