2015-11-23, 04:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zohan
Mycket dum idé om man faktiskt vill sluta, jag fick atarax av min läkare. Hjälpte mig att somna och tog bort den värsta ångesten, men helt ärlig är cold turkey det ända som fungerade i slutändan, hade ett par återfall innan jag bara kastade ut alla typer av piller från min lägenhet DÅ blev jag helt ren, nu ett par månader senare har jag aldrig mått bättre.

Sluta med okunskapen.

Har du stått på en dos i 4 år vilken som, så är det tjänstefel att ej trappa ut personen.
Det kan vara rent utav livsfarligt.
Attarax må ha gett dig placebo+ att du kanske blev av med hösnvuan.

Hur länge har du käkat bensodiazepiner?
Visst en CT på några månder klarar man av att uthärda om man är frisk och ej är krampkännslig, men 4 år utav alprazolam, då krävs det en utsättning.

mvh
Citera
2015-11-23, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksdr
Hej alla smarta.

Jag har varit nollad på benzo i ca 2 månader nu efter 4årigt långt "missbruk av läkare" med 10mg xanor per dag. Det har vart ett rent helvete jag inte önskar någon och vill inte börja käka benso igen, men jag har fått x antal tramadol av en vän som sa att jag kunde äta dessa dom dagarna då abstinensen är som värst (folkskygg, social fobi, klarar knappt gå o handla och skakar som ett asplöv) för att tramadolen inte går på samma receptorer som benzo, enligt han. Jag har försökt googla men hittar inget som min liknande situation så hoppas någon kunnig här vet om det stämmer eller om det finns nån annan "medicin" ja kan äta vid behov utan att benzoberoendet blir värre. Har hört att Imovane och stilnoct bara förvärrar beroendet tex.
Hoppas ni förstår min fråga och seriösa svar Tack!

Mvh ksdr

De går ej på likadana receptorer, benso och opioder.
Be om en utsättning, det kan du kräva imo, då med diazepam...Trots att du har 2 månader utan så är du som du skriver, inte dig själv och därav behöver en hjälp på vägen för att avsluta bruket totalt.

Edit: när du slutar med bensodiazepiner så är du extra krampkännslig och just tramadol kan framkalla kramp.
Alltså, en oerhört dum ide.

Nedtrappning eller härda ut, du är en lång bit på vägen och det är starkt.
Men läkarn måste ge dig en liten dos benso som han långsamt trappar ut så att du kan fungera i vardagslivet, annars är risken för återfall stor.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-11-23 kl. 05:07.
Citera
2015-11-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Sluta med okunskapen.

Har du stått på en dos i 4 år vilken som, så är det tjänstefel att ej trappa ut personen.
Det kan vara rent utav livsfarligt.
Attarax må ha gett dig placebo+ att du kanske blev av med hösnvuan.

Hur länge har du käkat bensodiazepiner?
Visst en CT på några månder klarar man av att uthärda om man är frisk och ej är krampkännslig, men 4 år utav alprazolam, då krävs det en utsättning.

mvh

Håller helt med där, har själv tänt av benson. Gick på 20x10mg Diazepam, 20-24mg Lorazepam och 10mg Alprozelam växelvis (en vecka i stöten) och jag fick en helvetes AT men slapp dom livshotande grejerna. Gick på dom doserna i runt 4 år.

Men dom sprang in med EKG:n 4 gånger och jag ska ha kollapsat 7 gånger på avgiftningen(kommer bara ihåg en).
Grym huvudvärk, ljuskänslig, sjukt svag, myrkrypningar nå djävulskt och dom där sjuka panikångest attackerna men det jobbigaste var det psykiska som kommer efter.

Och då trappade dom ut benson men gick CT på Opiaterna, skulle egentligen tagit ett behandlingshem men jag lyckades klara mig hemma med en underbar fru som ställde upp och stötta mig.
Har man ingen hemma tycker jag det är bättre med ett behandlingshem, man kan inte ta hand om sig själv utan hjälp. Tog mig 3-4 månader innan jag ens kände mig halvt normal, men jag känner av det fortfarande (5 månader nu).

