2015-03-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Finns det några bra banor runt Gävle

Här har inte en enda bana öppnat än.. Och med tanke på att det ska fortsätta snö-regna kommande dagarna så ser det inte speciellt ljust ut för den närmsta framtiden heller... Förra året var ett fantastiskt år då alla klubbar i närheten hade öppnat senast 1 april. Hofors GK redan i början på mars. Ett vanligt år öppnar dessa klubbor i början på maj eller eventuellt sista veckan i april.
Citera
2015-03-29, 19:36
Medlem
Wedgies avatar
Utprovning idag. Blev en Titleist D3 8.5 grader med ett Veylix Roughneck i S (tippat för att hamna mellan S och X). Var initialt inställd på att ta D2, men slog D3 bättre.

Kanske inte optimala förutsättningar med regn, kallt och bakfull efter födelsedagsfest till 4 (satans tidsomställning som snodde en timme sömn av mig).

Svingen var väl inte helt hundra, och hade svajade lite för mycket i svingen vilket fick mig att komma ner på bollen för mycket. Men fick till ett par riktigt fina efter ett tag. Iallafall nog mycket för att utprovaren skulle kunna dra slutsatser. Låg runt 110 i svingastighet. Sista utprovning och förhoppningsvis leverans om 1.5 vecka. Slog till på en wedge av bara farten också. Titleist 58 graders med K-grind Dyr dag...

För polaren blev det en Titleist D2 9.5 med ett Vega-skaft, och en hybrid.
Citera
2015-03-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Någon som med framgång har prövat att titta på hålet i stället för bollen när ni puttar? Vad är er erfarenhet av det? Känns spontant som att längdkänslan blir bättre. Ska bli skoj att pröva till våren!

Kom för egen del på det själv!

Jag började med det förra säsongen.

I början var det naturligtvis ovanligt och känslan att skulle halvmissa bollen smög sig in men efter att jag vant mig så tycker jag inte det känns speciellt "fel".
Jag skulle nog vilja säga att längdkänslan har blivit bättre för min del
Citera
2015-03-30, 18:45
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saab_90
Jag började med det förra säsongen.

I början var det naturligtvis ovanligt och känslan att skulle halvmissa bollen smög sig in men efter att jag vant mig så tycker jag inte det känns speciellt "fel".
Jag skulle nog vilja säga att längdkänslan har blivit bättre för min del

Grymt. Jag spelar en del biljard och då tittar man på bollen man ska träffa - som ju ofta ligger en bit bort. Så för mig känns det väldigt naturligt att titta "bort", mot hålet. Jag har än så länge bara testat det på en liten putting-green av plast fullsmockad av skräp från träden. Gillar dock känslan och har goda förhoppningar. Tycker det är särskilt angenämt på korta puttar upp till en meter. Kan slå putten med en helt annan auktoritet av någon anledning.
Citera
2015-03-30, 22:11
Medlem
Skinnarviksbergets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Här har inte en enda bana öppnat än.. Och med tanke på att det ska fortsätta snö-regna kommande dagarna så ser det inte speciellt ljust ut för den närmsta framtiden heller... Förra året var ett fantastiskt år då alla klubbar i närheten hade öppnat senast 1 april. Hofors GK redan i början på mars. Ett vanligt år öppnar dessa klubbor i början på maj eller eventuellt sista veckan i april.

Mackmyra verkar ha öppet ligger väl i Gävle? Banan vet jag dock ingenting om.
Citera
2015-03-31, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnarviksberget

Bara rangen vad jag vet? Eller du kanske har rätt, att banan också har öppnat nu. Oavsett vad så skulle jag aldrig betala pengar för att spela Mackmyra GK. Den fungerar alldeles utmärkt för personer som håller på och tar grönt kort, de kör mycket såna kurser där ute. Men i övrigt en väldigt trött bana.
Citera
2015-03-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnarviksberget

Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Bara rangen vad jag vet? Eller du kanske har rätt, att banan också har öppnat nu. Oavsett vad så skulle jag aldrig betala pengar för att spela Mackmyra GK. Den fungerar alldeles utmärkt för personer som håller på och tar grönt kort, de kör mycket såna kurser där ute. Men i övrigt en väldigt trött bana.

