2024-09-26, 22:12
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har sagt tidigare att jag inte alls tycker att ett förbud mot abort är rätt väg att gå. Visa mig det i sådana fall så jag tyckte att jag svarat på den frågan redan tidigare. Senast för inte så många inlägg sedan.
Att låta kvinnor/par, om det är par det handlar om, få betala för aborten själva om de gör det för andra gången eller fler är ett exempel som jag tycker vore rimligt för att kanske få vissa att tänka till ett varv till. Att det görs för många aborter tycker jag absolut och jag är förvånad att du inte verkar tycka det.
Det är fortfarande inte ett svar på frågan, för du tycker ju uppenbarligen inte att det är bra som det är idag heller.

Så om du måste välja mellan hur allt är idag, inklusive att män inte har något att säga till om, skulle du då föredra hur det är idag eller skulle du välja att förbjuda abort? Bara de två alternativen finns.
Citera
2024-09-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Och jag är så glad att du äntligen fattade att om en man inte vill bli förälder så får han använda kondom eller utöva celibat.

Åhh sä mysigt och trevligt att du fattade till slut.

Vilken bra diskussion när man lyckas enas om rena självklarheter 🤗
Om en kvinnor vill inte att abortfrågan ska diskuteras i allmänhet så borde man själv vilja betala för aborterna.
Rätten till sin kropp innebär inte att man får använda samhällets pengar hur som helst.
Citera
2024-09-26, 22:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolletOchgrodan
Om en kvinnor vill inte att abortfrågan ska diskuteras i allmänhet så borde man själv vilja betala för aborterna.
Rätten till sin kropp innebär inte att man får använda samhällets pengar hur som helst.

Jag betalar gärna för att en massa oönskade barn till pundare och andra inte blir födda.
Citera
2024-09-26, 22:46
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Jag betalar gärna för att en massa oönskade barn till pundare och andra inte blir födda.

Jag tror faktiskt inte det skulle bli en ökning av oönskade barn om kvinnor var tvugna att betala för aborten. I de flesta fallen så finns det en man som är med och betalar för det och i de värsta fallen när kvinnan är pank så går det att låna pengar.

För att inte tala om den största effekten: Om man vet att aborter kostar pengar så tänker man efter innan man särar på benen och ser till att inte slarva med preventivmedel.
Citera
2024-09-26, 23:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag tror faktiskt inte det skulle bli en ökning av oönskade barn om kvinnor var tvugna att betala för aborten. I de flesta fallen så finns det en man som är med och betalar för det och i de värsta fallen när kvinnan är pank så går det att låna pengar.

För att inte tala om den största effekten: Om man vet att aborter kostar pengar så tänker man efter innan man särar på benen och ser till att inte slarva med preventivmedel.

Vilka banker skulle låna ut pengar till tonåringar, psykiskt sjuka, arbetslösa, missbrukare med flera tänker du dig?
Citera
2024-09-27, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH

Tja, borde väl vara rimligt i så fall att man och kvinna delar på kostnaden för aborten. Så att även mannen "tänker efter innan han kör in dolmen vaginalt och ser till att inte slarva med preventivmedel".

Kvinnor har ju redan den största oron. Att bli oönskat gravida och behöva fatta svårt beslut om abort/inte abort och dessutom vara tvungna att genomlida aborten om de beslutar sig för det eller genomlida graviditet och förlossning om de beslutar sig för det. Men det avskräcker inte kvinnorna från sex ändå. Men du tror alltså att de på något magiskt sätt ändå tänker "åh fan, jag måste betala 5000 för en abort om det blir oönskad graviditet, bäst jag begär kondom nu i stundens hetta som komplement till mina p-piller!".

Antal aborter, Hela Riket, 2023
-19 år: 20-24 år: 25-29 år: 30-34 år: 35-39 år: 40+ år: Totalt
2 500 6 276 8 174 9 390 6 385 2 823 35 548

Intressant är att det är flest i åldersspannet 30-34 som gör abort.
Citera
2024-09-27, 05:07
Medlem
Citat:
Vilka banker skulle låna ut pengar till tonåringar, psykiskt sjuka, arbetslösa, missbrukare med flera tänker du dig?

