2024-10-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleTrollkarl
Det är hopplöst med dig. Du står inte för något av det du säger. Du säger en sak, jag kritiserar dig skickligt - du duckar mina frågor och kan inte svara. Jag pekar ut felaktigheter i andra saker du har sagt men du blundar för det och låtsas som att det regnar.

Du kör med frekventa manipulationsknep och du vägrar försvara det du har sagt. Det är fan inte klokt.

Du HAR tidigare skrivit att BARN förtjänar att födas älskade och önskade. Om det tidigare har varit ditt argument att om ett barn är oönskat och oälskat så ska det inte födas så kan du inte vara för att föda ett barn som kommer att födas om ett par dagar om det är oönskat och oälskat. Du har alltså sagt något tidigare som du inte ens står för. Detta gör du hela tiden. Men när man pekar ut detta så säger du bara: ''Du förstår mig inte''. Jo, jag förstår dig, men du verkar inte förstå själv vad du säger.

OK, men du hade mördat dessa i varje fall enligt din logik:
https://www.wsfa.com/video/2021/11/1...-uab-hospital/
https://www.today.com/health/born-21...g-baby-t118610

Vissa alltså fall innan vecka 22 verkar det som. Du hade varit för att döda dessa eftersom det skedde innan vecka 22 och de inte räknas som barn, korrekt? Om du säger nej nu, så tror jag diskussionen är avslutad för då säger du saker som du inte står för.

Om abort av oönskade foster sker i vecka 6-9, vilket det oftast gör. Så kommer inte fostret bli 22 veckor. Och det kommer inte födas oönskat och oälskat. För det blev aborterat och dog flera veckor innan.

Men du har dragit allt ur sitt sammanhang.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-10-16 kl. 23:52.
Citera
2024-10-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Jo, i de stadierna där den absoluta majoriteten av aborter sker så är det ett fullgott skäl att inte vilja och i takt med att fosterutvecklingen fortskrider så blir det mer nyanserat. Jag ser det som en glidande skala där kvinnans rätt till kroppslig autonomi väger tyngst i början och i minst vid födseln. Missade du det jag skrev att jag förespråkar vårt nuvarande system?

På tal om det: vad förespråkar du själv? Är det totalt abortförbud från och med befruktningen eller sätter du gränsen vid ett senare stadie? När och varför i så fall?

Håller med till 100 procent.
Citera
2024-10-17, 00:06
Medlem
Citat:
Jag får ju inget konkret att gå efter haha. Vem fan bryr sig om vad systemet säger? Jag är nyfiken på dina åsikter och värderingar.

Det här var segt måste jag säga.

Bättre du presenterar ett komplett, tydligt argument som kan bemötas. Annars sitter jag bara och gissar.

Jag har sagt mina åsikter och värderingar. Jag lägger stor vikt vid moderns kroppsliga autonomi men i takt med att fostret utvecklas så blir det mer nyanserat. När fostret i princip är färdigutvecklat så tycker jag inte moderns vilja väger lika tungt längre. Vad är det du inte förstår?

Och igen: vad förespråkar du själv? Är det totalt abortförbud från och med befruktningen eller sätter du gränsen vid ett senare stadie? När då och varför i så fall?
Citera
2024-10-17, 00:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu har du inte läst vad jag skrivit.

Ett foster som föds i vecka 22 eller framåt, kan överleva utanför kvinnans kropp, iaf. med avancerad medicinskteknisk utrustning. Foster som överlever utanför kvinnans kropp efter vecka 22, räknas som barn rent juridiskt. Jag är emot mord på människor.

Ett 6-9 veckor extremt outvecklat foster är ingen människa. Precis som ett befruktat extremt outvecklat hönsägg inte är en kyckling.

Jag förstår inte vad som är så svårt för dig att begripa?

Citat:
Om abort av oönskade foster sker i vecka 6-9, vilket det oftast gör. Så kommer inte fostret bli 22 veckor. Och det kommer inte födas oönskat och oälskat. För det blev aborterat och dog flera veckor innan.

Men du har dragit allt ur sitt sammanhang.

