Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vad man däremot borde lära sig ännu mer om på utbildningen är kritiskt tänkande - eftersom den delen verkar totalt eftersatt av blivande studenter.
Du tror väl inte att Högskoleverket någonsin skulle gå ut och säga att vissa av utbildningarna är skit?! Alla offentliga rapporter eller liknande förnekar givetvis att det skulle vara så, men ser man till verkligheten inser man att det måste vara skillnad. Så är det bara, även om det tar emot om man nu råkar läsa i Örebro.
Men alla studenter med behov av att hävda sig från Uppsala, Lund och Stockholm som gör allt för att lyfta fram dessa skolor väljer en kritiskt tänkande människa givetvis att tro?
För det första: rapporten säger att vissa utbildningar ÄR skit - läs den. Affärsjuridiska och rättsvetenskapliga program sågas rätt hårt, vilket verkar tyda på att rapportförfattarna inte är rädda för att säga som det är. Visst, man kanske förtiger det ena men erkänner det andra, det är möjligt. Det vet jag inte. Precis som att jag inte vet om människor här på Flashback som verkar kunniga ibland ljuger eller får saker om bakfoten. Det är just därför det kan vara smart att ta del av så mycket information som möjligt, och sedan
kritiskt granska denna.
För det andra: se till verkligheten? Där verkligheten är Flashback eller? Jag mycket intresserad av eventuella källor som stöder din uppfattning. Du som pratar om kritiskt tänkande måste ju förstå att grundinställningen till allt som skrivs på Flashback är en lätt(...) skepsis.
För det tredje: arbetsgivarnas inställning till Örebro behandlas inte i rapporten, eftersom de fick rätt att examinera jurister först 2004. Rapporten är från 2006. Örebro kan alltså mycket väl vara skit, precis som konsensus på FB säger. Den möjligheten nämnde jag också i mitt inlägg nedan. Frågan är snarare hur UMU ligger till.
För det fjärde: om tingsmeritering är så pass viktigt som rapporten menar(något som även verkar vara konsensus här på FB, eller?) kan man mycket väl tänka sig att arbetsgivarna tittar på betyget från notarietjänstgöringen i högre grad än på vart man har läst, även om det råkar vara Örebro. Det är väl en intressant aspekt?(speciellt om det nu är enklare att få AB på Örebro, som någon spekulerade i).
För det femte: nej, jag studerar inte/kommer inte att studera på varesig Örebro eller Umeå universitet.