Citat:
Ursprungligen postat av
Whatevah
Går det att träna mentalt på något sätt? Varje gång jag har varit på g mot en bra rond (runt par på en 9 håls slinga eller 5-6 slag bättre än hcp på 18 hål) har jag rasat ihop mentalt och tagit dumma beslut eller tänkt slå ingen hook, slå ingen hook, allt funkar utom en hook och resultatet blir en självklart en hook. Detta är i normala sällskapsrundor, under tävling är det värre och skjuter jag inte bort mig på första hålen gör jag det på de sista.
Vad gör man? Tränar mera så det finns bra rutiner att falla tillbaka på?
Självklart går det. Meditation är rent generellt jävligt bra för fokus och mindfulness.
Nyckeln ligger ju i att inte fokusera på scoren, acceptera att du är på väg mot en bra runda och lämna det sedan där. Jag tror att man kan komma oerhört långt med en djupt rotad rutin. Vart du befinner dig mentalt är ju egentligen ändå bara intressant just den sekunden du slår bollen.
Det viktigaste är att du är målinriktad och har ett positivt förhållningssätt till slaget du ska slå.
Freddie Couples frågade en gång Bob Rotella(en av världens främsta sport psykologer) vad han ansåg om Couples pre shot rutin:
Rotella - Jag vet inte freddie, för mig ser det ut som att den funkar rätt bra. Vad är det du försöker göra?
Couples - Jo, när jag står bakom bollen brukar jag dra i min västra ärm för att få axlarna avslappnade. Sedan erinrar jag mig det bästa slaget jag någonsin slagit med den klubban jag håller. Därefter slår jag. Är det bra?
Rotella- Det kommer fungera alldeles utmärkt Freddie, alldeles utmärkt.
Det är en historia ifrån "Golf is not a game of perfect", som jag blev rekommenderad av Kingen.
Tänkvärd bok!