2014-04-10, 22:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Även om ingen skulle slå bort en enda boll i sommar skulle det inte påverka allt för mycket på hur lång tid en runda tar.

Det har fungerat i 600 sidor och det lär fungera i 600 sidor till. Ett ämne har låtits ha en egen tråd och det är nybörjartråden, mer än så behövs inte. Det skrivs ca 10 inlägg per dygn här, orkar du inte läsa så pass få inlägg för att hitta "din" diskussion så förstår jag inte riktigt vad du gör på ett forum till att börja med.
Tid är ett svepskäl för att det är för svårt, det gäller inte bara golfen. Folk "hinner" verkligen inte saker som är tråkiga, som exempelvis att träna. Enklare spel som är lättare att lära = roligare = att folk fortsätter. Så enkelt är det.

Golf är så stort att jag tror forumet vunnit på att ha fler specifika trådar, inte fan orkar jag sitta och söka bland drygt 7000 inlägg. Sökte faktiskt först innan jag startade min men hittade inget. Du är konservativ, det skulle diskuteras enormt mycket mer golf om det vore tillåtet med fler trådar, det finns hur många delämnen som helt inom golfen. Riktigt fånig regel att allt ska samlas i en och samma tråd.
Citera
2014-04-11, 01:33
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tid är ett svepskäl för att det är för svårt, det gäller inte bara golfen. Folk "hinner" verkligen inte saker som är tråkiga, som exempelvis att träna. Enklare spel som är lättare att lära = roligare = att folk fortsätter. Så enkelt är det.

Golf är fortfarande svårt, den nya svingen gör inte mycket för att ändra på det, vilket är precis vad jag beskrev i min förra post.

Personligen skulle jag gissa att de två största anledningarna till att folk inte börjar spela golf är 1. Pengar. Golf är dyrt hur du än vänder och vrider på det. 2. Tid. Även om du inte skulle träna en enda gång i veckan utan bara spela 1 (en) runda, så kommer du lägga ner ca 5 timmar i veckan på golf. Det är bra mycket mer än nära på allt du kan göra som hobby/träning. Lägger du till en runda till samt någon träningstimme så är du snabbt uppe i väldigt mycket tid per vecka, så kom inte och säg att tid bara är ett svepskäl. Dessa två anledningar täcker, skulle jag gissa, troligen 99% av de personer som skulle kunna tänka sig att spela golf men inte gör det.

För en spelare som slutar av anledningen att spelaren (om vi tar från KinG-NothinGs post) "anser sig själv för dålig", så tror jag inte att denna sving kommer ha någon större verkan på mängden golfare som slutar heller. Jag förklarade varför i mitt förra inlägg.

En gång till.
En person som tycker att golf är så pass svårt att denne hellre lägger av istället för att träna, kommer troligen tycka precis likadant även om järnslagen skulle gå lite bättre. Sporten är mycket mer komplicerad än att man kan fixa en sak och allt blir mycket roligare för en person som inte tyckte det var roligt innan.

Mängden golfare som slutar alt inte börjar spela golf, för att järnslagen är försvåra men inte närspel eller träklubbor, är troligen så inte speciellt stor. De flesta tycker nog att allt är för svårt, vilket denna sving inte ändrar speciellt mycket på.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Golf är så stort att jag tror forumet vunnit på att ha fler specifika trådar, inte fan orkar jag sitta och söka bland drygt 7000 inlägg. Sökte faktiskt först innan jag startade min men hittade inget. Du är konservativ, det skulle diskuteras enormt mycket mer golf om det vore tillåtet med fler trådar, det finns hur många delämnen som helt inom golfen. Riktigt fånig regel att allt ska samlas i en och samma tråd.

Du behöver inte sitta och söka bland inläggen. Det gör ingenting att det tagits upp en gång för ett år sedan, det är bara att skriva en ny post så börjar det att diskuteras igen, precis som vi gör nu. Allt du behöver göra efter det är att kolla om det kommit några nya posts, precis som du skulle behövt göra annars.

