2006-05-19, 10:34
Bannlyst
[Jag har flyttat över inlägg från en annan tråd hit som är relevanta på begäran. Problemet är, som synes- att de hamnar i ordning efter de skrevs så det blir litet av en röra. Jag citerar denna trådens första inlägg nedan mvh GaiN]:

Citat:
Ursprungligen postat av Brofsteel
Tjenixen

eftersom föregående tråd (xanor) blev låst pga för mkt offtopic lägger jag här ut en ny tråd med inriktning endast på "avtändning på Benzodiazepiner och upplevelser/symptom som uppkommer i samband med denna" och hoppas att det var någon mer än jag som tycker att detta är ett interessant ämne som tåls disskutera vidare på...

För referenser v.g se:

http://www.flashback.org/showthread...06#post4227406 (dessa referenser är nu flyttade till denna tråd så det tjänar ingenting till att läsa där).

mvh

brofsteel genom GaiN

tjenixen!

Kunde inte undgå att stanna upp och kolla så jag verkligen läst rätt...

xanor (alprazolam) är en benzodiazepin av styrka större, ligger på samma effekt per mg som flunitrazepam ungefär och är by no means hallucinogen. Jag har själv denna "medicin" på recept och har ätit den dagligen i nästan 5 år nu. Det enda som väl skulle kunna anses som hallucinogent med den här drogen är om du är uppe i väldigt höga doser för att sedan lägga av helt tvärt och få AT på dom. Det är ingen rolig resa kan jag tala om för dig. Den värsta AT jag själv haft på xanor eller tranqimazzin som dom heter i spanien, var i madrid för två år sedan. Hade varit utan i ca två veckor efter att ha smällt i mig ca en 50 burk 2mg stavar om dan!!! Försökte i början hålla demonerna/ATn i schack genom att dricka alkohol vilket lindrade lite av symptomen. Men det höll ej då jag jobbade i ett kök som städare/diskare utan jag var snällt tvungen att lägga av med det också. Det slutade med att jag, efter att inte kunnat sova på ungefär 3 veckor, sömnen blir ju mer som ett sorts slummer med vivida drömmar som mer ter sig som verkliga än verkligheten själv, att jag vaknade ur en slummer en dag och trodde att mina arbetskompisar hade varit inne på mitt rum i drömmen och snott mina pengar (halva sjukersättningen typ 350€). Jag blev väldigt förvirrad och sprang ner till restaurangen för att ta reda på hur det låg till. Började skälla på managern viftande med mitt maestrokort och anklagade alla för att ge faan i mina drömmar och komma och sno mina pengar där... fatta själva...Sen springer jag därifrån och märker att jag nu även blivit av med mitt maestrokort så jag springer tillbaks och skäller ännu mer på dom och anklagar dom för att ha snott även detta. Slutar naturligtvis med att jag blir av med både jobb och bostad. Sen på kvällen/natten springer jag omkring halvnaken på madrids gator, uppe vid sol och gran via, och tror att maffiagäng är ute efter mig och har skjutit bort stora partier av min rygg och torso samt benen som då bara består av benpipor. Jag träffar även min farsa som då bodde hemma i sverige och trodde då att jag hade kommit över till "andra sidan" då denne stod vid en maskin som räknade ut exakt på vilken dag jag skulle dö...asså jag hade såååå många helsjuka hallisar på den där ATn så det finns inte, jag har tagit mycket syra och svamp blandat med både ketamin gobbe och 2cB och aldrig någonsin haft sådana hallicar som då. Först ett par veckor senare när jag var på avgiftning hemma i sverige och hittade de 350€ nerklämda i min ena sko, helt blåa missfärgade av blöta sockar, började jag fatta att det hela nog inte hade varit på riktigt...

by far den värsta avtändningen jag någonsin har varit med om och jag har faanimej haft avtändning på allt utom gobbe, för det är den enda drog jag inte gått på kontinuerligt under en längre period.

Men att benzo skulle vara hallucinogent i sig självt är rent nonsens, det är lugnande/sedativ medicin framförallt mot ångestbesvär men även mot panikångest, depressioner och Epelepsi...

tack för ordet!

Brofsteel
Citera
2006-05-20, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Smakar inte det VÄLDIGT illa?

Ska även tillägga att jag, likt Brofsteel, haft helt sjuka hallisar på benzo.
Dock fortfarande i den bemärkelsen att jag förstått att det bara är hallisar och inte på riktigt.

