2019-06-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur formas personligheten menar du?
Äh, vad menar du? Jag menar att ett barn kam vara blygt, starkt, framåt, nyfiket etc. från födseln. Man kan styra dessa egenskaper en del men grundpersoner kan inte göras om helt.. därför menar jag 50% personlighet 50% uppfostran
Citera
2019-06-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Eller hur Krösa-Maja, osunt att fota modeller och dessutom ha talets gåva ... superläskigt!
Tacka vet jag byråkrater och socialen, det är grejer det!
Nu vet jag inte vad som retade dig, men det är väl inget att hänga upp sig på. Jag skrev i ett annat inlägg att skolsystemet inte är perfekt, inte heller byråkrater..Jag förespråkar minsta inblandning av staten i familjens liv.
Däremot att beröva barn sin naturliga vilja att uppleva världen och livet- det kallar jag vad det är..elakt och sjukt. Eller var de ute o sprang på ängen o lekte med andra barn?.
Senast redigerad av popll 2019-06-10 kl. 16:57.
Citera
2019-06-10, 17:01
Medlem
Hela händelsen med familjens isolering känns "scary".
Polisen borde gå igenom hela huset och kolla så att det inte ligger inmurade barn i källaren. Med den vanvården kan vad som helst skett med barnen. Det kan ju finnas fler barn som blivit sjuka och ej fått vård.
Man får hoppas att polisen tänkt i de tankebanorna.
Citera
2019-06-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigt01
Hela händelsen med familjens isolering känns "scary".
Polisen borde gå igenom hela huset och kolla så att det inte ligger inmurade barn i källaren. Med den vanvården kan vad som helst skett med barnen. Det kan ju finnas fler barn som blivit sjuka och ej fått vård.
Man får hoppas att polisen tänkt i de tankebanorna.

Polisen kan ta en av sina supertränade likhundar så avgör de den saken på fem minuter. Men vi får alla verkligen hoppas att det inte finns några nedgrävda barn i eller runt huset...fast jag förstår dina funderingar.
Citera
2019-06-10, 17:18
Medlem
Föräldrarna kanske levde i en fantasivärld, trodde de bodde i Kaliforniska utmarker, därför pratade enbart engelska hemma och barnen inskrivna på amerikansk skola. Barnen trodde kanske de bodde i USA? 😮
Citera
2019-06-10, 17:19
Medlem
Är det någon som har fått tag i domen från förvaltningsrätten?

Ystadfamiljen –*en gåta även för släktingarna https://www.aftonbladet.se/a/K3b9yX
Citera
2019-06-10, 18:03
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Då är det ju väldigt märkligt att barnkonventionen lägger så stor vikt vid barnets egen vilja. Men det handlar nog mycket om att barnkonventionen (och barnpsykologerna som skrivit den) inser att det inte kan bli perfekt och att det finns ett egenvärde i att ge människor, inklusive barn, autonomi och värdighet att fatta egna beslut. Rent praktiskt så går allting som rör barnet lättare också lättare om barnet självt är med på noterna. Vill man få ett barn att göra något så brukar man nuförtiden rekommendera övertalning snarare än tvång. Socialtjänsten har bevisligen misslyckats med övertalningen och använder tvång istället. Jag tror inte att det är rätt väg att gå.

Har du hört talas om utvecklingssamtal i skolan? Du kanske också har varit på några? De sker ju löpande med alla elever från första året i skolan. Läraren talar om barnets utveckling med barnet och föräldrarna. Trådens två föräldrar, som du försvarar med näbbar och klor, berövade sina barn detta. Bara för att nämna en lite bit av den missade skolgången. Och barnens missade alla dessa tillfällen att vara med när just deras situation i skolan skulle diskuteras. Apropå barnens rättigheter som du nu lyfter fram. Att barnen inte fick gå i skola tar du oerhört lätt på i inlägg efter inlägg.
Citera
2019-06-10, 18:06
Medlem
dialektikers avatar
Såg att mamman sagt sin version i Sydsvenskan och Aftonbladet +. Någon som läst?
Citera
2019-06-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Såg att mamman sagt sin version i Sydsvenskan och Aftonbladet +. Någon som läst?

https://www.expressen.se/kultur/ide/...ga-medborgare/

En bra krönika. Barnen behöver bli behandlade som fullvärdiga medborgare, med rätt att själva få tycka och bilda sig en uppfattning om världen. Är man instängd så kan man inte det.

Jag tror att detta fall är som i Bjärred. Två vältaliga föräldrar, insatta i juridik och vana vid att skriva inlagor och överklaganden. De talar som myndigheterna gör. De har valt att bosätta sig insynsskyddat. I Bjärredfallet kunde de inte dra till med distansundervisning, de var tvungna att ha lärare på besök, ändå kunde man inte rädda barnen därför att socialen inte kopplades in i tid.