Önskar TS ett stort lycka till och kämpa på nu utan Benso, det är så sjukt lätt att du fastnar igen. Jag vet att det suger men alla har något att kämpa för. Jag har min fru och du har säkert någon.

/Thenewguy
Citera
2015-12-06, 15:22
Medlem
magica69s avatar
Jag har haft AT på både benzo o på kodein. De skiljer sig vääääldigt mycket i hur man mår både fysiskt o psykiskt. Jag fick kodein för smärta o har aldrig missbrukat dem. Och jag fick AT samtidigt på båda. Jag blev dödssjuk.

Benzoabstinens lr utsättningssymtonen är ju så extremt långa. Det tar ju månader alt år att bli av med skiten o depersonalisation o andra overklighetskänslor är vidriga. Jag känner inte halva min kropp ibland. När jag sedan tittar på den kroppsdel som inte känns så känns det som att den är separerad fr mig.

Jag kommer ALDRIG mer äta en benzo när jag är klar med min nedtrappning. Jag är snart klar. Sen återstår det ju å se om många av besvären blir kvar i fördröjd abstinens. Är livrädd för det.

Jag fick Stess mot ångest o panikattacker. Funkar ju bra i början sedan måste man höja skiten o när man sedan börjar se ett samband mellan att de kanske är medicinen som skapar mer ångest å man vill lägga av...då blir det ett helvete på jorden med konstanta panikattacker som kommer precis när man minst vill det...

Jag åt Stess ett år. Sedan har tagit mig mer än 2,5 år att komma dit jag är idag med nedtrappning. Nästan 4 år kommer mitt liv ha bestått av konstant ångest innan jag är klar. Fy fan för läkare som inte har en aning om vad de gör o bara vill lösa allt med piller.

Idag är det frid i min kropp. Det är paus. För en vecka sedan slutade jag med Citodon o nu är denna fruktansvärda fas på väg att ebba bort. Om 1,5 månad nollar jag mina Stess och tänker innerligt slänga allt som är beroendeframkallande i sopen.
Citera
2015-12-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Under tre år har jag ätit Stesolid pga ångest o panikattacker. Jag har aldrig tagit dem i russyfte och aldrig mer än föreskriven dos.
Jag har trappat från 40 mg och är nu nere på 3 mg. Det har tagit mig över 2 år och har varit ett helvete på jorden. Jag blir fruktansvärt sjuk i min nedtrappning och får hemska abstinens/ utsättningssymtom. Jag har mer panikångest än någonsin men har läst att det hör till när man slutar. Nu ska jag försöka trappa ut 0,5 mg/var 14 dag om jag orkar. Har blivit så dålig så jag har varit till akuten med skyhögt blodtryck och väldigt snabb puls på 145/min i vila. Jag skakar i hela kroppen och får riktigt otäcka overklighetskänslor. Häromdagen kände jag inte vänster sida av min kropp utan den liksom var separerad fr mig.

Finns det några genvägar att gå som lindrar mina besvär? Jag skulle vilja lösa mina 2 mg till en lösning och trappa ut ännu saktare. Men har läst att diazepam inte är vattenlösligt utan löser sig i feta lösningar och i sprit. Provade olivolja.Gick inte. Men i Whiskey så löste den sig nästan helt. Som jag har förstått det är de små partiklar jag ser bindningsmedlet? Att själva verksamma ämnet diazepam är kristall liknande. Men kan jag verkligen lita på att jag får rätt styrka? Låt säga att jag lägger i en 2 mg i 20 ml sprit. Det ger en lösning om det nu går på 0,1 mg/ml.

