2014-05-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMolotov
Typ här?

http://www.golfdirekt.se/productlist...pid=152&comp=y

Tack för snabbt svar!

Tyvärr är det där lavendel-färgen...
Kräsen, är jag det!

Den jag söker är mer rosa, och heter dessutom rosa/Pink.

Tack jättemycket ändå!
Citera
2014-05-28, 11:21
Medlem
Glappkontakts avatar
Vad tycker ni som spelar om utvecklingen?
Utrustningen:
Förut så hade spelarna inte så många andra val än att spela med blad- eller slimmade MB-klubbor och drivers som är lika stora som dagens T5r.
Nu ska dom flesta ha oversizeklubbor som är extremt förlåtande. Drivers som har hämtat design och storlek från den lokala thairestaurangens wokpannor. Helst ska man customfitta skaften. Trots att förmodligen 90% av alla golfare har en så inkonsekvent sving att, om den analyseras, så kommer spelaren inte ha svingat likadant under hela rundan.
Banan:
När Slopesystemet infördes så degrades din spelskicklighet med ett antal slag. Du blev helt enkelt en sämre spelare.

Trots alla dessa "förbättringarna" så ökade rondtiderna och vad jag vet, så har inga spelare blivit bättre golfare. Det tog väldigt lång tid att ta sig ner till det HCP dom hade innan.

Vad är era reflektioner på dessa påståenden?
Hur tror ni att spelet, för den enskilda individen, skulle förändras om man la 20% av sin budget på lektioner istället för överskattad utrustning och onödig customfitting?
Hur tror ni att rondtider och trivsel skulle förändras?
Citera
2014-05-28, 11:47
Medlem
utomlandsJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt

Att de stammer.

Men aven om...

- allt saljsnack om extra yards!,
- grymt forlatande klubbor,
- och enklare spel

...kanske kanns fel for de som redan spelar tror jag det ar en ok utveckling for att de oppnar sporten for fler. Golf har val stagnerad. Har for mig att det till och med kors kampanjer i USA for att fa mer folk in i leken.
Citera
2014-05-28, 12:13
Medlem
Blåser mycket ute nu och jag får inte bukt med vinden. Försöker ha bollen längre bak i stancen men bollen går inte mycket lägre ändå.

Tips?
Citera
2014-05-28, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Vad tycker ni som spelar om utvecklingen?
Utrustningen:
Förut så hade spelarna inte så många andra val än att spela med blad- eller slimmade MB-klubbor och drivers som är lika stora som dagens T5r.
Nu ska dom flesta ha oversizeklubbor som är extremt förlåtande. Drivers som har hämtat design och storlek från den lokala thairestaurangens wokpannor. Helst ska man customfitta skaften. Trots att förmodligen 90% av alla golfare har en så inkonsekvent sving att, om den analyseras, så kommer spelaren inte ha svingat likadant under hela rundan.
Banan:
När Slopesystemet infördes så degrades din spelskicklighet med ett antal slag. Du blev helt enkelt en sämre spelare.

Trots alla dessa "förbättringarna" så ökade rondtiderna och vad jag vet, så har inga spelare blivit bättre golfare. Det tog väldigt lång tid att ta sig ner till det HCP dom hade innan.

Hur tror ni att spelet, för den enskilda individen, skulle förändras om man la 20% av sin budget på lektioner istället för överskattad utrustning och onödig customfitting?
Hur tror ni att rondtider och trivsel skulle förändras?

Golflektioner ger mer än vad utrustning ger, min åsikt.
Sen ska man inte ha skitutrustning heller men fler borde ta lektioner.
Citera
2014-05-28, 15:10
Medlem
MaxDLs avatar
Jag har en "äldre" golfdriver. Det är en Nike stiff shaft från typ år 2000 tror jag. Alltså innan trampolindriversarna kom.
Sen förbjöds trampolindrivers, men då kom torque tekniken istället som gav typ samma längd som trampolin?
Min fråga är, då jag antar min driver använder äldre mindre effektiv teknologi, Hur mycket längre precentuellt skulle jag kunna driva med en splitter ny driver?

Min rekord är i nuläget 245 meter och det var en duktig draw och fin träff på den. Min carry ligger runt 220.
Citera
2014-05-28, 15:16
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jag har en "äldre" golfdriver. Det är en Nike stiff shaft från typ år 2000 tror jag. Alltså innan trampolindriversarna kom.
Sen förbjöds trampolindrivers, men då kom torque tekniken istället som gav typ samma längd som trampolin?
Min fråga är, då jag antar min driver använder äldre mindre effektiv teknologi, Hur mycket längre precentuellt skulle jag kunna driva med en splitter ny driver?

