2022-07-05, 22:08
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Åh, nej, en plattjordare förolämpade mig. Prova religionsforumet om du vill prata om din inbillade gud (din gud är rätt duktig på att mörda barn förresten).

Ingen pratade med dig alls. Förstod du inte vad jag frågade efter din simpla lilla rackare? Ingen bryr sig om vad ni satanister/ateister tycker så vad vill du?

Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Så vi får inte klippa naglarna eftersom det är ett ingrepp mot tredje part, våra naglar att vi klipper dem? Ska samma sak gälla våra hår?

Så länge fostret inte är autonomt, är det en del av kvinnan likt hur dina naglar är en del av dig. I ditt exempel om en hund har du redan hittat en autonom entitet som lever, andas och verkar på helt egen hand och felaktigt gör en dålig liknelse. Det är verkligen inte samma sak.

Kan fostret andas, leva och verka utan kvinnan - då är det helt enkelt en autonom entitet och är "vid liv". I alla fall innan den börjar jobba kommunalt.

Naglar... Ni är så djupt störda.
Citera
2022-07-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ingen pratade med dig alls. Förstod du inte vad jag frågade efter din simpla lilla rackare? Ingen bryr sig om vad ni satanister/ateister tycker så vad vill du?

Men lilla plattjordare, jag citerar och svarar vem jag vill förstår du. Vill du diskutera din judiska gud kan du göra det i religionsforumet.
Citera
2022-07-05, 22:15
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Jag bryr mig om vad andra ateister tycker. Tycker snarare att det är religiösa som är irrelevanta i frågan. Finns inte många av er kvar och det kan vara svårt för er att genomföra er vilja.

Citat:
Naglar... Ni är så djupt störda.
Okej i bibliska termer är det ungefär som att klippa av förhuden på pojkar. Dessutom finns abort med bibeln och har utförts av Jesus Kristus själv. Abort är väl heligt även enligt bibeln?
Citera
2022-07-05, 22:26
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Men lilla plattjordare, jag citerar och svarar vem jag vill förstår du. Vill du diskutera din judiska gud kan du göra det i religionsforumet.

Du ska nog ta dina piller för du yrar mer än vanligt trollet. Tråden handlar om allmänna frågor om abort vilket var vad jag ställde du däremot är bara extremt ot och snömosar tom mer än vanligt även om du aldrig kommer med något med substans så vill du fortsätta vara ot, leka mod och senare bli varnad så gör du så din sinnesslöa jävla pajas.

Citat:
Jag bryr mig om vad andra ateister tycker. Tycker snarare att det är religiösa som är irrelevanta i frågan. Finns inte många av er kvar och det kan vara svårt för er att genomföra er vilja.

Okej i bibliska termer är det ungefär som att klippa av förhuden på pojkar. Dessutom finns abort med bibeln och har utförts av Jesus Kristus själv. Abort är väl heligt även enligt bibeln?

Frågan var enbart ställd till religiösa så ni verkar inte ens förstå kontext längre. Mår ni bra?

Va? Ni är så förvirrade att det är sanslöst. Ingen som tror på gud kan göra aborter, det är givetvis ren och skär satanism så vad menar du ens? Just därför jag ställde frågan till någon som faktiskt har moral och inte er. Ditt exempel med naglar var så otroligt jävla uselt. Du måste liksom försöka ha någon typ av logik i dina resonemang. Om ni dödar bebisen vecka 1, 10 eller 20 spelar ju ingen som helst roll, hade ni inte dödat bebisen så blir den senare också en vuxen människa.
Citera
2022-07-05, 22:39
Medlem
Citat:
Så vi får inte klippa naglarna eftersom det är ett ingrepp mot tredje part, våra naglar att vi klipper dem? Ska samma sak gälla våra hår?

Så länge fostret inte är autonomt, är det en del av kvinnan likt hur dina naglar är en del av dig. I ditt exempel om en hund har du redan hittat en autonom entitet som lever, andas och verkar på helt egen hand och felaktigt gör en dålig liknelse. Det är verkligen inte samma sak.

Kan fostret andas, leva och verka utan kvinnan - då är det helt enkelt en autonom entitet och är "vid liv". I alla fall innan den börjar jobba kommunalt.

