2014-05-28, 17:47
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsJP
Att de stammer.

Men aven om...

- allt saljsnack om extra yards!,
- grymt forlatande klubbor,
- och enklare spel

...kanske kanns fel for de som redan spelar tror jag det ar en ok utveckling for att de oppnar sporten for fler. Golf har val stagnerad. Har for mig att det till och med kors kampanjer i USA for att fa mer folk in i leken.
Om det hade varit sant med dessa 10?% ( normalt säljargument varenda år). Hur mycket längre skulle folk slå på en 10-årsperiod? Det har jag nog aldrig sett någon klara av.
Sweetspot har onekligen blivit större. Min personliga åsikt är att man har tappat en del känsla.
Spelet blir betydligt enklare om man håller sig på fairway

Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Golflektioner ger mer än vad utrustning ger, min åsikt.
Sen ska man inte ha skitutrustning heller men fler borde ta lektioner.
Då är iaf vi överens. Pratade med ett Pro en gång och vi tyckte att man skulle höja årsavgiften och istället ge medlemmarna 3-5 "gratis" grupplektioner med obligatorisk närvaro.
Det finns mycket skräp på marknaden och även en del kopior som håller skrämmande låg kvalité.

Ett av dom viktigaste sakerna när man köper klubbor är att kolla loft och framförallt, lie.

Började själv med McGregor Miurfield träklubbor, Mizuno TP-9 och någon 100-kronors skräpputter. Lyckades ta mig ner till 15 på två är med dom prylarna.
Citera
2014-05-28, 17:53
Jag tänker lira på antingen Bro Hof Stadium Course eller på Ullna med polarna. Har inte lirat på någon av banorna. Vilken ska jag välja ? Kanske är Hofs Castle Course bra? Isåfall kanske vi går en runda på Castle respektive Stadium.
Citera
2014-05-28, 19:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Vad tycker ni som spelar om utvecklingen?
Utrustningen:
1. Förut så hade spelarna inte så många andra val än att spela med blad- eller slimmade MB-klubbor och drivers som är lika stora som dagens T5r.
Nu ska dom flesta ha oversizeklubbor som är extremt förlåtande. Drivers som har hämtat design och storlek från den lokala thairestaurangens wokpannor. Helst ska man customfitta skaften. Trots att förmodligen 90% av alla golfare har en så inkonsekvent sving att, om den analyseras, så kommer spelaren inte ha svingat likadant under hela rundan.

Banan:
2. När Slopesystemet infördes så degrades din spelskicklighet med ett antal slag. Du blev helt enkelt en sämre spelare.

3. Trots alla dessa "förbättringarna" så ökade rondtiderna och vad jag vet, så har inga spelare blivit bättre golfare. Det tog väldigt lång tid att ta sig ner till det HCP dom hade innan.

Vad är era reflektioner på dessa påståenden?
Hur tror ni att spelet, för den enskilda individen, skulle förändras om man la 20% av sin budget på lektioner istället för överskattad utrustning och onödig customfitting?
Hur tror ni att rondtider och trivsel skulle förändras?

1. Visst är det så att klubborna har blivit mer lättspelade, men det är ju något positivt. Att alla ska spela med bladklubbor för att det var så det började är ju egentligen bara nonsens. Det viktigaste är att spelare VILL spela och tycka att det är roligt, det gör inte nybörjare om du tvingar dem använda för svår utrustning. Custom fitting säger jag fortfarande hjälper även den mest inkonsekvente spelaren då de nya klubborna idag som du säger endast skapas för längd och inte för att hjälpa spelaren.

2. Slopesystemet är samtidigt ett unikt sätt att göra det möjligt för många spelare av olika nivåer att njuta av sporten på sin nivå och fortfarande kunna tävla mot andra. Slopesystemet i sig är inte defekt i min mening utan istället vårt HCP-system.

3. Nu vet jag inte vilken tid du jämför med, men sen golfboomen kom till Sverige har snitthcpet varit högt och är fortfarande.

Sen håller jag helt med om att hade dessa (eller alla) spelare lagt mer pengar på lektioner så hade det gjort underverk. 1 lektionstimme i månaden och två träningstimmar i veckan på egen hand utöver golfspelet så hade det hänt grejer direkt. Rondtiderna tror jag dock ej påverkas nämnvärt och trivseln är väl en hård nöt att knäcka.

Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Blåser mycket ute nu och jag får inte bukt med vinden. Försöker ha bollen längre bak i stancen men bollen går inte mycket lägre ändå.

Tips?

Låter som att du har problem med spinloften på dina slag, försök att verkligen jobba händerna framför bollen innan träff och inte releasea för tidigt. Även kroppen måste jobba bra för att det ska bli något vidare. Bollen lite längre bak än normalt så klart också.

Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Vi anänvänder oss av denna då (hoppas du inte misstycker) http://www.golfwrx.com/62549/how-far...ur-golf-clubs/
Då min carry är ca 240 yards kan vi säga min svinghastighet är 100 mph.

Vad tror du ungefär? 15 meter extra kanske?