Låt oss säga att ett foster är önskat och passerar nionde veckan och det kommer bli en tidig födsel vid vecka 21 men i detta skede vid vecka 21 strax innan den tidiga födseln har föräldrarna ändrat sig så att det kommer födas oönskat och oälskat. Jag har alltså uppfyllt de satta kriterierna som du har satt - vi befinner oss innan vecka 22 (i vecka 21) och det ofödda barnet är alltså oönskat och oälskat.

Ponera att detta scenario appliceras till följande bebba för att det ska kännas mer verklighetstroget: https://www.wsfa.com/video/2021/11/1...-uab-hospital/

Du hade alltså varit för att döda henne med andra ord? Jag vill bara höra ett ja/nej?

Samma scenario som ovan, men en annan bebba: https://www.uab.edu/news/health/item...s%20premature.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-17 kl. 00:48.
Citera
2024-10-17, 01:02
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad som är så svårt för dig att begripa?

Låt oss säga att ett foster är önskat och passerar nionde veckan och det kommer bli en tidig födsel vid vecka 21 men i detta skede har föräldrarna ändrat sig så att det kommer födas oönskat. Jag har alltså uppfyllt de satta kriterierna som du har satt - vi befinner oss innan vecka 22 (i vecka 21) och barnet är alltså oönskat och oälskat.

Ponera att detta scenario appliceras till följande bebba för att det ska kännas mer verklighetstroget: https://www.wsfa.com/video/2021/11/1...-uab-hospital/

Du hade alltså varit för att döda henne med andra ord? Jag vill bara höra ett ja/nej?

Samma scenario som ovan, men detta är bebban: https://www.uab.edu/news/health/item...s%20premature.

Du hade dödat dem, alltså? Ja/nej?

21 veckor gamla foster kan inte överleva utanför kvinnans kropp, inte ens med avancerad medicinskteknisk utrustning. Så föds fostret i vecka 21 kommer det dö. Så märklig fråga redan där.

Och de som vill abort brukar I regel vilja göra den så tidigt som möjligt. Gärna innan vecka 9.
I Sverige sker de flesta aborter så tidigt.

Men abortmotståndare och du verkar vilja dra in extrema fall med sena aborter eller märkliga hypotetiska fall.

Har du ens hört talas om några som vill ha barn, är glada över graviditeten. Och plötsligt ändrar sig i vecka 21? Vad har i så fall hänt som har gjort att de från att ha älskat och önskat sitt foster, till att plötsligt vilja abort? Depression? Svår missbildning hos fostret? Vad? Har de en gång älskat fostret och velat ha det, men det har uppkommit en tillfällig kris som gör att de ändrat sig, så behöver de väl samtalsbehandling för att återfå glädjen till fostret igen, tänker jag.
Citera
2024-10-17, 01:09
Avstängd
Citat:
21 veckor gamla foster kan inte överleva utanför kvinnans kropp, inte ens med avancerad medicinskteknisk utrustning. Så föds fostret i vecka 21 kommer det dö. Så märklig fråga redan där.

''Curtis Zy-Keith Means (USA) was born 132 days premature, at a gestational age of 21 weeks 1 day.''.

''Doctors initially said he had less than a 1% chance of survival, but four years on, he's thriving''.

https://www.guinnessworldrecords.com...;s%20thriving.

Dags att svara på frågan. Det är ett ja eller nej: Låt oss säga att ett foster är önskat och passerar nionde veckan och det kommer bli en tidig födsel vid vecka 21 men i detta skede vid vecka 21 strax innan den tidiga födseln har föräldrarna ändrat sig så att det kommer födas oönskat och oälskat. Jag har alltså uppfyllt de satta kriterierna som du har satt - vi befinner oss innan vecka 22 (i vecka 21) och det ofödda barnet är alltså oönskat och oälskat.

Du hade alltså varit för att döda honom exempelvis om scenariot gällde honom? Jag vill bara höra ett ja/nej?

https://www.timesnownews.com/the-buz...d-1-day/831120

Innan vecka 22 - check.
Det ofödda barnet är oönskat och oälskat - check.

Dags att svara på frågan.
Senast redigerad av PelleTrollkarl 2024-10-17 kl. 01:17.
Citera
2024-10-17, 01:20
Medlem
Citat:

När ska du själv börja svara på frågor? Har du någon egen åsikt eller vill du bara leta fel hos de som faktiskt har en?

