2024-09-29, 07:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur vet du att de sker "helt i onödan"?
Jag kan inte gå runt och tänka på alla missfall främmande människor får, alla aborter främmande människor gör, alla obefruktade ägg som blir mens hos främmande kvinnor, alla spermier som inte kommer fram till varsitt ägg för främmande män... det är den drabbade kvinnan och den drabbade mannens angeläghenhet.

Mord rör levande födda människor. Vad som händer levande födda människor berör. Även om dessa är främlingar för mig.

Men varför påverkar aborter dig? Är du rädd att själv råka bli ett foster som aborteras bort? Eller är du rädd att din kvinna ska abortera bort ert foster? Varför bryr du dig så mycket om främmande pars outvecklade foster som är under 9 veckor?

För din information så att du slipper oroa dig för min situation så är jag så pass gammal och har så många barn att jag inte ska ha fler. Min fru är så pass gammal att det inte blir fler barn.
Och jag tror inte på återfödelse så jag är inte rädd för att jag ska aborteras bort.

Du kan väl i stället gissa vilken vecka nedanstående beskriver. Och om du tror att det bara är jag som har etiska motsättningar mot "onödiga" aborter så har du nog väldigt fel.

"Barnet är nu ca 1,5 cm lång och liknar allt mer en liten människa i miniatyr. Fast den här pyttelilla människan har som du ser väldigt konstiga proportioner: huvudet är fortfarande stort i förhållande till överkroppen och mycket större än underkroppen. Men kroppen rätar upp sig allt mer och början på det som ska bli armar, ben och fötter syns nu tydligt. Det är full aktivitet i livmodern, barnet rör sig hela tiden och vilar bara korta stunder åt gången. Rörelseimpulserna från hjärnan når nu ända ut i armar och ben och signaler skickas via nervsystemet ut till musklerna som ger dem instruktioner om hur de ska bete sig. Samtidigt så skickas också information tillbaka till hjärnan från kroppens yttre delar. Att barnet nu kan röra sig är viktigt för vidare utveckling av muskler och leder. Du kan ännu inte känna av rörelserna, men de finns där. Denna veckan anläggs också sinnesorganen, och de viktigaste inre organen - allt till hjärtats regelbundna slag. Nu kan vi också fira att moderkakan är självförsörjande på hormoner."
Citera
2024-09-29, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
För din information så att du slipper oroa dig för min situation så är jag så pass gammal och har så många barn att jag inte ska ha fler. Min fru är så pass gammal att det inte blir fler barn.
Och jag tror inte på återfödelse så jag är inte rädd för att jag ska aborteras bort.

Du kan väl i stället gissa vilken vecka nedanstående beskriver. Och om du tror att det bara är jag som har etiska motsättningar mot "onödiga" aborter så har du nog väldigt fel.

"Barnet är nu ca 1,5 cm lång och liknar allt mer en liten människa i miniatyr. Fast den här pyttelilla människan har som du ser väldigt konstiga proportioner: huvudet är fortfarande stort i förhållande till överkroppen och mycket större än underkroppen. Men kroppen rätar upp sig allt mer och början på det som ska bli armar, ben och fötter syns nu tydligt. Det är full aktivitet i livmodern, barnet rör sig hela tiden och vilar bara korta stunder åt gången. Rörelseimpulserna från hjärnan når nu ända ut i armar och ben och signaler skickas via nervsystemet ut till musklerna som ger dem instruktioner om hur de ska bete sig. Samtidigt så skickas också information tillbaka till hjärnan från kroppens yttre delar. Att barnet nu kan röra sig är viktigt för vidare utveckling av muskler och leder. Du kan ännu inte känna av rörelserna, men de finns där. Denna veckan anläggs också sinnesorganen, och de viktigaste inre organen - allt till hjärtats regelbundna slag. Nu kan vi också fira att moderkakan är självförsörjande på hormoner."

Vecka 8?
För din information så sker 63% av aborterna innan vecka 7.
Och 93% av alla aborter gjordes innan vecka 12.

