2009-04-19, 14:56
Medlem
Ja, då känner jag mig lite mer upplyst vad gäller "statusen" beroende på vid vilket lärosäte man tagit sin examen. Hade inbillat mig att det var bra mycket större skillnader.

Bara hoppas att poängen inte drar iväg allt för mycket nu. Stor kull som går ut gymnasiet, lågkonjuktur, rekordmånga som skrev HP etc. Är dock ganska säker på att jag har jobb utifall det skulle skita sig. Knega ett halvår till kan säkert ta studiemotivationen till oanade höjder (inte för att det är något fel på den nu, men).
Citera
2009-04-19, 15:06
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Något annat som kan vara värt att tänka på är vad man vill göra efter examen - vill man jobba inom rättsväsendet duger ett AB från Örebro lika bra som ett från Uppsala (kanske är det t.o.m. lättare att få ett i Örebro? Får vi i framtiden se folk taktikvälja "sämre" lärosäten för att enklare få sitta ting ?) Kan tänka mig att det är mer konservativt bland de större byråerna.

I vart fall ska man ta allting som skrivs på FB med en rejäl skopa salt; känns mest som om det är folk som inte ens påbörjat sina utbildningar som uttalar sig tvärsäkert om utbildningars status hit och dit.
Citera
2009-04-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
I vart fall ska man ta allting som skrivs på FB med en rejäl skopa salt; känns mest som om det är folk som inte ens påbörjat sina utbildningar som uttalar sig tvärsäkert om utbildningars status hit och dit.

word.
Citera
2009-04-19, 17:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Visst är det så, men det finns också de som har bra koll.
Citera
2009-04-19, 17:53
Medlem
Citat:

Mycket sant.

Jag rekommenderar att man läser igenom det material som finns att tillgå från våra kära myndigheter, t ex http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800079185/0604R.pdf

Där kan man bland annat läsa:
Citat:
Det finns inga tecken på att arbetsgivarna har särskilda preferenser vad
gäller olika lärosäten. De stora skiljelinjerna går mellan traditionell kontra ny
utbildning och med eller utan notarietjänstgöring.

Det ska nämnas att det knappast gäller Örebro, då det inte hade utexaminerats några jurister därifrån 2006(har det ens det än?). Rapporten får ju dock tingsmeritering att framstå som det viktigaste och i konkurrensen om notarieplatserna spelar garanterat bara betyg och meriter någon roll. Att helt enkelt satsa på överbetyg för att få sin tingsplats(vare sig betygen är från UMU eller UU) verkar mao vara en bättre strategi än ändlösa funderingar kring lärosätenas status.
Senast redigerad av Hamman 2009-04-19 kl. 18:18.
Citera
2009-04-20, 08:07
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamman
Mycket sant.

Jag rekommenderar att man läser igenom det material som finns att tillgå från våra kära myndigheter, t ex http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800079185/0604R.pdf

Där kan man bland annat läsa:

Det ska nämnas att det knappast gäller Örebro, då det inte hade utexaminerats några jurister därifrån 2006(har det ens det än?). Rapporten får ju dock tingsmeritering att framstå som det viktigaste och i konkurrensen om notarieplatserna spelar garanterat bara betyg och meriter någon roll. Att helt enkelt satsa på överbetyg för att få sin tingsplats(vare sig betygen är från UMU eller UU) verkar mao vara en bättre strategi än ändlösa funderingar kring lärosätenas status.

Vad man däremot borde lära sig ännu mer om på utbildningen är kritiskt tänkande - eftersom den delen verkar totalt eftersatt av blivande studenter.

Du tror väl inte att Högskoleverket någonsin skulle gå ut och säga att vissa av utbildningarna är skit?! Alla offentliga rapporter eller liknande förnekar givetvis att det skulle vara så, men ser man till verkligheten inser man att det måste vara skillnad. Så är det bara, även om det tar emot om man nu råkar läsa i Örebro.
Citera
2009-04-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vad man däremot borde lära sig ännu mer om på utbildningen är kritiskt tänkande - eftersom den delen verkar totalt eftersatt av blivande studenter.

Du tror väl inte att Högskoleverket någonsin skulle gå ut och säga att vissa av utbildningarna är skit?! Alla offentliga rapporter eller liknande förnekar givetvis att det skulle vara så, men ser man till verkligheten inser man att det måste vara skillnad. Så är det bara, även om det tar emot om man nu råkar läsa i Örebro.

Men alla studenter med behov av att hävda sig från Uppsala, Lund och Stockholm som gör allt för att lyfta fram dessa skolor väljer en kritiskt tänkande människa givetvis att tro?

För det första: rapporten säger att vissa utbildningar ÄR skit - läs den. Affärsjuridiska och rättsvetenskapliga program sågas rätt hårt, vilket verkar tyda på att rapportförfattarna inte är rädda för att säga som det är. Visst, man kanske förtiger det ena men erkänner det andra, det är möjligt. Det vet jag inte. Precis som att jag inte vet om människor här på Flashback som verkar kunniga ibland ljuger eller får saker om bakfoten. Det är just därför det kan vara smart att ta del av så mycket information som möjligt, och sedan kritiskt granska denna.

För det andra: se till verkligheten? Där verkligheten är Flashback eller? Jag mycket intresserad av eventuella källor som stöder din uppfattning. Du som pratar om kritiskt tänkande måste ju förstå att grundinställningen till allt som skrivs på Flashback är en lätt(...) skepsis.