/Fordie

Jag kan ju tillägga om du inte förstod det av tidigare inlägg att de hallicar jag hade kom efter att ha varit uppe i ca en 50burk 2mg tranqimazzin(xanor) om dan i över ett halvår för att sedan lägga av helt tvärt, de AT jag hade varade i typ 9 månader och de första 2 månaderna fick jag ingen normal sömn överhuvudtaget, bara nåt konstigt slummer som innehöll väldigt konstiga drömmar. Hade även 3 kraftiga EP-anfall samt ständiga värkar och blodtrycksfall/problem. Alltså aldrig haft hallicar på själva ruset av benzo om det var det du trodde. Pröva själv att inte sova på 2 månader så ska du få se hur lätt det är att skilja på vad som är verklighet och ej!!!

brofsteel
Citera
2006-05-20, 11:35
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Jag kan ju tillägga om du inte förstod det av tidigare inlägg att de hallicar jag hade kom efter att ha varit uppe i ca en 50burk 2mg tranqimazzin(xanor) om dan i över ett halvår för att sedan lägga av helt tvärt, de AT jag hade varade i typ 9 månader och de första 2 månaderna fick jag ingen normal sömn överhuvudtaget, bara nåt konstigt slummer som innehöll väldigt konstiga drömmar. Hade även 3 kraftiga EP-anfall samt ständiga värkar och blodtrycksfall/problem. Alltså aldrig haft hallicar på själva ruset av benzo om det var det du trodde. Pröva själv att inte sova på 2 månader så ska du få se hur lätt det är att skilja på vad som är verklighet och ej!!!

brofsteel

Nädå, jag förstod precis

Har varit inte i riktigt samma situation, men ungefär en "light"-version av din.
Hade käkat massa benzo i några veckor (hur mycket osv vill jag inte skriva, har familjemedlemmar och vänner som läser här), slutade tvärt med det (även rökat, töntdrog men ändå). Fick inte heller sova på skitlänge och hade hallisar. Inte under ruset, under AT'n

Har aldrig fått hallisar under ruset av benzo...

/Fordie
Citera
2006-05-20, 19:48
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:

brofsteel
Oh jesus, 100mg Alprazolam om dagen i ett halvår?..
Den abstinens och avgiftningen kan inte ha varit vacker.. Lade du in dig på avgiftning eller hur gjorde du för att komma loss?
Citera
2006-05-21, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Oh jesus, 100mg Alprazolam om dagen i ett halvår?..
Den abstinens och avgiftningen kan inte ha varit vacker.. Lade du in dig på avgiftning eller hur gjorde du för att komma loss?

aaa, alltså först och främst så försökte jag ju fixa det själv, var första gången och trodde inte att det skulle va så farligt, hade precis fått jobb som diskare på en sydamerikansk bar på Calle ValVerde precis uppe vid Grand Via och ett litet rum som ingick i lönen att sova i om nätterna. Hängde väl i i ett par veckor först, då med hjälp av massor av alkohol vilket faktiskt lindrar symptomen avsevärt men ändå väldigt svårt att sova. Det slutade som sagt med total katastrof(anklagade chefen och hela kollegeskaran för att ha gått in i mina drömmar och snott 350€ + mitt maestrokort ) och en redig fylla i samband med en 50burk tranqimazzin(kommer inte ihåg exakt hur många jag knapra i mej, men var nog mestadelen) och vaknar typ 3 dygn efteråt i spännbälte på ett sinnessjukhus norr om Madrid...eh..Fast då mådde jag rätt OK igen...hade ju fått i mig giftet på nytt. Så kom det en läkare och snackade med jättelöjlig röst och sa nåt i stil med; "-asi, tu eres loco, no? No pasa Nada, esta bien..." och jag bara...-Va faan är det här, vad har jag gjort nu eller, dom måste ju tro att jag är helt galen...

Då hade jag tydligen stoppat en policia Nacional utanför en akutmottagning typ kl 3 på natten, halvnaken och haltandes, förklarat för poliserna att hela min rygg plus mina ben blivit bortskjutna av stora maffiagäng som var ute efter mig och jag måste ha vapen för att skydda mig. Senare hade jag även berättat att konstiga djur hade kommit till mina "suenos" alltså drömmar och velat döda mig i form av ritualiska spel...Det går inte ens förklara nu i efterhand så jävla sjukt var det men just då när man är inne i dom där dvalorna så är det helt omöjligt att skilja på drömmar och verklighet. Sen hade jag träffat änglar som såg ut som katter men hade vingar som jag flög omkring med över "Retiro" den största parken i Madrid och där träffat min far, som numera är avliden, där han stod vid nån sorts maskin där jag kunde se exakt datum då jag skulle dö...i digitala siffror. Ah, du fattar kanske själv...

en annan rätt sjuk grej jag gjorde var att skära ett djupt jävla jack precis över knäskålen för att kolla att det fanns blod i mig då jag hade drömt att några i tunnelbanan hade mixtrat med min kropp och bytt ut allt blod mot spyor och avföring....