Jag tror inte att andelen läsare/skrivare som är intresserad av golf är speciellt stor på detta forum. Jag tror lite av poängen med en tråd är att de som är intresserade av det som skrivs (golf helt enkelt) i denna tråden är, för det mesta, mer eller mindre, intresserad av allt som skrivs i denna tråd. Tänker man så så känns det sig onödigt med en ny tråd, då det är samma personer som skulle läsa de andra trådarna, som det är som läser denna. Det tar bara upp plats (och arbete för moderatorerna) att ha ett eget delforum eller en massa olika trådar i detta delforum.
Citera
2014-04-11, 08:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Tror jag behöver vara tydligare med den information vi fått från SGFs undersökningar - den är alltså riktad till golfare som SLUTAR spela golf. Inte personer om aldrig har börjat. Utan golfare som spelat 2+ säsong för att sedan inte längre vara medlem i en svensk golfklubb. Dessa har de gjort enkäter med (tror antalet var strax över 50.000 - som de fick svar från, över 200.000 har slutat de senaste 10 åren) för att få fram de svar jag nämner - återigen;

1. En runda tar för lång tid
2. Spelarna känner sig vara för dåliga
3. Spelarna tappar glädjen
Citera
2014-04-11, 10:18
Medlem
Dr_Dollars avatar

Det här är ganska så intressant faktiskt.

Personligen har jag aldrig brådis när jag är ute på banan, jag vet och är mycket väl medveten om att det kommer att ta tid...och det stör mig inte så mycket.
Var ligger tjusningen i att halvspringa och stressa sig fram i 18 hål??
Att komma ut i friska luften och lira golf i lugn och ro, det är livskvalitet.

Det finns några gånger jag har hört efter en runda:
- Jaha...idag gick jag och Börje på 3 timmar och 15 minuter

Ibland har man bara lust att säga:
- Jaa, det är möjligt...men vad har du stressat dig fram till, vad ska du göra nu då??

Vad jag dock kan bli helt galen på är folk som går i bollen bakom som bara promt ska förbi, vare sig det är folk framför eller efter 9 då man sitter och tar en kaffe i lugn och ro på terrassen kommer han flåsandes:
- Visst kan vi kila förbi er..?
- Jaa, ni verkar ha så pass bråttom idag så...gå före ni.

Att detta kommer upp är inte så oväntat faktiskt.
Golf är en väldigt svår sport att bli duktig på, men det krävs - träning och åter träning för att man ska bli "duktig" och inte springa och leta boll på varje hål.
Detta "fenomen" har nog fler än jag upplevt.
07:22 solen skiner, vindstilla och man står på ranchen och bara njuter, stretchar, slår en hookad wedge, svär lite men inser att "nja, det kanske blir en bra dag iaf"...och då kommer han.
Du vet den 54-åringen med splitternya stickor, elvagn, JL pike och solbrillor halvspringande från bilen, upp på första tee - och dar en monsterhook så det bara dånar bland träden
Huvudsaken man ser bra ut på banan är mottot.

Jag kan förstå att det är verkligen inte kul att leta boll 13 hål av 18, att alltid gräva torv som du håller på att dränera fairway, inga lediga tider, ingen att lira med osv.
Det enda tips jag skulle kunna ge i detta läge är - samla ihop ett gäng, för det är roligare att gå en runda och garva med sina polare än att vara själv...så är det bara.
Spela om en kaffe, en korv, alla lägger var sin boll att lira om, spela greensome, foursome, bästboll, gå från rött, spela med endast 4 klubbor.
Valmöjligheterna är bara din fantasi som kan stätta stopp för.

Och kom ihåg - det är alltid förnedrande att få betala för korven efter rundan

// Vi ses i ruffen boyZ
Citera
2014-04-11, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
[b]

Haha, det där är fan min mamma. Första frågan efter varje runda -"Hur snabbt gick ni då? Vi gick på 2.10 igår!"

Nu blir det ut till ranchen och leta upp en ny hybrid, sen är det bara att hoppas att vädret blir stabilt i helgen så kanske hemmabanan kan öppna snart.
Citera
2014-04-11, 11:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
XxDrag0N-Sl4y3RxX skrev

Funderar på att ta lite lektioner i maj och juni. Fredrik Bergendahl (PGA-instruktör) jobbar i samma stad som mig och har ett erbjudande på 5 lektioner x 50min för 2pers för 2500:-. Tycker ni detta verkar prisvärt? Då kan jag dra med mig farsan också.

Någonting man bör tänka på innan man tar en lektion? Kanske vad det är man vill lära sig eller få bukt med? För mig handlar det nog främst om att träffa fairways med drivern (ta bort slicen men även hooken ibland), wedgar & närspel och sist men inte minst, lära mig slå järn-5 och min 24 graders hybrid.

Pappa skulle behöva få hjälp med sin driver (kort och sned), sina järn (samma där, slår ganska kort och ganska mycket åt höger) och närspel.

Är 50mins-lektioner bra? Känns så fjuttigt med 25 minuter tycker jag (som aldrig har tagit en lektion förut..).