Jag har snart nått mitt mål att bli medicinfri. Kommer aldrig mer att ta en ångestdämpande medicin igen. Jag vill bara bli mig själv igen. Utan en kamp mot läkemedel som hjälpte i början men sedan gav mig mer ångest än jag någonsin haft + en rad med biverkningar

Mina symtom just nu är
* overklighetskänslor
* ångest
*panikångest
*yrsel
* tinnitus
* pirrningar, kryper under huden
* stickningar i ansiktet
*ljud o ljus känslig
* illamående, rasar i vikt
* fobier
*extremt känslig för stress
*hög puls

Tips mottages...
Du har fått psykos av vården här. Inte av diazepamet. De grejer du rabblar upp är ju omöjliga att skilja från, ofta rent fysiska, ångestrelaterade symtom. 40 mg bör du trappa av på kanske två månader, inte två år. Tyvärr så fungerar det inte att ta benz just för psykosen, att du numer inte har fokus på ångesten utan på Stesoliden. Mot ångest finns det bättre preparat som inte har en helvetisk halveringstid.

Du bara måste inse att du krigar mot dig och tyvärr har du och vården låtit dig tro att du för en kamp mot substansberoende, du kan kapa 3mg bums och ska absolut sluta fjolla dig med micrometerplaner, om du nu inte är beroende av att se dessa som ramverk för ditt tänkande. Kapa nu bums 1mg istället.

Undrar vad du ska göra när du nu varit utan diazepam ett längre tag? Frågan är retorisk, det är väl skönt att ändå kunna skylla allt på diazepamet, på att du inte orkar ta någon vecka, kanske en månad med helvete, istället har du dragit ut på det i flera år...
Jag tror ju att du är ångestsjuk. Inte primärt beroendesjuk...
Citera
2015-12-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Jag har haft AT på både benzo o på kodein. De skiljer sig vääääldigt mycket i hur man mår både fysiskt o psykiskt. Jag fick kodein för smärta o har aldrig missbrukat dem. Och jag fick AT samtidigt på båda. Jag blev dödssjuk.

Benzoabstinens lr utsättningssymtonen är ju så extremt långa. Det tar ju månader alt år att bli av med skiten o depersonalisation o andra overklighetskänslor är vidriga. Jag känner inte halva min kropp ibland. När jag sedan tittar på den kroppsdel som inte känns så känns det som att den är separerad fr mig.

Jag kommer ALDRIG mer äta en benzo när jag är klar med min nedtrappning. Jag är snart klar. Sen återstår det ju å se om många av besvären blir kvar i fördröjd abstinens. Är livrädd för det.

Jag fick Stess mot ångest o panikattacker. Funkar ju bra i början sedan måste man höja skiten o när man sedan börjar se ett samband mellan att de kanske är medicinen som skapar mer ångest å man vill lägga av...då blir det ett helvete på jorden med konstanta panikattacker som kommer precis när man minst vill det...

Jag åt Stess ett år. Sedan har tagit mig mer än 2,5 år att komma dit jag är idag med nedtrappning. Nästan 4 år kommer mitt liv ha bestått av konstant ångest innan jag är klar. Fy fan för läkare som inte har en aning om vad de gör o bara vill lösa allt med piller.

Idag är det frid i min kropp. Det är paus. För en vecka sedan slutade jag med Citodon o nu är denna fruktansvärda fas på väg att ebba bort. Om 1,5 månad nollar jag mina Stess och tänker innerligt slänga allt som är beroendeframkallande i sopen.

Håller helt med föregående talare här. Lätt att skylla allt på substansen eftersom at-symptomen i många fall är identiska med grundproblematiken. Slutar man med substansen återkommer ångesten du ursprungligen började medicinera mot.

Nä, trappa ner BETYDLIGT fortare. Finns som sagt ingen anledning och hålla på att dra bort några korn då och då, och en utdragen nedtrappning gör det dessutom svårare att avgöra vad som är beroendeproblematik och ångestproblematik.
Citera
2015-12-07, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stolleprovaren
Håller helt med föregående talare här. Lätt att skylla allt på substansen eftersom at-symptomen i många fall är identiska med grundproblematiken. Slutar man med substansen återkommer ångesten du ursprungligen började medicinera mot.