Vad har naglarna med mina andra liknelser att göra? Förstår du ens poängen med mina kommentarer tidigare? Förmodligen inte.

Jo, kvinnor får klippa naglar? Jämför du att klippa naglar med att slakta en ofödd bebis så att den inte ska få chansen till ett framtida liv?
Citera
2022-07-05, 22:44
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Frågan var enbart ställd till religiösa så ni verkar inte ens förstå kontext längre. Mår ni bra?
Jag är inte så intresserad av vilka du frågar, det är en allmän diskussion på ett allmänt diskussionsforum. Då får du helt enkelt tåla att folk säger vad vi tycker.

Citat:
Va? Ni är så förvirrade att det är sanslöst. Ingen som tror på gud kan göra aborter, det är givetvis ren och skär satanism så vad menar du ens? Just därför jag ställde frågan till någon som faktiskt har moral och inte er. Ditt exempel med naglar var så otroligt jävla uselt. Du måste liksom försöka ha någon typ av logik i dina resonemang. Om ni dödar bebisen vecka 1, 10 eller 20 spelar ju ingen som helst roll, hade ni inte dödat bebisen så blir den senare också en vuxen människa.
Jag är en auktoritet kring moral. Det är precis mig du bör fråga om du vill veta vad som är moraliskt eller ej. Mitt exempel kring naglar var kanske inte så bra, men jag tror du förstår mitt exempel kring förhud eftersom förhuden faktiskt är celler. Logiken ligger ju i att fostret är en del av kvinnan likt alla andra celler som hon har. Hur många bebisar har inte gud dödat förresten genom hans farttyg genom gamla testamentet eller gravida kvinnor? Ibland undrar jag om kristna fullkomligt skiter i gamla testamentet...?

Och det är uppenbarligen du som är förvirrad här eftersom du bara häver ut dig "satanism XYZ" så låt mig citera en passage från bibeln som beskriver när Gud gör abort på en kvinna i gamla testamentet:

Citat:
Ursprungligen postat av Mosebok 5:11-21 Svenska Folkbibeln
Om lägrets renhet
5 Herren talade till Mose. Han sade: 2 "Befall Israels barn att de för bort ur lägret var och en som är spetälsk eller har flytning och var och en som blivit oren genom en död kropp. 3 En sådan, vare sig man eller kvinna, skall ni föra bort utanför lägret. För bort dem, så att de inte orenar deras läger, där jag bor mitt ibland dem." 4 Och Israels barn gjorde så, de förde dem utanför lägret. Så som Herren hade sagt till Mose, så gjorde Israels barn.

Ersättningsplikt
5 Herren talade till Mose. Han sade: 6 "Säg till Israels barn: När en man eller kvinna begår någon av de synder som människor kan begå och handlar trolöst mot Herren och ådrager sig skuld, 7 skall han bekänna den synd han har begått och ersätta det orätta till dess fulla belopp och till det lägga en femtedel av värdet. Detta skall han ge åt den som han har gjort orätt emot. 8 Men om den drabbade inte har någon nära släkting, som kan ta emot gottgörelsen för hans orätt, skall ersättningen för detta ges åt Herren och tillhöra prästen, utöver den försoningsbagge med vilken försoning bringas för den skyldige. 9 Och alla heliga gåvor som Israels barn bär fram till prästen skall tillhöra denne. 10 De heliga gåvor var och en ger tillhör honom, ja, vad någon ger åt prästen tillhör denne."

Angående otrohet och svartsjuka
11 Herren talade till Mose. Han sade: 12 "Säg till Israels barn: Om någon mans hustru har kommit på avvägar och varit otrogen mot sin man, 13 genom att någon annan har legat med henne och haft sädesuttömning, och hennes man ingenting sett och hon hemlighåller att hon orenats och inget vittne finns mot henne och hon inte har blivit tagen på bar gärning, 14 och svartsjukans ande kommer över honom och han misstänker att hans hustru blivit orenad, eller svartsjukans ande kommer över honom och han misstänker sin hustru fastän hon inte blivit orenad, 15 då skall mannen föra sin hustru till prästen och som offer för henne frambära en tiondels efa kornmjöl, men han skall inte gjuta någon olja eller lägga någon rökelse på offret, ty det är ett misstanke- offer, ett påminnelseoffer, som skall påminna om en missgärning.