Testa "Golf för vuxna" istället. Och berätta hur det gick!
Citera
2014-04-11, 11:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
R00kie skrev

Behöver hjälp med en liten fundering. Jag är en högerhänt vänsterspelare. Jag har lite problem med att jag får en slice på bollarna. Jag har läst alla tips här och vad man kan tänka på. Kollat och provat massa övningar men slicen kommer fortfarande. Så efter avslutad runda nu ikväll ställde jag mig på rangen som är upplyst men tappar bollarna efter 50m. Men nu till saken. Jag har jobbat mycket med att inte glida med höften osv. Kom kanske på lösning men är inte säker då jag ej såg slutet av bollbanan av mina drivar. Men är det så att om jag inte fokuserar på vänsterhanden så tar högerhanden över och automatiskt öppnar upp klubbhuvudet och producerar slicen? För det sista så tänkte jag mer på att svinga igenom vänsterhanden ordentlig och det kändes som en förbättring men som sagt. Såg ej resultatet.

Hoppas ni förstod. Hoppas det är lösningen. Längtar till att få svinga i morgon på rangen igen för att se om det är lösningen.

Men låter det vettigt? Eller är det något annat som är fel i svingen?
Tack för hjälpen!

Experimentera med var du har bollen i stansen i uppställningen, innan du börjar ändra för mycket.
Citera
2014-04-11, 11:24
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Dr_Dollar skrev

Personligen har jag aldrig brådis när jag är ute på banan, jag vet och är mycket väl medveten om att det kommer att ta tid...och det stör mig inte så mycket.
Var ligger tjusningen i att halvspringa och stressa sig fram i 18 hål??
Att komma ut i friska luften och lira golf i lugn och ro, det är livskvalitet.

Jag håller med dig om att man inte skall stressa, spelet blir bara sämre då. Men rundor på 6-7 timmar fungerar inte heller.

Har jag fritt framför och spelar med någon eller några som också spelar någorlunda rakt, så går jag ju 18 hål enkelt på runt 3 och en halv timme utan att stressa.

Långsamt spel är ett enormt problem för golfen.
Citera
2014-04-11, 13:18
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Tror jag behöver vara tydligare med den information vi fått från SGFs undersökningar - den är alltså riktad till golfare som SLUTAR spela golf. Inte personer om aldrig har börjat. Utan golfare som spelat 2+ säsong för att sedan inte längre vara medlem i en svensk golfklubb. Dessa har de gjort enkäter med (tror antalet var strax över 50.000 - som de fick svar från, över 200.000 har slutat de senaste 10 åren) för att få fram de svar jag nämner - återigen;

Nr.1 + Nr.2 slutar ju ofta i Nr.3.
Citera
2014-04-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar

Vad jag dock kan bli helt galen på är folk som går i bollen bakom som bara promt ska förbi, vare sig det är folk framför eller efter 9 då man sitter och tar en kaffe i lugn och ro på terrassen kommer han flåsandes:
- Visst kan vi kila förbi er..?
- Jaa, ni verkar ha så pass bråttom idag så...gå före ni.

Är ovanstående vanligt när du spelar så är det antagligen inte stackaren som kommer flåsande som äger problemet.
Det är frustrerande som satan att spela bakom människor som varje runda är ute och lirar en major och vägrar släppa förbi. Att få spela i sitt eget tempo borde vara en rättighet för ALLA på golfbanan. Inte bara för stoppklossen
Citera
2014-04-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymtilldoden
Är ovanstående vanligt när du spelar så är det antagligen inte stackaren som kommer flåsande som äger problemet.
Det är frustrerande som satan att spela bakom människor som varje runda är ute och lirar en major och vägrar släppa förbi. Att få spela i sitt eget tempo borde vara en rättighet för ALLA på golfbanan. Inte bara för stoppklossen

Men +1 på den!!
Citera
2014-04-11, 21:34
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymtilldoden

Jag har förmodligen lirat lika länge som du är gammal, så kom inte hit och lär mig hur man ska uppföra sig på banan

Dessutom påstod jag aldrig att jag skulle vara problemet eller så som du så fint uttryckte det "stoppklossen"
Vad jag menar är att det finns verkligen ingen anledning att stressa fram under en runda, eller hur?
Vad är det för roligt med det?
Gå till din boll när du går på fairway, gör dig redo för att slå när det är din tur, söla inte på green...du behöver inte läsa putten från båda hållen bara för Tiger gör det.
Leta bollen i skogen max 30 sekunder, och är du det minsta osäker från tee, så slå alltid en p-boll.
Om alla inklusive du och PGA-spelaren kodiak ovanför mig idkar dessa små regler så flyter det på rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in