Du skriver i ett annat inlägg att du vill att inställningen till abort ska ändras. Jag är övertygad om att den moraliska och känslomässiga inställningen till abort gör att de som känner sig nödgade till abort, vill göra den så tidigt som möjligt. Det är bra.

Skulle vi föra in mer av de moraliska aspekterna som jag förstår att du vill ha till, blir det svårare för kvinnor att fatta abort-beslut. Men de som känner sig nödgade till abort, kommer ändå göra abort. Men senare. Inte bra.

Jag vet en kvinna i övre tonåren, hon visste om sin graviditet i vecka 4 redan (när mensen skulle ha kommit). Hennes 17-åriga pojkvän ville abort. Hon ville inte. Men kände sig tvungen för hans skull. Vecka 6 skulle hon göra aborten i. Men pga. moraliska och känslomässiga aspekter sköt hon upp den en vecka och aborten gjordes i vecka 7 istället. Med hårda påtryckningar från pojkvännen. Hade hon fått samhällets moraliska påtryckningar på sig också, hade kanske varken hon eller fostret levt. Eller så hade aborten blivit ännu mer senarelagd...

Kvinnor vet vad det är de tar bort. Det är inte kvinnorna som behöver veta om det och "ändra inställning". Kvinnorna har det svårt nog i denna frågan som det är. Mellan att å ena sidan känna sig nödgad till abort, å andra sidan känslomässigt och moraliskt ha svårt att göra den...

Det är snarare männen/killarna man behöver nå i detta. Men du är ju för "juridisk abort" och "obligatoriska faderskapstester". Vilket är sådant som fritar männen sitt ansvar ("juridisk abort". Eller ställer dem utanför hela processen ("obligatoriskt faderskapstest")

Vi behöver få män/killar att ta mer ansvar för att skydda sig vid sex.
Och vi behöver få män/killar att ta ansvar när oönskad graviditet har uppstått.
Fråga då vad kvinnan behöver för att gå igenom graviditet, förlossning och vilja behålla barnet och leverera hennes önskemål. Är det ring på fingret? Ja, men fria då! Gift er och var henne trogen och kärleksfull. Är det att maken tar mer ansvar för hem och hushåll och de barn som redan finns i hushållet? Ja, men gör det då!

Om vi får män/killar att ta mer ansvar och steppa upp till bra och ansvarstagande män som stöttar kvinnan/tjejen aktivt. Så ska du se att aborterna kommer minska.

Men det du vill är istället att lägga på ännu tyngre börda på tjejer och kvinnor, genom att de ska betala för sina aborter.... Det kommer inte minska abortantalen. Snarare öka de osäkra aborterna och göra at aborter sker senare under graviditeten.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-09-29 kl. 08:09.
Citera
2024-09-29, 09:27
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jo men ändå en summa som skulle kunna bidra till forskning eller något annat.

Ja jo, och 10 000 är inte så jäkla blodigt. 5000 var skulle de flesta killar och tjejer/män och kvinnor kunna betala.

Gängmedlemmar och rökare hade kunnat betala sin vård själva också.
Senast redigerad av Jenny9 2024-09-29 kl. 09:42.
Citera
2024-09-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Den här frustrationsnivån är garanterad när man försöker ha en diskussion med Tomatkungen. Hon tar inte in någonting, du kan lika gärna diskutera med din katt.

Mitt tips är att ignorera henne, det finns andra debattörer som faktiskt läser det du skriver.

Ditt inlägg är rapporterat. Läs moderatorsmeddelandet. Diskutera sakfrågan, inte andra debattörer.

Varje abort är ett unikt fall. Och du kanske ska läsa mitt senaste svar till JoaGuzman.

Vill man minska aborter så är det killar/män man ska se till att steppa upp. Både vad gäller preventivt skydd och vad gäller att ta ansvar för kvinnan och situationen när en oönskad graviditet har inträffat. Höra vad kvinnan behöver för att vilja fullfölja graviditeten och föda barnet. Är det ring på fingret? Ja, men dåså: fria till henne och lev med henne i trohet och kärlek och ta gemensamt hand om avkomman med henne. Är det att han tar mer ansvar för hem och hushåll och de barn paret redan har? ja men dåså: börja ta mer ansvar för hem och hushåll och de barn som redan finns i familjen.