Nä, trappa ner BETYDLIGT fortare. Finns som sagt ingen anledning och hålla på att dra bort några korn då och då, och en utdragen nedtrappning gör det dessutom svårare att avgöra vad som är beroendeproblematik och ångestproblematik.

Håller med dig ang första stycket.
Jag håller också med ang det aktuella fallet, att man borde utfört en snabbare utsättning och att man borde klippa helt runt 1-2 mg.
Allt beroende på individen.

Men trappar du ej ned(långsamt c:a 1/10 varannan vecka) ett relativt långt bruk/missbruk (säg något år med mycket högre doser) dagligen så finns det stora risker för stora (i bland dödliga) komplikationer och betydligt större risk för återfall då utsättningen kommer som en chock i stället för att plana ut.(då kan pat få för sig att utsättningen är adekvat med dosen, och då återfalla på grund utav rädsla och lidande)

Edit: Men i detta fall så blev det ett väldigt långt lågdosberoende och det är helt fel väg att gå då pat ska bli fri i från sin medicin, men utsättningen kan ju som sagt inte pågå i evighet.
Tyvärr måste man må lite dåligt, trots utsättning.
Jag tror att just den här personen skulle må mycket bättre i dag om man satte ut diazepamen snabbare.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-12-07 kl. 23:39.
Citera
2015-12-22, 19:01
Medlem
magica69s avatar
Psykos? Nej grova utsättningsbesvär o jag tål knappt några mediciner. Är lågdosberoende o får alla dessa symtom om jag kapar för fort. Jag har varit jättesjuk o legat inne ett tag på sjukhus med 2 mmol i blodskr pga insulinproducerande tumör o fick då 10 mg Stess då så lågt blodsocker ger panikångest o stresspåslag i megaformat så nu är det tillbaka till helvetet o uttrappning igen 😢. Beroendemott säger att jag ska ta bort 0,5 mg i veckan just pga att jag får sådan utsättningssymtom/abstinens.. Panikångest är vanligt att få när du slutar med benzo + alla de symtom jag har o hade.

Jag tror som ngn skrev att mina besvär är över den dagen jag nollar. Med risk för ev restsymtom.

Jag vill klippa CT men blir dödssjuk. Har provat 1 mg i veckan men blir så sjuk så jag inte kan jobba. Tror nog beroendeenheten vet vad de pratar. Bara kämpa på. 40 mg tog tid för jag tog paus ibland för att få vila utan abstinens. Och jag mår bra när jag landar mellan sänkningarna
Citera
2015-12-22, 20:44
Avstängd
"Knarkade" på stilnoct ett par veckor, trappar nu ner ganska kraftigt (missbrukade väl 30-60mg om kvällen och är nu nere på 10mg dvs normaldos) med 10mg per dag, fungerar över förväntan faktiskt, inga större fysiska symtom.. men kanske beror på att jag inte missbrukat dom någon längre tid
Citera
2016-01-03, 16:48
Avstängd
Är detta AT?

Råkade "festa" lite väl hårt under 5 dagar med kanske 20 lorazepam o lika många zolpidem. Har missbrukat större mängder zolpidem förut men aldrig känt någon fysisk AT direkt efter, men nu riktigt känner jag "abstinensen" eller vad det är, hjärtklapp som fan (som resulterar i dödsångest), hög puls, lätt illamående och lös i magen som fan, är det ATn som spökar efter festandet? Måste vara lorazepamen som är boven.. eller blandningen, riktigt jobbigt iaf
Senast redigerad av zanderman 2016-01-03 kl. 16:50.
Citera
2016-01-03, 21:20
Avstängd
Overklig AT... var tvungen o ta 2st stilnoct för att rida skiten
Citera
2016-01-03, 21:24
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Overklig AT... var tvungen o ta 2st stilnoct för att rida skiten
Man är aldrig tvungen att ta nåt för att rida ut skiten det går ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in