2008-10-19, 00:38
Medlem
Nozicks avatar
Radetzki bryr sig inte om Örebrojuristerna. Han lämnar tillbaka uppgifter utan att kommentera och är i princip oanträffbar.
Citera
2008-10-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Hej och välkommen till ditt 1:a inlägg.

I mitt tycke är den enda anledningen till att Örebro överhuvudtaget är ett universitet en tjock man vid namn Göran Persson.

Ja, tur är väl det. Uppsala och Lund kan vi tacka högadeln för.
Citera
2008-10-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vad som står på pappret är ointressant om det inte finns någon som har lust att läsa det. Att de i Örebro har sämre förutsättningar beror enbart på att de inte har samma tradition av toppstudenter som UU/LU/GU/SU. Toppstudenterna drar sig till de fyra eftersom det är där riktiga byråer gör reklam för sig. Vad finns det för anledning att rekrytera jurister i Örebro när det finns fler som kom in på ett bättre universitet i fyra andra städer? Ärligt talat, man väljer Örebro av två anledningar och ingen är speciellt charmerande:
  1. Betygen räckte inte till för UU/LU/GU/SU
  2. Man bor redan i Örebro och vill bo kvar hemma

Givetvis har tradition med detta att göra. Örebro har inte ens haft sina första examensstudenter! Som nytt universitet är det alltid svårt att hävda sig, synnerligen juristprogrammet som är ett typiskt statusprogram. Mig beträffande bryr jag mig föga; mina 18.85 räckte till Örebro och det är jag ändå stolt över. Däremot finns det en del bittra stureplanskillar som skäms över att de inte kom in i Stockholm/Uppsala. De som väljer att söka Lindahls som första jobb kommer säkert väljas sist; till skillnad för de studenter som väljer notarietjänstgöringen, där utgår Domstolsverket utifrån betyg.
Dessutom kan väl poängteras att Göteborgs juristprogram relativt nytt, startades 1992 och därför ser jag inga som helst hinder för att ÖU inte ska kunna bli ett namn.

Förövrigt bör nämnas att kvalitén på undervisningen i sig inte skiljer från lärosäte till annat.

Citera
2008-10-21, 15:19
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniroxen
Förövrigt bör nämnas att kvalitén på undervisningen i sig inte skiljer från lärosäte till annat.

Och det baserar du på?
Citera
2008-10-21, 16:21
Medlem
Xtfrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde

Och det baserar du på?

Jantelagen såklart! Här i sverige är minsann kvaliteten på alla utbildningar lika bra !

- Xtfr
Citera
2008-10-21, 17:20
Medlem
Nozicks avatar
Struntprat! Jag kan endast jämföra programmen i Örebro och Göteborg, men det räcker för att konstatera att kvalitén på undervisning visst skiljer sig mellan orterna.
Citera
2008-10-21, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blonde

Och det baserar du på?

Samma doktrin, samma "fina" lärare, utbildningsplan etc etc.

Fast..
Om kvalitén är sämre här = mindre att göra = mer fritid över = girls, drugs and rock n roll

peace
Citera
2008-10-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Jantelagen såklart! Här i sverige är minsann kvaliteten på alla utbildningar lika bra !

- Xtfr

fast det kan jag inte veta, jag skrev nog i stämningens hetta. haha
Citera
2008-10-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nozick
Struntprat! Jag kan endast jämföra programmen i Örebro och Göteborg, men det räcker för att konstatera att kvalitén på undervisning visst skiljer sig mellan orterna.

Hur då menar du? Förutom att GU har tydlig inriktning på assosiationsrätt.
Citera
2008-10-21, 20:01
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Samma doktrin, samma "fina" lärare, utbildningsplan etc etc.

Hah! Du tror på fullt allvar att det är "samma" lärare på en i princip nystartad utbildning i tjotaheiti och på de anrika juridiska fakultetern på riktiga universitet? (Nu gör jag en välvillig tolkning av ditt inlägg och utgår ifrån att du menar samma nivå på lärarna inte samma personer rent fysiskt, vilket vore omöjligt av helt andra anledningar.)

Och, nej, det är inte samma utbildningsplan heller för den delen.
Citera
2008-10-21, 20:08
Medlem
Nozicks avatar
Citat:
Hur då menar du? Förutom att GU har tydlig inriktning på assosiationsrätt.

Åtminstone på de tre första terminerna huserar stolpskott till lärare.

Örebro har en tydlig inriktning på rättshistoria och filosofi? Gillar du hur de spar in pengar genom att ha 45 hp uppsats? 15 på sjätte terminen plus examensarbetet.
Citera
2008-10-21, 20:15
Medlem
Hallontårtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Tack för svar.

Nu är jag en liten överambitiös människa som siktar på högsta betyg så jag kommer att närvara så mycket jag kan. Dock har jag läst det ni andra skrivit i tråden om att man knappast behöver närvara vid alla föreläsningar. Så jag kommer väl att köra på det som passar mig - det lär nog visa sig tids nog.

Andra matnyttiga tips? Hur är konkurrensen och relationen mellan tjejer och killar?

Scarfstjejen

Du faller snart in och blir en i mängden, ge det två år, sen har en tjej som såg ut som en kommunist från början skaffat sig dyrare kläder och tonat ned MR-engagemanget. Alla vill tydligen likriktas, allt för betygen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in