Sticker killar/män huvudet i sanden vid en oönskad graviditet, så kommer kvinnan göra abort. För där finns ju inte en partner att dela ansvaret med.

Vill inte mannen ha avkomman, kommer det också bli abort (i synnerhet om graviditeten även är oönskad av kvinnan).

Det "höga" antalet aborter har likamycket med de killar/män som gjort någon på smällen att göra, som det har med tjejerna/kvinnorna som blivit på smällen att göra.

Tjejerna/kvinnorna har dock det svåra med aborten framför sig: mentalt, hormonellt, smärta, blödning, moraliskt. De ar redan tillräckligt många hinder mot abort.

Så. Det är killarna/männen som behöver steppa upp. Ta mer ansvar. Detta skulle minska aborterna.
Citera
2024-09-29, 19:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vecka 8?
För din information så sker 63% av aborterna innan vecka 7.
Och 93% av alla aborter gjordes innan vecka 12.

Du skriver i ett annat inlägg att du vill att inställningen till abort ska ändras. Jag är övertygad om att den moraliska och känslomässiga inställningen till abort gör att de som känner sig nödgade till abort, vill göra den så tidigt som möjligt. Det är bra.

Skulle vi föra in mer av de moraliska aspekterna som jag förstår att du vill ha till, blir det svårare för kvinnor att fatta abort-beslut. Men de som känner sig nödgade till abort, kommer ändå göra abort. Men senare. Inte bra.

Jag vet en kvinna i övre tonåren, hon visste om sin graviditet i vecka 4 redan (när mensen skulle ha kommit). Hennes 17-åriga pojkvän ville abort. Hon ville inte. Men kände sig tvungen för hans skull. Vecka 6 skulle hon göra aborten i. Men pga. moraliska och känslomässiga aspekter sköt hon upp den en vecka och aborten gjordes i vecka 7 istället. Med hårda påtryckningar från pojkvännen. Hade hon fått samhällets moraliska påtryckningar på sig också, hade kanske varken hon eller fostret levt. Eller så hade aborten blivit ännu mer senarelagd...

Kvinnor vet vad det är de tar bort. Det är inte kvinnorna som behöver veta om det och "ändra inställning". Kvinnorna har det svårt nog i denna frågan som det är. Mellan att å ena sidan känna sig nödgad till abort, å andra sidan känslomässigt och moraliskt ha svårt att göra den...

Det är snarare männen/killarna man behöver nå i detta. Men du är ju för "juridisk abort" och "obligatoriska faderskapstester". Vilket är sådant som fritar männen sitt ansvar ("juridisk abort". Eller ställer dem utanför hela processen ("obligatoriskt faderskapstest")

Vi behöver få män/killar att ta mer ansvar för att skydda sig vid sex.
Och vi behöver få män/killar att ta ansvar när oönskad graviditet har uppstått.
Fråga då vad kvinnan behöver för att gå igenom graviditet, förlossning och vilja behålla barnet och leverera hennes önskemål. Är det ring på fingret? Ja, men fria då! Gift er och var henne trogen och kärleksfull. Är det att maken tar mer ansvar för hem och hushåll och de barn som redan finns i hushållet? Ja, men gör det då!

Om vi får män/killar att ta mer ansvar och steppa upp till bra och ansvarstagande män som stöttar kvinnan/tjejen aktivt. Så ska du se att aborterna kommer minska.

Men det du vill är istället att lägga på ännu tyngre börda på tjejer och kvinnor, genom att de ska betala för sina aborter.... Det kommer inte minska abortantalen. Snarare öka de osäkra aborterna och göra at aborter sker senare under graviditeten.