Det går inte att göra någon som helst uträkning på hur mycket du kan tjäna eller förlora på en ny driver för variablerna är alldeles för många. Som tidigare nämnts, prova dig fram!
Citera
2014-05-28, 20:09
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det går inte att göra någon som helst uträkning på hur mycket du kan tjäna eller förlora på en ny driver för variablerna är alldeles för många. Som tidigare nämnts, prova dig fram!
Jag är inte ufter en exakt uträkning. Men man borde väl ändå kunna göra någon slags snittberäkning på klubbor som är 11 år gamla från nu?
Svinghastighet 100mph ungefär mot den klubban jag länkade hur går en splitter ny?
Kan man inte svara ungefärligt på det, oavsett många variabler, är ju något fel..
Citera
2014-05-28, 20:50
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Jag är inte ufter en exakt uträkning. Men man borde väl ändå kunna göra någon slags snittberäkning på klubbor som är 11 år gamla från nu?
Svinghastighet 100mph ungefär mot den klubban jag länkade hur går en splitter ny?
Kan man inte svara ungefärligt på det, oavsett många variabler, är ju något fel..

Jaa precis, som om du är bilförsäljare ska du självklart kunna svara på hur mycket skönare en ny bil är...
I procent.
Citera
2014-05-28, 21:16
Medlem
Citat:
1. Visst är det så att klubborna har blivit mer lättspelade, men det är ju något positivt. Att alla ska spela med bladklubbor för att det var så det började är ju egentligen bara nonsens. Det viktigaste är att spelare VILL spela och tycka att det är roligt, det gör inte nybörjare om du tvingar dem använda för svår utrustning. Custom fitting säger jag fortfarande hjälper även den mest inkonsekvente spelaren då de nya klubborna idag som du säger endast skapas för längd och inte för att hjälpa spelaren.

2. Slopesystemet är samtidigt ett unikt sätt att göra det möjligt för många spelare av olika nivåer att njuta av sporten på sin nivå och fortfarande kunna tävla mot andra. Slopesystemet i sig är inte defekt i min mening utan istället vårt HCP-system.

3. Nu vet jag inte vilken tid du jämför med, men sen golfboomen kom till Sverige har snitthcpet varit högt och är fortfarande.

Sen håller jag helt med om att hade dessa (eller alla) spelare lagt mer pengar på lektioner så hade det gjort underverk. 1 lektionstimme i månaden och två träningstimmar i veckan på egen hand utöver golfspelet så hade det hänt grejer direkt. Rondtiderna tror jag dock ej påverkas nämnvärt och trivseln är väl en hård nöt att knäcka.

Låter som att du har problem med spinloften på dina slag, försök att verkligen jobba händerna framför bollen innan träff och inte releasea för tidigt. Även kroppen måste jobba bra för att det ska bli något vidare. Bollen lite längre bak än normalt så klart också.

Tror du är mitt i prick varför det inte funkar i vinden. Får fortsätta försöka dra höften framåt i nersvingen för att få till det bättre precis som jag blivit instruerad.
Citera
2014-05-28, 21:57
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Jaa precis, som om du är bilförsäljare ska du självklart kunna svara på hur mycket skönare en ny bil är...
I procent.
Skönare???
Vad har det med saken att göra. Det handlar om hur mycket mer längd tekniken ger i snitt mot 11 år sedan!
Citera
2014-05-28, 22:10
Medlem
InTheBacks avatar
Rocco Mediate och Steve Elkington diskuterar detta ämne.
https://www.youtube.com/watch?v=43wIzECAso4
Citera
2014-05-28, 22:11
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Skönare???
Vad har det med saken att göra. Det handlar om hur mycket mer längd tekniken ger i snitt mot 11 år sedan!
Jag slår ca 5-10 m längre med min 1 år gamla Cobra än vad jag gör med min 10 år gamla TM driver.
Citera
2014-05-28, 22:17
Medlem
Citat:
Skönare???
Du kommer nog bli besviken om du tror att du kommer slå 50 meter längre. Dock så borde dina slag bli mer stabila.
Citera
2014-05-29, 09:46
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:

1, Nja, jag påstår ju inte att alla ska spela med blad. Men, hypen över hur förlåtande dagens klubbor är, skapar en mental trygghet som är väldigt falsk. Golf ÄR svårt och kommer alltid att vara oavsett vilken utrustning man har. Det som brukar vara största problemt för många skulle jag tro är a, machoidealet, dvs. för styva skaft och b, loften. Riktig customfitting är nog svårt att dra nytta av om man inte är singelhandikappare.
Den stora anledningen till att folk slår längre med moderna klubbor är väldigt enkel. Tillverkarna har helt enkelt minskat loften på samtliga järn.

2, Slopesystemet togs fram för att alla banor skule bli lika svåra och därmed skulle det tillsammans med ditt HCP göra det enklare att tävla mot spelare på andra banor. Tanken var väldigt god i sig. Men, eftersom alla spelare har olika styrkor och svagheter, så blev slutsatsen bara ett högra HCP.

3, Det låter väldigt realistiskt. Så trots alla dessa förbättringar, så har inte spelarna utvecklats.

Tänk dig att du skulle ha en obligatorisk gruppträning innan du gick din första runda för året, en personlig inom ett par veckor och sen följa upp med månadskontroll. Det är lite skrämmande att rondtiderna har ökat med 1-2 timmar. Många banor i USA är stenhårda och avvisar spelare som inte håller sin plats. Det känns väl lite hårt.
Citera
2014-05-29, 11:02
Medlem
Visades inte Nordea Masters på svtplay förra året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in