2013-09-16, 12:48
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Det krävs bara en stor påse bollar och sedan ställer man sig på övningsområdet och övar inspel från 30 m, 40 m, 50 m, 60 m osv. Behärskar man kortspelet kan slappna av i långspelet, tex slå ut med spoon, j3 el. j4 om man har en dålig drive-dag.

Slå SW med olika öppet blad är en viktigt teknik för mig som gör ett par poäng per runda, antingen från bunkern med kort stopp, över en bunker på kort avstånd eller att man har hamnat under green och skall upp en bit.

Jag håller med om att närspelet är där det finns slag att tjäna. Oavsett nivå.
Där dom flesta (14-15+) hcp:arna tappar slag, är ju 20 m in. Där dem borde kunna chip/pitch-a och enputta majoriteten av gångerna. Det var främst så jag gick ner fort i handikapp.

30-100m är jätte viktigt så klart. Men amatörer kommer sällan tillräckligt nära där för att kunna enputta ändå.

Träna chippar 5-20m, pitchar 10-25m och puttar inom 3m. Så kommer du karva av slag snabbt ut av bara helvete.
Citera
2013-09-16, 16:15
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Mina drives går vänster men nästan alltid raka fast vänster, mina järn kan bli draw eller hookar. Vad jag vet beror det på att jag startar min nersving före min uppsving är klar.

Betyder det att jag roterar överkroppen/axlarna för snabbt jämfört med klubban ?

Man måste vara "connected". Håller man på att flaxa med armarna i sidled så är man körd.

Eftersom du inte har en aning om var lägstapunkten på din sving är så blir ju det lite svårt att pegga rätt.
Citera
2013-09-16, 20:01
Medlem
BF_Swedens avatar
Min slag med hybrid-4:an går väldigt bra (långt och rakt) när bollen ligger på fairway, men om den ligger lite upphöjt i semiruff så missar jag ofta. Jag träffar bollen under antar jag eftersom det går för högt upp i luften. Jag är van vid att svinga ned på bollen men hur ska jag göra när bollen är uppbäddad på gräs? Ska jag slå med en mer svepande rörelse eller ska jag försöka slå ned på bollen ändå? Ska jag justera stansen så att bollen är längre bak i stansen eller längre fram?
Citera
2013-09-16, 21:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Min slag med hybrid-4:an går väldigt bra (långt och rakt) när bollen ligger på fairway, men om den ligger lite upphöjt i semiruff så missar jag ofta. Jag träffar bollen under antar jag eftersom det går för högt upp i luften. Jag är van vid att svinga ned på bollen men hur ska jag göra när bollen är uppbäddad på gräs? Ska jag slå med en mer svepande rörelse eller ska jag försöka slå ned på bollen ändå? Ska jag justera stansen så att bollen är längre bak i stansen eller längre fram?

Om bollen ligger uppe på gräset så det är som peggat. Flytta fram bollen i stansen så att du svingar upp på bollen istället för ner på den.
Citera
2013-09-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det beror på att du kommer utifrån och in med ett klubblad som är rakt i förhållande till spåret.

Varför det sen händer kan vara 100 olika anledningar, troligen att du startar nedsvingen på fel sätt.

Det som stör mig är att det händer ibland, vilket betyder att jag svingar olika svingar.

Har ändrat lite i svingen men försöker göra samma sving, är väl bara att träna på.
Citera
2013-09-16, 21:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Det som stör mig är att det händer ibland, vilket betyder att jag svingar olika svingar.

Har ändrat lite i svingen men försöker göra samma sving, är väl bara att träna på.

Gör såhär - skriv din namnteckning på ett papper 10 gånger i rad.
Hur lika är de 10 varandra?
Citera
2013-09-16, 21:51
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Om bollen ligger uppe på gräset så det är som peggat. Flytta fram bollen i stansen så att du svingar upp på bollen istället för ner på den.
Tack. Jag har ju förstås testat men då har jag "grävt" ned klubban under bollen eftersom jag tänker på att slå ned på bollen. Men som sagt, jag får tänka om och träna lite till.
Citera
2013-09-16, 22:33
Medlem
Citat:
Gör såhär - skriv din namnteckning på ett papper 10 gånger i rad.
Hur lika är de 10 varandra?

Mer lika än mina skott

En liten skillnad kan det vara men att det skulle vara så mycket att bollen drar 20-30m vänster, då är det en större skillnad.
Citera
2013-09-16, 23:44
Medlem
ErPupones avatar
Mina förlängda AP2 med midsize-grepp kom till dörren idag och jag är som ett barn på julafton. En sak jag inte tänkt riktigt på är att jag fortfarande har standardlängd på wedgarna och träklubborna. Dum fråga kanske, men är det "lika" viktigt med förlängda skaft på träklubborna som med järnklubborna?
Citera
2013-09-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Mina förlängda AP2 med midsize-grepp kom till dörren idag och jag är som ett barn på julafton. En sak jag inte tänkt riktigt på är att jag fortfarande har standardlängd på wedgarna och träklubborna. Dum fråga kanske, men är det "lika" viktigt med förlängda skaft på träklubborna som med järnklubborna?

Tror snarare att man tjänar på att ha träklubborna kortare i många fall.
Har hört att många tourspelare har kortare skaft på sina drivers än vad som är fabriksstandard, då man helt enkelt får bättre kontroll.
Citera
2013-09-17, 00:52
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIGATORBLOOD
Tror snarare att man tjänar på att ha träklubborna kortare i många fall.
Har hört att många tourspelare har kortare skaft på sina drivers än vad som är fabriksstandard, då man helt enkelt får bättre kontroll.
Problemet med mig är att jag intalar mig själv att det är ett problem vilket leder till att det blir ett problem
Citera
2013-09-17, 09:15
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone

Det är lika viktigt att ha rätt skaft till dina långa klubbor, ja. Men det är inte säkert att rätt skaft är förlängda skaft. Det viktiga är att du känner att du kan kontrollera de långa klubborna samt att du får en konstant bollträff. Kan du få det med en tum förlängd driver så kommer du att slå den längre. Men oftast tappar du både kontroll och framförallt bollträff och då förlorar du på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in