2023-09-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det håller jag med om. Då går det från ansvarslöshet till hänsynslöshet.
Det är väl i högsta grad ansvarsfullt och med tanke på de barn man redan har att välja bort att föda ett oönskat barn , somliga tycker att det är roligt med en liten sladdis när egna barnen börjar bli självgående andra tänker med fasa på att börja om med småbarn kanske barnen de har var väldigt påfrestande under småbarnstiden kanske de själva börjat få en del krämpor
Citera
2023-09-21, 20:57
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, många män hade (lidit i det tysta) och tagit livet av sig om de blev oönskat gravida och inte fick göra laglig, säker och reglerad abort. Resten hade försökt sig på en osäker abort med risk för liv och hälsa. Väldigt få män hade godtagit att abort var olagligt att göra, om det var män som blev gravida. Det är nog du som behöver lära dig något om män.

- Jag är för det första inte feminist.

- För det andra kanske jag själv är man, det vet du inget om.

- För det tredje så är det bra märkligt att du tror att man "inte bryr sig om män", bara för att man bryr sig om kvinnor. Klart jag bryr mig om män. Precis som jag bryr mig om kvinnor. I abortfrågan är det ju dock kvinnors kroppar som står i fokus. Och kvinnors rätt till att få göra laglig, reglerad och säker abort, då detta räddar kvinnoliv och skonar kvinnors hälsa. Hade det varit män som blev gravida, så hade jag haft exakt samma åsikt som nu, som jag redan har skrivit! Du verkar ha missat det.

Hade män blivit gravida, så hade jag (precis som nu) varit helt för laglig, reglerad och säker abort för män som blev oönskat gravida, då det hade räddat mäns liv.

Det är vad detta handlar om: att rädda livet på levande födda människor. Och jag värnar faktiskt betydligt mer om levande födda människor än vad jag värnar om foster på under 9 veckor (då de flesta aborter faktiskt sker).
Självklart är du inte feminist. Ingen vill bli sammankopplad med feminism. Men ändå är det fullt av feminister då ut ute. Precis som kommunister. De gömmer sig förstås.
Citera
2023-09-21, 20:58
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det är väl i högsta grad ansvarsfullt och med tanke på de barn man redan har att välja bort att föda ett oönskat barn , somliga tycker att det är roligt med en liten sladdis när egna barnen börjar bli självgående andra tänker med fasa på att börja om med småbarn kanske barnen de har var väldigt påfrestande under småbarnstiden kanske de själva börjat få en del krämpor
”Sladdis”? Är du raggare?
Citera
2023-09-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det är inte okej att mörda en annan människa bara för man inte vill ha barn.

Därför bör man alltså avstå sex om man inte kan tänka sig att bli förälder.

Enkel etik.

(Dock kan man ju ha sex under den säkra perioden? Men det kanske inte är helt säkert..? Alltså när inte kvinnan är fertil)

Ett foster är inte en människa. Flertalet aborter sker innan vecka 9. Du kan knappast kalla ett litet 0-9 veckors gammalt foster för "människa".

Lever du som du lär? Ligger du bara med kvinnor du kan tänka dig att få barn med?

Nej. Det enda säkra med säkra perioder är att de är osäkra. Stor risk för graviditet. Spermier kan överleva i flera dygn inuti kvinnan och får hon en extra ägglossning eller har räknat fel, så kan dessa spermier penetrera ägget/äggens hennes.
Citera
2023-09-21, 21:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Biologin konstaterar att även spermier och ägg lever och har eget unikt dna så det duger faktiskt inte heller.

De har inte ett eget mänskligt liv. Detta uppstår i konceptionsögonblicket. Därefter kommer celldelning, metabolism osv. Ingen celldelning kan uppstå var för sig.
Citera
2023-09-21, 21:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och du kan aldrig veta om graviditeten kommer innebära risker för kvinnan. Så om en kvinna inte vill ha barn/inte vill vara gravid, så måste hon ju få göra en laglig, säker och reglerad abort. Hon kan ju nämligen vara en av de många kvinnor som drabbas av graviditetskomplikationer/förlossningskomplikationer. Så. Man kan faktiskt säga att varje abort är av medicinska skäl. Dels pga. den oönskat gravida kvinnans psykiska illabefinnande av att vara oönskat gravid och dels med tanke på den relativt höga risken att hon kommer drabbas av någon medicinsk komplikation av graviditet/förlossning.

Så bra. Då godtar du ju samtliga aborter som sker, men jag antar att du liksom jag och flertalet andra vill att det ska vara reglerat. Dvs.: inte ske hur sent i graviditeten som helst. Sverige har bra gränser för när abort får ske.

