Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vad som står på pappret är ointressant om det inte finns någon som har lust att läsa det. Att de i Örebro har sämre förutsättningar beror enbart på att de inte har samma tradition av toppstudenter som UU/LU/GU/SU. Toppstudenterna drar sig till de fyra eftersom det är där riktiga byråer gör reklam för sig. Vad finns det för anledning att rekrytera jurister i Örebro när det finns fler som kom in på ett bättre universitet i fyra andra städer? Ärligt talat, man väljer Örebro av två anledningar och ingen är speciellt charmerande:
- Betygen räckte inte till för UU/LU/GU/SU
- Man bor redan i Örebro och vill bo kvar hemma
Givetvis har tradition med detta att göra. Örebro har inte ens haft sina första examensstudenter! Som nytt universitet är det alltid svårt att hävda sig, synnerligen juristprogrammet som är ett typiskt statusprogram. Mig beträffande bryr jag mig föga; mina 18.85 räckte till Örebro och det är jag ändå stolt över. Däremot finns det en del bittra stureplanskillar som skäms över att de inte kom in i Stockholm/Uppsala. De som väljer att söka Lindahls som första jobb kommer säkert väljas sist; till skillnad för de studenter som väljer notarietjänstgöringen, där utgår Domstolsverket utifrån betyg.
Dessutom kan väl poängteras att Göteborgs juristprogram relativt nytt, startades 1992 och därför ser jag inga som helst hinder för att ÖU inte ska kunna bli ett namn.
Förövrigt bör nämnas att kvalitén på
undervisningen i sig inte skiljer från lärosäte till annat.