Hursomhelst, efter att dom skrev ut mig(när dom fattat att jag inte var loco och istället började tjata om att jag skulle ha ett recept på 50 trankisar,hihi), så stack jag nästa dag till svenska ambassaden och berättade hela grejen och sa att jag måste bara hem och få giftas av för annars kommer detta bli min död. Så dom hjälpte mig hem och jag kom till en avgiftningsklinik i falköping, blev satt på truxal, hemmisar, nåt för att hämma kramper samt 4x20mg nitrazepam två första dagarna för att sedan trappas ner till 0 på 16 dagar....eh...jag kan säga att efteråt, då jag kom till behandlingshemmet, satt avtändningen kvar i ungefär 3-4 månader, fast inte så kritiskt som det varit innan, jag kunde ju sova och så på teralen men jag mådde fortsatt riktigt pyton för övrigt...

Idag har jag xanor på recept, får 1mg 2ggr dagligen vilket inte har någon effekt på mig överhuvudtaget men jag antar att det håller tillbaka panikångestattacker och mildrar ångesten en aning vilket är det jag får det för. Men jag säger bara, ska man missbruka piller ordentligt, se då till att ALDRIG bli helt utan, för det finns inget värre än en AT på piller...

Har t ex själv även missbrukat heroin IV och andra opiater under längre perioder, både i London och Köpenhamn, och de AT jag har haft på det har varit rena barnlekarna jämfört med de på piller, bara så ni vet!!!

Nä, nu ska jag gå och käka...bjuds på fiskgratäng här på hemmet idag...

Hej så länge!

mvh
Citera
2006-05-21, 14:55
Medlem
Jag förstår din avtändning. Jag förstår den precis.

Jag har missbrukat flödder i över 30 år, och Xanor/Alprazo(lam) har varit den Bensodiazepin jag kört in mig på - har missbrukat den sedan den introducerades, mer eller mindre. Den skiljer sig från de gamla välbeprövade substanserna som t.ex. Diaze(pam), Flunitraze(pam), Klonaze(pam), Oxaze(pam), Nitraze(pam) etc.

Innan jag började gå på heroin dagligen (25 år sedan) så söp jag mest och knaprade flödder och barbiturater. Innan Xanoren kom med i bilden så var det mest Rohypnol, Valium och Modirax. I och med att benso och alkohol är korstoleranta droger så kompletterade de varandra alldeles utmärkt. När jag väl började med heroinet så försvann alkoholen ur bilden en tid (jag tar dock återfall då och då, än idag) men flöddret fanns med fortfarande. Trots höga dagsdoser heroin så har jag ändå lyckats trycka i mig runt 40 mg Xanor dagligen, och det under väldigt många år. Om jag inte har varor, och inte dricker sprit, så trycker jag i mig över 100 mg Alprazolam för att undvika obehagen som som heroinabstinensen ger upphov till. För att komma till poängen: jag avgiftades vid ett tillfälle då jag hade gått på heroin och Xanor (allt mellan 10-45 mg) i 10 års tid, dagligen. Heroin-AT:n var frukstansvärd, men efter c:a 2 veckor så levde jag. Behandlades med Doloxene (ingen hjälp), Catapresan (det gav god effekt) och Stesolid. Det var ungefär 3-4 veckor senare som jag åkte på den riktiga smällen, då Stesoliden sattes ut: jag började utveckla märkliga symptom; jag fick märkliga förnimmelser, kraftigt förvriden varseblivning, jag upplevde det som om jag inte hade några armar eller ben, kände mig svävande. Jag kunde inte fokusera blicken och synskärpan varierande oerhört, på ett väldigt obehagligt vis. Jag upplevde även ryckningar i nacke och axlar, kallsvettningar samt "elektriska stötar" i huvudet med jämna mellanrum. Jag blev alltmer förvirrad och började förlora omdömmet. En tid efter drabbades jag av två grand mal-anfall tätt inpå varandra, som sedan följdes av att jag utvecklade en total Delirium tremens och jag hamnade på intensiven där de fick söva ned mig. Där fick jag sedan stanna i 3 dagar.