16 Och prästen skall föra fram henne och ställa henne inför Herrens ansikte. 17 Han skall ta heligt vatten i ett lerkärl och ta något av stoftet på tabernaklets golv och lägga i vattnet. 18 Prästen skall ställa fram kvinnan inför Herrens ansikte och lösa upp hennes hår och lägga påminnelseoffret på hennes händer, det vill säga misstankeoffret. I sin hand skall prästen ha det bittra vattnet som för med sig förbannelse.

19 Därefter skall prästen ta ed av kvinnan och säga till henne: Om ingen har legat med dig och du inte har kommit på avvägar och orenat dig medan du var under din man, så skall detta bittra vatten som för med sig förbannelse inte skada dig. 20 Men om du har kommit på avvägar medan du var under din man, och orenat dig genom att någon annan än din man har legat med dig" 21 - prästen skall nu läsa upp förbannelseeden för kvinnan och säga till henne: - " Herren skall göra dig till en förbannelse och en ed bland ditt folk. Herren skall låta ditt moderliv skrumpna och din buk svälla upp, 22 och må detta vatten som för med sig förbannelse komma in i dina inälvor och få din buk att svälla upp och ditt moderliv att skrumpna." Och kvinnan skall säga: "Amen, amen."

23 Sedan skall prästen skriva upp dessa förbannelser i en bokrulle och tvätta av dem i det bittra vattnet. 24 Och han skall ge kvinnan att dricka av det bittra vatten som för med sig förbannelse, och detta vatten som för med sig förbannelse skall komma in i henne och orsaka bitter smärta. 25 Prästen skall ta misstankeoffret ur kvinnans hand och vifta det inför Herrens ansikte och bära fram det till altaret. 26 Och prästen skall ta en handfull av offret som ett påminnelseoffer och förbränna det på altaret. Därefter skall han ge kvinnan vattnet att dricka. 27 När han givit henne vattnet att dricka, skall detta ske: Om hon har låtit orena sig och varit otrogen mot sin man, skall vattnet som för med sig förbannelse gå in i henne och orsaka bitter smärta. Hennes buk skall svälla upp och hennes moderliv skrumpna, och kvinnan skall bli en förbannelse bland sitt folk. 28 Men om kvinnan inte har låtit orena sig, utan är ren, skall inget skada henne, och hon skall kunna bli havande.

29 Detta är lagen om svartsjuka, när en gift kvinna kommer på avvägar och orenar sig 30 eller när svartsjukans ande kommer över en man, så att han misstänker sin hustru. Han skall då ställa fram hustrun inför Herrens ansikte, och prästen skall göra med henne allt vad denna lag påbjuder. 31 Så skall mannen vara fri från skuld och hustrun får själv ta konsekvenserna av sin missgärning."
Med andra ord, en helig abort...
Citera
2022-07-05, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nja jag försöker bara nå fram på din nivå. Inte helt lätt att behöva sänka sig så lågt.

Du förstår inte ens hur korkad du är. Men jag ska göra ett sista, tappert försök. Jag kallar dig och andra korkade för jag har gett upp, ni begriper er inte på logik.

Du sa följande: ''Aborter har skett genom hela mänsklighetens historia, innan etik och moral kom till''.

Det du säger med andra ord, rent logiskt, är att rättfärdigandet delvis vilar på att aborter kom före etik och moral. Hänger du med? För om det inte är ett argument så fyller din poäng 0 funktion. Så jag tolkar det givetvis som ett argument.

För att testa och se om du tror på detta själv så tar jag upp en parallell med samma röda tråd där jag ersätter ordet aborter med våldtäkter. Det är precis samma logik. Enda stora skillnaden är att det nu låter fel enligt dig, vilket innebär att du nu uppvisar att du är logiskt inkonsekvent och tycker att ditt egna logiska argument är helt knäppt.

Det är du som har lagt ribban genom ditt bedrövliga exempel.

Skillnaden är att du är för obegåvad för att förstå att du är logiskt inkonsekvent och istället kontrar du med: ''Korkat att jämföra med våldtäkt. Våldtäkt skadar en annan människa och de flesta länder har lagar mot våldtäkt, mord, osv.''

