2024-09-27, 07:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är fortfarande inte ett svar på frågan, för du tycker ju uppenbarligen inte att det är bra som det är idag heller.

Så om du måste välja mellan hur allt är idag, inklusive att män inte har något att säga till om, skulle du då föredra hur det är idag eller skulle du välja att förbjuda abort? Bara de två alternativen finns.

Jag förstår egentligen inte varför du vill att jag ska svara på den frågan. Fast samtidigt gör jag det för då tycker du att du kan stänga diskussionen.

Eftersom jag inte är för ett förbud så får jag lov att svara som det är idag när det bara finns de 2 alternativen. Fast jag tycker det är en löjlig fråga eftersom det finns andra alternativ man kan tänka sig.

Då vill jag fråga dig vilket du väljer. Det finns bara dessa två alternativ. Detta blir offtopic fast bara för att visa det löjliga i din fråga. Du måste välja ett alternativ.

1. Vi gör sexköp lagligt.
2. Vi fängslar alla kvinnor på 1 år om de ertappas med att sälja sex.
Citera
2024-09-27, 07:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Kvinnor som gör abort, skyller väl ändå inte den oönskade graviditeten på någon annan? Dessa kvinnor vet givetvis om att det är deras eget val att ligga som gjorde dem gravida. Och skyller inte det på någon annan.

Men vad har det ens med abortfrågan att göra? Kvinnan är ansvarig (tillsammans med mannen som gjorde henne gravid) att det blev en oönskad graviditet. Och det är även hon som får genomlida aborten, med allt det innebär fysiskt och psykiskt och mentalt. Kvinnan kan inte delegera bort aborten. Hon måste således ta konsekvenserna för att hon knullade sig oönskat gravid och helt enkelt genomlida aborten.

Precis som du får ta konsekvenserna för att du slarvade med solskyddet och därmed får genomlida smärtan och svedan från att ha blivit bränd.

Det är ingen annan än kvinnan som behöver genomlida aborten, på det sätt hon behöver göra.
Det är ingen annan som behöver genomlida dina brännskador, på det sätt du behöver göra.
Ni båda är ansvariga (hon tillsammans med mannen som gjorde henne gravid) för oönskad graviditet/brännskada och ni är båda de som får genomlida konsekvenserna av detsamma.

Så. Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med ditt dravel om att kvinnan är "huvudansvarig" för den oönskade graviditeten. Vilket hon inte är. Hon är gemensamt ansvarig med mannen. Ja, hon är ansvarig för den oönskade graviditeten. Och hon kommer ju vara tvungen att ta konsekvenserna av sitt eget handlade. Abort är en konsekvens av handlandet. Enbart den naiva kan tro något annat.

Vad du tar i. Det är konstigt att du inte kan förmå dig till att säga att det är kvinnan som är ansvarig över sin kropp och om hon inte vill bli gravid är det hennes ansvar att inte bli gravid.
Citera
2024-09-27, 08:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nu skrev vi om de kvinnor som gör upprepade aborter. Och bland dessa återfinns givetvis både sådana som absolut skulle bli bra mammor, men också de som verkligen inte skulle ha förutsättningar att kunna ta hand om barn. Vilket de ansvarsfullt nog fattar och därmed gör upprepade aborter när de trots omständigheterna blir gravida gång efter annan.

Det är ju väldigt oansvarigt att bli gravid gång på gång om man inte vill bli gravid.

Jag har inte hittills genom alla dina inlägg tolkat dig som att du endast menat de kvinnor som gör upprepade aborter när du målat upp bilden om vilken misär barnen skulle födas till om kvinnorna inte gjorde abort. Utan det har gällt alla kvinnor som gör abort enligt dig.
Citera
2024-09-27, 08:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej. Men de har inte förutsättningarna där och då att ge ett barn ett bra liv. eller så kanske de helt enkelt inte vill vara ensamstående mammor och mannen som gjort dem gravida vill inte ha barn/vill inte ha ett förhållande med dem.

Kommer vi in i att tvinga kvinnor att föda barn, när kvinnor vill abort. Så kommer vi även behöva tvinga män att gifta sig med kvinnor de inte vill gifta sig med och ta ansvar för barn de inte vill ha. Vi kommer behöva tvinga ihop de två som skapat graviditeten att gemensamt ta ansvar för avkomman. Är det så du vill ha det?

Du kan gå tillbaka och se om du kan hitta att jag någonstans skrivit att jag vill förbjuda abort. Lycka till!

Det jag däremot tycker är att det görs alldeles för många aborter i Sverige. Det borde tas ett större ansvar att inte bli gravid om man inte är beredd på att bli förälder. Jag tycker inte abort är ett bra sätt att ta hand om konsekvenserna av ett oansvarigt beteende.

"Abort är inte bara accepterad som en principiell rättighet utan också integrerad bland kvinnor som ett
möjligt alternativ vid en oönskad graviditet."

Skrivet av en med dr, lektor, institutionen för klinisk vetenskap/obstetrik och gynekologi.
Citera
2024-09-27, 09:07
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är din tolkning av vad jag skriver men fel tolkning. Jag skriver helt enkelt att om en kvinna inte vill bli gravid så är det hennes ansvar att se till att hon inte blir gravid. Ingen annans.
Vad är det du inte förstår med det? Hur kan du sida efter sida inte förstå det?

"Det är inte kvinnors ansvar att se till att män skyddar sig nej. Och kvinnor tar och har tagit 99% mer ansvar än män någonsin har gjort gällande reproduktionen. Tyvärr erbjuds inte så många bra hormonfria preventivmedel för kvinnor. I stort sett är det bara kopparspiral som är helt hormonfritt och inte ger en massa svåra biverkningar/komplikationer."

