Citat:
Ursprungligen postat av
KinG-NothinG
1. Visst är det så att klubborna har blivit mer lättspelade, men det är ju något positivt. Att alla ska spela med bladklubbor för att det var så det började är ju egentligen bara nonsens. Det viktigaste är att spelare VILL spela och tycka att det är roligt, det gör inte nybörjare om du tvingar dem använda för svår utrustning. Custom fitting säger jag fortfarande hjälper även den mest inkonsekvente spelaren då de nya klubborna idag som du säger endast skapas för längd och inte för att hjälpa spelaren.
2. Slopesystemet är samtidigt ett unikt sätt att göra det möjligt för många spelare av olika nivåer att njuta av sporten på sin nivå och fortfarande kunna tävla mot andra. Slopesystemet i sig är inte defekt i min mening utan istället vårt HCP-system.
3. Nu vet jag inte vilken tid du jämför med, men sen golfboomen kom till Sverige har snitthcpet varit högt och är fortfarande.
Sen håller jag helt med om att hade dessa (eller alla) spelare lagt mer pengar på lektioner så hade det gjort underverk. 1 lektionstimme i månaden och två träningstimmar i veckan på egen hand utöver golfspelet så hade det hänt grejer direkt. Rondtiderna tror jag dock ej påverkas nämnvärt och trivseln är väl en hård nöt att knäcka.
1, Nja, jag påstår ju inte att alla ska spela med blad. Men, hypen över hur förlåtande dagens klubbor är, skapar en mental trygghet som är väldigt falsk. Golf ÄR svårt och kommer alltid att vara oavsett vilken utrustning man har. Det som brukar vara största problemt för många skulle jag tro är a, machoidealet, dvs. för styva skaft och b, loften. Riktig customfitting är nog svårt att dra nytta av om man inte är singelhandikappare.
Den stora anledningen till att folk slår längre med moderna klubbor är väldigt enkel. Tillverkarna har helt enkelt minskat loften på samtliga järn.
2, Slopesystemet togs fram för att alla banor skule bli lika svåra och därmed skulle det tillsammans med ditt HCP göra det enklare att tävla mot spelare på andra banor. Tanken var väldigt god i sig. Men, eftersom alla spelare har olika styrkor och svagheter, så blev slutsatsen bara ett högra HCP.
3, Det låter väldigt realistiskt. Så trots alla dessa förbättringar, så har inte spelarna utvecklats.
Tänk dig att du skulle ha en obligatorisk gruppträning innan du gick din första runda för året, en personlig inom ett par veckor och sen följa upp med månadskontroll. Det är lite skrämmande att rondtiderna har ökat med 1-2 timmar. Många banor i USA är stenhårda och avvisar spelare som inte håller sin plats. Det känns väl lite hårt.