För det tredje: arbetsgivarnas inställning till Örebro behandlas inte i rapporten, eftersom de fick rätt att examinera jurister först 2004. Rapporten är från 2006. Örebro kan alltså mycket väl vara skit, precis som konsensus på FB säger. Den möjligheten nämnde jag också i mitt inlägg nedan. Frågan är snarare hur UMU ligger till.

För det fjärde: om tingsmeritering är så pass viktigt som rapporten menar(något som även verkar vara konsensus här på FB, eller?) kan man mycket väl tänka sig att arbetsgivarna tittar på betyget från notarietjänstgöringen i högre grad än på vart man har läst, även om det råkar vara Örebro. Det är väl en intressant aspekt?(speciellt om det nu är enklare att få AB på Örebro, som någon spekulerade i).

För det femte: nej, jag studerar inte/kommer inte att studera på varesig Örebro eller Umeå universitet.
Citera
2009-04-20, 11:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Men alla studenter med behov av att hävda sig från Uppsala, Lund och Stockholm som gör allt för att lyfta fram dessa skolor väljer en kritiskt tänkande människa givetvis att tro?

För det första: rapporten säger att vissa utbildningar ÄR skit - läs den. Affärsjuridiska och rättsvetenskapliga program sågas rätt hårt, vilket verkar tyda på att rapportförfattarna inte är rädda för att säga som det är. Visst, man kanske förtiger det ena men erkänner det andra, det är möjligt. Det vet jag inte. Precis som att jag inte vet om människor här på Flashback som verkar kunniga ibland ljuger eller får saker om bakfoten. Det är just därför det kan vara smart att ta del av så mycket information som möjligt, och sedan kritiskt granska denna.

Detta stämmer säkert, dock har jag ingen anledning att läsa rapporten i och med att jag inte har något intresse av att välja högskola/universitet.

Citat:
För det andra: se till verkligheten? Där verkligheten är Flashback eller? Jag mycket intresserad av eventuella källor som stöder din uppfattning. Du som pratar om kritiskt tänkande måste ju förstå att grundinställningen till allt som skrivs på Flashback är en lätt(...) skepsis.

Givetvis har jag inga belägg eller bevis för min uppfattning, utan den bygger enbart på vad jag hittills har upplevt i arbetslivet och den stockkonservatism som återfinns på många håll, vilken leder till att Umeå och Örebro förkastas (ibland utan anledning).

Citat:
För det tredje: arbetsgivarnas inställning till Örebro behandlas inte i rapporten, eftersom de fick rätt att examinera jurister först 2004. Rapporten är från 2006. Örebro kan alltså mycket väl vara skit, precis som konsensus på FB säger. Den möjligheten nämnde jag också i mitt inlägg nedan. Frågan är snarare hur UMU ligger till.

Se ovan vad jag tror.

Citat:
För det fjärde: om tingsmeritering är så pass viktigt som rapporten menar(något som även verkar vara konsensus här på FB, eller?) kan man mycket väl tänka sig att arbetsgivarna tittar på betyget från notarietjänstgöringen i högre grad än på vart man har läst, även om det råkar vara Örebro. Det är väl en intressant aspekt?(speciellt om det nu är enklare att få AB på Örebro, som någon spekulerade i).

Där har vi ett problem. Tingsmeritering öppnar en massa dörrar som inte annars skulle ha öppnats, och om Örebros generösa betygssättning innebär att örebroare (om man får generalisera: de sämsta studenterna) kommer att få tillträde till de mest attraktiva platserna kommer det onekligen att bli intressant.

Citat:
För det femte: nej, jag studerar inte/kommer inte att studera på varesig Örebro eller Umeå universitet.

Bra!
Citera
2009-04-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Givetvis har jag inga belägg eller bevis för min uppfattning, utan den bygger enbart på vad jag hittills har upplevt i arbetslivet och den stockkonservatism som återfinns på många håll, vilken leder till att Umeå och Örebro förkastas (ibland utan anledning).

Är det inom byråsvängen eller mer allmänt?
Citera
2009-04-20, 13:05
Medlem
r0g3rs avatar
Citera
2009-04-20, 13:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Är det inom byråsvängen eller mer allmänt?

Vanligare inom byråsvängen men det har att göra med att domstolarna inte anställer själva utan får de som DV räknar ut högst betyg på.
Citera
2009-04-21, 01:46
Medlem
Heej jag tycker att juristutbildningen verkar väldigt intressant.
Jag hade definitivt inga bra betyg ifrån gymnasiet så det blir att söka på HP men det jag undrar är att behöver man vara bra på matematik för att klara denna kurs?. Jag klarade matematik A men kände att matematik B var för svår så jag hoppade av den kursen. Jag tycker också att ekonomi är jävligt trisst men jag är osäker om man behöver det för att klara programmet med höga betyg.

Matematik B och ekonomi kurser är inte ett krav för att komma in men kommer det bli ett hellvete för en som är usel på att räkna och finner ekonomi jävligt tråkigt men brinner för juridik

Ni som går på denna utbildning hur många timmar lägger ni ner på studierna? jag vet att detta är väldigt inviduellt men det vore fint om nån kunde dra på ett ungefär hur mkt det handlar om?

MVH poker star24

MVH poker star24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in