Hur ställer du dig till lagliga aborters vara eller icke vara? Är det totalt abortförbud från och med befruktningen som gäller eller sätter du gränsen vid ett senare stadie? När då och varför i så fall?
Citera
2024-10-17, 01:31
Avstängd
Citat:
När ska du själv börja svara på frågor? Har du någon egen åsikt eller vill du bara leta fel hos de som faktiskt har en?

Hur ställer du dig till lagliga aborters vara eller icke vara? Är det totalt abortförbud från och med befruktningen som gäller eller sätter du gränsen vid ett senare stadie? När då och varför i så fall?

Jag har ingen börda just nu och jag kan inte göra 20 saker samtidigt.
Citera
2024-10-17, 01:38
Medlem
Citat:
Jag har ingen börda just nu och jag kan inte göra 20 saker samtidigt.

Tänkte väl det, "big dog"
Citera
2024-10-17, 01:54
Avstängd
Citat:
Tänkte väl det, "big dog"

Du förstår dig inte på debattetik. Därför är det meningslöst att diskutera med dig. Jag är fullt uppe i att försöka förstå mig på Tomatkungens ståndpunkter.

Jag behöver inte redogöra för mina åsikter just nu. Det är inte relevant i det här läget faktiskt.

Varför? För jag har ingen bevisbörda. Om du inte förstår dessa enkla principer så är det ingen vits att ens diskutera med dig.

Blev du provocerad av att jag kallade mig ''big dog'' på skoj? Det verkar så.

Med tanke på Tomatkungens klena svar: ''Du kritiserar bara'', så är det inget snack om att hon stötte på sin överman här idag. Så är det.

När Tomatkungen och du har försvarat era positioner så kan jag tänka mig att berätta hur jag resonerar. Tills dess? Nix, jag har ingen bevisbörda.
Citera
2024-10-17, 01:59
Medlem
Citat:
''Curtis Zy-Keith Means (USA) was born 132 days premature, at a gestational age of 21 weeks 1 day.''.

''Doctors initially said he had less than a 1% chance of survival, but four years on, he's thriving''.

https://www.guinnessworldrecords.com...;s%20thriving.

Dags att svara på frågan. Det är ett ja eller nej: Låt oss säga att ett foster är önskat och passerar nionde veckan och det kommer bli en tidig födsel vid vecka 21 men i detta skede vid vecka 21 strax innan den tidiga födseln har föräldrarna ändrat sig så att det kommer födas oönskat och oälskat. Jag har alltså uppfyllt de satta kriterierna som du har satt - vi befinner oss innan vecka 22 (i vecka 21) och det ofödda barnet är alltså oönskat och oälskat.

Du hade alltså varit för att döda honom exempelvis om scenariot gällde honom? Jag vill bara höra ett ja/nej?

https://www.timesnownews.com/the-buz...d-1-day/831120

Innan vecka 22 - check.
Det ofödda barnet är oönskat och oälskat - check.

Jag har redan svarat på din märkliga fråga kring ett mycket hypotetiskt fall. Jag föreslår att du läser inlägget jag skrev idag klockan 1.02. Där har du mitt utförliga svar.
Citera
2024-10-17, 02:03
Medlem
Citat:
Du förstår dig inte på debattetik. Därför är det meningslöst att diskutera med dig. Jag är fullt uppe i att försöka förstå mig på Tomatkungens ståndpunkter.

Jag behöver inte redogöra för mina åsikter just nu. Det är inte relevant i det här läget faktiskt.

Varför? För jag har ingen bevisbörda. Om du inte förstår dessa enkla principer så är det ingen vits att ens diskutera med dig.

Blev du provocerad av att jag kallade mig ''big dog'' på skoj? Det verkar så.

Med tanke på Tomatkungens klena svar: ''Du kritiserar bara'', så är det inget snack om att hon stötte på sin överman här idag. Så är det.

När Tomatkungen och du har försvarat era positioner så kan jag tänka mig att berätta hur jag resonerar. Tills dess? Nix, jag har ingen bevisbörda.

Jag har redogjort för mina åsikter och det finns ingen bevisbörda inblandad om nån ber dig berätta dina egna åsikter om nåt, ditt fån.

Hojta till om du bildar dig en nån gång.

God natt.
Senast redigerad av NilsKalsonQuisling 2024-10-17 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in