Citat:
Ursprungligen postat av
LilyhAmmer
Du verkar inte förstå hur LVU fungerar eller syftet med lagen trots att jag hänvisat dig till förarbetena. Tyvärr råkar jag veta vad som gäller, till skillnad från dig. Din retorik är precis som alla de föräldrar med omsorgsbrister och/eller intellektuell funktionsnedsättning som får sina barn LVU:ade. Dina argument har jag hört MÅNGA gånger förut och det är tröttsamt.
Jag har faktiskt läst förarbetena till LVU, även om det var några år sedan. Märkligt nog minns jag inte att det stod någonting om att syftet med lagen är att barnen ska omhändertas först och utredningen göras sen. Kanske har det något med den där intellektuella funktionsnedsättningen att göra som du nämnde ovan. Men du som är normalbegåvad kan säkert visa mig på stycket eller styckena där dessa saker står så att jag kan täppa till min bildningslucka?
Citat:
När det gäller föräldrarna har det, tvärtemot vad DU påstår, visst bevisats att föräldrarna har ljugit om en rad mycket relevanta omständigheter för ärendet.
Ditt sätt att argumentera är rätt udda. Först hävdar du att föräldrarna ljugit. Sedan räknar du upp tre punkter här under som inte har någonting med sanning eller lögn att göra. Om du känner till några bevisade lögner från föräldrarnas sida så kan du väl klämma fram med dem. Jag kan nämligen inte komma på några.
Citat:
Men eftersom du är så insatt kan du väl förklara en sista gång hur föräldrarna tänkte när de
-inte gav barnen en ordentlig utbildning
Vilken utbildning barnen har är så vitt jag vet okänt. Att de inte gått i skola är en sak. Men som alla som gått i svensk skola känner till så betyder inte skolgång nödvändigtvis att man lär sig så mycket. Och omvänt betyder inte avsaknad av skolgång att man inte lär sig. Nu har jag personligen inte så mycket till övers för hemskolning, men det finns ju gott om knäppgökar som svär på att det är det bästa för barn, i USA om inte annat. Den här familjen kanske gick på den linjen och tyckte att de kunde erbjuda en bättre utbildning hemma än skolan kunde borta.
Citat:
-inte tillät barnen lära sig svenska
Lustigt att du nämner det men det här är ju faktiskt ett av få ställen där man verkligen kan konstatera att någon har ljugit. Fast här handlar det ju om att socialtjänsten bevisligen har tummat på sanningen, vilket kanske inte var vad du försökte bevisa. Den äldsta dottern har nämligen skrivit en egen inlaga till domstolen några månader efter omhändertagandet. Denna är skriven på svenska. Det får alltså betraktas som säkerställt att åtminstone ett av barnen har fått lära sig utmärkt svenska.
Citat:
-inte gav barnen de sociala verktyg som krävs för att fungera i samhället
Det vet vi väl ärligt talat inte mycket om. Att familjen är lite annorlunda är ju ställt bortom rimligt tvivel. Frågan man bör ställa sig, som alla i den här tråden borde ställa sig, är hur annorlunda man får vara? Får man alls vara annorlunda om man har barn? Eller borde alla vara precis identiska? Det är ju trots allt bara då man kan tala om verkligt rättvisa uppväxtvillkor.
Citat:
När det gäller ditt sista stycke så förstår jag inte överhuvudtaget vad du snackar om. Jag skrev att jag inte förstod föräldrarna och du börjar dilla om socialtjänsten?
Om du inte känner familjen personligen, vilket jag utgår ifrån att du inte gör, så vet du ingenting om familjen. Du vet bara vad socialtjänsten säger om familjen. Det är inte familjen du inte förstår. Det är socialtjänstens bild av familjen du inte förstår. Det kan antingen bero på:
1. Att familjen är så konstig att du inte kan förstå den.
2. Att socialtjänstens bild av familjen är så felaktig att du inte kan förstå familjen den försöker beskriva.
Du verkar utgå ifrån att din oförståelse måste bero på 1. Jag försöker peka på att det lika gärna kan vara 2. Det är faktiskt troligare att det är 2. eftersom socialtjänsten har en lång och välkänd historia av att missförstå familjer och vinkla sanningen. Du borde åtminstone överväga möjligheter att det kan vara 2. som gör att du inte förstår familjen.
Citat:
Varför socialtjänsten inte anser att det finns grund för frivilliga insatser i hemmet vet jag inget om men troligen anses vanvården av barnen vara så stor att det helt enkelt inte är möjligt. Och det säger tyvärr ganska mycket.
Det står klart och tydligt i det omedelbara omhändertagandet varför socialtjänsten omhändertar direkt utan att erbjuda några frivilliga insatser. Lustigt nog är anledningen att socialtjänsten upplever att det finns en stor risk att familjen flyttar utomlands.
Citat:
Ursprungligen postat av
Man-At-Arms
Egentligen är det helt jävla otroligt. Du är så uppfylld av hat gentemot socialtjänsten att det mesta socialtjänsten hävdar i den här sorgliga historian inte är värt att tro på. Du tycker inte att det verkar vara en smula...dumt?