Poängen med inlägget, jo... Detta orsakades inte av heroinet, jag hade varit avtänd i över 3 veckor. Det var Xanoren, utan tvivel. Somliga gillar inte Xanor, men det har länge varit min favorit av flera anledningar: dels har den ett mycket snabbt anslag vid peroralt, den potentierar opiater ypperligt samt har goda ångestdämpande egenskaper. Jag har, flera missöden till trots (har drabbats av DT vid flera tillfällen), fortsatt med såväl heroinet som Xanor, även om jag på senare tid lyckats kompensera Xanoren delvis tack vare Iktorivil. Jag sväljer aldrig Iktorivilen hela, utan jag låter tabletterna lösas upp under tungan, vilket jag upplever ger bättre effekt. Men fortfarande får jag i mig åtminstone 10 mg Alprazolam om dagen. Utöver Xanor/Iktorivil använder jag mig av Halcion/Triazo(lam), en Bensodiazepin som används som sömnmedel, och som har stora likheter med Alprazolam. Jämför exempelvis de kemiska strukturerna för dessa:

Triazolam: 8-chloro-6-(2-chlorophenyl)-1-methyl-4H-[1,2,4]triazolo [4,3-a][1,4]benzodiazepine

Triazolam förskrivs i Sverige endast för sömnproblem, medan Alprazolam inte förskrivs för den indikationen (dock i USA, bl.a.). Men om man jämför strukturerna så ser man ganska snart att Alprazolam skulle fungera minst lika bra som sömnmedel. Likheterna substanserna emellan är slående:

Alprazolam: 8-chloro-1-methyl-6-phenyl-4H-[1,2,4]-triazolo[4,3-a] [1,4]benzodiazepine

Om som ren kuriosa tar vi med de kemiska strukturerna för två andra välkända substanser:

Diazepam: 7-chloro-1,3-dihydro-1-methyl-5-phenyl-2H-1,4-benzodiazepin-2-one

Flunitrazepam: 5-(o-fluorophenyl)-1,3-dihydro-1-methyl-7-nitro-2H-1,4-benzodiazepin-2-one

En anledning till att Xanoren har blivit ett så pass stort problem (rekordsnabba toleransökningar, fruktansvärda abstinenssymptom o.s.v.) är ruspotentialet och den korta halveringstiden, samt att den kemiskt är besläktad med potenta substanser som t.ex. Triazolam, som uteslutande används som sömnmedel. Att förskriva Triazolam som ångestdämpande skulle förmodligen resultera i samma, om inte värre problem, då substansen har ännu kortare halveringstid än Alprazolam. Det skulle vara intressant att se fler kemiska strukturer för Lam-Bensodiazepiner.

Läsvärt: http://www.xanaxaddiction.info/
Citera
2006-05-21, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Jag förstår din avtändning. Jag förstår den precis.

Heroin-AT:n var frukstansvärd, men efter c:a 2 veckor så levde jag. Behandlades med Doloxene (ingen hjälp), Catapresan (det gav god effekt) och Stesolid. Det var ungefär 3-4 veckor senare som jag åkte på den riktiga smällen, då Stesoliden sattes ut: jag började utveckla märkliga symptom; jag fick märkliga förnimmelser, kraftigt förvriden varseblivning, jag upplevde det som om jag inte hade några armar eller ben, kände mig svävande. Jag kunde inte fokusera blicken och synskärpan varierande oerhört, på ett väldigt obehagligt vis. Jag upplevde även ryckningar i nacke och axlar, kallsvettningar samt "elektriska stötar" i huvudet med jämna mellanrum. Jag blev alltmer förvirrad och började förlora omdömmet. En tid efter drabbades jag av två grand mal-anfall tätt inpå varandra, som sedan följdes av att jag utvecklade en total Delirium tremens och jag hamnade på intensiven där de fick söva ned mig. Där fick jag sedan stanna i 3 dagar.

Tjena.

Blandade känslor att läsa det här. Kul å ena sidan då jag känner igen det mesta och ger mig goda reflektioner och upprörande å andra då jag vet att det är det jävligaste som finns att vara beroende av denna jävulens drog.

Kan säga att det där med kallsvettningar och "elektriska stötar" i huvudet verkar vara något som står i direkt relation till AT från alprazolam. Jag upplevde detta ständigt de gånger då jag "sov" och jag tror att det kan vara detta som framkallat de EPanfall jag drabbats av under mina AT. Blodtrycksfall är ett annat besvär som drabbade mig.

Vad jag är mest nyfiken på är hur ens fantasi kan bli så sammanflätad med ens drömmar och hur man kan komma i dessa förvirringstillstånd då man inte vet vad som är verklighet och dröm längre.

