2024-10-14, 13:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Jag är lite inne på samma tankar.

Nu tror jag inte alla ligger runt av bara helevete, men jag kan ana en ökad lättja kring hur folk ser på både graviditeter och könssjukdomar. Det är skillnad på att betrakta abort som en sista utväg i absolut nödfall och att missbruka det slentrianmässigt.

Ur ett samhällsperspektiv är det heller inte gratis eftersom det tar skattefinansierade resurser i anspråk.

Svårt ämne.
Hur anas denna lättja?

Tror du inte att aborter ändå är billigare för samhället än en massa oönskade barn blir?
Citera
2024-10-14, 14:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan du ge konkreta exempel på "kortslutningar" och "ramaskrin" som orsakats av att du uttryckt denna önskan?

Jag ber dig tiitta bakåt i tråden
Citera
2024-10-14, 14:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Jag är lite inne på samma tankar.

Nu tror jag inte alla ligger runt av bara helevete, men jag kan ana en ökad lättja kring hur folk ser på både graviditeter och könssjukdomar. Det är skillnad på att betrakta abort som en sista utväg i absolut nödfall och att missbruka det slentrianmässigt.

Ur ett samhällsperspektiv är det heller inte gratis eftersom det tar skattefinansierade resurser i anspråk.

Svårt ämne.

Om det är så du tänker kring ämnet så tänker vi ganska så precis likadant. Det är ett svårt ämne och jag har hela tiden påpekat att jag inte är för ett förbud av abort.
Citera
2024-10-14, 14:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag ber dig tiitta bakåt i tråden

Nej. Jag vill veta vad DU anser vara "kortslutningar" och "ramaskrin" kopplade till att du vill att färre aborter ska ske.

Hittar du inga exempel är det bättre för alla inblandande om du bara säger typ "ok, jag överdrev" eller nåt.
Citera
2024-10-14, 14:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej. Jag vill veta vad DU anser vara "kortslutningar" och "ramaskrin" kopplade till att du vill att färre aborter ska ske.

Hittar du inga exempel är det bättre för alla inblandande om du bara säger typ "ok, jag överdrev" eller nåt.

Då får du vänta tills jag har tid att gå tillbaka och leta i tråden.
Citera
2024-10-14, 14:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Dessutom tycker jag att du kan vända dig till andra skribenter i tråden som överdriver hela tiden med exempel på våldtagna 13 åriga tjejer m.m.
Du borde vara lika intresserad av att veta varför de överdriver som de gör.
Citera
2024-10-14, 14:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Naturligtvis, om ett par inte vill bli gravida så ligger ansvaret på mannen och kvinnan i det förhållandet. Om en singelkvinna inte vill bli gravid ligger ansvaret på henne. Om en singelman inte vill bli förälder ligger ansvaret på honom - då är det kondom, vasektomi eller avhållsamhet som gäller.

Ingen här är obstinat. Men du sitter och upprepar en massa självklarheter om och om igen.

Så då är det en självklarhet enligt dig att huvudansvaret ligger på kvinnan om hon inte vill bli gravid?
Då tycker jag att du ska säga till de andra att det är självklart så slipper jag upprepa mig.
Citera
2024-10-14, 14:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardellini
Varför är du så kryptisk för? Ska du inte bara erkänna att du ogillar att kvinnor har sitt eget sexliv?

Varför ska jag erkänna något jag inte tycker? Jag tycker att en kvinna är huvudansvarig för att inte bli gravid om hon inte vill bli gravid. Vad är det för konstigt med det?
Citera
2024-10-14, 14:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Män kan kontrollera var de sprutar. Kvinnor kan inte kontrollera sin ägglossning. Hur är kvinnans ansvar över sin ägglossning större än mäns ansvar över sin ejakulation?

Vill kvinnan inte bli gravid får mannen spruta i kondom. Ingen kondom, inget knull. Kvinnan kan utöver det använda tillgängliga medel för sin egen del. Kvinnan kan också avstå att ha sex, gäller speciellt tillfälliga sexuella kontakter.
Citera
2024-10-14, 14:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Då får du vänta tills jag har tid att gå tillbaka och leta i tråden.

Så du kan alltså inte ge ett enda konkret exempel? Fastän du gnällde över det?

Citat:
Dessutom tycker jag att du kan vända dig till andra skribenter i tråden som överdriver hela tiden med exempel på våldtagna 13 åriga tjejer m.m.
Du borde vara lika intresserad av att veta varför de överdriver som de gör.

Kan du ge exempel på en sådan överdrift?
Citera
2024-10-14, 14:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Så du kan alltså inte ge ett enda konkret exempel? Fastän du gnällde över det?

Kan du ge exempel på en sådan överdrift?

Jag gav dig ju nyss ett sådant exempel, att det ofta skulle gälla våldtagna 13 åriga flickor, gravt alkoholiserade personer, personer med så dålig ekonomi att barnet skulle födas till misär m.m...

Klara överdrifter i min värld.
Citera
2024-10-14, 14:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag gav dig ju nyss ett sådant exempel, att det ofta skulle gälla våldtagna 13 åriga flickor, gravt alkoholiserade personer, personer med så dålig ekonomi att barnet skulle födas till misär m.m...

Jag menar såklart att du ska hänvisa till ett specifikt inlägg, annars hade ju nöjt med din generella beskrivning. Kan du göra det?

Citat:
Klara överdrifter i min värld.

Än så länge så är det du som tycks överdriva, med tanke på att du inte kan ge exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in