Här har barnen överlevt. Det ska man vara väldigt noga med att poängtera. Jag är dock oroad över att det äldsta barnet släppts vind för våg. Syskon står varandra mycket nära, men kan också användas och utnyttjas för kontroll.

Vad man kan konstatera är att barn till akademiskt skolade är ännu mer utsatta än andra barn, om föräldrarna är narcissister eller har andra psykiska problem som går ut över barnen. Det som hänt är ofattbart. Ordvalet känns bekant för alla som läst tråden om Bjärred.

Föräldrarna har sagt till nära släktingar att de inte får höra av sig till familjen. Så klart betraktas myndigheternas ingripande som en djup kränkning och agerandet beskrivs genomgående av mamman som "överdrivet". Deras behov av kontroll uppfattas av dem själva som deras rätt till egenmakt. De har blandat ihop de både rättigheterna på ett sätt som skadat barnen.

Om jag var förälder till dessa barn skulle jag inte läsa denna tråd och jag skulle söka stöd hos psykolog. Någonstans inom dessa föräldrar finns ett stort svart hål av övergivenhet som inget barn kan reparera. Barn går i skolan för att så småningom lämna boet. Precis som i Bjärred upphörde kontakterna med omvärlden när barnen var i mellanstadieåldern, en ålder då barn börjar sin frigörelse från föräldrarna. För narcissister är detta ingen glädefylld tid, då kan kontrollbehoven växa sig över huvudet på både föräldrar och barn. Onda cirklar ritas upp. Detta sker i varierande grad, men här har isoleringen varit så tung att barnen antagligen fått begå känslomässigt våld på sig själva för att stå ut med att inte få knyta band utanför familjen. Något som är så djupt grundläggande för alla individer att det borde vara fängelsestraff för alla som försöker isolera någon annan. Här finns alla bevisen för det.

Sen är ju frågan varför man låter föräldrarna gå fria, när de hade haft nytta av psykstöd. Om de inte orkat hålla ordning i villan när barnen fanns där, hur ska de orka nu? Det är ju inte så att problemen försvann för att barnen gjorde det. Här har förstås myndiga rätt att själva välja vad de vill göra, så det enda man kan vädja om är att båda föräldrarna faktiskt ber om en behandlingsplan. Nu sägs det att narcissism, som jag tror det handlar om är svårt eller omöjligt att bota, men lidandet, det kan man alltid få hjälp för. Dessa båda föräldrar lider. Om en är medberoende vet jag inte, men dessa två kan också behöva lämna varandra. Vem orkar vara ensam i svåra stunder? Vem vågar stötta föräldrarna? Det råder ju osäkerhet kring vilka de är. Det finns bra organisationer därute som inte dömer utan sträcker ut en hand till människor som har det svårt. De kanske orkar kontakta de som stöter bort.
Senast redigerad av rappytt 2019-06-10 kl. 18:45.
Citera
2019-06-10, 18:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
https://www.expressen.se/kultur/ide/...ga-medborgare/

En bra krönika. Barnen behöver bli behandlade som fullvärdiga medborgare, med rätt att själva få tycka och bilda sig en uppfattning om världen. Är man instängd så kan man inte det.

Jag tror att detta fall är som i Bjärred. Två vältaliga föräldrar, insatta i juridik och vana vid att skriva inlagor och överklaganden. De talar som myndigheterna gör. De har valt att bosätta sig insynsskyddat. I Bjärredfallet kunde de inte dra till med distansundervisning, de var tvungna att ha lärare på besök, ändå kunde man inte rädda barnen därför att socialen inte kopplades in i tid.

Här har barnen överlevt. Det ska man vara väldigt noga med att poängtera. Jag är dock oroad över att det äldsta barnet släppts vind för våg. Syskon står varandra mycket nära, men kan också användas och utnyttjas för kontroll.

Vad man kan konstatera är att barn till akademiskt skolade är ännu mer utsatta än andra barn, om föräldrarna är narcissister eller har andra psykiska problem som går ut över barnen. Det som hänt är ofattbart. Ordvalet känns bekant för alla som läst tråden om Bjärred.

Föräldrarna har sagt till nära släktingar att de inte får höra av sig till familjen. Så klart betraktas myndigheternas ingripande som en djup kränkning och agerandet beskrivs genomgående av mamman som "överdrivet". Deras behov av kontroll uppfattas av dem själva som deras rätt till egenmakt. De har blandat ihop de både rättigheterna på ett sätt som skadat barnen.