Ett exempel
Jag har varit utan x'na i två veckor lite drygt, dealat med AT'n genom konstant alkoholintag. Jag får för mig att ta mig ifrån Nerja till Almeria till fots (typ 500km eller nåt) då jag är nojjig för guardia civil, ska infinna mig i rätten nästa morgon för förhandlingar. Medans jag går så går jag in i min fantasi typ och drömmer att jag skriver en tjock jävla bok om hur hela världen fungerar, vad som händer med oss efter vi har dött och sådana saker. Efter nån timme stannar jag upp och börjar rota i mitt backpack, letar efter boken då jag kommit på något mer att skriva...Kan inte hitta den, blir helt förvirrad och börjar fundera på vart fasiken jag har lagt boken...helt sjukt. Och inte för en sekund slår mig tanken att det inte är verklighet utan jag får snarare panik och tror att någon "från andra sidan" har snott boken bara för att jävlas...

Hur kan man bli så puckad på en AT...fattar inte det för jag är inte så korkad i påverkat tillstånd, snarare tvärtom. Jag lärde mig nästan flytande spanska på de 1,5 åren jag bodde där nere och då var jag typ påverkad av benzo till 95% av tiden...

Hur går det med dig idag då? Efter att ha läst ditt inlägg så verkar du ju vara en person med riktigt gott intellekt och livsinsikt. Har lite svårt att se framför mig en avdankad heroinist med slitna kläder sitta i ett cybercafe och skriva inlägg på FB som lika gärna kunde varit skrivna av en akademiker...

mvh,

Brofsteel
Citera
2006-05-21, 16:14
Bannlyst
Avtändning På Benzodiazepiner

Tjenixen

eftersom föregående tråd (xanor) blev låst pga för mkt offtopic lägger jag här ut en ny tråd med inriktning endast på "avtändning på Benzodiazepiner och upplevelser/symptom som uppkommer i samband med denna" och hoppas att det var någon mer än jag som tycker att detta är ett interessant ämne som tåls disskutera vidare på...

För referenser v.g se:

http://www.flashback.org/showthread...06#post4227406

mvh

brofsteel
Citera
2006-05-21, 16:32
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Börja med att byta till motsvarande mängd diazepam (valium, stesolid) om det var xanor du hade problem med, som riktmedel är 0.5mg xanor ungefär 5 mg stesolid.

Ligg på den dosen, sen kan du minska med 1/2-1 tablett per vecka.
Citera
2006-05-21, 16:37
Medlem
Det är ett rent helvete rent ut sakt . Nåt jag aldrig mer vill uppleva . Jag har fortfarande psykiska problem även om jag vart ren från mitt benzmissbruk ett bra tag .
Citera
2006-05-21, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Börja med att byta till motsvarande mängd diazepam (valium, stesolid) om det var xanor du hade problem med, som riktmedel är 0.5mg xanor ungefär 5 mg stesolid.

Ligg på den dosen, sen kan du minska med 1/2-1 tablett per vecka.

verkar inte som du har läst föregående tråd, vilket vore en fördel att göra innan man börjar posta här, annars kanske den här tråden blir låst pga offtopic oxå...

Ett bra tips för dom som vill lägga av/trappa ner får vi väl se detta inlägg som.

Tack för engagemanget dock, det var det inget fel på
Citera
2006-05-21, 17:05
Medlem
Jag låg på en dos på 500-600mg valium per dag . Jag la in mig på avgiftning eftersom jag var totalt förstörd psykiskt och fysiskt . När jag väl kom in tog det ett bra tag innan dom ens tog tag i mitt problem och gav mig rätt medicin och nedtrappnings schema . Fick först bara gå runt i deras vidriga tråkiga korridorer skakandes svettandes med en puls som låg extremt högt bland massa andra flummiga lirare som antingen satt o sov .spydde eller pratade med sig sj typ och det gjorde ju inte mitt tillstånd bättre. Efter ett tag fick jag hjälp och dom kom på den fenomenala iden att kappa min dos till hälften bara så där vilket slutade i att jag fick dille jävla puckon . Efter 12 dagar inne på detta "dårhus" hade jag äntligen fått den hjälp jag behövde och fick trappa ner med 5mg per vecka plus att jag fick medicin mot krampanfall osv . Sen så slungade dom ut mig till öppen vården där jag fick fortsätta min behandling . Allt som allt tog det mig c:a 1år att bli helt ren och fri från detta helvetes Benz missbruk .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in