Jag var ut till Mackmyra i lördags för att slå på rangen och då såg jag några spelare på första hålet.

Du har rätt i att den är tråkig att spela, dock har det blivit liiiite roligare efter att dom förlängde hålen och gjorde gräsgreener och dom blev spelbara.
Som den var förut, med konstgräs-green och kanten som skiljde greenen och fairway åt var den mer eller mindre ospelbar.
Citera
2015-04-01, 15:54
Medlem
J.Ks avatar
Lite osäker på om min frågeställning ska ligga i nybörjartråden, mod får flytta den i så fall.

Hursom, jag experimenterade lite på banan idag från tee, jag får i stort sett samma längd om jag slår med järn 6,5 eller 4an, jag äger även ett drivingiron på 21 grader samt en 23 graders hybrid.

I stort sett samtliga går runt 150-160 meter när jag slår ut, hybriden kan gå några meter längre vid ett bra slag men det är ingen skillnad på det stora hela knappt. Var som dock kännetecknar slagen är att alla går högt, lite för högt för att vara ett utslag tycker jag. Jag har provat att pegga olika, ha bollen i lite olika lägen i stansen, men inget har gett nåt vidare resultat.

Jag vet att det bästa vore att sätta en spoon eller drivern i spel från tee, men jag tycker dom är så förbannat svåra att slå med.

Vad tycker ni FBare, är det PROn som gäller? Eller kan ni rekommendera nåt annat, jag har funderat på en lägre loftad hybrib, men om det inte visar sig funka är det ju pengarna i sjön.

Jag vill ju sätta lite mer längd i mina slag så att jag kan nå green tex på ett par 3 180 meters, eller nå upp på 2 på ett 350 meters par 4.
Citera
2015-04-01, 17:12
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Lite osäker på om min frågeställning ska ligga i nybörjartråden, mod får flytta den i så fall.

Hursom, jag experimenterade lite på banan idag från tee, jag får i stort sett samma längd om jag slår med järn 6,5 eller 4an, jag äger även ett drivingiron på 21 grader samt en 23 graders hybrid.

I stort sett samtliga går runt 150-160 meter när jag slår ut, hybriden kan gå några meter längre vid ett bra slag men det är ingen skillnad på det stora hela knappt. Var som dock kännetecknar slagen är att alla går högt, lite för högt för att vara ett utslag tycker jag. Jag har provat att pegga olika, ha bollen i lite olika lägen i stansen, men inget har gett nåt vidare resultat.

Jag vet att det bästa vore att sätta en spoon eller drivern i spel från tee, men jag tycker dom är så förbannat svåra att slå med.

Vad tycker ni FBare, är det PROn som gäller? Eller kan ni rekommendera nåt annat, jag har funderat på en lägre loftad hybrib, men om det inte visar sig funka är det ju pengarna i sjön.

Jag vill ju sätta lite mer längd i mina slag så att jag kan nå green tex på ett par 3 180 meters, eller nå upp på 2 på ett 350 meters par 4.
Svårt att säga vad du gör exakt, men har du möjlighet lägg upp en film på din sving!

Polarn har samma problem, men det han gör är att han lutar sig bakåt vid impacten och gör så han loftar upp sin klubba. Pröva att lägga vikten på främre foten och se om det blir bättre.
Citera
2015-04-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

Gå till pron på klubben före du köper nya klubbor absolut. Det är väl spenderade pengar i slutändan...
Citera
2015-04-02, 20:24
Medlem
GunsAndHorsess avatar
När börjar us masters ?
Citera
2015-04-02, 23:46
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
När börjar us masters ?