Absolut. Tänk att familjen glidit så under radarn. För att det var en vältalig, akademisk familj. Myndigheter låter sig luras av sådana familjer.
Speciellt idag kan jag tänka mig, när myndigheterna har fullt upp med barn som far illa i utåtagerande rentav kriminella miljöer som barn vistas i hos familjer med invandrarbakgrund som lever i utanförskapsområden.

Samtidigt kanske myndigheter har svårt att tro att barn som lever i en idyll på landet ska växa upp i en sån här misär?
Citera
2019-06-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Absolut. Tänk att familjen glidit så under radarn. För att det var en vältalig, akademisk familj. Myndigheter låter sig luras av sådana familjer.
Speciellt idag kan jag tänka mig, när myndigheterna har fullt upp med barn som far illa i utåtagerande rentav kriminella miljöer som barn vistas i hos familjer med invandrarbakgrund som lever i utanförskapsområden.

Samtidigt kanske myndigheter har svårt att tro att barn som lever i en idyll på landet ska växa upp i en sån här misär?

Myndigheter ska inte tro och gissa, därför är det så viktigt att jobba strukturerat, precis som den nya skolchefen gjorde. I sina värsta stunder skyller antagligen föräldrarna på skolan, att det är kommunens fel att barnen inte fick gå i skolan för att tjänstemännen godkände distansundervisningen... Om kommuner inser detta, att n-föräldrar lastar dem, så kommer de nog att snabba på utvecklingen av nya rutiner och strukturer. Jag anade i Bjärredfallet att fler barn kunde finnas därute, helt galet att så snabbt behöva se hur svaga nätverken är runt barn. Det bör alltså finnas ett antal barn ytterligare som lever instängda.

Ett tips till alla som kontaktar socialen är att inte presentera sig. Så fort någon sagt sitt namn måste den stå personligen för tipset. Ring anonymt. Ingen förälder blir av med sina barn utan skäl, det är en myt. Däremot finns det så klart en befogad rädsla för att HVB-hem och fosterföräldar inte är de godhjärtade typerna de anser sig vara. Ur askan i elden. Även där behövs det skärpningar av kontroll och rutiner.
Senast redigerad av rappytt 2019-06-10 kl. 18:51.
Citera
2019-06-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det står ingenting i den initiala LVU-ansökan, den som lämnas in inom en vecka från omhändertagandet, om någon läkarundersökning. Däremot presenterar socialtjänsten resultaten från en läkarundersökning (den med förtvinade muskler) vid den riktiga LVU-förhandlingen, sex veckor efter omhändertagandet. Hade det gjorts någon läkarundersökning innan omhändertagandet eller i samband med omhändertagandet hade resultaten från denna rimligtvis presenterats direkt.

För övrigt har media skrivit att socialtjänsten (och polisen) knackade på familjens dörr "på kvällen" den 29 augusti 2018. Rutinmässiga läkarundersökningar görs mycket sällan på kvällstid.

Det äldsta barnet lyckades undvika att bli omhändertaget (rätt konstigt egentligen, socialtjänsten borde ha nappat honom med om förhållandena är som vissa i tråden hävdar) och bor kvar hemma, en indikation på att han är nöjd med förhållandena i hemmet. Barn två blev omhändertaget men är över femton år och har därför rätt att uttala sig inför domstolen, hon har upprepade gånger uttryckt att hon vill flytta hem till föräldrarna och att socialtjänstens påståenden är falska. De tre övriga barnen är under femton år och har därför inte rätt till en egen åsikt, ingen har frågat dem vad de tycker, men med tanke på de övriga barnens ståndpunkt verkar det väl inte otroligt om de också helst hade varit hos sina föräldrar.

Det är bara ett av barnen som har anklagats för att ha problem med kosthållning och toalettbestyr. Samma barn som av den svenska sjukvården har konstaterats ha medicinska mag/tarmproblem. Den typen av medicinska problem kan potentiellt förorsaka problem vid en eventuell skolgång men gissningsvis klarar skolan av att hantera det. Det är ju för övrigt inget problem som blir varken bättre eller sämre av ett omhändertagande eftersom barnen ska gå i skolan vilket som.

1. Det äldsta barnet är myndigt. Det är därför han inte blev omhändertagen. Rundandet av sanningen måste upphöra om föräldrarna ska få chans till mer kontakt med barnen.

2. Du kan vara trygg med att skolan klarar av att bistå barnet med tarmproblem.

3. Alla kan förlåta den som felat. Alla barn lever. Nu börjar ett nytt kapitel i barnens och föräldrarnas liv. Det blir bra till slut. När man nått botten i livet finns det många bra vägar tillbaka, om den som bottnat vågar ta stöd.
Senast redigerad av rappytt 2019-06-10 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in