2024-09-28, 16:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag har redan erkänt att jag inte läste ditt inlägg ordentligt. På grund av att det låg ytterligare 3 inlägg från dig och väntade på att läsas.

Vad är det du vill att jag ska förstå?

Att jag tycker att det görs för många aborter. Jag tycker inte att det ska förbjudas men definitivt att det borde göras så mycket det går för att minska antalet aborter.
Citera
2024-09-28, 16:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Gött. Till skillnad från dig fortsätter jag gärna betala för både mannens och kvinnans del.

10000x35000
Citera
2024-09-28, 16:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
10000x35000

En struntsumma jämfört med vad vi betalar för invandringen, NATO och EU.
Citera
2024-09-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
På vilket vis påverkar aborter dig personligen? Du verkar ju inte ens känna någon kvinna som har gjort abort. Eller jo: du känner säkert flera stycken, men de inser väl att du inte är rätt person att berätta om sina aborter för.

Mord påverkar oss alla personligen. Mer för de som känner mordoffret eller bor i dess närhet. Mindre för dem som inte känner mordoffret och bor längre ifrån.
Vissa mord kan dock ändå påverka en mycket, även fast man inte känner någon av de involverade och de bor en bra bit ifrån.

Ett synnerligen vansinnigt vis att argumentera på även för dig. Det du säger är att så länge inte du personligen påverkas så bör du inte ta ställning emot det. Om det är din ståndpunkt så har du även inga problem med våldtäkter, mord, tortyr och så vidare så länge du själv inte påverkas personligen.

Även om man skulle bortse helt från det moraliska när det kommer till abortfrågan som du gör, och enbart se det utifrån ett pragmatiskt och praktiskt perspektiv, så har du ju fel. Alla i Sverige har påverkats av abortindustrin som dödar 30.000-40.000 svenskar per år. Hade inte detta pågått decennium efter decennium så hade vi inte haft några demografiska problem med en åldrande befolkning och vars "lösning" har varit att importera MENA till landet vilket påverkat varenda människa i landet negativt.

Det man har gjort är alltså att döda en stor del av den kommande svenska befolkningen varje år vilket leder till demografiska problem och att befolkningen krymper och sakta dör ut, och dessa man dödat ska sedan ersättas med MENA-invandring som bara förvärrar problemet ytterligare (om man har ett intresse av att se ett svenskt Sverige och fortlevnaden av svenskar vill säga).
Citera
2024-09-28, 17:31
Medlem
Citat:
Jag kan inte förstå att du inte kan förstå vad jag säger. Jag tycker att det görs för många aborter.
Vad är det som är så svårt att förstå med det? Hur ska jag skriva det på ett tydligare sätt så att du förstår? JAG TYCKER ATT DET GÖRS FÖR MÅNGA ABORTER

Var det ett sammanhängande svar till vad jag skrev? Nej, det var det inte.
Citera
2024-09-28, 17:39
Medlem
Citat:
Varför påverkar det dig inte att det görs massvis av aborter? Massvis helt i onödan? Dels för att de kunde skyddat sig bättre dels för att de gör aborter bara av bekvämlighetsskäl? Varför påverkar inte det dig?

Varför anser du dig ha rätt att tycka att mord påverkar men att aborter inte påverkar? Jo samma rätt som jag har att tycka att aborter påverkar mig.

Hur vet du att de sker "helt i onödan"?
Jag kan inte gå runt och tänka på alla missfall främmande människor får, alla aborter främmande människor gör, alla obefruktade ägg som blir mens hos främmande kvinnor, alla spermier som inte kommer fram till varsitt ägg för främmande män... det är den drabbade kvinnan och den drabbade mannens angeläghenhet.

Mord rör levande födda människor. Vad som händer levande födda människor berör. Även om dessa är främlingar för mig.

