2014-04-11, 22:29
Medlem
Har inget emot att en runda tar lite tid, i golf ska det inte stressas! Problemet för mig är att jag lätt kan tappa rytmen vid lång väntan. Man hinner tänka och fundera för mycket och det efterföljande slaget blir pannkaka. Ska för övrigt bli riktigt skoj med en ny säsong, att stå på första tee en lördagsmorgon runt kl 8 på morgonen med doften av nyklippt gräs är riktigt fint...
Citera
2014-04-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag har förmodligen lirat lika länge som du är gammal, så kom inte hit och lär mig hur man ska uppföra sig på banan

Dessutom påstod jag aldrig att jag skulle vara problemet eller så som du så fint uttryckte det "stoppklossen"
Vad jag menar är att det finns verkligen ingen anledning att stressa fram under en runda, eller hur?
Vad är det för roligt med det?
Gå till din boll när du går på fairway, gör dig redo för att slå när det är din tur, söla inte på green...du behöver inte läsa putten från båda hållen bara för Tiger gör det.
Leta bollen i skogen max 30 sekunder, och är du det minsta osäker från tee, så slå alltid en p-boll.
Om alla inklusive du och PGA-spelaren kodiak ovanför mig idkar dessa små regler så flyter det på rätt bra.

Vem har påstått att jag är PGA-spelare? Typisk onödig kommentar för att skapa irritation i ett forum, tillför inget...
Citera
2014-04-12, 08:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Nr.1 + Nr.2 slutar ju ofta i Nr.3.

Självklart är det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymtilldoden
Är ovanstående vanligt när du spelar så är det antagligen inte stackaren som kommer flåsande som äger problemet.
Det är frustrerande som satan att spela bakom människor som varje runda är ute och lirar en major och vägrar släppa förbi. Att få spela i sitt eget tempo borde vara en rättighet för ALLA på golfbanan. Inte bara för stoppklossen

Jag kan bara hålla med om att alla ska få spela sitt tempo. Däremot innebär inte det att alla andra ska behöva öka tempot. Släpp igenom och problemet är löst.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jag har förmodligen lirat lika länge som du är gammal, så kom inte hit och lär mig hur man ska uppföra sig på banan

Dessutom påstod jag aldrig att jag skulle vara problemet eller så som du så fint uttryckte det "stoppklossen"
Vad jag menar är att det finns verkligen ingen anledning att stressa fram under en runda, eller hur?
Vad är det för roligt med det?
Gå till din boll när du går på fairway, gör dig redo för att slå när det är din tur, söla inte på green...du behöver inte läsa putten från båda hållen bara för Tiger gör det.
Leta bollen i skogen max 30 sekunder, och är du det minsta osäker från tee, så slå alltid en p-boll.
Om alla inklusive du och PGA-spelaren kodiak ovanför mig idkar dessa små regler så flyter det på rätt bra.

Jag håller med dig Dollar. Det kommer alltid finnas de som stressar och de som tar sig sin tid. Det finns de som går (fysiskt) fortare och de som går långsammare. Det är inget konstigt med det. Så länge spelarna som vet att det är långsamma ser till att släppa igenom de som är snabbare och kommer bakom så finns det ju inget problem.

