Citat:
Ursprungligen postat av
tardumej?
Anledningen till att Towe karlsson får skriva boken är för att hon i en hel mängd år drivit en personlig vendetta mot socialtjänsten där hon själv har fråntagits sina barn.
Man kanske måste vara källkritisk med vem som skriver och varför. Hade Tove Karlsson fått bestämma hade Lilla hjärtat ex dött mycket tidigare, eftersom Tove driver linjen att inga barn ska omhändertas. Någonsin. Läs böckerna som släppts tidigare.
Jag skummade i boken, och nej. Det osar av myndighetsförakt och rena faktafel. Humana har inte utrett några barn. De har helt enligt lagens mening bidragit med underlag vilket de är skyldiga att göra vid en placering. Det är helt rimligt att barn träffar och studeras av de som har extra utbildning i det. Det kallas utredingsåtgärd - inte något annat.
Först och främst vill jag tacka för att du tar dig tid att komma med relevant kritik.
Det är helt sant att jag själv har fått ett barn omhändertaget av socialtjänsten. Jag har även fått samma barn tillbakalämnat efter sex veckor med något som liknade en ursäkt. Allt detta finns beskrivet i min tidigare bok Makten över barnen.
Det är också helt sant att jag aldrig hade fått chansen att skriva om Ystadsfamiljen om det inte hade varit för mina tidigare erfarenheter av socialtjänsten. Ystadsföräldrarna kontaktade mig för att de trodde att jag skulle skriva deras historia som de ville att den skulle skrivas.
Däremot är det inte sant att jag har någon personlig vendetta mot socialtjänsten. Om du har läst Makten över barnen så vet du att den bärande tesen i den boken är det extrema godtycket inom socialtjänsten, att det bemötande man får varierar kraftigt beroende på vilken socialtjänst man lyder under. Vissa socialkontor är bra, andra är rent katastrofala och en del är något däremellan. Därför vore det fullständigt ologiskt att jag skulle ha någon personlig vendetta mot socialtjänsten i Ystad, en socialtjänst som jag aldrig har träffat och inte har någon personlig relation till.
Inte heller har jag drivit linjen att inga barn ska omhändertas. Jag har argumenterat för att Sveriges socialtjänster bör omhänderta färre barn, eftersom de helt enkelt inte är bra på det. Men det är inte detsamma som att jag inte vill att några barn ska omhändertas.
Jag uppskattar att du letar efter faktafel i boken. Men frågan om Humana AB har bedrivit utredning eller utredningsåtgärd tycker jag inte är ett faktafel. Humana AB har observerat och iakttagit Ystadsbarnen i syfte att bedöma deras vårdbehov. De flesta skulle kalla det en utredning, så även domstolarna. I kammarrättens dom från december 2018 kan man läsa om Humanas "pedagogiska utredning", inte Humanas "pedagogiska utredningsåtgärd".