Japp v 8 och för din information är det alltså 40% av aborterna som sker under denna period eller senare. Om du vill kan vi googla fram vad som händer med barnet och vad som är utvecklat redan under v 7 också.
När du säger att de är nödgade till att göra abort antar jag att du har samma argument kring dem som väljer att sälja sex och har Only Fans för att de är nödgade till att göra det, det är den enda utvägen som finns. Jag har otroligt svårt att tro på detta i ett land med så utbyggda sociala skyddsnät som vi faktiskt har i Sverige.
Naturligtvis vill du lägga över den största skulden för antalet aborter på killarna/männen. Som med allt annat :-)
Nu är det ju så som du trycker hårt på att det är kvinnorna som blir gravida, det är deras kroppar som barnet växer i. Därav ligger ju det största ansvaret på kvinnan att inte bli gravid om hon inte önskar att bli gravid. Det går inte att diskutera. Man har det största ansvaret för sig själv och sina handlingar när man är myndig.
Tycker du inte kvinnorna har något ansvar i ifall de låter sig bli gravida med män som inte vil bli pappor eller inte är ansvarstagande pappor som du skriver? Varför har kvinnan inte något ansvar i att se till att den hon blir gravid med är beredda att "göra jobbet"?

Jag har aldrig skrivit att män inte har något ansvar men däremot ligger huvudansvaret för att inte bli gravid om man inte vill bli gravid på kvinnan.

Vad det gäller juridisk abort har jag ställt frågan och diskuterat varför det är så att kvinnor tillåts att befria sig helt från allt ansvar när de ej vill bli förälder men en man inte har samma rättighet?
Hur kan detta kallas jämställdhet?
Du har ju argumenterat stenhårt för vilken tur det är att vi har en lag som tillåter abort eftersom det skulle vara hemskt att barn föds till ensamstående mödrar samt till fäder som inte vill vara fäder.
I de fall där mannen uttryckligen inte vill bli fader men kvinnan väljer att föda barnet ändå till dessa enligt dig hemska förutsättningar tycker du ändå att denna kvinna måste stöttas ekonomiskt. Fastän hon har fattat ett otroligt själviskt beslut att sätta ett faderlöst barn till världen.

Du har också i denna tråd och andra skrivit hur ansvarstyngt det är att vara förälder. Hur mycket tid och arbete det är med att uppfostra och ta hand om ett barn vilket det är.
Varför kan du då inte tycka att det är en självklarhet att även mannen får veta att det är hans barn som han ska ta hand om och försörja?
Och även en rättighet för barnet att få veta när det uppnår ålder för det? Lägg därtill den medicinska aspekten.
Det finns redan idag möjligheter för män att begära faderskapstest men det är väldigt stigmatiserat från kvinnornas sida vilket gör att den stora majoriteten av män aldrig tar reda på om de är den biologiska fadern.
Citera
2024-09-29, 19:26
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Bättre preventivmedel för kvinnor behöver också tas fram som inte ger lika svåra/allvarliga biverkningar som dagens.

Helt oacceptabelt att kvinnor ska behöva dras med sänkt sexlust, depressioner och benskörhet med mycket mera.
Ja, plus att det behövs fler för män.

Det verkar forskas en del om manliga preventivmedel, frågan är bara varför det tar sådan tid?

Citat:
För mig är inte kostnaden den största anledningen till att jag tycker det görs för många aborter. Men det skulle vara en positiv bieffekt ifall antalet aborter minskade eller om de som gör abort för andra gången eller fler får betala själva.
Vet inte, det verkar inte avskräcka amerikanare att de måste skrapa/tigga ihop pengar inför en abort.

Citat:
Ja det finns säkert utbildningsinsatser att göra och jag tror även att en ändrad inställning till abort skulle behövas.
Kan någon yngre medlem tala om för oss hur sexualkunskapen ser ut nuförtiden? När jag gick i skolan (förra årtusendet ) var det i princip bara "namn på kroppsdelar, spermie+ägg=barn, kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar, kolla bilder på könsvårtor".

Med andra ord, väldigt lite fokus på preventivmedel och hur dessa används på bästa sätt. Har detta ändrats?

