Citat:
Ursprungligen postat av
LilyhAmmer
Jag orkar inte längre.
Vi har skolplikt i det här landet. Att olovligen hålla barnen från skolan är brottsligt och kan innebära att socialtjänsten omedelbart omhändertar barnen. Precis som hände i det här fallet.
Efter det omedelbara omhändertagandet, fick föräldrarna frågan om frivilliga stödinsatser, ja eller nej? Fick de möjligheten till att samverka med socialtjänsten, ja eller nej?
Det måste de ha fått, annars skulle inte både Förvaltningsrätten och Kammarrätten ha nämnt den omständigheten som ett av skälen till varför det inte finns någon annan möjlighet till vård än genom LVU.
Du orkar bevisligen inte läsa domarna i fallet, vilket är rätt svagt med tanke på hur centrala de är för hela diskussionen.
För att repetera:
Barnen har fullgjort sin skolplikt hemifrån med stöd av skollagens skrivningar om särskild undervisning i hemmet och efter godkännande från utbildningsförvaltningen. Detta är
inte brottsligt och det är ytterst uppseendeväckande om man kan få sina barn omhändertagna utan förvarning när man följer alla regler och instruktioner.
I den omedelbara domen från förvaltningsrätten står:
"Vårdnadshavarnas samtycke om placering har inte kunnat inhämtas då det finns en stor oro för att familjen ska avvika eftersom de har uppgett att de ofta befinner sig utomlands."
Och från den egentliga förvaltningsrättsdomen står:
"[Barnen] är således i behov av placering utanför hemmet i enlighet med socialnämndens vårdplan. Då [vårdnadshavarna och äldsta dottern] inte samtycker till den nödvändiga vården måste den ske med stöd av LVU."
Svaren på dina binära frågeställningar är alltså:
Nej, föräldrarna har inte fått några erbjudanden om frivilliga stödinsatser innan omhändertagandet.
Nej, föräldrarna har inte fått möjlighet att samverka med socialtjänsten mer än att i efterhand godkänna alla beslut som socialtjänsten redan fattat. Det är inte samverkan.
Och, för att avslutningsvis repetera min egen ståndpunkt:
Jag har ingen aning om de här föräldrarna är knäppa eller om barnen i fråga har fått det bättre i sina fosterhem än de hade det hemma. Det har inte jag tillräcklig information för att bedöma. Däremot vet jag, med fullständig säkerhet, att socialtjänstens omedelbara omhändertagande var både felaktigt och rättsvidrigt.