Nej, det kan man givetvis inte säga. Det är en avgörande skillnad på en diagnostiserad risk och en potentiell risk. Nästan alla förlossningar är i någon mening komplicerad och påfrestande, emedan människan nu är så konstruerad. Att använda förlossningen som skäl för abort är tämligen korkat, ty då är redan den generösa svenska abortgränsen passerad för länge sedan.
Citera
2023-09-21, 21:51
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ett foster är inte en människa. Flertalet aborter sker innan vecka 9. Du kan knappast kalla ett litet 0-9 veckors gammalt foster för "människa".

Lever du som du lär? Ligger du bara med kvinnor du kan tänka dig att få barn med?

Nej. Det enda säkra med säkra perioder är att de är osäkra. Stor risk för graviditet. Spermier kan överleva i flera dygn inuti kvinnan och får hon en extra ägglossning eller har räknat fel, så kan dessa spermier penetrera ägget/äggens hennes.
Du är för dum för detta. Om det är din vilsenhet om vad du är. Men oavsett är du för du för dum för att kontemplera över detta.

Ipsi är sorgligt blåst. Men vi måste visa vår bästa sida när det gäller att visa ”hela vårt åtagande”.
Citera
2023-09-21, 21:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja, med tanke på hur lite verklighetsbaserade ni konservativa stollar är, så kan ni säkert hitta på att en kvinna vars låt säga 20 befruktade ägg ligger i frysen ska tvingas föda och ta hand om alla ensam.

Och som jag förklarat tidigare, det är inte hållbart att ha en moral som bara ska gälla en liten klick medan alla andra ska undantas.

Vad som ska betraktas som ”rätt och fel” måste självklart gälla och fungera för alla, kan det inte det så kan det ju omöjligen vara en vettig moral.

Sverige tillhör de länder i världen som konsumerar energi, mat och resurser etc. helt ohållbart och som har möjligheterna, det är just i vår del av världen som vi behöver stå still eller minska i antal.

Världen är nu så ordnad att lagstiftning sker i varje stat för sig. Det innebär att med eller utan moral så får vi de lagar som respektive stat inför. Under de förhållanden som gäller i Sverige, så anser jag att vi bör ha tämligen höga moraliska krav på vår lagstiftning. Det kanske man inte kan i alla länder, och jag är inte så kolonial av mig att jag vill föreskriva andra stater hur de skall lagstifta, på det att jag inte accepterar att de föreskriver oss.

Om det nu är så att det inte överallt är möjligt att hålla sig med en moralisk försvarbar lag, så betyder inte det att vi skall försämra våra lagar bara för att det skall vara "lika för alla". Det måste rimligen vara bättre att det är bra någonstans, än lika dåligt överallt. Jämför vår andra diskussion om det blandade värdet av att vara konsekvent.
Citera
2023-09-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Världen är nu så ordnad att lagstiftning sker i varje stat för sig. Det innebär att med eller utan moral så får vi de lagar som respektive stat inför. Under de förhållanden som gäller i Sverige, så anser jag att vi bör ha tämligen höga moraliska krav på vår lagstiftning. Det kanske man inte kan i alla länder, och jag är inte så kolonial av mig att jag vill föreskriva andra stater hur de skall lagstifta, på det att jag inte accepterar att de föreskriver oss.

Om det nu är så att det inte överallt är möjligt att hålla sig med en moralisk försvarbar lag, så betyder inte det att vi skall försämra våra lagar bara för att det skall vara "lika för alla". Det måste rimligen vara bättre att det är bra någonstans, än lika dåligt överallt. Jämför vår andra diskussion om det blandade värdet av att vara konsekvent.
Och här i vår del av världen finns det ingen stark opinion för att ändra några abortlagar , folket tycker att vår lagstiftning är bra med de gränser vi har , syns på hur få som lockas till partier som Kristna värdepartiet vars partiprogram främst består av att förbjuda aborter
Citera
2023-09-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det kan man givetvis inte säga. Det är en avgörande skillnad på en diagnostiserad risk och en potentiell risk. Nästan alla förlossningar är i någon mening komplicerad och påfrestande, emedan människan nu är så konstruerad. Att använda förlossningen som skäl för abort är tämligen korkat, ty då är redan den generösa svenska abortgränsen passerad för länge sedan.

Klart man kan säga! Om en kvinna är oönskat gravid och inte vill vara gravid, så ska hon givetvis få slippa, då graviditet och förlossning innebär en stor risk för någon form av komplikation och i princip är det farligaste en kvinna kan gå igenom. Hon gör givetvis aborten innan vecka 9 (de flesta aborter sker då). Då har inga större risker ännu kunnat börja inträffa.