Jag sitter här och googlar och reagerade på en sak när jag såg statistik över aborter i Sverige. 19-åringar har färre aborter år för år samtidigt som de har subventionerade preventivmedel.
Kan subventionerade preventivmedel för fler åldersgrupper minska antalet aborter tro? (För faktum kvarstår, man kan inte stoppa folk från att ha PiV-sex.)
Citera
2024-09-29, 19:51
Medlem
Citat:
Japp v 8 och för din information är det alltså 40% av aborterna som sker under denna period eller senare. Om du vill kan vi googla fram vad som händer med barnet och vad som är utvecklat redan under v 7 också.
När du säger att de är nödgade till att göra abort antar jag att du har samma argument kring dem som väljer att sälja sex och har Only Fans för att de är nödgade till att göra det, det är den enda utvägen som finns. Jag har otroligt svårt att tro på detta i ett land med så utbyggda sociala skyddsnät som vi faktiskt har i Sverige.
Naturligtvis vill du lägga över den största skulden för antalet aborter på killarna/männen. Som med allt annat :-)
Nu är det ju så som du trycker hårt på att det är kvinnorna som blir gravida, det är deras kroppar som barnet växer i. Därav ligger ju det största ansvaret på kvinnan att inte bli gravid om hon inte önskar att bli gravid. Det går inte att diskutera. Man har det största ansvaret för sig själv och sina handlingar när man är myndig.
Tycker du inte kvinnorna har något ansvar i ifall de låter sig bli gravida med män som inte vil bli pappor eller inte är ansvarstagande pappor som du skriver? Varför har kvinnan inte något ansvar i att se till att den hon blir gravid med är beredda att "göra jobbet"?

Jag har aldrig skrivit att män inte har något ansvar men däremot ligger huvudansvaret för att inte bli gravid om man inte vill bli gravid på kvinnan.

Vad det gäller juridisk abort har jag ställt frågan och diskuterat varför det är så att kvinnor tillåts att befria sig helt från allt ansvar när de ej vill bli förälder men en man inte har samma rättighet?
Hur kan detta kallas jämställdhet?
Du har ju argumenterat stenhårt för vilken tur det är att vi har en lag som tillåter abort eftersom det skulle vara hemskt att barn föds till ensamstående mödrar samt till fäder som inte vill vara fäder.
I de fall där mannen uttryckligen inte vill bli fader men kvinnan väljer att föda barnet ändå till dessa enligt dig hemska förutsättningar tycker du ändå att denna kvinna måste stöttas ekonomiskt. Fastän hon har fattat ett otroligt själviskt beslut att sätta ett faderlöst barn till världen.

Du har också i denna tråd och andra skrivit hur ansvarstyngt det är att vara förälder. Hur mycket tid och arbete det är med att uppfostra och ta hand om ett barn vilket det är.
Varför kan du då inte tycka att det är en självklarhet att även mannen får veta att det är hans barn som han ska ta hand om och försörja?
Och även en rättighet för barnet att få veta när det uppnår ålder för det? Lägg därtill den medicinska aspekten.
Det finns redan idag möjligheter för män att begära faderskapstest men det är väldigt stigmatiserat från kvinnornas sida vilket gör att den stora majoriteten av män aldrig tar reda på om de är den biologiska fadern.

Det är inte att sätta "skulden" på killar/män, när man vill se att de tar sitt ansvar för den oönskade graviditet som har uppstått via deras knull och att de tar ansvar för kvinnan som de knullat med så att oönskad graviditet har uppstått. Det är en helt rimlig begäran, faktisk. I synnerhet om man vill minska antalet aborter.

Men du vill minska killars/mäns ansvar ("juridisk abort") och engagemang (väntan på provsvar från "obligatoriskt faderskapstest") för sin avkomma och samtidigt minska abortantalen. Vet du vad? Den ekvationen går inte ihop.

I en svensk studie som gjordes kring bland annat orsaken till varför kvinnor gjorde abort (informanterna var över 500 kvinnor) så svarade 10% av kvinnorna att de gjorde det för att mannen ville det.
Hade dessa män tagit sitt ansvar, hade de där 10% kvinnorna inte gjort abort.