Dessutom är väl det värsta för en kvinna att bli oönskat gravid och tvingas fatta beslut om abort/inte abort. och tvingas genomlida aborten eller genomlida graviditet och förlossning. Det är givetvis sporre nog till att skydda sig ordentligt. Och är inte det sporre nog, så kommer inte 5000-10 000 i abortkostnad heller vara en sporre. De skribenter som tror det är naiva.

Det är ju som om de skulle påstå att om folk fick betala själva för sin cancerbehandling vid malingt melanom, så skulle de "tänka sig för lite mer när de solade och skydda sig ordentligt". Skyddar sig gör de väl om de bränt sig/riskerar att bränna sig. För att det gör ont och de inte vill riskera bli svårt sjuka.
Citera
2024-09-27, 05:34
Medlem
Citat:
Ditt solexempel är ju precis vad jag säger. Jag får ta konsekvenserna av mitt handlande. Jag kan inte skylla på någon annan och lägga ansvaret på någon annan att de borde ha smort in mig med solskyddsmedel. Det är mitt ansvar att göra det.
På samma sätt är en kvinna som inte vill bli gravid huvudansvarig för att se till att hon inte blir gravid.
Det är hennes ansvar. Vad är det som är så svårt att förstå med det?????

Du förstår mycket väl varför jag skrev ett slags preventivmedel. Just för att jag förstod att du skulle anmärka på prefixet pre. Men du kunde inte låta bli ändå.

"Abort är inte bara accepterad som en principiell rättighet utan också integrerad bland kvinnor som ett möjligt alternativ vid en oönskad graviditet."
Anneli Kero, med dr, lektor, institutionen för klinisk vetenskap/obstetrik och gynekologi, institutionen för socialt arbete, Umeå universitet anneli.kero@obgyn.umu.se

Du kanske ska börja argumentera med henne också?

Kvinnor som gör abort, skyller väl ändå inte den oönskade graviditeten på någon annan? Dessa kvinnor vet givetvis om att det är deras eget val att ligga som gjorde dem gravida. Och skyller inte det på någon annan.

Men vad har det ens med abortfrågan att göra? Kvinnan är ansvarig (tillsammans med mannen som gjorde henne gravid) att det blev en oönskad graviditet. Och det är även hon som får genomlida aborten, med allt det innebär fysiskt och psykiskt och mentalt. Kvinnan kan inte delegera bort aborten. Hon måste således ta konsekvenserna för att hon knullade sig oönskat gravid och helt enkelt genomlida aborten.

Precis som du får ta konsekvenserna för att du slarvade med solskyddet och därmed får genomlida smärtan och svedan från att ha blivit bränd.

Det är ingen annan än kvinnan som behöver genomlida aborten, på det sätt hon behöver göra.
Det är ingen annan som behöver genomlida dina brännskador, på det sätt du behöver göra.
Ni båda är ansvariga (hon tillsammans med mannen som gjorde henne gravid) för oönskad graviditet/brännskada och ni är båda de som får genomlida konsekvenserna av detsamma.

Så. Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma med ditt dravel om att kvinnan är "huvudansvarig" för den oönskade graviditeten. Vilket hon inte är. Hon är gemensamt ansvarig med mannen. Ja, hon är ansvarig för den oönskade graviditeten. Och hon kommer ju vara tvungen att ta konsekvenserna av sitt eget handlade. Abort är en konsekvens av handlandet. Enbart den naiva kan tro något annat.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-09-27 kl. 05:36.
Citera
2024-09-27, 05:38
Medlem
Citat:
Jag tror till skillnad från dig att de flesta kvinnor som väljer att göra abort inte skulle bli en sämre mamma än de allra flesta andra mammor.

Nu skrev vi om de kvinnor som gör upprepade aborter. Och bland dessa återfinns givetvis både sådana som absolut skulle bli bra mammor, men också de som verkligen inte skulle ha förutsättningar att kunna ta hand om barn. Vilket de ansvarsfullt nog fattar och därmed gör upprepade aborter när de trots omständigheterna blir gravida gång efter annan.
Citera
2024-09-27, 05:42
Medlem
Citat:
Ja du tror visst att alla som väljer abort lever på ruinens brant eller är missbrukare m.m. Njae den får du mig inte att tro på.

Nej. Men de har inte förutsättningarna där och då att ge ett barn ett bra liv. eller så kanske de helt enkelt inte vill vara ensamstående mammor och mannen som gjort dem gravida vill inte ha barn/vill inte ha ett förhållande med dem.