Frågan är genialisk, den testar din egen tankeprocess för att se om du är logiskt konsekvent och mycket riktigt så gav du vika.

Det spelar ingen roll om jag jämför med våldtäkter haha, hela poängen är att du snackade om att aborter kom före etik och moral. Det är det enda jag behöver förhålla mig till.

Dina andra poänger har redan blivit motargumenterade konsekvent med skicklighet och du har inte lyckats bemöta dem.

Förstår du nu att en smart person som jag blir trött på dumskallar? Du tar frågan ordagrant men ser inte att du kör med dubbla måttstockar när det passar dig.

Sedan säger du: ''Kvinnans kropp, kvinnans beslut. Fri abort fram till en viss vecka är en mänsklig rättighet enligt mig.''

Är du helt körd i skallen? En abort sker på det ofödda fostret via kvinnans kropp. Det är inte ett ingrepp på kvinnan, det är ett ingrepp på fostret. Så inte ens det har du rätt om.

Men det låter på dig som att bara för att fostret är ihopkopplat med mamman så ska kvinnan ha rätt att göra vad hon vill. Har jag förstått dig rätt? Eftersom du då hävdar att bebisen inte är självständig eller vad man nu kan säga det.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-05 kl. 22:54.
Citera
2022-07-05, 22:55
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Jag är inte så intresserad av vilka du frågar, det är en allmän diskussion på ett allmänt diskussionsforum. Då får du helt enkelt tåla att folk säger vad vi tycker.

Jag är en auktoritet kring moral. Det är precis mig du bör fråga om du vill veta vad som är moraliskt eller ej. Mitt exempel kring naglar var kanske inte så bra, men jag tror du förstår mitt exempel kring förhud eftersom förhuden faktiskt är celler. Logiken ligger ju i att fostret är en del av kvinnan likt alla andra celler som hon har. Hur många bebisar har inte gud dödat förresten genom hans farttyg genom gamla testamentet eller gravida kvinnor? Ibland undrar jag om kristna fullkomligt skiter i gamla testamentet...?

Och det är uppenbarligen du som är förvirrad här eftersom du bara häver ut dig "satanism XYZ" så låt mig citera en passage från bibeln som beskriver när Gud gör abort på en kvinna i gamla testamentet:

Med andra ord, en helig abort...

Fast du kan inte svara på frågan så igen försök först och främst förstå kontexten.

Nej du saknar moral och skall inte uttala dig i ämnet moral just därför. Bebisen är inte celler och nej liv är liv och är inte en del av kvinnan utan kvinnan bär på liv. Att behöva gömma sig bakom semantik och kalla bebisen för foster, celler eller embryo innebär att man redan har förlorat. Godtyckligt nonsens om veckor förändrar ingenting. Bebisen klarar sig för övrigt ännu sämre utanför kroppen. I kroppen sköts allt med automatik men utanför kroppen behöver bebisen konstant tillsyn. Logik som sagt, try it.

Det där är ingen abort man beskriver så du är alltjämt tokförvirrad. Att aborter är satanism och att Darwin, Sanger, Hitler och resten av eugeniks är satanister är givetvis inte ens något som är uppe för debatt, då får du först och främst läsa på och förstå världen du lever i.
Citera
2022-07-05, 22:56
Medlem
90taletskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Vad har naglarna med mina andra liknelser att göra? Förstår du ens poängen med mina kommentarer tidigare? Förmodligen inte.

Jo, kvinnor får klippa naglar? Jämför du att klippa naglar med att slakta en ofödd bebis så att den inte ska få chansen till ett framtida liv?
Ja det gör jag. Läser du inte vad jag skriver eller är det svårt för dig att förstå enkla liknelser? Naglar = celler = foster. De är ej autonoma objekt, dvs. del av kvinnan.

En ofödd bebis är inte vid liv på samma sätt som en bebis t.ex. är vid liv. Tekniskt sätt är alla celler på en människa "vid liv". De delar sig och dör och lever sina liv, men de är ändå en del av kvinnan, de är inte autonoma. Tag bort celler från värden så kommer de dö inom sinom tid. Celler från en människa är inte t.ex. djur, som en hund i ditt exempel. Likaså är ett foster i samma sits. Det går inte att göra en betydelsefull distinktion där barnet börjar och modern börjar förrän barnet kan överleva utanför modern. Då är barnet autonomt, kan få ett namn, har egen matsmältning, osv.