Men varför påverkar aborter dig? Är du rädd att själv råka bli ett foster som aborteras bort? Eller är du rädd att din kvinna ska abortera bort ert foster? Varför bryr du dig så mycket om främmande pars outvecklade foster som är under 9 veckor?
Citera
2024-09-28, 17:40
Medlem
Citat:
Att jag tycker att det görs för många aborter. Jag tycker inte att det ska förbjudas men definitivt att det borde göras så mycket det går för att minska antalet aborter.

Varke abort har en historia bakom sig. Skulle du veta den kanske du inte skulle tycka att det är för många aborter.
Citera
2024-09-28, 21:28
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
"År 2021 utfördes i Finland, Sverige, Norge och på Island cirka 53 000 aborter, dvs. 11,5 aborter per 1 000 kvinnor i fertil ålder (15–49 år). Antalet aborter var minst i Finland (6,7/1 000 kvinnor i samma ålder) och störst i Sverige (15,1/1 000 kvinnor i samma ålder). Det finns ingen information för Danmark för år 2019‒2021 . I Danmark utfördes ca 14 300 aborter år 2018."

"In 2021, 625,978 legal induced abortions were reported to CDC from 48 reporting areas. Among 47 reporting areas with data each year during 2012–2021, in 2021, a total of 622,108 abortions were reported, the abortion rate was 11.6 abortions per 1,000 women aged 15–44 years, and the abortion ratio was 204 abortions per 1,000 live births."

Intressant att genomsnittet för USA ligger väldigt nära genomsnittet för Sverige, Finland, Island och Norge.
Trots att de tvingas betala sina aborter ur egen ficka.

Personligen tror jag att vi behöver fokusera på att lära folk mer om preventivmedel. När det diskuteras abort på nätet ser jag stor okunskap om hur man kan skydda sig, både bland svenskar och amerikanare.
Folk som tror att två kondomer ökar skyddet, folk som inte vet att dagen-efter-piller och abort-piller är två olika saker, folk som inte tänker på att kräkningar/diarré påverkar p-piller, folk som inte fattar att det inte finns några säkra perioder, m.m.
Citera
2024-09-28, 23:57
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMonique
"In 2021, 625,978 legal induced abortions were reported to CDC from 48 reporting areas. Among 47 reporting areas with data each year during 2012–2021, in 2021, a total of 622,108 abortions were reported, the abortion rate was 11.6 abortions per 1,000 women aged 15–44 years, and the abortion ratio was 204 abortions per 1,000 live births."

Intressant att genomsnittet för USA ligger väldigt nära genomsnittet för Sverige, Finland, Island och Norge.

Personligen tror jag att vi behöver fokusera på att lära folk mer om preventivmedel. När det diskuteras abort på nätet ser jag stor okunskap om hur man kan skydda sig, både bland svenskar och amerikanare.
Folk som tror att två kondomer ökar skyddet, folk som inte vet att dagen-efter-piller och abort-piller är två olika saker, folk som inte tänker på att kräkningar/diarré påverkar p-piller, folk som inte fattar att det inte finns några säkra perioder, m.m.

Bättre preventivmedel för kvinnor behöver också tas fram som inte ger lika svåra/allvarliga biverkningar som dagens.

Helt oacceptabelt att kvinnor ska behöva dras med sänkt sexlust, depressioner och benskörhet med mycket mera.
Citera
2024-09-29, 07:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

För mig är inte kostnaden den största anledningen till att jag tycker det görs för många aborter. Men det skulle vara en positiv bieffekt ifall antalet aborter minskade eller om de som gör abort för andra gången eller fler får betala själva.
Citera
2024-09-29, 07:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Ja det finns säkert utbildningsinsatser att göra och jag tror även att en ändrad inställning till abort skulle behövas.
Citera
2024-09-29, 07:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
En struntsumma jämfört med vad vi betalar för invandringen, NATO och EU.

Jo men ändå en summa som skulle kunna bidra till forskning eller något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in