Medicinska komplikationer/risker av graviditet/förlossning:

- Graviditetsdiabetes.

- Leverpåverkan.

- Högt blodtryck (med allt vad det innebär).

- Havandeskapsförgiftning (som i värsta fall kan ha död på både kvinna och avkomma).
- Stroke, njursvikt etc. till följd av havandeskapsförgiftning.

- Eklampsi.

-Hellp (mycket allvarlig form av havandeskapsförgiftning.
- Leversvikt/blödning av levern, stroke, njursvikt till följd av Hellp.

- Livmodern drar inte ihop sig, är då kvinnan inte på sjukhus (om hon inte hinner fram utan föder någon annanstans) kan hon förblöda till döds.

- Foglossning som även håller i sig långt efter förlossningen. Med starka smärtor till följd.

- Delade magmuskler som inte går tillbaka ett år efter förlossningen och kan orsaka både långvariga buksmärtor/långvariga ryggsmärtor.

- Underlivet spricker upp, ibland så att det ger långvariga/livslånga smärtor i underlivet och avföringsinkontinens. Eller att kvinnan måste hålla en tumme i slidan för att kunna bajsa.

- Förlossningsdepression/förlossningspsykos.

Allt detta är kvinnor som vill ha barn och vill vara gravida beredda att riskera. Men ska verkligen ni abortmotståndare tvinga en kvinna som är oönskat gravid at behöva gå igen graviditet/förlossning med alla de risker det innebär? Ni inser väl ändå att det inte är att "värna om liv"?
Citera
2023-09-21, 22:07
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Och här i vår del av världen finns det ingen stark opinion för att ändra några abortlagar , folket tycker att vår lagstiftning är bra med de gränser vi har , syns på hur få som lockas till partier som Kristna värdepartiet vars partiprogram främst består av att förbjuda aborter

Så ser det ut. För tillfället. Jag är inte så populistisk av mig, utan jag artikulerar de frågor jag anser rätt och som jag har ett stabilt underlag för. Att majoriteten hellre vill leva bekymmers- och ansvarslösa liv, det bekommer mig föga.
Citera
2023-09-21, 22:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Klart man kan säga! Om en kvinna är oönskat gravid och inte vill vara gravid, så ska hon givetvis få slippa, då graviditet och förlossning innebär en stor risk för någon form av komplikation och i princip är det farligaste en kvinna kan gå igenom. Hon gör givetvis aborten innan vecka 9 (de flesta aborter sker då). Då har inga större risker ännu kunnat börja inträffa.

Medicinska komplikationer/risker av graviditet/förlossning:

- Graviditetsdiabetes.

- Leverpåverkan.

- Högt blodtryck (med allt vad det innebär).

- Havandeskapsförgiftning (som i värsta fall kan ha död på både kvinna och avkomma).
- Stroke, njursvikt etc. till följd av havandeskapsförgiftning.

- Eklampsi.

-Hellp (mycket allvarlig form av havandeskapsförgiftning.
- Leversvikt/blödning av levern, stroke, njursvikt till följd av Hellp.

- Livmodern drar inte ihop sig, är då kvinnan inte på sjukhus (om hon inte hinner fram utan föder någon annanstans) kan hon förblöda till döds.

- Foglossning som även håller i sig långt efter förlossningen. Med starka smärtor till följd.

- Delade magmuskler som inte går tillbaka ett år efter förlossningen och kan orsaka både långvariga buksmärtor/långvariga ryggsmärtor.

- Underlivet spricker upp, ibland så att det ger långvariga/livslånga smärtor i underlivet och avföringsinkontinens. Eller att kvinnan måste hålla en tumme i slidan för att kunna bajsa.

- Förlossningsdepression/förlossningspsykos.

Allt detta är kvinnor som vill ha barn och vill vara gravida beredda att riskera. Men ska verkligen ni abortmotståndare tvinga en kvinna som är oönskat gravid at behöva gå igen graviditet/förlossning med alla de risker det innebär? Ni inser väl ändå att det inte är att "värna om liv"?

Tack, jag är far och har stått på förlossningen under rätt så blodiga omständigheter så jag har en aning om hur det kan gå.

Det är inte alls fel att vilja avstå från graviditet - innan graviditeten uppstår. Man kan avstå sex, sterilisera sig, använda allehanda preventivmetoder. Men, uppstår graviditet efter frivilligt sex, då är det inte enbart kvinnans (eller mannens) önskemål som räknas, ty då finns det ett annat mänskligt liv att också ta hänsyn till. Hävdar vi att det finns ett okränkbart människoliv, så får detta också etiska konsekvenser för det ofödda livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in