Kvinnan måste få autonomi över hennes egen kropp av moraliska skäl och däri finns även valet i att göra abort eller ej eftersom fostret är en del av kvinnan.
Citera
2022-07-05, 22:58
Medlem
Citat:
Du ska nog ta dina piller för du yrar mer än vanligt trollet. Tråden handlar om allmänna frågor om abort vilket var vad jag ställde du däremot är bara extremt ot och snömosar tom mer än vanligt även om du aldrig kommer med något med substans så vill du fortsätta vara ot, leka mod och senare bli varnad så gör du så din sinnesslöa jävla pajas.

Du frågade om din judiske gud och hur folk som tror på den här mass och barnamördaren till gud ställer sig till abort och började yra om satanism. Det om något är ju OT, och varför ställer du ens frågan? Du kan ju fråga dig själv.

Att en schizofren plattjordare, och tillika religiös galning som tror på konspirationer om satanister som äter aborterade foster säger åt mig att ta mina piller är ju underbart.

Hur ser du på att jag är ateist och motståndare till abort? Enligt dig är ju alla ateister lika med satanister, och alla satanister äter spädbarn i din schizofrena värld.

Citat:

Tyvärr är detta inte sant, alls.
Citera
2022-07-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ja det gör jag. Läser du inte vad jag skriver eller är det svårt för dig att förstå enkla liknelser? Naglar = celler = foster. De är ej autonoma objekt, dvs. del av kvinnan.

En ofödd bebis är inte vid liv på samma sätt som en bebis t.ex. är vid liv. Tekniskt sätt är alla celler på en människa "vid liv". De delar sig och dör och lever sina liv, men de är ändå en del av kvinnan, de är inte autonoma. Tag bort celler från värden så kommer de dö inom sinom tid. Celler från en människa är inte t.ex. djur, som en hund i ditt exempel. Likaså är ett foster i samma sits. Det går inte att göra en betydelsefull distinktion där barnet börjar och modern börjar förrän barnet kan överleva utanför modern. Då är barnet autonomt, kan få ett namn, har egen matsmältning, osv.

Kvinnan måste få autonomi över hennes egen kropp av moraliska skäl och däri finns även valet i att göra abort eller ej eftersom fostret är en del av kvinnan.

Ett tips, dina argument är värdelösa. Det handlar inte om något är vid liv eller inte - de flesta är okej med att döda under rätt omständigheter, t.ex. köttproduktion. Dina argument kanske fungerar mot en galen plattjordare som är ännu sämre på att argumentera för sin sak, men inte mycket mer än så.

Det handlar om att livet just i det här fallet är en människa.
Senast redigerad av Reiwa 2022-07-05 kl. 23:01.
Citera
2022-07-05, 23:02
Medlem
Citat:

Din liknelse är värdelös. Naglarna sitter på kvinnans kropp medans fostret har en egen kropp som är tillfälligt ihopkopplad med kvinnan för näringstillförsel. Du kan tydligt urskilja att det är en separat varelse... en tredje part. När det gäller naglar så sitter de på kvinnans kropp. Du verkar inte kunna skilja på något som sitter på kvinnans kropp och en tillfällig anslutning till kvinnans kropp som fortfarande är en separat varelse. Är du så dum verkligen?

Så om fostret är ihopkopplat med kvinnan så rättfärdigar det att döda? För du sa att sålänge fostret är en del av kvinnan så ska kvinnan få döda. OK, så om vi säger hypotetiskt att bebisar som har fötts är ihopkopplade på samma sätt med mammorna som foster är när de ligger i magen. Bebisarna kan skratta, är glada, kan le och kan kommunicera med mammorna. Då hade du varit för att kvinnorna ska ha rätten att döda dem?

Som du ser så är din poäng helt vansinnig. Blir kul att se om du svarar ja eller nej på min fråga.

Fostret är sin egna organism oavsett om den är beroende av sin mamma under ett visst tag.

Naglar är inte en egen organism. Men bra jobbat, du failade. Svara nu på min fråga.
Senast redigerad av Dajmkulan 2022-07-05 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in