Det här var ju en intressant, om än inte helt oväntad, utveckling. Att någon skulle skriva en bok om det här fallet var väl mer eller mindre givet. Det udda är i sådana fall att det är två okända förmågor som gjorde det. Varför ingen etablerad journalist har känt sig manad vet jag inte, men jag gissar att det beror på att en sådan här bok i praktiken kräver medverkan från Ystadsfamiljen själv och det råkade vara dessa två författare som lyckades få till det samarbetet (antagligen mycket för att den etablerade journalistkåren gjorde bort sig rejält sommaren 2019).
Boken är hursomhelst välskriven, inte överdrivet lång (jag läste igenom den på några timmar) och dessutom tillgänglig för
fri nedladdning. Har man bara ett lite mer än ytligt intresse av fallet så finns det alltså ingen anledning att inte läsa den.
De viktigaste uppgifterna i boken kan sammanfattas ungefär på följande vis:
- Ystadsfamiljen var en rätt udda familj som trodde (som det verkar helt felaktigt) att de var förföljda av en farlig släkting. Därför tillbringade de mycket tid på resande fot och höll en så låg profil som möjligt när de var hemma.
- Socialtjänsten i Ystad höll barnsamtal med det autistiska mellanbarnet en vecka innan omhändertagandet och verkar utifrån detta samtal ha fått för sig att barnen hölls instängda och inte fick någon mat.
- Direkt efter omhändertagandet undersöktes barnen på sjukhus och läkarna kom fram till att de var normalviktiga, vid god fysisk hälsa och inte uppvisade några tecken på vanvård eller övergrepp.
- Trots detta upprätthåller socialtjänsten sitt omhändertagande och fyller på med mängder av anekdotiska bevis mot familjen, till stor del baserat på konstigt beteende som det autistiska mellanbarnet uppvisar i jourhem och HVB-hem.
- Till alla inblandade parters stora förvåning gör media en stor grej av historien nio månader senare varpå både Ystadsfamiljen och socialtjänsten i Ystad hissar upp vindbryggorna och intar belägringsmentalitet, vilket gör alla positioner helt låsta.
Det som jag tyckte var mest fascinerande var beskrivningen av hur det inte är socialtjänsten i Ystad som utreder barnen utan det privata företaget Humana AB. Jag var vagt medveten om att sådant förekom men här är det ju dokumenterat ner i minsta detalj. Det som har hänt är att socialtjänsten i Ystad i princip inte bryr sig minsta lilla om dessa fyra barn. Så fort de omhändertagits från föräldrarna fraktas de i väg till Jönköping där Humana AB väntar för att ta sig an både omvårdnad och utredning av fyra barn. Humana får 600 000 kr i månaden av skattebetalarna i Ystad. Siffran som sådan är inget att höja på ögonbrynen över, det är vad det kostar att placera barn på HVB-hem. Det som är uppseendeväckande är att Humana sköter utredningen kring huruvida barnen ska vara omhändertagna, det är de som observerar och samtalar med barnen, sedan skriver de rapporter som skickas till socialtjänsten i Ystad, rapporter som socialtjänsten sedan klipper om till bevis till förvaltningsrätten. I allt väsentligt har man delegerat beslutet kring huruvida barnen ska fortsätta vara omhändertagna, och huruvida Humana ska fortsätta få 600 000 kr i månaden, till Humana själv.
Just det ovan kom som något av en överraskning även för mig. I övrigt tycker jag att jag har varit förbluffande träffsäker i mina analyser. Särskilt som de skett i vad man nog måste kalla en ganska fientlig miljö. Jag har från första början sagt att även om familjen säkert är rätt knäpp så har socialtjänstens anklagelser bestått av detaljer ryckta ur sitt sammanhang till synes med syftet att skapa en anklagelseakt som var tillräckligt allvarlig för att skyla över det faktum att socialtjänstens ursprungliga skäl att omhänderta barnen var helt felaktiga. Detta var egentligen inte svårt att komma fram till enbart genom att läsa de offentliga domarna och använda lite sunt förnuft. Men det är förstås positivt att få sina misstankar bekräftade från dem med mer insyn.
Citat:
Ursprungligen postat av
tardumej?
Du pratar ganska mycket gojja
Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Du tror på allvar att dessa föräldrar frivilligt skulle ta emot stöd i hemmet och att barnen skulle kunna börja i vanlig skola
Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Du är så uppfylld av hat gentemot socialtjänsten att det mesta socialtjänsten hävdar i den här sorgliga historian inte är värt att tro på.
Citat:
Ursprungligen postat av
gottmooos
Är du tappad?
Citat:
Ursprungligen postat av
rubin22
Det är du som skiter i barnen i detta fall!
Citat:
Ursprungligen postat av
LilyhAmmer
När det gäller föräldrarna har det, tvärtemot vad DU påstår, visst bevisats att föräldrarna har ljugit om en rad mycket relevanta omständigheter för ärendet.
Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Fy fan vad störd du är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Jag har svårt att tro att det som media framställt i tidningarna är lögner som socialförvaltningen planterat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Habakuck
Sluta skita ner tråden med dina påhittade fakta tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
dialektiker
Är du alltid emot socialtjänsten stilicho? Då är du inte trovärdig i din argumentation. Då är du en rättshaverist.
Citat:
Ursprungligen postat av
Livsstilsparasit
Först klagar du på att soc gjorde något. Sen klagar du på att soc inte gjorde något. Och sen klagar du på att sig gjorde något.
Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Din inställning är skrämmande men det tror jag inte att du kan ta in eftersom det här fallet bara är din personliga vendetta mot socialtjänsten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malin.Nilsson
Det är väldigt tydligt att du har ett trauma relaterat till LVU/SoL/socialtjänsten
Jag roade mig med att gå igenom mina egna inlägg i den här tråden och det är imponerande hur mycket invektiv som har riktats åt mitt håll. Jag antar att mina klarsynta analyser helt enkelt var för mycket för den emotionellt engagerade delen av debattörerna. Nu ska det bli intressant att se om någon av samma debattörer har karaktär nog att be om ursäkt eller åtminstone kvalificera sina tidigare oförskämdheter.