Citat:
Ursprungligen postat av
gottmooos
Socialtjänsten har gjort det enda rätta.
Citat:
Ursprungligen postat av
adina
Socialtjänsten visste inte sedan länge att barnen inte gick i skolan eftersom socialtjänsten inte automatiskt har någon koll på alla skrivna i en kommun
Det är inget som hindrar socialtjänsten att hålla koll på alla barn i en kommun. Om jag ska spekulera lite så tror jag att orsaken till att sådant inte görs är att socialsekreterare överlag är emotionella varelser som tror mycket på den mänskliga kontakten och att följa sina känslor. De tror inte på att samköra databaser, lusläsa statistik eller följa upp insatser för att se vad som kan förbättras på längre sikt. Eftersom detta är en personlig läggning och ingenting som man kan ändra på med mindre än att stora delar av personalstyrkan byts ut så är jag rädd att vi även fortsättningsvis kommer att få dras med en godtycklig och läckande socialtjänst som släpper igenom mängder av barn som behöver hjälp och omhändertar nästan lika stora mängder med barn för att det "kändes rätt" att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Ett akut omhändertagande, heter just akut pga att man inte kan vänta på en utredning. Begriper du inte det? Du är så fullt sysselsatt att hela tiden svartmåla soc och polis att du inte ser vad som hänt ens. De gjorde rätt att omhänderta barnen när de såg vad som skedde innanför de där stängslen när de knackat på dörren och såg misären och hur skitiga sängarna var. När det därefter, under utredningens gång, visade hur undermålig deras fostran var - hur försummade barnen var - så fortsatte omhändertagandet.
Ett omedelbart omhändertagande enligt LVU § 6 är något man gör när vården av barnet inte kan vänta de veckor som det vanligtvis tar att utverka ett normalt LVU-omhändertagande. Det betyder inte att man inte utreder först. Tvärtom är det väldigt vanligt att socialtjänsten utreder och utreder och utreder och sedan helt plötsligt slår till med ett akut omhändertagande.
Det är dock inte vad som har hänt i det här fallet. Här har man beslutat om ett akut omhändertagande utan att vare sig ha pratat med föräldrarna eller något av barnen. Man har fattat beslut om ett omedelbart omhändertagande enbart utifrån vad som har stått i ett par orosanmälningar. Nu vet vi ju inte exakt vad som stått i dessa anmälningar men tillvägagångssättet framstår ändå som rätt udda. Och väldigt riskabelt. Att tvångsomhänderta barn utan att egentligen veta något alls om dem är ingenting annat än en chansning. Som jag sa tidigare är det fullt möjligt att det har blivit rätt i det här fallet. Men om det har det så är det på grund av tur och inte på grund av skicklighet. En sådan myndighetsutövning tror jag inte att någon egentligen vill ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Livsstilsparasit
Först klagar du på att soc gjorde något. Sen klagar du på att soc inte gjorde något. Och sen klagar du på att sig gjorde något.
Precis. Känslan man får är lite den att socialtjänsten försöker skyla över att de rullat tummarna i tio år genom att agera extra beslutsamt och handlingskraftigt när de väl gör något. Men som bekant blir inte två fel ett rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Öppen utredning? Vad menar du med det? Var har du läst det? Så fort de träffade barnen så tog dom med barnen. Ärligt, jag förstår inte var du läst det någonstans.
Hen syftar på att de fick en orosanmälan av Skatteverket redan på våren innan omhändertagandet och öppnade en utredning om barnen då. Men eftersom de inte lyckades boka in ett möte med familjen så hände ingenting. Förrän de fick en ny orosanmälan från den nya skolchefen och de plötsligt beslutade om omedelbart omhändertagande. Det fanns alltså en formell utredning, bara att inga utredningsinsatser hade gjorts när omhändertagandet beslutades.