Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Ditt solexempel är ju precis vad jag säger. Jag får ta konsekvenserna av mitt handlande. Jag kan inte skylla på någon annan och lägga ansvaret på någon annan att de borde ha smort in mig med solskyddsmedel. Det är mitt ansvar att göra det.
På samma sätt är en kvinna som inte vill bli gravid huvudansvarig för att se till att hon inte blir gravid.
Det är hennes ansvar. Vad är det som är så svårt att förstå med det?????
Du förstår mycket väl varför jag skrev ett slags preventivmedel. Just för att jag förstod att du skulle anmärka på prefixet pre. Men du kunde inte låta bli ändå.
"Abort är inte bara accepterad som en principiell rättighet utan också integrerad bland kvinnor som ett möjligt alternativ vid en oönskad graviditet."
Anneli Kero, med dr, lektor, institutionen för klinisk vetenskap/obstetrik och gynekologi, institutionen för socialt arbete, Umeå universitet anneli.kero@obgyn.umu.se
Du kanske ska börja argumentera med henne också?
Kvinnor som gör abort, skyller väl ändå inte den oönskade graviditeten på någon annan? Dessa kvinnor vet givetvis om att det är deras eget val att ligga som gjorde dem gravida. Och skyller inte det på någon annan.
Men vad har det ens med abortfrågan att göra? Kvinnan är ansvarig (tillsammans med mannen som gjorde henne gravid) att det blev en oönskad graviditet. Och det är även hon som får genomlida aborten, med allt det innebär fysiskt och psykiskt och mentalt. Kvinnan kan inte delegera bort aborten. Hon måste således ta konsekvenserna för att hon knullade sig oönskat gravid och helt enkelt genomlida aborten.
Precis som du får ta konsekvenserna för att du slarvade med solskyddet och därmed får genomlida smärtan och svedan från att ha blivit bränd.
Det är ingen annan än kvinnan som behöver genomlida aborten, på det sätt hon behöver göra.
Det är ingen annan som behöver genomlida dina brännskador, på det sätt du behöver göra.
Ni båda är ansvariga (hon tillsammans med mannen som gjorde henne gravid) för oönskad graviditet/brännskada och ni är båda de som får genomlida konsekvenserna av detsamma.
Så. Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med ditt dravel om att kvinnan är "huvudansvarig" för den oönskade graviditeten. Vilket hon inte är. Hon är
gemensamt ansvarig med mannen.
Ja, hon är ansvarig för den oönskade graviditeten. Och hon kommer ju vara tvungen att ta konsekvenserna av sitt eget handlade. Abort är en konsekvens av handlandet. Enbart den naiva kan tro något annat.