Tar män sitt ansvar för avkomman och kvinnan, så kommer det minska abortantalen. Och det är ju minskade abortantal du vill se. Så varför vill du inte att män tar mer ansvar i frågan?

"Majoriteten skattade abortbeslutet som svårt och hade rådgjort med någon i sin omgivning: partner (85 procent) och/eller vänner (55 procent). Skälen till abort var många, de vanligaste var dålig ekonomi (32 procent), att vilja studera först (25 procent), vara för ung (23 procent) eller att redan ha det antal barn man önskade (23 procent). Relationsaspekter var också vanliga skäl. Under det senaste året hade 83 procent använt preventivmedel, men vid befruktningstillfället var det 36 procent som inte använt något skydd. För tonåringarna var motsvarande siffra 49 procent. De vanligaste skälen till att inte ha använt preventivmedel var att de inte trott sig kunna bli gravida (34 procent) eller att man tog risken (27 procent). Efter aborten planerade 91 procent att använda preventivmedel och de flesta önskade effektiva metoder som p-piller (50 procent) eller spiral (21 procent)."

- Vid abort blir ingen förälder. Det är inte så att vid abort blir kvinnan inte förälder, men mannen blir förälder.
- Vid inte abort, blir båda föräldrar.
"Rättvisare" än så kan det väl inte bli?
Ett barn behöver båda sina föräldrar.

Barn är livet! Jag tycker ansvaret är härligt och kul. Så jag har aldrig skrivit att det är "ansvarstyngt". För jag anser inte ansvaret för mina barn vara "tungt". Jag tar det ansvaret med glädje. Men då var jag också redo och mogen för barn, när jag blev förälder. De som gör abort är inte redo att axla det ansvaret eller har redan de barn de vill ha och kan inte ta ansvar för ytterligare ett barn.

>Flertalet som gör abort har, enligt studien, använt p-medel när det blev befruktning. Så även för den biten har de tagit ansvar.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-09-29 kl. 19:53.
Citera
2024-09-30, 09:25
Medlem
Citat:
Du ska ha din egen sjukförsäkring, som täcker behandlingen av din njursten.
Och om du inte har råd med en egen sjukförsäkring?

Den lär ju bli jävligt dyr om du ex. har dåliga gener för någon sjukdom, eller dålig historik i släkten för någon sjukdom eller lever osunt eller vad av allt det som försäkringsbolag lär syna utav helvete när de ska bestämma just DIN premie, eller ens om du får teckna en sjukförsäkring...

Sveriges system är totalt överlägset, det skapar en enorm trygghet för hela befolkningen, en trygghet som alla människor faktiskt förtjänar.
Citera
2024-09-30, 09:32
Medlem
Citat:
Du måste ha missförstått mig. Statens pengar är skattebetalarnas pengar, där är vi helt eniga.

Det var du som sa "Aborter är en oerhört liten kostnad för staten", och mitt svar var att det spelar ingen roll att kostnaden är liten för staten, för om du bryter ner hela statsbudgeten i små kostnadsposter så ser allt billigt ut, men det betyder inte att det är ett bra sätt att använda våra skattepengar.

Det åligger ändå dig som förespråkar fri abort att motivera varför du ska tvingas betala min frus abort för att jag inte drog ut kuken i tid. Jag tycker du borde få behålla dina pengar.

Och snälla sluta kalla mig för fjant, det gör mig ledsen.

Ja, aborter ÄR en otroligt liten kostnad för staten. Avsevärt mindre än ex kostnaderna för drulliga och kriminella killar. Antar att du inte vill att staten ska sluta betala för trafikolyckors verkliga kostnader eller fängelser för kriminella? Eller? DET kanske också ska betalas av dem själva och släkten?

Det är inte jag som betalar för just din frus abort, det är staten, mitt bidrag för just din frus abort är väl kanske 0,0000nånting öre..och ja...det får din fru av mig. Så snäll är jag.
Jag och min dåvarande partner, fick nämligen min abort betalad av staten, så jag känner att jag gärna vill vara lika solidarisk med andra i samma situation.
Citera
2024-09-30, 09:42
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och om du inte har råd med en egen sjukförsäkring?