Kommer vi in i att tvinga kvinnor att föda barn, när kvinnor vill abort. Så kommer vi även behöva tvinga män att gifta sig med kvinnor de inte vill gifta sig med och ta ansvar för barn de inte vill ha. Vi kommer behöva tvinga ihop de två som skapat graviditeten att gemensamt ta ansvar för avkomman. Är det så du vill ha det?
Citera
2024-09-27, 06:21
Medlem
Något för abortmotståndarna att läsa, i synnerhet punkt 3 och 4 som handlar om att aborter inte blir färre till antalet bara för att de är olagliga och att 5 kvinnor/timme dör till följd av osäker abort, ni som tycker att kvinnorna ska betala för sina aborter själva kanske i synnerhet bör tänka på dessa punkter, en desperat kvinna som känner sig nödgad till abort hon inte har råd med kanske försöker utföra den själv, vill ni bli den person som finner henne livlös?:

"Fem argument för rätten till abort
1. Alla kvinnor har rätt att bestämma över sin egen kropp och hälsa
Reproduktivt självbestämmande är en mänsklig rättighet som är fastställt i ett flertal internationella konventioner.

2. Rätten till abort ger ett mer jämställt samhälle
Rätten till reproduktiv hälsovård inklusive preventivmedel och abort är en förutsättning för ett hållbart jämställt samhälle. Aborträtten är kopplad till de mänskliga rättigheterna rätten till liv, rätten till hälsa, rätten till privatliv och värdighet och rätten till ickediskriminering.

3. Restriktiv abortlagstiftning minskar inte antalet aborter
Studier från bland annat WHO visar att en strikt abortlag inte hänger samman med låga aborttal. Aborter genomförs ändå, men under osäkra former.

4. Kvinnor runtom i världen riskerar dagligen sina liv i osäkra aborter
I genomsnitt dör 5 kvinnor i timmen på grund av osäkra aborter. 47 000 kvinnor dör per år och miljontals får svåra komplikationer.

Enligt WHO genomförs nästan 20 miljoner osäkra aborter årligen, de flesta i fattiga delar av världen. Ingreppen görs ofta sent i graviditeten, ofta används smutsiga instrument och det är vanligt att aborten genomförs av kvinnan själv eller av personer som inte är kunniga.

5. Abort som utförs under säkra former utgör ingen medicinsk risk för kvinnan
Det är ovanligt med allvarliga komplikationer efter en abort eftersom de flesta aborter görs tidigt i graviditeten. Risken för att få besvär efter en abort ökar ju senare i graviditeten den görs. Den vanligaste rädslan vid en abort är att man inte ska kunna få barn i framtiden. Risken för detta är mycket liten, mindre än en på tusen, oavsett om man gör en kirurgisk eller medicinsk abort."

Källa: https://www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sve...ent-och-myter/
Senast redigerad av TomatKungen 2024-09-27 kl. 06:24.
Citera
2024-09-27, 07:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Kan du inte visa var nånstans jag skrivit att kvinnan inte har nåt ansvar i att inte bli gravid om hon inte vill bli förälder?

Du skriver hela tiden "huvudansvar". Du menar att en kvinna har mer ansvar att se till att inte bli gravid om hon inte vill bli förälder än en man som inte vill bli förälder?

Hur jävla vag får man va....

Det är din tolkning av vad jag skriver men fel tolkning. Jag skriver helt enkelt att om en kvinna inte vill bli gravid så är det hennes ansvar att se till att hon inte blir gravid. Ingen annans.
Vad är det du inte förstår med det? Hur kan du sida efter sida inte förstå det?

"Det är inte kvinnors ansvar att se till att män skyddar sig nej. Och kvinnor tar och har tagit 99% mer ansvar än män någonsin har gjort gällande reproduktionen. Tyvärr erbjuds inte så många bra hormonfria preventivmedel för kvinnor. I stort sett är det bara kopparspiral som är helt hormonfritt och inte ger en massa svåra biverkningar/komplikationer."

Här är ett av dina svar som visar på att du tidigare skrivit att kvinnor inte har ansvar. För även här skrev jag att kvinnan har ansvaret att se till att inte bli gravid om hon inte vill bli gravid och fick ovanstående svar. Jag kan leta reda på fler svar om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in