2021-12-16, 23:03
Citat:
Ursprungligen postat av DrKompost
Men skulle vi läsare svälja denna rappakalja? Det krävs mer än en klåpare för att skriva en bok som folk finner vettig. Särskilt när läsarna är omdömesgilla och hyfsat upplysta.
Jorden är platt och man kan ramla över kanten, har jag läst i en mycket trovärdig bok.
Ibland ska man ta det man läser med en stor skopa salt.
Det verkar väldigt personligt för dig, jag förlitar mig till socialen i detta fall. Föräldrarna verkar uppriktigt dumma i huvudet och borde låsas in på rättspsyk med särskild utskrivningsprövning.
Jag tror jag ska skriva det i en bok, så blir det sant?
Citera
2021-12-16, 23:05
Citat:
Jag kan ju inte skriva en bok till för att få dig att fatta. Bättre att du läser den som finns, gulmarkerar det du inte förstår och sedan återkommer. Mållgan är väl ingen författare?
Ska du förklara vad författarna menar? Hur vet du att du har tolkat det rätt?
Citera
2021-12-16, 23:07
Citat:
Jag kan ju inte skriva en bok till för att få dig att fatta. Bättre att du läser den som finns, gulmarkerar det du inte förstår och sedan återkommer. Mållgan är väl ingen författare?
Vad menar du med att du inte kan skriva en bok till? Är det du som skrivit "boken"?
Citera
2021-12-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag förstår faktiskt inte hur detta har varit möjligt.
Detta måste grävas mer i.

"Detta måste grävas mer i.".
Helt rätt! Vi diskuterar just nu en bok som just gräver mer i det. Både på djupet och bredden.
Citera
2021-12-17, 10:03
Citat:
Jag förstår faktiskt inte hur detta har varit möjligt.
Detta måste grävas mer i
. Hur har de kunnat undkomma med detta bidragsfusk?
De sa att de minsann hade boende utomlands, reste så mycket, men införskaffade pass till barnen när det blev lite hett bakom öronen..
Hur har detta kunnat förbises?

Om de nu hemundervisade sina barn, varför i hela friden, gjordes inga granskningar? Kunskapskontroller?

När de visade sitt till synes oanvända undervisningsmaterial, varför låg det nytt och oanvänt på en bänk i köket, typ? Borde det inte sett lite mer kategoriserat ut? Stått i bokhyllor? Skrivböcker? Lite mer organiserat så att det kunde antas att de jobbat med skolarbeten?

Usch.

Citat:
"Detta måste grävas mer i.".
Helt rätt! Vi diskuterar just nu en bok som just gräver mer i det. Både på djupet och bredden.
Det blir lite skevt och missvisande när du citerar några ord tagna ur sitt sammanhang. Är det på det sättet som man slaffar sig övertag och vinner med blytunga argument, eller vad du gafflade om?
Citera
2021-12-17, 11:19
Medlem
I boken YSTADSFAMILJEN - DEN FULLSTÄNDIGA HISTORIEN
Av Tove Karlsson och Anders Lönnfält, läser jag:
"Hade Ystadsbarnen tvingats börja skolan den 22 augusti 2018 hade den här boken aldrig skrivits. Hade de börjat skolan då hade de nämligen inte omhändertagits av socialtjänsten. Om Ystadsbarnen hade gått i skolan hade det huvudsakliga skälet till socialtjänstens utredning försvunnit. Men mer konkret hade mängder av skolpersonal träffat barnen och deras föräldrar. De hade upptäckt att de var annorlunda men inte nödvändigtvis dysfunktionella. Historien hade slutat helt annorlunda."

Ett antal orosanmälningar kom in men åtgärdades aldrig.
Man kan beklaga att det allmänna tjänstemanna ansvaret slopades för många år sedan. Tjänstemän och chefer på både socialtjänsten och Utbildningsförvaltningen åsidosatte grovt sina respektive ansvar under ca 10 år.
Citera
2021-12-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ska du förklara vad författarna menar? Hur vet du att du har tolkat det rätt?

DrKompost är inte författaren till boken om Ystadsfamiljen. Det är det nämligen jag som är (tillsammans med Anders Lönnfält). Vill du eller någon annan ställa några frågor till författarna så går det bra att göra det här. Jag ska svara efter bästa förmåga.

Naturligtvis hade det varit bättre om etablerad media ville ta tag i detta ämne. Då hade jag kunnat prata med dem istället. Men trots att vi kontaktade stora delar av svensk media i samband med att vi lanserade den här boken så var det bara Nyheter Idag som visade något intresse.
Citera
2021-12-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Eftersom jag näppeligen kan ta del av källmaterialet till boken -varken pga access eller pga tid- så måste jag ju helt och hållet förlita mig på den författade texten. Då blir det ju jätteviktigt att mer exakt veta vilka författarna är och deras motiv. De kan ju tex citerar fel, valt att vantolka, har bestämt sig för vinkel redan från början, vara köpta, etc. Om dessa författare vet jag nada och en snabb googling gör mig inte precis mer försäkrad om deras kompetens och förmågor.