Den lär ju bli jävligt dyr om du ex. har dåliga gener för någon sjukdom, eller dålig historik i släkten för någon sjukdom eller lever osunt eller vad av allt det som försäkringsbolag lär syna utav helvete när de ska bestämma just DIN premie, eller ens om du får teckna en sjukförsäkring...

Sveriges system är totalt överlägset, det skapar en enorm trygghet för hela befolkningen, en trygghet som alla människor faktiskt förtjänar.

Ett socialt skyddsnät som tar hand om de som inte kan ta hand om sig själva är något jag absolut inte skulle vara emot. Staten kan ge bidrag till de som inte har råd att köpa sin försäkring, precis som vi gör med bostadsbidrag t ex.

Men att det offentliga ska ta ansvar för din sjukvård, du som är fullt kapabel att ta hand om och försörja dig själv, det förstår jag inte.

Vari ligger tryggheten i detta så kallade överägsna system när pensionärer får gå och vänta i månader på att få operera en höft? Patienter får sova i korridoren, och ingen ens låtsas tro att vårdgarantin gäller längre? Jättetryggt och överlägset, visst..
Citera
2024-09-30, 10:02
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja, aborter ÄR en otroligt liten kostnad för staten. Avsevärt mindre än ex kostnaderna för drulliga och kriminella killar. Antar att du inte vill att staten ska sluta betala för trafikolyckors verkliga kostnader eller fängelser för kriminella? Eller? DET kanske också ska betalas av dem själva och släkten?

Det är inte jag som betalar för just din frus abort, det är staten, mitt bidrag för just din frus abort är väl kanske 0,0000nånting öre..och ja...det får din fru av mig. Så snäll är jag.
Jag och min dåvarande partner, fick nämligen min abort betalad av staten, så jag känner att jag gärna vill vara lika solidarisk med andra i samma situation.

Kostnaden för rättsstaten måste skattefinansieras, jag känner iaf inte till något annat sätt att få till det. Till och med de mest extrema libertrianer förespråkar en sk nattväktarstat, med polis, rättsväsende och försvar. Vad som ska skattefinansieras utöver det är uppe till diskussion.

Vi har levt med en enorm offentlig sektor så länge i Sverige att få tror på att det går att göra på ett annat sätt.

Om du blir våldtagen så är jag gärna med och finansierar dina abortkostnader men om så inte är fallet så är risken att bli gravid något du borde tagit i beaktande innan du särat på benen.
Citera
2024-09-30, 11:27
Medlem
Citat:

Om du blir våldtagen så är jag gärna med och finansierar dina abortkostnader men om så inte är fallet så är risken att bli gravid något du borde tagit i beaktande innan du särat på benen.

Så kan man ju i så fall säga om allt. Och inte bara om aborter.

Så vad tycker du om detta?:

- Blir du knuffad och ramlar illa och behöver sjukhusvård = staten betalar. Men är du ute och går när det är halt ute och ramlar och bryter benet = får du betala själv (för du skulle ha tänkt på risken att ramla när det är halt ute, innan du begav dig ut).

- Kör någon över dig på gångvägen = staten betalar för dina sjukhuskostnader. Men blir du påkörd när du går över vägen = får du betala själv (för du skulle ha tänkt på risken att bli påkörd när du gick över vägen, innan du gick över vägen).

Om det är tagna risker som gör att du anser att kvinnor ska betala själva för sina aborter, då ska ju det rimligtvis gälla alla andra tanga risker. Annars är du en hycklare.

Jag antar att du själv utsätter dig för risker? Är ute och går när det är halt tex.... Anser du då att du själv ska betala för kostnaderna för sjukvården när du ramlat och fått lårbensbrott? Det blir rejäla kostnader kan jag påtala för dig. men ska kvinnor betala för sina aborter så....

Och varför ska inte kriminella betala för sina fängelsekostnader tycker du? De om några tar ju risker både för sig själva och andra.

Varför anser du att det enbart är oönskat gravida kvinnor som ska behöva betala helt själva för sina aborter? Jädrigt märkligt du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in