2022-09-25, 20:34
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineSobotka
Ja jag har för mig att jag vid något tillfälle erbjöds dessa för ett par år sedan.
Nej jag har inte någon kliniskt bekräftad psykossjukdom eller så och det känns som att jag behöver en ytterligare benämning för mildare psykosartade tillstånd.

Jag har vid de gånger jag själv vill påstå att jag drabbats av 'psykos' varit fullt medveten om vem och vart jag är, att jag egentligen bara inbillar mig saker på grund av en enorm sömnbrist som har krönts med en stadig fylla.
Medvetet psykotisk är två ord som känns som en kenpig ordföljd men så känns det kort och gott när det börjar spöka..

Olanzapin har varit hjälpsam för sömnen och ja det är feta doser men undviker att ta den om inte det är så att jag är desperat och inne på 3-4 dygn utan sömn vilket är helt fruktansvärt besvärligt.

Ska se om jag kan få quetiapin. Vid små doser ska den väl vara sömngivande med?
Vore faktiskt skönt om den gick att ta varje natt ett tag utan att behöva bli så fet och kass. Jag blir fan akut autistisk av olanzapin jag förstår inte riktigt vad som händer.
Som att hela min hållning, blick, och ansikte blir lite off.

Självmedicinerar lite med zopiclone, lergigan och melatonin vid nödfall, och ja upplägget är under all kritik, det är snarare obefintligt och jag har slutat med benso på eget bevåg av desperation.
Var fan rätt kass på benso med. Riktigt kass.

Har själv använt quetiapin när det varit som värst och tyvärr blir jag lite off på den dagen efter, men det var bara de första dagarna men jag har bara använt den i korta perioder, men den är inte alls så zombifierande som Olanzapin. 25-50 mg har jag för mig jag gick på någon vecka och det funkade för sömnen. Det är rätt låga doser har jag för mig och det är möjligt att gå mycket högre har jag för mig. Gick upp 10kg när jag hade Olanzapin. Men med Quetiapin kände jag inga mer biverkningar mer än att jag blev lite "off" första dagarna, men sen var mitt grundtillstånd också väldigt dåligt och off vid tidpunkten. Så här: Det är nog bättre att få sömnen och vara lite off dagen efter än att vara vaken i 4 dagar i sträck! Det driver ju vem som helst till vansinne.

Har du slutat med all annan benso förutom zopiclone så är det ju en enorm framgång. Lergigan och Melatonin är ju ingen fara på taket heller. Bra jobbat!

Kanske inte är helt omöjligt ändå att du får zopiclone eller annat på recept med tanke på att det verkar vara sömnen som är det stora problemet här? Har du någon läkarkontakt i nuläget? Har du lång missbrukarbakgrund? Ibland spelar det inte någon roll faktiskt, är själv "missbrukare" i journalen men det har inte varit helt omöjligt att få recept på sådana läkemedel om man har ett öppet och ärligt samtal med sin läkare och inte har spårat ur totalt.

Vet du vad det beror på att sömnen strular så mycket?
Citera
2022-09-25, 22:41
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineSobotka
Ja jag har för mig att jag vid något tillfälle erbjöds dessa för ett par år sedan.
Nej jag har inte någon kliniskt bekräftad psykossjukdom eller så och det känns som att jag behöver en ytterligare benämning för mildare psykosartade tillstånd.

Jag har vid de gånger jag själv vill påstå att jag drabbats av 'psykos' varit fullt medveten om vem och vart jag är, att jag egentligen bara inbillar mig saker på grund av en enorm sömnbrist som har krönts med en stadig fylla.
Medvetet psykotisk är två ord som känns som en kenpig ordföljd men så känns det kort och gott när det börjar spöka..

Olanzapin har varit hjälpsam för sömnen och ja det är feta doser men undviker att ta den om inte det är så att jag är desperat och inne på 3-4 dygn utan sömn vilket är helt fruktansvärt besvärligt.

Ska se om jag kan få quetiapin. Vid små doser ska den väl vara sömngivande med?
Vore faktiskt skönt om den gick att ta varje natt ett tag utan att behöva bli så fet och kass. Jag blir fan akut autistisk av olanzapin jag förstår inte riktigt vad som händer.
Som att hela min hållning, blick, och ansikte blir lite off.

Självmedicinerar lite med zopiclone, lergigan och melatonin vid nödfall, och ja upplägget är under all kritik, det är snarare obefintligt och jag har slutat med benso på eget bevåg av desperation.
Var fan rätt kass på benso med. Riktigt kass.

om ändå folk kunde sluta sluta CT så hade inte så många åkt på enorma ATs men visst ibland händer saker som är utanför ens kontroll så man blir tvungen.

skulle definitivt rekommendera quetiapin, lägsta dosen 25 mg
Citera
2022-11-06, 15:22
Medlem
flashbacktrollets avatar
en kompis har "tatt" benzo (mestadels alprazolam) i ca 2 års tid dagligen på runt 2-3 mg per natt. Hen har trappat ned aggressivt med diazepam i ca 3 veckor, varav de senaste 7 dagarna har hen gått på 10mg diazepam per kväll. Skulle det i detta scenario vara relativt säkert att sluta tvärt? Hen har ca 14 10mg diazepam tabletter kvar men skulle vilja ha kvar en del som en "trygghets-stash" för riktigt svår ångest nattetid.