Det är förstås svårt att skriva om ett ämne där man inte kan publicera sina källor. Har du något förslag på hur jag kan övertyga dig så lyssnar jag gärna.

Samtidigt måste man tänka på att ingen annan media heller har publicerat några källor. Det enda de har gjort är att återberätta en del av socialtjänstens påståenden, men inte heller socialtjänsten publicerar några källor. Så du och alla andra utomstående betraktare behöver väga två motstående versioner av händelserna: Vilken är mest detaljerad? Vilken är mest sammanhängande? Vilken tycks beskriva händelserna på det mest rimliga viset? Jag tror att det är det DrKompost har gjort och det är därför han så enträget försöker få er att läsa min bok.

Sedan är inte alla våra källor sekretessbelagda. En del är helt offentliga. Som till exempel hela historien om Ystadsfamiljens hästar. Du kan själv begära ut länsstyrelsens utredning om hästarna från Länsstyrelsen i Skåne, diarienummer 282-1218-10. Jämför sedan den utredningen med vad Sydsvenskan skriver om Ystadsfamiljens hästar och vad vi skriver om samma hästar på sidorna 186-190 i Ystadsfamiljen - den fullständiga historien och avgör själv vems rapportering som är mest trovärdig och sanningsenlig.
Citera
2021-12-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ok, då får vi vänta på att "uppdrag granskning" eller "kalla fakta" tar upp det då.
Inte för att de programmen är att lita på men jag ger dem mer kredabilitet än dessa två författare som jag aldrig har hört talas om och ett förlag som knappt gett ut nått (och som dessutom författarna driver).

Kalla fakta hade faktiskt planer på att göra ett uppföljningsprogram om Ystadsfamiljen i våras. Vi hade en del kontakt med dem och visade dem delar av vårt källmaterial. Om du vill ha någon som styrker våra uppgifter så är det alltså bara att ringa till Kalla fakta-redaktionen och be deras reporter att bekräfta. Även Kvällsposten/Expressen har tagit del av en del av vårt källmaterial.
Citera
2021-12-17, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den springande punkten är snarare att föräldrarna tycks ha lytt alla befallningar från utbildningsnämnden. Att utbildningsnämnden har brustit på en mängd punkter är klarlagt sedan länge. Frågan är hur mycket föräldrarna ska klandras för detta? Och om det är rimligt att barnen straffas genom att få sitt familjeliv förstört för att utbildningsnämnden och eventuellt deras föräldrar har klantat sig?

Du får stöd för ditt inlägg i en ny bok: Ystadsfamiljen - Den fullständiga historien
av Tove Karlsson och Anders Lönnfält
Senast redigerad av DrKompost 2021-12-17 kl. 14:18.
Citera
2021-12-17, 14:14
Citat:
Ursprungligen postat av ToveKarlsson
Kalla fakta hade faktiskt planer på att göra ett uppföljningsprogram om Ystadsfamiljen i våras. Vi hade en del kontakt med dem och visade dem delar av vårt källmaterial. Om du vill ha någon som styrker våra uppgifter så är det alltså bara att ringa till Kalla fakta-redaktionen och be deras reporter att bekräfta. Även Kvällsposten/Expressen har tagit del av en del av vårt källmaterial.
Vem väljer ut vilka delar av källmaterialet?
Det luktar skit, inte trovärdigt.
Du tror inte att det finns många anledningar till att media inte nappar på idén? Tycker personligen att föräldrarna kommit för lindrigt undan. De borde straffas, låsas in. Allt av värde säljas och de ska betala skadestånd till samtliga barn.
Citera
2021-12-17, 14:41
Medlem
Citat:
Vem väljer ut vilka delar av källmaterialet?
Det luktar skit, inte trovärdigt.
Du tror inte att det finns många anledningar till att media inte nappar på idén? Tycker personligen att föräldrarna kommit för lindrigt undan. De borde straffas, låsas in. Allt av värde säljas och de ska betala skadestånd till samtliga barn.

Du kan läsa själv hur vi hanterat våra källor i kapitlet Så gjorde vi granskningen.

När Ystadsföräldrarna kontaktade oss i januari i år och frågade om vi ville skriva en bok om deras fall så hade vi bara ett krav: att de delade med sig av alla sekretessbelagda dokument som de hade. Det löftet höll de så gott de kunde. Framförallt fick vi socialtjänstens journaler för alla fyra barnen, den absolut viktigaste dokumentationen.

Om du läser boken kan du även se att vi inte skriver för Ystadsföräldrarna. Det var visserligen de som först föreslog att vi skulle en bok om dem. Men när de upptäckte att vi inte bara skrev saker om socialtjänstens inkompetens utan även om Ystadsföräldrarnas inkompetens så ville de inte vara med längre. Vi har ingen kontakt med dem längre. Men då hade de redan gett oss all information som vi behövde för att skriva deras historia, vilket vi har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in