2014-08-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterbrain
Tja, en liten fråga, min klubb har tidsbokning på banan från kl 8:40-17:00 sen därefter är det bollränna. Men min fråga lyder, får man gå ut innan? Solen går ju upp vid sex tiden? Eller klipper dom gräset & sånt så jag stör? Var sugen på gå tidigt

På min klubb får man göra det, klipper gräset brukar dom göra på morgonen säkert runt 08.00 ->
Citera
2014-08-13, 00:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Köpte nya golfskor och valde länge mellan de traditionella dobbskorna och de med gummipiggar. Blev de sistnämnda till slut och de känns bra, märker ingen egentlig skillnad. Vilken typ av skor föredrar du?
Citera
2014-08-13, 01:04
Medlem
Någon som vet hur mkt känsliga (el) delar det finns i de flesta avståndsmätarna? Finns det ens ensnöbolles chans.... Att du kan fiska upp en kikare som hamnat i en damm och legat där några dagar och få den att fungera?
Citera
2014-08-13, 01:37
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drivearn
Någon som vet hur mkt känsliga (el) delar det finns i de flesta avståndsmätarna? Finns det ens ensnöbolles chans.... Att du kan fiska upp en kikare som hamnat i en damm och legat där några dagar och få den att fungera?
Får du upp den så lägg den i en påse/burk med ris ett par dagar så kan den kanske starta.
Citera
2014-08-13, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Köpte nya golfskor och valde länge mellan de traditionella dobbskorna och de med gummipiggar. Blev de sistnämnda till slut och de känns bra, märker ingen egentlig skillnad. Vilken typ av skor föredrar du?
Har också bytt till gummipiggar. Tycker skon är mer bekväm än den traditionella.
Citera
2014-08-13, 08:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Har 2 frågor.

1. Jag har börjat få väldigt mycket tå träffar, kan over the top vara anledningen?

Varför då? Det spelar väl ingen roll om du kommer utifrån eller inifrån? Tåträffar brukar bero på att du drar händerna emot dig. Det troliga är att du reser dig upp i nedsvingen, kan bero på obalans i viktöverföring eller något.

Citat:
2. Många hål på min hemmabana går vänster, alltså är en draw att föredra före fade. Hur svårt är det för en medelhandikappare att försöka få en draw som standard slag?.

Man måste ju ha rätt bra koll på svingen för att börja kunna skruva bollen likadant hela tiden.
Citera
2014-08-13, 08:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Branson skrev

Hur skulle ni bäst lära ut grunderna till en nybörjare som aldrig hållit i en golfklubba tidigare i sitt liv? Trots att man själv börjar bli rätt hygglig tycker jag det är svårt beskriva och lära ut svingrörelsen till någon som aldrig spelat, blir mest plattityder som "du kollade upp för tidigt, håll huvudet stilla, ta inte i" osv. Uppställningen är inga problem men just själva rörelsen, tips på några övningar som är enkla att utföra som nybörjare som ger en förståelse för hur svingen går till.

Otroligt svårt att svara på. Man måste nästan se personen.

Sök på "golf swing basics" på youtube så kan du säkert få några bra tips.
Citera
2014-08-13, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Otroligt svårt att svara på. Man måste nästan se personen.
Sök på "golf swing basics" på youtube så kan du säkert få några bra tips.

Tack för tipset! Hittade en bra video där de demonstrerade svingen med hjälp av ett tennisrack, kan nog underlätta det hela eftersom flickvännen spelat tennis innan. Största problemet för henne är att det flippas för mycket med handlederna även vid vanliga slag.
Citera
2014-08-13, 13:46
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Har också bytt till gummipiggar. Tycker skon är mer bekväm än den traditionella.
Gillar att man kan ha dom på lite fler ställen också. Har inte testat dom i regn ännu, någon som har en åsikt där?
Citera
2014-08-13, 14:16
Medlem
Citat:
Gillar att man kan ha dom på lite fler ställen också. Har inte testat dom i regn ännu, någon som har en åsikt där?
Ja, i regn kan jag börja halka ibland så där hade jag kanske behövt bättre fäste med ett par vanliga i reserv. Dock spelar jag sällan i regn och har haft skorna hela denna säsongen och är supernöjd.

Hur går det för dig med dina?
Citera
2014-08-13, 21:45
Medlem
trojts avatar
Citat:

Menar du skor med räfflad sula? För såna skulle jag aldrig köpa! Då måste man ju byta ut hela skon när fästet är utslitet istället för att bara byta dobbar. Ska förövrigt köpa nya skor på golfrean nu i höst, fem säsonger har mina trotjänare pallat trycket.
Citera
2014-08-14, 08:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Varför då? Det spelar väl ingen roll om du kommer utifrån eller inifrån? Tåträffar brukar bero på att du drar händerna emot dig. Det troliga är att du reser dig upp i nedsvingen, kan bero på obalans i viktöverföring eller något.

Man måste ju ha rätt bra koll på svingen för att börja kunna skruva bollen likadant hela tiden.

Faktum är att en over the top mycket väl leder till tåträffar. Inte alltid men det kan utan problem göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in