Jag tänker då mest på krampanfallen, senast hen försökte trappa ned för aggressivt fick hen ett krampanfall under en springtur, turligt nog sprang hen i skogen och undvek allvarligare skador som hade kunnat inträffa på asfalt. Dock så kan hen inte springa enbart i skogen, det är bara en liten sträcka. Saken är den att hen inte kan klara av benzo AT utan långa 10-15km löpturer dagligen för att palla ångesten. Men hen är nu rädd efter den senaste upplevelsen, att få krampanfall på asfalt och råka ut för livshotande skador som följd.

Tacksam för alla tips!

Observera att allt jag beskriver i detta inlägg bara är ett LARP.
Citera
2022-11-08, 09:12
Medlem
hej jag har en liten fråga. om man har tagit 8 imovane, sen inget mer. känner man av avtändningen dagarna efter…..?
Citera
2022-11-28, 06:19
Bannlyst
Jag kan säga såhär.

Jag känner en lirare som gick på 2mg xanor om dagen i något år och slutade, han hade inte läst något om biverkningar även om han såklart kände till fenomenet - och mådde småkasst i 2-3 dagar som han beskrev som en dålig bakfylla, sen var han tillbaka på jobbet som inget hänt. Glad som en lärka.

Sen känner jag en annan lirare som tog 10mg diazepam om dagen i 1 en månad och skulle sluta. Han hade spenderat timmar att läsa hemska avtändningshistorier här på FB, och fick den värsta avtändningen man kunde tänka sig, då han förväntade sig det. Åkte in på psykakuten flera gånger och kunde inte lämna sitt hem på säkert ett halvår.

Nu säger jag inte att ALLT sitter i huvudet men mycket lär göra det, iallafall för många, speciellt efter den första veckan. Ska ni lägga ner benso så skit i att läsa en massa skräckhistorier om det, tro mig.
Tacka mig senare
Citera
2022-12-01, 00:46
Medlem
Sensivs avatar
Finns det några här som har slutat med Xanor utan AT?

Jag har läst historier här på fb om folk som slutat med tramadol, tjack och lyrica utan att må piss eller få någon märkvärdig avtändning. Detta har jag aldrig läst om när det kommer till benzo, därför undrar jag om det finns någon eller några här som har slutat med xanor/alprazolam/blåbär efter runt minst en månad bruk utan någon AT. Finns ju alltid immuna människor eller konstiga fall som inte är det normala.
Citera
2022-12-01, 06:22
Medlem
darkSkyes avatar
Det min vän, är för att folk snackar SKIT. Antingen har dom inte varit beroende ö.h.t eller så ljuger dom bara rakt ut!
Citera
2022-12-01, 06:30
Medlem
snooper123s avatar
Då har dom inte tagit mer än 5mg i veckan. Dom ljuger.
Citera
2022-12-01, 10:07
Medlem
vadsadusadus avatar
En månad är väl lite på gränsen. Enligt diverse hemsidor ska man bara ta kortvariga behandlingar på 2-4 veckor för att minska risken för beroende. Tänker mig att allt utöver en månad nog ger nån form av at eller beroende-status.

Sen finns det alltid, oavsett medicin, folk som inte får nån biverkningar eller beroende/at, men det tillhör nog ovanligheterna när det gäller benzo eller i alla fall Xanor.
Citera
2022-12-01, 20:38
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Jag kan säga såhär.

Jag känner en lirare som gick på 2mg xanor om dagen i något år och slutade, han hade inte läst något om biverkningar även om han såklart kände till fenomenet - och mådde småkasst i 2-3 dagar som han beskrev som en dålig bakfylla, sen var han tillbaka på jobbet som inget hänt. Glad som en lärka.

Sen känner jag en annan lirare som tog 10mg diazepam om dagen i 1 en månad och skulle sluta. Han hade spenderat timmar att läsa hemska avtändningshistorier här på FB, och fick den värsta avtändningen man kunde tänka sig, då han förväntade sig det. Åkte in på psykakuten flera gånger och kunde inte lämna sitt hem på säkert ett halvår.

Nu säger jag inte att ALLT sitter i huvudet men mycket lär göra det, iallafall för många, speciellt efter den första veckan. Ska ni lägga ner benso så skit i att läsa en massa skräckhistorier om det, tro mig.
Tacka mig senare

Det är också väldigt individuellt hur man reagerar på droger. Jag har fått krampanfall av att sluta dricka när jag legat på åtta starköl om dagen en månad. Andra kan dricka det dubbla mycket längre och bara sluta och det enda de känner är lite svettningar.

När nån lagt fram en lina tjack till mig har jag tagit knappt halva och ändå har det varit jag som tjatat mest resten av kvällen. Jag är känslig för droger det låter som du stött på två "lirare" som varit väldigt olika. Vissa får bra effekt (och blir mer beroende) av mindre mängder och andra behöver mer.

Det är ju "bra" att få mer effekt av mindre mängd, men det är en förbannelse när det kommer till själva beroendet.
Citera
2022-12-02, 02:07
Medlem
Sensivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Jag kan säga såhär.

Tacka mig senare
Du min vän är en hundra gubbe för att sprida den informationen. Allt sitter verkligen i huvet. Du förstjänar allt.
Citera
2022-12-02, 02:10
Medlem
Sensivs avatar
Jag vill säga att jag brukade få svåra avtändingar förut när jag led av svår ångest men efter jag har läkt det så slutade jag få svåra avtädningar eller ens några. Vad människor lider av när de slutar är hjärnspöken plus massa saker som de led av förut innan de började med substanserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in