Här är ett av dina svar som visar på att du tidigare skrivit att kvinnor inte har ansvar. För även här skrev jag att kvinnan har ansvaret att se till att inte bli gravid om hon inte vill bli gravid och fick ovanstående svar. Jag kan leta reda på fler svar om du vill.

Jag har aldrig någonsin skrivit att kvinnan inte har något ansvar att inte bli gravid om hon inte vill bli gravid.

Kvinnor tar redan majoriteten av ansvaret för reproduktionen och avkomman. Där har ju män utrymme att steppa upp.
Citera
2024-09-27, 09:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag har aldrig någonsin skrivit att kvinnan inte har något ansvar att inte bli gravid om hon inte vill bli gravid.

Kvinnor tar redan majoriteten av ansvaret för reproduktionen och avkomman. Där har ju män utrymme att steppa upp.

Vad menar du att kvinnor redan tar majoriteten av ansvaret för reproduktionen?
Citera
2024-09-27, 09:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vilka banker skulle låna ut pengar till tonåringar, psykiskt sjuka, arbetslösa, missbrukare med flera tänker du dig?

Du grupper du nämner är ju knappast majoriteten av de som gör aborter. Och så svårt är det inte att få lån, tänk på alla skuldtorskar som tar sms-lån.

Men kanske kunde man låta de mest utsatta få aborten subventionerad. Om du går till din gynekolog eller soc och säger "hej jag vill göra abort men jag har inte råd" och det visar sig att du har ett jobb, så måste du betala själv. Är du arbetslös kan du få ett lån med lång återbetalningstid, etc etc... Finns massor med sätt att lösa det på.

Huvudargumentet är att skattebetalarna så långt det är möjligt inte ska tvingas betala för andras bristande konsekvenstänk.
Citera
2024-09-27, 09:34
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Tja, borde väl vara rimligt i så fall att man och kvinna delar på kostnaden för aborten. Så att även mannen "tänker efter innan han kör in dolmen vaginalt och ser till att inte slarva med preventivmedel".

Nej kvinnan blir gravid, det är hennes ansvar, inte mannens. Ett sätt att lösa det på som kvinna är att säga till mannen att vi kan ligga men bara om du står för eventuella abortkostnader.
Citera
2024-09-27, 10:46
Citat:
Jag förstår egentligen inte varför du vill att jag ska svara på den frågan. Fast samtidigt gör jag det för då tycker du att du kan stänga diskussionen.

Eftersom jag inte är för ett förbud så får jag lov att svara som det är idag när det bara finns de 2 alternativen. Fast jag tycker det är en löjlig fråga eftersom det finns andra alternativ man kan tänka sig.
Anledningen att jag frågar är att du har verkat oförstående när jag säger att ibland måste jämställdheten stå tillbaka för viktigare frågor. Jag får intrycket av att du skulle tycka att det vore mer jämställt om abort förbjöds. Stämmer det?

Citat:
Då vill jag fråga dig vilket du väljer. Det finns bara dessa två alternativ. Detta blir offtopic fast bara för att visa det löjliga i din fråga. Du måste välja ett alternativ.

1. Vi gör sexköp lagligt.
2. Vi fängslar alla kvinnor på 1 år om de ertappas med att sälja sex.
OT som sagt, men jag skulle tveklöst välja 1. Och på följdfrågan du inte ställde så svarar jag att om jag ska välja mellan hur det är just nu och 2 så väljer jag hur det är just nu.

Tycker sådana frågor är bra när det handlar om att belysa vilka prioriteringar man har.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-09-27 kl. 10:49.
Citera
2024-09-27, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Huvudargumentet är att skattebetalarna så långt det är möjligt inte ska tvingas betala för andras bristande konsekvenstänk.
Gäller det bara aborter, eller vill du rent generellt att sjukvården ska göra bedömningar om huruvida du har tagit en onödig risk? Ska någon som cyklat utan hjälm få betala vården själv exempelvis? Hur är det om man får en könssjukdom? Ska staten betala vården då, när du har slarvat med kondom?
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-09-27 kl. 11:12.
Citera
2024-09-27, 12:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Vad menar du att kvinnor redan tar majoriteten av ansvaret för reproduktionen?

Majoriteten av kvinnor som inte vill bli gravida använder någon form av preventivmedel oavsett om det gör dem sjuka eller inte.

Gör abort om det var oplanerat. Går genom graviditet och förlossning om det var planerat. Tar sedan huvudansvaret för avkomman.

Så som det varit i hundratusentals år och fortfarande är.

Män har helt enkelt inget att komma med, jag förstår inte ens varför män uttalar sig om abort överhuvudtaget.
Senast redigerad av Jenny9 2024-09-27 kl. 12:25.
Citera
2024-09-27, 12:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Du grupper du nämner är ju knappast majoriteten av de som gör aborter. Och så svårt är det inte att få lån, tänk på alla skuldtorskar som tar sms-lån.

Men kanske kunde man låta de mest utsatta få aborten subventionerad. Om du går till din gynekolog eller soc och säger "hej jag vill göra abort men jag har inte råd" och det visar sig att du har ett jobb, så måste du betala själv. Är du arbetslös kan du få ett lån med lång återbetalningstid, etc etc... Finns massor med sätt att lösa det på.

Ja ok, ja om mannen och kvinnan har jobb kan de få varsin faktura på halva beloppet.

Och som du säger, om de är arbetslösa kan de få ett lån med förmånliga villkor.

Sen kan vi slänga in rökare i ekvationen också och överviktiga. De får också skylla sig själva och inget svenska skattebetalare ska betala för. Gängmedlemmar borde vi inte heller betala vården för, osv.
Senast redigerad av Jenny9 2024-09-27 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in