Men för att göra diskussionen rättvis ska säga att jag har arbetat på fyra golfklubbar, spelat på fan så många fler och överallt finns samma mönster. Det är inte damer, nybörjare eller pensionärer som tar längst tid på sig - dessa är oftast förbaskat duktiga på att vara redo när det är deras tur, letar väldigt lite boll och tar inte år på sig att läsa greener. Värst är istället - utan tvekan - killar/herrar HCP under 20 i ålder 18-45 som av någon anledning tror de spelar Masters.
Citera
2014-04-12, 20:57
Medlem
sheldor4599s avatar
Jag har inte spelat på typ fyra år utan bara slagit på range några gånger per säsong för att i någon mån försöka ha kvar svingen. Under vintern har jag blivit sugen på att börja lira lite igen. Nu till min fråga, ungefär när jag slutade spela så var det en massa regler om förbjudna klubbor hit och dit. Eftersom jag inte spelade något så läste jag aldrig på. Är det någon här som har koll på vad det innebar för oss glada amatörer? Kan jag spela med mina gamla klubbor och spela officiella rundor för hcp och sånt?
Citera
2014-04-12, 21:05
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Jag har inte spelat på typ fyra år utan bara slagit på range några gånger per säsong för att i någon mån försöka ha kvar svingen. Under vintern har jag blivit sugen på att börja lira lite igen. Nu till min fråga, ungefär när jag slutade spela så var det en massa regler om förbjudna klubbor hit och dit. Eftersom jag inte spelade något så läste jag aldrig på. Är det någon här som har koll på vad det innebar för oss glada amatörer? Kan jag spela med mina gamla klubbor och spela officiella rundor för hcp och sånt?

Om du inte köpt några speciella klubbor de senaste åren behöver du inte vara orolig.
Citera
2014-04-13, 00:21
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om du inte köpt några speciella klubbor de senaste åren behöver du inte vara orolig.

Är väl snarare om han köpt någon driver stim är runt 10år sen med hög cor.

Så säg vad du har för drivermodell så kan vi kolla upp det.
Citera
2014-04-13, 12:20
Medlem
fiddeflumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599

här kan du kolla. http://www.randa.org/en/Equipment/Eq...g-Drivers.aspx
Citera
2014-04-14, 03:00
Medlem
Stod och försökte få lite längd i drivern idag på rangen. Slutade med att svingen såg ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=CvWYWuTicIk

Inte så vackert men rätt bra längd fick jag ut ändå, enligt mig iaf

Gick in och kikade i flightscope senare vad man fick ut för värden. Listade dem i beskrivningen till filmen men carryn låg på ca 255-270 och totala längden var i snitt kring 290 och som längst 305. Swingspeeden ligger på mellan 112 och 117 mph.

Några synpunkter på svingen? Ska lägga upp min "seriösa" sving lite senare också. Kan säga att Big bertha alphan går snuskigt långt iaf!
Citera
2014-04-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMangan
Skall ner till Malmö i samband med Nordea Masters nu i maj och skall då givetvis passa på att spela golf också. Skulle vilja ha lite tips från er här om banor, dels för oss att spela på mellan Göteborg och Malmö så vi har något att göra på vägen ner och sedan så klart i området kring Malmö. Är Barsebäck värd sin greenfee?

Är det ingen som har någon bana söderut som de vurmar för?
Citera
2014-04-14, 10:52
Medlem
Citat:

Hej, mitt första inlägg här. Kul att se vad man kan bidra med!

Är själv medlem på Barsebäck och tycker absolut att båda banorna är värt sitt pris.
Tror båda banorna på en dag kostar runt 1200 kr.

Andra banor som kan vara värda att spela (i rangordning) är Vasatorp TC, Bokskogen (Gamla Banan) och Falsterbo GK.

Lycka till!
Citera
2014-04-14, 11:56
Medlem
Citat:

PGA National - links course
PGA National - lakes course
Vasatorp TC
Elisefarm
Ljunghusen
Flommen (inget att hurra för om du är rädd för vatten)
Falsterbo (vacker bana, dock inget speciellt egentligen)

Den rangordningen skulle jag säga
Citera
2014-04-14, 15:27
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
PGA National - links course
PGA National - lakes course
Vasatorp TC
Elisefarm
Ljunghusen
Flommen (inget att hurra för om du är rädd för vatten)
Falsterbo (vacker bana, dock inget speciellt egentligen)

Den rangordningen skulle jag säga

Skulle säga att topp 3 här är mina favoriter också.
Barsebäck tycker jag inte slår någon av PGA-banorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in