Min rekord är i nuläget 245 meter och det var en duktig draw och fin träff på den. Min carry ligger runt 220.

Förenklat sagt:
Alla drivers någonsin är "trampolindriver". Trampolineffekten, eller COR-värdet, är bara ett mått på hur effektiv träffytan på drivern är att behålla energin ifrån träffen på bollen. Dock får den inte vara för bra (tror gränsen går vid 0.83). Det var alltså hi-cor drivers som förbjöds, inte trampolineffekten i sig (vilket hade varit omöjligt).

Torque betyder bara vridstyvhet, och används mig veterligen enbart för skaften, även om MOI kanske kan tolkas på det sättet.

Hur mycket längre du skulle slå procentuellt är nog omöjligt att svara på utan att veta mer om din sving, svinghastighet, bollspinn, smashfactor, etc.
Senast redigerad av Wedgie 2014-05-28 kl. 15:19.
Citera
2014-05-28, 15:23
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Förenklat sagt:
Alla drivers någonsin är "trampolindriver". Trampolineffekten, eller COR-värdet, är bara ett mått på hur effektiv träffytan på drivern är att behålla energin ifrån träffen på bollen. Dock får den inte vara för bra (tror gränsen går vid 0.83). Det var alltså hi-cor drivers som förbjöds, inte trampolineffekten i sig (vilket hade varit omöjligt).

Torque betyder bara vridstyvhet, och används mig veterligen enbart för skaften, även om MOI kanske kan tolkas på det sättet.

Hur mycket längre du skulle slå procentuellt är nog omöjligt att svara på utan att veta mer om din sving, svinghastighet, bollspinn, smashfactor, etc.
Okej tack.

Vinkeln på min driver är 9.5. Längden är standard och styvheten är som sagt stiff. Kan du ge en uppskattning?
Citera
2014-05-28, 15:33
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Okej tack.

Vinkeln på min driver är 9.5. Längden är standard och styvheten är som sagt stiff. Kan du ge en uppskattning?

Nope, sorry. Visste du svinghastighet så hade det gått att approximera utifrån snittet för den, men nu är det i princip omöjligt. Snittlängden kanske skulle öka iom att nya drivers generellt är mer förlåtande. Men maxlängd blir svårt att säga nåt om.
Visst, märkenas marknadsföringsmaterial vill ju göra gällande att alla ökar sin längd med 10% vid varje ny iteration drivers, men verkligheten är en bit därifrån. Beroende på hur nära optimala värden du ligger så kan det vara väldigt olika. Åk till dormy med din gamla driver och testa den mot en ny.
Citera
2014-05-28, 15:48
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Nope, sorry. Visste du svinghastighet så hade det gått att approximera utifrån snittet för den, men nu är det i princip omöjligt. Snittlängden kanske skulle öka iom att nya drivers generellt är mer förlåtande. Men maxlängd blir svårt att säga nåt om.
Visst, märkenas marknadsföringsmaterial vill ju göra gällande att alla ökar sin längd med 10% vid varje ny iteration drivers, men verkligheten är en bit därifrån. Beroende på hur nära optimala värden du ligger så kan det vara väldigt olika. Åk till dormy med din gamla driver och testa den mot en ny.
Vi anänvänder oss av denna då (hoppas du inte misstycker) http://www.golfwrx.com/62549/how-far...ur-golf-clubs/
Då min carry är ca 240 yards kan vi säga min svinghastighet är 100 mph.

Vad tror du ungefär? 15 meter extra kanske?
Citera
2014-05-28, 17:05
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
hittade drivern, det är denna Nike Forged Titanium 450cc
http://www.golfreview.com/cat/driver...x.aspx#reviews
http://valueguide.pga.com/detail-exe...tanium%20450cc
Senast redigerad av MaxDL 2014-05-28 kl. 17:07.
Citera
2014-05-28, 17:31
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Blåser mycket ute nu och jag får inte bukt med vinden. Försöker ha bollen längre bak i stancen men bollen går inte mycket lägre ändå.

Tips?
Pegga lite lägre.
Spela med långa järn (1:a eller 2:a)
Puncha slaget för att hålla ner bollen lite i motvinden.
Stäng klubbhuvudet något och sikta höger för att kompensera.
Acceptera ett längre inspel.

PS! Hård motvind är när man inte kan driva bollen mer än max 150m, ink rull (om du är långtslående)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in