En elegant retorisk vändning. Du missade bara den lilla detaljen (eller ignorerade medvetet, men så omoralisk kan du rimligtvis inte vara) att jag inte är dum. Du kan läsa alla mina inlägg i den här tråden och du kommer inte hitta några exempel på att jag tror på föräldrarnas uppgifter mer än socialtjänstens. Det är inte som att jag har någon särskild kärlek till de mobbade föräldrarna (en av dem är enligt uppgift modefotograf, då har man inte så mycket existensberättigande kvar i min värld). Däremot bryr jag mig en hel del om rättssamhället. Det här fallet är ett utmärkt exempel på hur socialtjänsten tycker sig stå över normala rättsprinciper. Och dessutom kommer undan med det (ivrigt påhejade av fascisterna i den här tråden).
Jag vet mycket lite om den här familjen och de här föräldrarna, de kan mycket väl vara djävulen inkarnerad, men det är okänt för mig och inte heller särskilt relevant. Däremot vet jag att socialtjänsten har begått en rad allvarliga misstag (och grova övergrepp) i det här fallet. Eftersom de är en maktutövande myndighet borde alla rättänkande medborgare vara upprörda.
Citat:
Inte för att jag tror att du kommer att ändra dig i frågan, det är ungefär som att få en plattjordare att tro att jorden är rund, men att påstå du "har ägnat stora delar åt den här tråden åt att visa att föräldrarna inte ljugit" är bara för dumt för att ignorera:
Mellan 2015 och 2018 meddelar mamman till Skatteverket att familjen reser runt i världen och barnen är med på dessa resor. Men vid den här tidpunkten har barnen inga pass.
Lite svårt att besöka "the land of free and home of the brave" utan pass, inte sant?
Jag vet inte var familjen påstått att de har varit i USA. Det verkar vara i uppgifter till Skatteverket och de har jag ingen koll på. Det är möjligt att det är lögn. Men det är också möjligt att det stämmer. Man åker rimligtvis inte till USA med barn (utan pass) men kanske med ett barn (som enligt uppgifter i tråden, vidareförmedlade från någon journalist som begärt ut data från polisen, har haft pass tidigare). Och har de varit i USA, även om det var några år sedan, så är det ju inte en lögn, eller hur?
Som jag nämnde ovan så ser jag heller inte den här familjen som moraliskt högstående. Jag tycker att de verkar vara osympatiska. Däremot anser jag att de har utsatts för ett rättsövergrepp. Såvitt jag kan se har de inte uppenbart ljugit någonstans utan de har följt de regler som har satts upp för dem. Däremot utgår jag ifrån att de har slirat på sanningen, till exempel genom att överdriva omfattningen av sina resor. Men om det vore straffbart att vinkla sanningen till sin egen fördel så är det väldigt många skatteplanerare som har dryga straff att vänta sig.
Exakt hur mycket familjen har varit utomlands (eller inomlands på resa) lär vi aldrig få veta. Men det är ju intressant att nämna några saker som kommit fram i tråden, till exempel alla de grannar som pratat med media om hur tyst det har varit kring familjens hus och att de aldrig hört några barn där. Knäppgökarna i tråden har givetvis tolkat detta som att föräldrarna måste ha låst in barnen i ett tortyrrum i källaren. Men en betydligt troligare förklaring är ju faktiskt precis den som föräldrarna för fram, nämligen att barnen inte hörts för att familjen har varit på resa. Vem är det egentligen som är plattjordaren här?
Citat:
I den externa utredaren Ann-Marie Begler ´s rapport står även följande:
Du håller säkert inte med men jag ser inte Begler som någon "extern" utredare i ordets egentliga bemärkelse. Hon är själv socionom och hennes utredning består av att hon har läst socialtjänstens dokumentation samt pratat med de inblandade socialsekreterarna. Det blir liksom ingen oberoende granskning av historien utan bara ett upprepande av socialtjänstens tidigare ståndpunkter.
Att det står i utbildningsförvaltningens dokumentation att barnen var
inskrivna i en onlineskola i USA betyder inte att det nödvändigtvis var så. Föräldrarna hävdar genomgående att barnen
följt utbildningen vid en onlineskola i USA. Det senare är uppenbart vad som faktiskt har skett eftersom barnen de facto inte varit inskrivna vid någon amerikansk skola men att familjen verkar ha innehaft någon enstaka bok från sagda skolas kursplan. Vad som verkligen har sagts på mötena mellan föräldrarna och utbildningsförvaltningen är svårt att säga så här i efterhand. Jag utesluter inte att föräldrarna har råkat använda ordet "inskriven" precis som jag inte utesluter att handläggaren på utbildningsförvaltningen har misstolkat ordet "följt". I slutändan är det helt ovidkommande. Det finns inga krav på att hemskolade barn ska vara inskrivna i någon onlineskola utan det är upp till föräldrarna att se till att barnen uppnår kunskapskraven och det är upp till utbildningsförvaltningen att kontrollera att de uppnår kunskapskraven. Huruvida föräldrarna har brutit mot sina plikter är fortfarande oklart men det är helt säkerställt att utbildningsförvaltningen i Ystad har felat grovt.