Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Men i praktiken spelar det ingen roll. Det är exakt samma lilla oskyldiga bebis med exakt samma unika DNA från spermien och ägget som aldrig fick födas.
Jag frågar dig igen: tror du barnet bryr sig om ifall det dödades före eller efter spermien nått fram till ägget?
Förstår du inte skillnaden mellan att stoppa något innan det finns och att förstöra det när det redan finns?
Jag ska göra det lättare för dig med en analogi. Tänk dig att du ska bygga ett hus. Du har alla delarna men du beslutar dig för att inte bygga huset. Ok? Har du då förstört något? Nej! Kontra att du faktiskt bygger huset men sedan beslutar dig för att demolera det. Har du förstört något? Ja!
För att föra över det till biologi: om något inte ännu finns kan man heller inte döda det, inte sant? Men om något har kommit till existens så kan man döda det. Innan befruktningen finns inget mänskligt liv - alltså kan du inte utföra handlingen att döda det. Om du däremot aborterar en graviditet gör du det efter befruktningen när ett nytt mänskligt liv har börjat existera. Du kan döda det för att det faktiskt existerar och det existerar på grund av befruktningen.
Ser du skillnaden? I ena fallet våldför du dig inte på ett mänskligt liv - eftersom det mänskliga livet
ännu inte existerar. I det andra fallet våldför du dig på ett mänskligt liv eftersom
det redan har påbörjats i och med befruktningen.
Poängen är inte att det ska födas så många barn som möjligt (i sådana fall hade jag varit både motståndare till abort och preventivmedel - vilket jag inte är). Poängen är att inte våldföra sig på ett oskyldigt mänskligt liv (vilket man endast kan göra efter befruktningen).